איך אוקראינה מתמרנת את רוסיה לבזבז תחמושת

פיתוחים טכנולוגיים הופכים את ההונאה בשדה הקרב לקשה יותר אך חשובה מתמיד • באוקראינה מייצרים ציוד לחימה מזויף, מתוך הרציונל שכל טיל, פגז או מזל"ט רוסי המשמש לפגיעה בהם, הוא אחד פחות המכוון לציוד וחיילים אמיתיים

טנק של חברת Inflatech. חיקויים איכותיים שמטרתם להטעות את האש הרוסית / צילום: Associated Press, Petr David Josek
טנק של חברת Inflatech. חיקויים איכותיים שמטרתם להטעות את האש הרוסית / צילום: Associated Press, Petr David Josek

כמחצית מציוד שדה הקרב שהחברה האוקראינית מטינווסט (Metinvest) ייצרה עבור צבא המדינה הושמדה על ידי כוחות רוסים. מנהלי החברה רוצים שהכוחות הרוסים ישמידו עוד.

בבית מלאכה במרכז אוקראינה, העובדים עסוקים בייצור חלקים להוביצרים, תחנות מכ"ם ומרגמות. כולם מזויפים. מטינווסט מייצרת חיקויים איכותיים המשמשים כפתיונות שמטרתם להטעות את האש הרוסית.

ראיון | הבת: מדליסטית אולימפית. האם: הזוכה הטרייה בפרס נובל לרפואה - הסיפור המדהים של ד"ר קטלין קריקו
ראיון | טיסה לניו יורק תהפוך לנסיעה לפתח תקווה: פרויקטור הוויזה מגלה את כל הסודות

הציוד עשוי מקצף פלסטיק קשיח, אינסטלציה וציוד גרוטאות, והוא מיוצר מתוך הרציונל שכל טיל, פגז או מזל"ט רוסי המשמש לפגיעה בהם, הוא אחד פחות המכוון לציוד וחיילים אמיתיים.

"כשאנחנו מניחים את הפתיונות האלה באזורים מסוימים בחזית, הם מושכים את תשומת הלב של האויב", אמר אחד העובדים בחברה.

מפקד במחלקה אוקראינית אמר שהיחידה שלו השתמשה בפתיונות כדי לאתר את המיקום ממנו ארטילריה רוסית יורה כדי שכוחות אוקראינים אחרים יוכלו לכוון אליה.

גוף תיעוד עצמאי פרסם בשנה שעברה סרטון של מזל"ט רוסי של לנסט פוגע במערכת מכ"ם אוקראינית שהתברר כמלכודת שנבנתה מרכב הרוס.

תרגול הונאת האויב הפך למאתגר יותר, אך גם חיוני יותר

תעתוע היה אמצעי לחימה חשוב לאורך ההיסטוריה, אבל המלחמה באוקראינה הציגה אתגרים חדשים. שיפורים בטכנולוגיית ההדמיה התרמית מאפשרים לחשוף מטרות חיות שאינן נראות לעין בלתי מזוינת, או לחשוף עצמים כזיופים אינרטיים. מל"טים במחירים סבירים זמינים כעת ומציעים לצבאות מעקב שוטף בזמן אמת, מה שמקשה על גישות מסורתיות של יצירה או פריסה של ציוד מזויף.

לוחמים אומרים שבשדה הקרב שבו ניתן לפקח או לצפות כמעט בכל דבר, התרגול של הונאת האויב הופך למאתגר יותר, אך גם חיוני יותר.

"יותר מכל סכסוך בעבר, מדובר בדיסאינפורמציה", אמר ווז'טק פרסר, מנכ"ל אינפלטק (Inflatech), חברה צ'כית שמייצרת מתקני מלכוד מתנפחים.

פרסר סירב לומר אם הזיופים של אינפלטק נפרסים בשדה הקרב באוקראינה. חלקם נמצאים בשימוש באימונים על ידי בעלות בריתה המערביות של אוקראינה, אמר.

מלכודות יכולות לעזור להטעות אויב לגבי תוכניות התקפה או לבלבל יריב להאמין שאזור מוגן טוב יותר ממה שהוא באמת, ולהרתיע מהתקפה.

עדיין לא ברור באיזו היקף נעשה שימוש במלכודות באוקראינה. הצבא האוקראיני סירב להגיב בנוגע לשימוש בהם, בטענה לביטחון מבצעי. ככל הנראה, זיופים מהווים לפחות חלק מכלי הנשק והציוד הצבאי שלטענת רוסיה הושמדו בסכסוך, שעולים במספרם על סך הציוד שנמצא ברשות אוקראינה.

חלק מכלי הנשק והציוד הצבאי שלטענת רוסיה הושמדו - מזוייפים / צילום: Associated Press, Petr David Josek
 חלק מכלי הנשק והציוד הצבאי שלטענת רוסיה הושמדו - מזוייפים / צילום: Associated Press, Petr David Josek

ייצור אקדח מזויף בארבעה ימים

גם רוסיה פורסת מלכודות, ויעילותן אינה בטוחה.

לאחר פלישת רוסיה, צבא אוקראינה פנה למטינווסט, יצרנית הפלדה הגדולה ביותר באוקראינה, בנוגע ליצירת מלכודות, אמר קצין התפעול הראשי אולכסנדר מירוננקו. זוהי אחת ממגוון היוזמות שהחברה נקטה כדי לתמוך במאמץ המלחמתי של קייב, כולל יצירת מקלטים ולוחיות שריון לכוחות אוקראינים ורכישת מל"טים בשמם.

במהלך קורס, הצוות התחיל לעבוד על הדפסת תמונות של כלי נשק מהאינטרנט ולימודם כדי להבין כיצד ניתן ליצור העתקים של המכונות המגושמות האלה באמצעות חומרים קלים. כדי ליעל את הייצור, הם יצרו שבלונות מעץ לבוד שניתן להשתמש בהן כדי לגלף רכיבים מגושי קצף. על ידי שימוש ברכיבים קלים, הם יצרו חלקים קלים יחסית להזזה, ושכוחות יכולים להרכיב במהירות בשדה קרב.

לאחר שהושלמה, מלכודת הוביצר נראה לעין לא מאומנת בדיוק כמו הכלים שנפרסו בחזית נגד כוחות רוסים ברחבי אוקראינה. למגע היד, היא מרגישה מעט ספוגית.

עובדי מטינווסט זקוקים לארבעה ימים כדי לזייף אקדח הוביצר אוקראיני מסוג D-20 ושבועיים כדי לזייף הוביצר M777 אמריקאי. הזיוף עתיר העבודה מכולם הוא יחידת המכ"ם 35D6, שלוקח חודש לייצר אותה בגלל גודלה וחלקיה המרובים.

מרגמה עשויה מאורך של צינור ביוב המותקן על צלחת לווין שאינה בשימוש. "עם הזמן, הם הפכו למציאותיים יותר", אמר ראש הקורס.

המתקנים המתנפחים של אינפלטק, העשויים ממשי סינטטי, כוללים מערכות הגנה אווירית של פטריוט, משגרי רקטות ניידים של הימרס (Himars), טנקי לאופרד 2 ומערכות טילי קרקע-אוויר SA-8 בעיצוב סובייטי.

טנק לאופרד של אינפלטק יכול להתקפל לתיק גב שנישא בקלות ולוקח 10 דקות בלבד לנפחו באמצעות גנרטור. "אתה יכול להכניס ארבעה טנקים לרכב אזרחי", אמר פרסר.

כלי מלכוד מתנפחים מוקדמים יותר היו עשויים גומי, והיו קשים ורגישים לשינויים בטמפרטורה, אמר. במזג אוויר קר, הם היו מועדים להתרוקן כשהאוויר מתכווץ, בעוד שבמזג אוויר חם הם עשויים להתפוצץ.

אבל זיוף סביר כבר איננו תחבולה מספקת. כדי להונות את האויב, חיילים חייבים לפרוס פתיון כפי שהיו עושים עם מקבילו האותנטי: להסתיר אותו מתחת לרשת הסוואה ולחפור תעלות סביבו.

"הם לא טיפשים", אמר מנהל הקורס של מטינווסט על החיילים הרוסיים.

להערים על העין כבר לא מספיק. מלכודות חייבות לחקות את השימוש

הונאת יריבים היא עתיקה כמעט כמו המלחמה עצמה. החכמה הסינית מספרת על המדינאי ז'וגה ליאנג מהמאה השלישית, ששעה שהזדקק ל-100 אלף חיצים לקרב, יצר כוח מזויף של אנשי קש. בחושך שלח אותם על סירות מעבר לנהר, כשהם מושכים אליהם מטחים עזים מקשתות האויב, המספקים את החצים שהוא צריך.

בעת המודרנית, מלכודות הפכו נפוצות יותר, במיוחד לאחר שהצילום האווירי איפשר סקירה של שטחים נרחבים מהאוויר במהלך מלחמת העולם הראשונה.

במהלך מלחמת העולם השנייה, בעלות הברית יצרו צבא "רוח רפאים" שלם בפיקודו של גנרל ג'ורג' ס. פאטון כדי להערים על הגרמנים להאמין שהם יפלשו לצרפת בפאס-דה-קאלה. לאורך החוף הדרום מזרחי של אנגליה, הם הרכיבו אלפי טנקים ומטוסי דמה מקרטון וגומי, צריפים מזויפים ומחסני אספקה. בינתיים, במערב, הכינו בעלות הברית את הפלישה האדירה לנורמנדי.

היום, להערים על העין והמצלמה כבר לא מספיק. מלכודות חייבות לחקות את השימוש. ירי פגזי נפץ מייצר כל כך הרבה חום עד שקני תותח יכולים ליצור קרינה אינפרא אדומה שניתנת לזיהוי על ידי חיישנים מיוחדים. עובדי מטינווסט גילו שהם יכולים לחקות את האפקט על ידי הצתת פצצות עשן, המשמשות לעתים קרובות בחקלאות להדברת מזיקים, בתוך קני הציוד המזויף.

מתוך 250 הכלים המזויפים שמטינווסט סיפקה לצבא, כמחציתם נפגעו, לדברי ראש הקורס. סרטון בטלפון שלו מראה מזל"ט מסתער על מלכודת ומתרסק על האדמה בקרבת מקום. בקורס הוצגו שברים של שני מל"טים - Lancet 3M מתוצרת רוסית ומזל"ט מתאבד מתוצרת איראן - שפגעו בתחנות מכ"ם מזויפות.

"עכשיו אנחנו בוחנים את הייצור של טנקים וכלי רכב", אמר מירוננקו, המנכ"ל.