עידן עופר ניצח את ממשלת פרו: וקנון תקבל פיצוי משוער של כ-60 מיליון דולר

הרגולטור בפרו שינה מכרז שבו זכו החברות של עופר באופן רטרואקטיבי, ולכן הן פנו לבוררות שנערכה מספר שנים • הפיצוי שנפסק מוערך בסך כולל של כ-130 מיליון דולר, אך קנון תקבל פחות ממחציתו משום שנעזרה בגורם שניהל את התביעה באופן עצמאי

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

ניצחון בבוררות לחברת האחזקות קנון הולדינגס  שבשליטת עידן עופר ובניהולו של רוברט רוזן. בית דין בינלאומי לבוררות (ICSID) קבע כי על ממשלת פרו לשלם לחברה סכום של כ-116 מיליון דולר בתום הליך בוררות שהחל לפני למעלה משש שנים. בנוסף חויבה ממשלת פרו לשלם גם תשלומי ריבית והצמדה שמוערכים בשוק בטווח של 15-20 מיליון דולר. כך שבסיכומו של דבר היא צפויה לפיצוי של 130 מיליון דולר (500 מיליון שקל), לפני עלויות מיסוי והוצאות משפטיות.

עם זאת, קנון הולדינגס נעזרה בגוף שמימן את הליך הבוררות בסכום של 12 מיליון דולר, ולמעשה לקח את סיכון הזכייה וההוצאות המשפטיות הכבדות על עצמו. לפי ההסכם שנחתם בינה לבין אותו גוף, הוא זכאי ל-55% מגובה הפיצוי שתקבל קנון, כך שבידיה צפוי להישאר סכום פיצוי של פחות מ-60 מיליון דולר (מעל ל-220 מיליון שקל).

תנאי המכרז שונו לאחר הזכייה

מדובר בסכסוך משפטי שבגינו הגישה קנון וחברה הבת שלה איי.סי פאואר, תביעות ביוני 2017 ובנובמבר 2018. החברות הבנות של איי.סי פאואר זכו בשנת 2016 במכרז של ממשלת פרו לייצוב תדרי חשמל לתקופה של שלוש שנים. אולם הרגולטור בפרו שינה, חודשיים לאחר הזכייה, את תנאי המכרז והסב לזוכות הפסד. בהמשך מכרה קנון את הפעילויות בפרו, חברות פרואניות בשם קלפה (Kalpa) וסאמאיי (Samay). אך קנון הותירה בידיה את הזכות להגיש את התביעות נגד ממשלת פרו, כפי שאכן קרה.

התביעה הוגשה בגין הפרשה של הסכם הסחר החופשי בין פרו לבין סינגפור, על בסיס אמנת בית הדין הבינלאומי לבוררות. החברות הרלוונטיות מקבוצת קנון היו רשומות פורמלית תחת ממשלת סינגפור, מה שאפשר את התביעה. הבוררות התייחסה לשתי מחלוקות מול רגולטור הכרייה והאנרגיה של פרו.

לפי הודעת קנון, בית הדין לבוררות הגיע למסקנה לפיה החלטת ממשלת פרו הפרה סעיפים בהסכם הסחר החופשי. בגין ההפרה על פרו לשלם פיצויים של 110.7 מיליון דולר לקנון וחברת הבת שלה, ולהוסיף לכך תשלומי ריבית כאמור. בנוסף חויבה פרו לשלם לקנון ולחברת הבת 4.9 מיליון דולר בגין הוצאות שכ טרחה ועוד 600 אלף דולר בקשר לעלויות נוספות לניהול הבוררות. בהתאם לאמנה של בית הדין לבוררות, לממשלת פרו יש תקופה של 120 יום להגשת בקשה לביטול הקנס, אך זאת לפי נימוקים מוגבלים שנקבעו לפי האמנה של בית הדין.

מניית קנון הולדינגס ירדה מתחילה השנה ב-17% והיא נסחרת בבורסה של תל אביב ובמקביל בבורסת NYSE בניו יורק. שווי השוק המגולם לחברה עומד כיום על 4.66 מיליארד שקל. בין החזקותיה הנוספות נמצאת חברת צים וחברה ליצור רכב בסין.