גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החגיגות על צניחת האינפלציה בגוש האירו עשויות להיות מוקדמות מדי

קצב עליית המחירים בגוש האירו הוריד הילוך נוסף לרמה של 4.3%, יותר מהציפיות, והעניק חיזוק לרמיזה של ה-ECB כי העלאות הריבית הסתיימו ● אבל ישנם כמה גורמים שמעיבים על התמונה הוורודה, ובראשם העובדה שהבסיס להשוואה הוא הרמות הגבוהות מאוד של אינפלציה מלפני שנה

כריסטין לגארד, נשיאת ה־ECB / צילום: Associated Press, Michael Probst
כריסטין לגארד, נשיאת ה־ECB / צילום: Associated Press, Michael Probst

לכאורה, נתוני האינפלציה של חודש ספטמבר בגוש האירו, שפורסמו בסוף השבוע, לא היו יכולים להיות טובים יותר עבור נגידי הבנק המרכזי האירופי (ECB). שבועיים בלבד אחרי שסיפקו לשווקים רמז עבה שלפיו סיימו עם העלאות הריבית שנועדו להיאבק באינפלציה - בנימוק ש"הן הגיעו לרמות המתאימות" - קצב עליית המחירים בגוש האירו הוריד קידומת נוספת, והואט לרמה "כמעט נסבלת" של 4.3%.

איך אוקראינה מתמרנת את רוסיה לבזבז תחמושת 
התשואה על אג"ח עלתה, המניות ירדו, ועדיין האטרקטיביות בשוק נמוכה 

זהו עדיין שיעור אינפלציה גבוה, יותר מכפול מהיעד המקובל של 2%, אבל נמוך בהרבה מהמדדים המשתוללים של השנה שעברה, שהגיעו לשיעורים דו-ספרתיים. חשוב מכך, הציפיות וההערכות של המומחים היו כי האינפלציה בגוש תרד מקצב שנתי של 5.3% באוגוסט ל-4.5% בספטמבר, כלומר האומדן שהתפרסם בימים האחרונים הפתיע לטובה ב-0.2%. זה גם היה המסגור שהעניקו כלי התקשורת לנתונים, עם כותרות כמו "שיעור עליית האינפלציה הנמוך ביותר מאז פרוץ המלחמה באוקראינה", או "קצב האינפלציה הנמוך ביותר בשנתיים".

לבנק המרכזי כבר כמעט לא נשארו כלים

אלו היו חדשות טובות לבנק המרכזי האירופי, משום שהארסנל שלו במאבק נגד עליות המחירים כמעט והתרוקן. מראש לא היו בו יותר מדי כלים, אבל עם ההודעה לפני שבועיים כי העלאת הריבית האחרונה (של 0.25% ל-4%) היא ככל הנראה האחרונה גם למחזור זה, הוא חשף כי לא נותרו לו יותר מדי אפשרויות פעולה.

האנליסטים כינו את ההודעה "העלאת ריבית יונית", והיא נבעה מכך שממשלות כמו איטליה, ספרד וצרפת כבר מביעות התנגדות גלויה להעלאות ריבית נוספות. הצרות הפיננסיות הכרוכות בכך פשוט גדולות מדי - החובות הלאומיים שלהן הולכים ומתנפחים, ההחזרים הגדלים עושים שמות בתקציב השנתי ומעמיקים את הגירעון.

 

המרווח בין תשואות אג"ח איטלקיות לגרמניות - סימן לחששות לגבי היכולת של איטליה להחזיר את חובותיה - כבר עבר את רף ה-2% בימים האחרונים, והגיע לשיא של חצי שנה. תיאורטית, ה-ECB יכול לדבר כמה שהוא רוצה על העלאות נוספות נגד האינפלציה, אבל אין לו מרווח משחק רב.

מבחינה זו, העובדה כי האינפלציה בספטמבר ירדה מעבר לציפיות מחזקת את עמדת הבנק, מאמתת את ההערכות שסיפק, מקטינה את הסיכוי הקלוש להעלאות נוספות ויוצרת נראטיב חדש לשוק, שעיקרו השאלה לא עוד כמה העלאות ריבית יירשמו, אלא מתי תהיה הפחתת הריבית הבאה.

הנתונים החודשיים מספרים סיפור אחר

אבל החדשות הן טובות לכאורה בלבד, משום שכמה גורמים מעיבים על תמונת המצב האופטימית שהירידה באינפלציה מסמנת. העיקרי שבהם הוא אפקט הבסיס שהשפיע על התוצאות. קצב האינפלציה השנתית נובע מרמת המחירים כפי שהיא נאמדת בשורה ארוכה של משתנים, ובהשוואה לרמתם באותו החודש אשתקד. בספטמבר 2022 זינקה האינפלציה בגוש האירו ל-9.9%, כך שאפקט הבסיס גורם לכך שעליות המחירים בספטמבר 2023 נראות צנועות יותר. אם מסתכלים על הנתונים החודשיים, רואים שעליית המחירים בגוש האירו נמשכה גם מאוגוסט לספטמבר, ב-0.3%.

 

דינמיקה דומה נרשמה לפני כשלושה חודשים, כשספרד הציגה פתאום אינפלציה של 1.6% בלבד בחישוב שנתי. כפי שצוין אז, הסיבה היתה שמדד יוני 2022 בספרד היה גבוה בצורה יוצאת דופן, כך שההשוואה אליו עיוותה את תמונת המצב האמיתית. מאז, קצב האינפלציה במדינה עלה שוב, ובספטמבר עמד על 3.2%.

אפקט זה גם אחראי לכך שלפי הנתונים האחרונים, בהולנד נרשמה בספטמבר למעשה דפלציה (ירידת מחירים כללית), אבל זאת רק משום שבאותו החודש אשתקד קצב האינפלציה השנתי עמד על יותר מ-17%.

אפקט זה יכול להימשך גם לחודש הבא, לפי אנליסטים (באוקטובר 2022 עמדה האינפלציה בגוש האירו על שיא של 10.7%). אבל יש לציין כי הכלכלנים התחשבו באפקט זה כשחזו ירידה ל-4.8%. כלומר הירידה הייתה צפויה, ולמרות זאת הפתיעה לטובה.

מחירי האנרגיה עלולים לשנות שוב את התמונה

כוכבית נוספת בנוגע לנתונים החיוביים נובעת מתחום האנרגיה. בחודשים האחרונים, תחום זה היה דפלציוני, כלומר שמאז שמחירי האנרגיה הגיעו לשיאים של ארבעה עשורים בסתיו שעבר בעקבות המלחמה באוקראינה, הם החלו לרדת, והורידו איתם את רמת המחירים הכללית בשוק.

כעת, כאשר מחיר חבית נפט שוב חצה 90 דולר, כאשר מחיר הגז האירופי מפגין תנודתיות לפני החורף ועלה בעשרות אחוזים בגלל בעיות אספקה מאוסטרליה, ייתכן שעליית מחירי אנרגיה תתניע גל חדש של עליות מחירים.

נוסף על כך, למי שמתעקש למצוא את הפסימיות גם בנתונים החיוביים, אפשר להצביע על הירידה החדה שנרשמה במגזר השירותים - ירידת מחירים של 0.9% בחישוב שנתי, כעדות לכך שהיבשת נמצאת במשבר כלכלי, או לכל הפחות בדשדוש כלכלי.

מצד אחד, זה אומר שהמדיניות של ה-ECB "עוברת היטב" ומשפיעה כפי שהיא אמורה על האינפלציה על ידי דיכוי הביקושים, אבל מצד שני היא פוגעת בכלכלה על הדרך.

נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד, כמו נגידים אחרים, דיברה על ה"כאב" הכלכלי שעל השווקים לחוש כדי שהמאבק באינפלציה יוכתר בהצלחה. השאלה אם מינון הכאב שהקצה הבנק המרכזי לא יגרום להתפרצות משבר כרוני.

האנליסטים מציירים גם הם תמונה מורכבת. "החדשות הטובות הן שהירידה באינפלציה הייתה חדה יותר ממה שחזו המומחים", כתב בנק ING, "אבל מחירי נפט גבוהים גורמים לחשש משמעותי לגבי תחזית האינפלציה קדימה".

"הירידה החדה באינפלציה בגוש האירו נובעת בחלקה הגדול מאפקט הבסיס", נכתב בניתוח של חברת Capital Economics, "אבל גם אינפלציית הליבה ירדה מתחת לציפיות. הדבר מחזק את התפיסה שלנו, שה-ECB גמר להעלות את הריביות בגוש האירו".

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים