אינפלציה וריביות גבוהות? הצרכנים האמריקאים מוציאים כסף כאילו אין מחר

הופעות, נופשים ונסיעות ותיקי מעצבים מקבלים עדיפות על פני חיסכון לדירה או ליום גשום • ייתכן שהמגפה לימדה את הציבור בדבר השבריריות של תוכניות לטווח ארוך, ובמקום זה אנשים מוציאים כספים על חוויות של פעם בחיים, שהם חוששים כי לא יוכלו לעשות מאוחר יותר

מסיבת רווקים באיביזה במקום רכישת הדירה בברוקלין / אילוסטרציה: Shutterstock
מסיבת רווקים באיביזה במקום רכישת הדירה בברוקלין / אילוסטרציה: Shutterstock

צרכנים אמורים להוציא הרבה פחות כסף בימים אלה. שהרי הריביות עלו, האינפלציה נותרת גבוהה, חסכונות ימי הקורונה התמוססו, ושוק העבודה מתקרר.

אבל ההוצאות של משקי בית, המנוע העיקרי של הצמיחה הכלכלית בארה"ב, נותרות חזקות. אמריקאים הוציאו באוגוסט 5.8% יותר מאשר שנה קודם לכן, והצליחו להתמודד בקלות עם אינפלציה של עד 4%. כלכלת הפנאי והחוויות פרחה בקיץ, כשדלתא איירליינס דיווחה על הכנסות שיא ברבעון השני והאתר Ticketmaster מכר יותר מ-295 מיליון כרטיסים לאירועים בששת החודשים הראשונים של 2023, עלייה של כמעט 18% מתקופה מקבילה.

ניתוח גלובס | מדוע הדולר מתחזק, ואיך זה קשור לזינוק בתשואת האג"ח האמריקאיות
יואב קרני, פרשנות | משבר המשילות בארה״ב מגיע אל שיאו: הימין הקיצוני מדיח את יושב ראש בית הנבחרים

כלכלנים ויועצים פיננסיים אינם מופתעים מכך שצרכנים מתעדפים צרכים ומטרות של הטווח הקצר על פני הטווח הארוך, שכן זה נורמלי. אולם יש לדבריהם משהו שונה ברגע הנוכחי.

שוק דיור קשוח גורם ליותר צרכנים לוותר מראש על משהו שבעבר היו חוסכים עבורו, לאחר שהמגפה לימדה באשר לאי יציבות של כל תוכנית לטווח ארוך הקשורה לבריאות, עבודה או חיי היומיום. אז במקום זה, צרכנים מוציאים כספים על חוויות של פעם בחיים, שהם חוששים כי לא יוכלו לעשות מאוחר יותר.

"זו לא החלטה של הרגע, שאחר כך מלווה בחרטות", אמר מייקל לירש, מנהל הייעוץ בבנק וולס פרגו, "אלא ההיפך - משהו שאתחרט שלא עשיתי".

לירש מזהיר שמוקדם מדי לומר אם שטף ההוצאות הוא טרנד רגעי או "הנורמלי החדש". והצרכנים נותרים מתוסכלים לגבי אינפלציה בגלל שהמחיר של מוצרים רבים נותר גבוה משמעותית לעומת מחירם לפני שנים מעטות בלבד.

איבי חוסיין, שעובד בשיווק בחברת תקשורת פיננסית, אומר שהדירה שהוא וארוסתו שוכרים בברוקלין תמורת 3,000 דולר בחודש הייתה עולה להם מיליון דולר לרכישה. בריביות של היום, המשמעות הייתה החזר משכנתה חודשי של 5,000 דולר, לאחר מקדמה של 200 אלף דולר, וזה לפני מיסי הקרקע. "וזו אפילו לא דירה כזו טובה", הודה.

אז במקום לחסוך לתשלום ראשוני על בית, כפי שחשב שיעשה אחרי שהגיע לגיל 30 והתארס בשנה שעברה, הוא מבזבז כסף. תחילה על כרטיסים להופעה של טיילור סוויפט ב-1,600 דולר, ואחר כך הוציא 3,500 דולר על נסיעה למסיבת רווקים באיביזה, ספרד. "עדיף שאיהנה ממה שיש לי עכשיו", הסביר.

לנסוע לראות קרחונים לפני שלא יישארו

בנק ALLY, שבאתר שלו מאפשרים ללקוחות להרכיב סלי חסכונות למטרות שונות מאז 2020, מדווח כי משתמשים יוצרים בערך פי 1.5 יותר סלים באוריינטציה של חוויות, כמו "נסיעות" או "חסכונות כיף" לעומת חסכונות שקשורים לתכנון לטווח ארוך יותר.

לינדזי ודארל ברדשו נכנסו לחוב בכרטיס האשראי כדי לממן חופשה במאווי, הוואי, באביב האחרון. בני הזוג קבעו את הנסיעה רק שבועות ספורים אחרי שלינדזי, בת 37, התפטרה מעבודתה כדי להתפנות לטיפול בבנם בן ה-8 שהוא בעל צרכים מיוחדים. "לא היה לנו כסף וחשבנו 'בוא נעשה את זה בכל זאת", אמר דארל ברדשו, קבלן בן 39 מסיאטל.

הנסיעה עלתה כ-10,000 דולר, כולל שלושה כרטיסי טיסה של הרגע האחרון ב-1,000 דולר, 10 לילות באתר נופש 4 כוכבים במחיר של 385 דולר ללילה, וכמה ארוחות ברמה גבוהה.

למרות שהמשפחה החליטה לבטל מינויים ולקצץ בסעודות בחוץ כדי לנסות לצמצם הוצאות, הם מבהירים שאינם מתחרטים - בייחוד בגלל שיצא להם לראות את להאינה חודשים ספורים לפני שאתר הנופש נהרס בשריפות חורש בקיץ האחרון.

חששות מפני שינויי האקלים גורמים לחלק מהאנשים לרצות לראות מקומות לפני שהם נעלמים. בסקר חודשי של פירמת ראיית החשבון דלויט, שהקיף 19 אלף צרכנים בכל העולם, שינויי האקלים היה הנושא הבולט מבין 19 חששות שונים שמשיבים אמרו שהם מודאגים בגללו יותר באופן משמעותי בשנה האחרונה.

ג'וש ריכנר מספר שהפחית מאוד את ההפקדות שלו לפנסיה כדי להיות מסוגל להרשות לעצמו טיול חוצה מדינה שכלל מסע שיט באלסקה ב-7,000 דולר, כדי שמשפחתו תוכל לראות את הקרחונים, הנמסים בקצב מהיר. "מעולם לא הוצאתי כל כך הרבה על טיול בעבר, סיפר בן ה-35, שקיבל דחיפה להרפתקה היקרה הזו בעקבות הקורונה ואירוע בריאותי מבהיל שחווה.

לפני כשישה חודשים, ריכנר ואשתו החליטו למכור את ביתם בקולומבוס, אוהיו, כדי לטייל ברחבי ארה"ב עם שני ילדיהם הקטנים. מאחר שהוא עובד במשרד עורכי דין שעוזר ללקוחות לסגור חובות, הוא יודע היטב מה ההשלכות האפשריות של "לחיות את היום", אבל הוא לא מודאג.

"פשוט הגענו לנקודה שמה שדיברנו עליו שאולי נעשה מתישהו - אנחנו הולכים לעשות אותו עכשיו", אמר. "אני לא הולך לדאוג יותר בגלל כסף. אין בי את זה".

במקום לחסוך - ליהנות מהכסף כשצעירים

אבל ההוצאות האלו ייתכן שלא יוכלו להימשך לנצח. שביתות עובדים במגזרים שונים וסוגיית החזרי ההלוואות של סטודנטים עשויים לגרום לצריכה לסגת, כשגם העלייה במחירי הדלק יכולה לגרום לצמצום בנסיעות.

אך למי שחוקרים הוצאות, החוסן עד כה כבר מפתיע.

בסקר ההוצאות של משקי בית באוגוסט שעשה הפדרל ריזרב של ניו יורק, דווח על עלייה של 5.5% בהוצאות לעומת השנה שעברה. כמות משקי הבית שאמרו שעשו לפחות רכישה גדולה אחת בארבעת החודשים הקודמים עלתה מ-57% ל-64%, הנתון הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2015.

"במצב נורמלי, בתקופה שיש לך אינפלציה גבוהה יותר, אבל גם ריביות גבוהות יותר, אתה לא מצפה שההוצאות יישארו כל כך חזקות", אמר ווילבר ואן דר קלאו, יועץ למחקר כלכלי על משקי בית ומדיניות בפדרל ריזרב.

במקום להעביר את כל הכסף העודף שלהן לטובת רכישת בית או חשבון פרישה, קנדיס וג'סמין קלי פתחו לעצמן "חשבון משאלות" לאחר שהלכו ליותר מדי הלוויות בזו אחר זו לפני כמה חודשים. בנות הזוג מעבירות לקרן כמה מאות דולרים מהמשכורות שלהן מדי חודש, ומשתמשות בה כדי ללכת לערבי טעימות במסעדות יקרות או כדי לקנות לג'סמין את תיק המעצבים שחלמה עליו.

במקום לחכות לעשות חיים כשיפרשו, לדברי קנדיס, אנליסטית ניהול בת 26 משרלוט, צפון קרוליינה, השתיים מנסות לעשות ההיפך - ליהנות מהכסף שלהן בעודן צעירות. אפילו אם המשמעות של זה היא לעבוד שעות ארוכות יותר.

"כל הכללים לגבי כסף וסגנון חיים הם פשוט דברים שאנשים המציאו, אז אנחנו משחקות משחק אחר, ובכנות אני חושבת שאנחנו נהנות יותר", אמרה קנדיס.