כמעט משותקים: מה קורה עם מוקדי הסיוע הממשלתיים?

עד לשעה זו המידע בנוגע למוקדי הסיוע הממשלתיים עבור בני ערובה ונעדרים נמצא תחת ערפל • שעות ארוכות וקשות של חוסר וודאות, ונדמה שמי שמנהלים את מוקדי הסיוע הם דווקא התארגנויות אזרחיות ספונטניות • מהם המוקדים הקיימים כרגע, והאם הם מבצעים את עבודתם כראוי?

בניין שנפגע ע''י רקטה, אמש בתל אביב. שירותי הסיוע והרווחה כמעט משותקים / צילום: ap, Oded Balilty
בניין שנפגע ע''י רקטה, אמש בתל אביב. שירותי הסיוע והרווחה כמעט משותקים / צילום: ap, Oded Balilty

מעל 24 שעות מאז מתקפת הפתע של חמאס על יישובי עוטף עזה ומרכז הארץ, במהלכן הצליחו לפרוץ את גדר המערכת, לפצוע, לרצוח ולחטוף אזרחים חפים מפשע וחיילים. בעוד המדינה תחת אש, ושירותי הסיוע והרווחה כמעט משותקים, נדמה שמי שמנהלים אותה הם דווקא האזרחים.

"אזרחים מארגנים מערך הסעות למילואים, אזרחים פותחים חמ"ל לאיתור נעדרים, אזרחים מנטרלים מחבלים, אזרחים תורמים ומתנדבים. אין פה מדינה כבר הרבה מאוד זמן. יש פה רק אזרחים, והם לבד", כתב ערן מינהר, פובלציסט ומגיש פודקאסט "מינהר הזמן" בעמוד הטוויטר שלו. 

"עוד פיחות בשקל": הכלכלנים מעריכים - כך המצב הביטחוני ישפיע על שוק ההון המקומי 
רוב הקניונים ומרכזי הקניות סגורים, רשתות המזון פתוחות עם עיכובים במשלוחים 

הרשתות החברתיות מוצפות בבקשות לעזרה של אנשים שלא יודעים מה קורה עם יקיריהם, מספרים על קריסת המוקדים הטלפוניים לבירורים והמוקדים של גורמי הרווחה במשך שעות ארוכות. כעת, נדמה שהארץ מנוהלת על-ידי אזרחים טובים בעלי יוזמה שהחליטו לקחת את העניינים לידיים. כדי לפזר את הערפל קמו קבוצות טרמפים, סיוע במקומות לינה, חמ"לים לאיתור נעדרים. ואיפה האחריות של המדינה?

צה"ל פתח חמ"ל לאיתור נעדרים

לאחר שעות ארוכות של לחימה, צה"ל הקים באגף כוח-האדם חמ"ל שמטרתו לגבש את תמונת המצב לאיתור נעדרים וחטופים, חיילים ואזרחים, אשר מתכלל את הנתונים עבור כלל גופי הביטחון - צה"ל, משטרה, ושב"כ.

אלוף במיל' ליאור כרמלי אשר עומד בראש הצוות, הצהיר כי בתוך כל המורכבות ואי-הוודאות הוא מחויב להוציא הודעות מהימנות ובמהירות האפשרית. חלק מהמשפחות כבר קיבלו הודעות אודות יקיריהם.

בחמ"ל יישבו נציגים של כלל גופי הביטחון והמודיעין וכן מערך אית"ן האחראי על איתור הנעדרים של צה"ל. הוא ימקד את משימתו בגיבוש תמונת המצב כלל הנעדרים והחטופים ובמאמצי האיתור והודעות למשפחות החטופים, האזרחים והחיילים.

האם יש מוקד מידע לבירור על חיילים?

לפי פיקוד העורף, אין מוקד ספציפי שמיועד לחיילים, אלא מרכז מידע של משטרת ישראל דרך מוקד 105. עם זאת, נכון לשעה זו, לפי בדיקת גלובס מוקד 105 לא זמין.

בנוסף, לפי דיווח של אלמוג בוקר: הורים שמבקשים לברר פרטים על חיילים המוגדרים מנותקי קשר, יכולים לפנות למוקד פניות הציבור (שמופעל כעת על-ידי צה"ל) בטלפון הבא: 1111, שלוחה 5, שלוחה 4.

האם יש עם מי לברר על אזרחים חטופים ובני ערובה?

גם כאן, אין מוקד ספציפי עבור אזרחים חטופים ובני ערובה, אלא מוקד 105 שאמור לתת מענה ספציפי לאירוע הזה. מפיקוד העורף לא נמסרה תשובה ברורה בעניין.

מהו מרכז הסיוע שנפתח באיירפורט סיטי?

באירפורט סיטי בלוד פועל מרכז של איתור נעדרים ומשטרת ישראל בשיתוף פיקוד העורף. אפשר לקבל פרטים ומידע בהגעה למקום בלבד, אין דרך לתקשר איתם מרחוק. בנוסף, ניתן כאמור להתקשר למוקד 105.

מפיקוד העורף נמסר כי כרגע שני המוקדים הללו הם אלה שנותנים את המענה. 

"זקוקים למענה כאן ועכשיו" 

"כדי להפעיל קו חם ושירות אונליין יעיל ואפקטיבי הוא צריך לעבוד 24/7", אומרת ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט. "כשאנחנו במצוקה, קל וחומר בעת מלחמה, אנחנו זקוקים למענה כאן ועכשיו, ולא שם ואחר-כך. היעדר זמינות ונגישות מונעת מאנשים נכונות להתגבר על החסמים הרגשיים ולפנות לעזרה".

עוד מוסיפה דניאלס כי לאחרונה התמיכה שהיו מקבלים ממשרד הבריאות קוצצה, ו"לצערנו הרב, בניגוד להיקף העולה בביקוש ובצורך לפני המלחמה, העניין שחסר תקציב ושהורידו אותו דווקא בתקופה שהמצוקה הנפשית עולה על גדותיה, צריך לעלות לסדר היום"

לדבריה, "לאוכלוסייה במצבי חירום יש שלושה צרכים מרכזיים: הצורך בביטחון (לינה, מזון, מים), הצורך במידע וצרכים רגשיים-חברתיים. אנחנו נותנים מענה נפשי ראשוני וגם מספקים מידע על גורמי סיוע ומקיימים קשר רציף עם משרד הבריאות, פיקוד העורף והרשויות אם נדרש. קווי הסיוע שלנו: 1201, ער"ן אונליין דרך האתר - צ'ט, פורום, וואטסאפ". 

בלינק הבא מסודרות יוזמות אזרחיות: https://www.israhelp.org.il/