"קונים כל מה שיש": הסתערות על רשתות השיווק; קניונים סגורים

יממה אחרי המתקפה הרצחנית של החמאס על הדרום, המלחמה בעיצומה, והמשק פועל במתכונת חירום • בהתאם להוראות פיקוד העורף, רשתות המזון והפארם פתוחות, אך מרבית הקניונים באזורי המרכז והדרום סגורים • ברשתות השיווק מציינים כי יש מחסורים נקודתיים וקוראים לציבור לצרוך במידה

הקניונים בצפון בשעה זו פתוחים, ופועלים לפי הנחיות פיקוד העורף והגורמים הרלוונטיים
הקניונים בצפון בשעה זו פתוחים, ופועלים לפי הנחיות פיקוד העורף והגורמים הרלוונטיים

ביום שאמור היה להיות חזרה לשגרה של לימודים ועבודה אחרי חגיגות שמחת תורה, תושבי ישראל באחד האירועים הקשים והכואבים שידעה המדינה. יממה אחרי המתקפה הרצחנית של החמאס על הדרום, המלחמה בעיצומה, והמשק פועל במתכונת חירום.

ראיון | גיורא איילנד: "יש פה הקבלה מלאה למלחמת יום כיפור" 
העיתונים הבוקר באירופה: "טרוריסטים מחמאס טבחו באזרחים בישראל" 

קניוני עזריאלי, מלבד עזריאלי אילת, לא פתחו הבוקר (ב') את פעילותם, מלבד רשתות המזון והפארם שפתוחות. קניוני עופר, המונים 18 קניונים ברחבי הארץ, פתוחים במתכונת חירום בלבד מנתניה דרומה. הקניונים בצפון בשעה זו פתוחים ופועלים לפי הנחיות פיקוד העורף והגורמים הרלוונטיים. מרכזי ביג בדרום ובמרכז סגורים, להוציא את מרכז ביג באילת. רוב רשתות האופנה סגורות, ומסעדות רבות לא פועלות.

מקניון TLV נמסר: "לאור המצב הביטחוני, קניון TLV יעבוד במתכונת מצומצמת, ויפעלו בו רק העסקים שיבחרו לעשות כן. הקניון פועל על-פי הוראות גורמי הביטחון, והמרחבים המוגנים פתוחים לרווחת הציבור. אנו מאחלים איחולי החלמה מהירה לפצועים ומשתתפים בצער משפחות הנרצחים. אנו מתפללים לימים שקטים ולבשורות טובות ומחזקים את גורמי הביטחון, הרפואה, צה"ל ותושבי הדרום".

רמי לוי בבקשה מהצרכנים: לא לקנות מעבר למה שצריך

רשתות המזון עובדות ברוב אזורי הארץ. ברשתות השיווק אומרים כי יש הסתערות על המשלוחים והסניפים וכי יש מחסורים נקודתיים. באחת מהרשתות אומרים כי "אנשים בהיסטריה וקונים כל מה שיש". מהרשתות פנו למשרד ולשר החקלאות על־מנת שישחררו סחורות של פירות וירקות מהנמל. אספקת עופות טריים אמורה להגיע מחר.

ברשת רמי לוי, שסניפיה ברחבי הארץ פתוחים מלבד בשדרות, פרסמו הבוקר בעמוד הפייסבוק כי ברשת זקוקים לעובדים בתשלום או למתנדבים שיסייעו לתושבים ברחבי הארץ להצטייד במזון. לוי אמר לגלובס כי קיימת בעיית כח אדם משמעותית, בעקבות גיוס מילואים של עובדים רבים ועובדים ועובדות נוספים שנשארו בבתים עם ילדיהם. הוא הוסיף וביקש מהצרכנים לא לקנות מעבר למה שהם צריכים. "יש סחורות ונעבוד 24 שעות ביממה כדי שיהיה מספיק ושנוכל להמשיך לשרת את כל הלקוחות", אמר.

עיריית נתיבות עדכנה הבוקר ברשתות החברתיות כי רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי והיפר כהן פתוחים בעיר במתכונת חירום. העירייה ביקשה מהציבור להיערך עם רשימת קניות מראש ולא להתמהמה, להישמע להנחיות פיקוד העורף ולהיכנס למרחב מוגן במידה ותישמע אזעקה.

 סניפי שופרסל עובדים למעט סניפיה בשדרות ואופקים, לפי הנחיות פיקוד העורף. מהחברה נמסר כי "הסניפים של שופרסל ושל רשת הפארם Be פתוחים בכל רחבי הארץ, למעט סניפי אופקים ושדרות בהתאם להנחיות פיקוד העורף. בשופרסל אונליין אנו עושים ככל יכולתנו כדי לתת מענה של שירותי המשלוחים שלנו למקסימום לקוחות שניתן. בשל שיבושים בהגעת עובדים לעבודה, כמות חלונות האספקה עשויה להשתנות, וייתכנו שיבושים ואף ביטולים של הזמנות. אנו פועלים במתכונת חירום ועושים כל מאמץ לספק משלוחים בכל חלקי הארץ. במקרה שלא ניתן לקבל חלון הזמנה פנוי, אנו ממליצים לפנות לאחד מסניפי שופרסל אקספרס, שלי או דיל הסמוכים למקום מגוריכם. סניפים אלה פועלים באופן מלא".

רשת קרפור נותנת גם היא מענה להצטיידות במוצרי מזון, טואלטיקה ופארם, ומהרשת נמסר כי הסניפים ערוכים עם ממ"דים לשעת הצורך ונפתחים בהתאם להוראות פיקוד העורף. מחצי חינם נמסר כי הם עובדים כרגיל, ובמידת הצורך ירחיבו את שעות הפעילות. כל סניפי טיב טעם פתוחים בכפוף להנחיות פיקוד העורף ונערכו עם מעברי חירום וחדרי ממ"ד מונגשים.

בצל הדיווחים על הירי מלבנון לעבר הצפון, רשת h&o הודיעה כי היא פותחת את סניפיה בקריית שמונה, בכרמיאל, בירכא, בטבריה, באילת, בביל"ו ומספר נוספים לטובת מתן שירות לכוחות הביטחון ולציבור הנדרש לציוד, ביגוד, הנעלה והלבשה תחתונה. הסניפים יפעלו היום עד השעה 18:00.

רוב סניפי רשת סופר-פארם פתוחים, מלבד באזורי הדרום בהם הוחלט על הגבלת הפעילות או עקב חוסר בכוח-אדם. גם אתר המשלוחים של הרשת פעיל, אולם נרשם בו כי בעקבות המצב הביטחוני ייתכנו עיכובים בזמני האספקה ובהתאם להנחיות פיקוד העורף.

שינויים ועיכובים במועדי האספקה

אנשים רבים שחזרו מטיולים ונופשים בחג היישר לאזעקות והתקפות מצאו את עצמם עם מקררים ריקים, אבל חוששים ללכת לסופר. משלוחי האונליין עובדים, אולם נרשמים זמני משלוח ארוכים מהרגיל בחלק מהמקומות. כאמור, באתר של שופרסל מצוין כי בשל המצב ייתכנו שינויים וצמצום בזמינות. גם באתר של קרפור נכתב כי בשל המצב הביטחוני ובהתאם להנחיות פיקוד העורף ייתכנו שינויים ועיכובים במועדי האספקה.

גם שירותי המשלוחים המהירים רושמים עומסים - ביאנגו דלי, למשל, עובדים במתכונת כמעט מלאה. כמו כן, תרומות מהמלאי של דלי מועברות לתושבי העוטף ולצוות הרפואי של בית החולים בילינסון.

אפליקציית המשלוחים וולט פועלת במתכונת מצומצמת בחלק מהאזורים. באזור הדרום אין כרגע פעילות, ובצפון והמרכז קיימים משלוחים ופעילות לפי הנחיות פיקוד העורף. כשנכנסים לאפליקציה, מבחר המסעדות וחנויות הריטייל מצומצם מהרגיל, ומופיעה הודעה שמציינת כי בעקבות המצב הביטחוני ייתכנו עיכובים או סגירות של שירות המשלוחים, וכי ההזמנות יימסרו ללא מגע מחוץ לדלת.

בוולט פתחו את האפשרות לתרום לתושבי העוטף שמתפנים מבתיהם מארזי מזון בשווי 30, 50 ו-100 שקל. המוצרים יועברו על ידי וולט מרקט לארגון "לתת", שיחלק אותם למשפחות. בנוסף, תתרום וולט 1,000 מארזים ותכפיל כל מארז שייתרם על ידי הלקוחות.