20 אלף ארוחות ביום ותעודת כשרות במהלך בזק: כך מאכילים האחים מאבן גבירול את חיילי צה"ל

בעלי מסעדת "האחים" הפכו את המסעדה למרכז לוגיסטי לייצור והפצה של מזון • כשהמנות ששלחו לבסיס נבטים סורב, כי לא הייתה להם תעודת כשרות, הם החליטו להפוך את המסעדה לכשרה וקיבלו תעודה זמנית - והם לא היחידים • ישראל מתגייסת

מסעדת האחים. מוציאים 20 אלף מנות ביום לחיילים ולתושבי הדרום / צילום: מסעדת האחים
מסעדת האחים. מוציאים 20 אלף מנות ביום לחיילים ולתושבי הדרום / צילום: מסעדת האחים

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

המלחמה מול ארגון הטרור חמאס מראה לנו מדי שעה את ישראל היפה. אזרחים רבים שיוצאים מגדרם כדי לסייע לחיילים, למשפחות הנצרכות ולחזק את ההסברה העולמית.

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה
בלוגרית הטיולים שקבעה את נרטיב ההסברה הישראלי
בעקבות הלחימה: אלה ההטבות שמציעים הבנקים לתושבי הדרום ואנשי המילואים

זוג האחים יותם ואסף דוקטור, בעלי מסעדת "האחים" ברחוב אבן גבירול בתל אביב, משתתפים גם הם במאמץ. השניים החליטו לשלוח מנות אוכל לחיילים ולמשפחות, אבל בשל היעדר תעודת כשרות, מנעו מהם לספק את האוכל לבסיסי הצבא. הם לא ויתרו, החליטו להפוך את המסעדה לכשרה ופנו לרבנות הראשית ולמועצה הדתית בתל אביב, בהובלת אלדד מזרחי.

20 אלף מנות ביום

"אחרי ההלם ואחרי שהבנו שאנחנו במלחמה, ניסינו להבין איך אנחנו יכול לעזור ולתמוך בחיילים, בבתי החולים ולמשפחות שנפגעו", מספר לגלובס יותם דוקטור, מבעלי המסעדה. "ביום ראשון הפכנו את המסעדה למרכז לוגיסטי של ייצור והפצה של אוכל לכל מי שצריך. מאז יום ראשון, אנחנו מוציאים כ-20 אלף מנות ביום. ווידאנו כי בכל משלוח שאנחנו מוציאים לבסיסים יהיו 20%-30% מנות שהם אוכל כשר עם תעודה, בנוסף לאוכל מהמסעדה שלנו".

לדבריו, הסידור עבד בהתחלה ללא בעיות, אבל אתמול (ב') בערב, "הגיעה משאית עם 2,000 מנות לבסיס נבטים, והיא לא הורשתה להיכנס. האוכל נזרק, והחיילים נשארו רעבים. עם כל התסכול הגדול שהיה לנו, לא הבנו למה זה קרה". התסכול הוביל אותם להפוך את המסעדה הכשרה, להביא ספקים כשרים ולקבל תעודת כשרות. היום הרבנות העניקה להם תעודת כשרות שתקפה עד יום שישי הקרוב, והיא ככל הנראה תוארך בהתאם למצב המורכב.

"את המלחמה הזו, כמו כל מלחמה עד כה, תנצח החברה הישראלית. אחת הסיבות שהגענו למצב שלנו כרגע, היא כי החברה הישראלית לא מחוברת", אומר דוקטור. "אם לא נתעשת ונשלב כוחות, המצב שלנו יהיה עוד יותר גרוע. צה"ל זה שיקוף של כל החברה הישראלית. אם זה לא פיקוח נפש, מה זה כן פיקוח נפש? בואו נעבוד ביחד ובואו נשתף פעולה".

מסעדת האחים היא לא היחידה, גם מסעדות נוספות כמו טאיזו ו-a, שתיהן של השף יובל בן נריה, פעלו כדי להשיג תעודות כשרות לטובת תרומת מזון לצה"ל. מסעדות נוספות צפויות לעשות זאת בימים הקרובים.

במקביל לפעילות של הרבנות והמועצה הדתית שמנסה לסייע היכן שאפשר, גם ארגון הרבנים צהר קורא למסעדות המעוניינות להפוך כשרות לפנות אליו, מטבחי המסעדות יעברו הכשרה ובכך יאפשרו לאלפי מנות כשרות להגיע לשטח. הפעילות, בדומה לרבנות, היא בהתנדבות מלאה.