גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

200 אלף שקל ואישור מהשכנים: כך תוסיפו ממ"ד לדירה

רוב יחידות הדיור בארץ אינן כוללת מרחבים מוגנים וניסיון העבר מלמד כי מיד לאחר מבצעים צבאיים עולה ההתעניינות בהוספת ממ"ד ● אילו אישורים צריך לקבל וממי, מה צריך לכלול ממ"ד ומדוע טווח המחירים לעלויות הבנייה כל כך גדול

בניית ממ''ד בקריית אונו. יש אגרות שצריך לשלם / צילום: תמר מצפי
בניית ממ''ד בקריית אונו. יש אגרות שצריך לשלם / צילום: תמר מצפי

אלפי רקטות נחתו בישראל בימים האחרונים, וניסיון העבר מלמד כי לרוב מה שבא בעקבותיהן זה גל של אנשים שמבקשים להוסיף מרחב מוגן לבית הפרטי או לדירה שלהם. כבר ביום חמישי יצאה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בהודעה כי תאשר בקרוב החלטה במסגרתה הקמת ממ"דים ברחבי הארץ תתאפשר גם במקרה של חריגה מהתוכנית שחלה על המגרש. גלובס עושה סדר בהליכים הנדרשים לבנייה.

מה צריך לכלול ממ"ד

על פי הוראות פיקוד העורף, ממ"ד בנוי כקובייה עם קירות מבטון מזוין, שיורדים עד ליסודות הבניין. השטח הפנימי של הממ"ד נטו חייב להיות 9 מ"ר לפחות. "גובה הממ"ד לא יפחת מ־2.5 מטרים ולא יעלה על 2.8 מטרים ורוחבו לא יפחת מ־1.60 מטרים".

הממ"ד צריך לכלול דלת הדף, חלון ממוגן, תאורה, מערכת סינון אוויר, הכנה לטלפון ואנטנה לטלוויזיה ורדיו ומותר להתקין מזגן על קיר פנימי.

במקרה של מרחב מוגן קומתי (ממ"ק), חישוב השטח שונה: על כל דירה בשטח של יותר מ־100 מ"ר דרושים 5 מ"ר במרחב המוגן. כלומר, בקומה שיש בה 4 דירות של 120 מ"ר, צריך ממ"ק בשטח נטו של 20 מ"ר.

אפשר לבנות ממ"ד גם אם אין לכם זכויות בנייה נוספות.

אילו היתרים דורש ממ"ד?

לצורך הקמת ממ"ד צריך להוציא היתר בנייה ברשות המקומית. קרני גטריידה, שמאי מקרקעין מחברת SK שמאות, מסביר כי "בבית משותף התהליך בעייתי יותר מכיוון שצריך לקבל לרוב הסכמה מהשכנים. זה לא משהו שאפשר להחליט יום אחד. וצריך גם שיתוף פעולה - להסכים להקמת יסודות ועמודים ובתמורה גם כשהם ירצו, הם יוכלו להקים ממ"ד.

"יש גם נושא של השתתפות בעלויות ההקמה. ממ"ד הוא הרבה יותר יקר מהקמה של חדר רגיל. ניקח מקרה של משפחה שרוצה לבנות ממ"ד בקומה ראשונה ובקומת קרקע לא רוצים - זה אומר שצריך לרדת עם היסודות והביסוס עד מתחת לפני הקרקע, והעלויות יחולו על מי שמוציא את ההיתר. לכן, הקמת ממ"ד בבתים משותפים זה פחות מקובל אלא אם כן זה במסגרת של תמ"א 38 או פינוי בינוי.

"בבתים צמודי קרקע זה יותר מקובל. התהליך של הוצאת ההיתר תלוי ברשות המקומית שבה מבקשים היתר ובמיקום במדינה. ביישובים שקרובים לגדר, התהליך יותר מהיר וקל".

עו"ד שוהם קרן, שותפה בתחום תכנון ובנייה במשרד ארנון, תדמור־לוי, מציינת: "באים אלי הרבה אנשים מיואשים שלא מצליחים להוציא היתר בנייה ולפעמים אפילו התנגדויות השכנים הן לא הבעיה, אלא העירייה. זה משתנה בין רשות לרשות. באשקלון, למשל, קל יותר לקבל היתר כי יש להם מסלול ירוק להוספת ממ"דים".

קרן אומרת שהייתה רוצה לראות תהליך זריז יותר: "התהליך סיזיפי וארוך ואין הליך מקוצר. היית מצפה שיהיה הליך כזה. כשהולכים על תמ"א 38 צריך לפרסם להתנגדויות, והנה יש לי עכשיו מקרה בתל אביב שבו ההתנגדויות של השכנים היא למיקום של הממ"דים - אף אחד לא רוצה שהממד יתקרב לקו הבניין שלו. זה גם מעכב את הליך הרישוי. רוב ההתנגדויות הן איפה שיותר צפוף.

"יש רשויות שנותנות אפילו לבנות עד קו בניין אפס", אומר קרני. "רק כדי לאפשר את ההקמה של הממ"ד. רואים את זה הרבה בפרויקטים של תמ"א 38. לא על זה מפילים חיזוק של בניין".

"בכל פעם שיש מתקפת טילים כולם מתגייסים לזמן קצר, אבל עם הזמן מתחילים לחזור לתלם של הליך סיזיפי רגיל של בנייה", אומרת קרן. "יש ערים שתענוג להוציא בהן היתר, כמו ירושלים ותל אביב. שם הם על הזמנים. ויש ערים שלא. הם צריכים להיות יותר גמישים: אני מלווה את הנמל החדש שהסינים בנו בחיפה והוצאנו שם המון היתרים. גם בתקופת הקורונה המון אנשים בפיקוד העורף גויסו ודברים התעכבו, אבל הגענו אפילו לבתים של אנשים - למשל רפרנטים של המשרד להגנת הסביבה - בשביל להוציא היתרים".

כמה זה עולה?

על פי הערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת מהשנה החולפת, הקמת ממ"ד מסתכמת בעלות של 140 אלף שקל. גטריידה מעריך את העלות של הוספת ממ"ד ב־100־150 אלף שקל. "אלה העלויות הישירות, כולל העלויות העקיפות של אדריכל וייעוץ של פיקוד העורף. זה תלוי גם בגודל של הממד". אחרים בשוק נוקבים בסכומים גבוהים יותר, שיכולים להגיע ל־200 אלף שקל, אם דרושות התאמות לבית הקיים.

בניית ממ"ד פטורה בעיקרון מהיטל השבחה, אולם יש לשלם אגרות, ויש גם מקרים שהגיעו לבית המשפט בגלל מחלוקות שונות. למשל, אם מבקשים הקלה לחריגה מקווי הבניין, האם הפטור עדיין תקף, ועוד.

קרן: "יש לי תיק שקיבלתי כבר אחרי ועדת ערר, כי העירייה ביקשה שיבנו את הממ"ד במקום אחר. זה גם מוסיף הרבה לעלויות, כי צריך לשבור את כל הפנים של הבית. זה מתנגש להם עם עקרונות של שימור. ופה אפילו השכנים לא מתנגדים - זה רק העירייה".

מה קורה כשהחיזוק הוא חלק מפרויקט התחדשות עירונית?

כיום, רוב ההוספה של ממ"דים בבניינים משותפים נעשית באמצעות פינוי בינוי או פרויקטים של תמ"א 38.

קרן מעירה שלושה דברים חשובים בהקשר זה: "כמעט תמיד בוחרים באופציה של ממ"דים אבל יש מקרים שבהם זה מסתבך, וצריך לזכור שיש גם אופציה של ממ"ק ולחשוב איך לתמרץ בניינים לעשות את זה. לפעמים זה פשוט יותר מבחינה תכנונית.

"שנית, יש מקומות שבהם זה לא כלכלי, וכמו שנתנו לאנשים כסף למחיר מטרה, צריך שיתמרצו את זה למי שצריך. התחדשות עירונית זה פרויקט לאומי וצריך שכולם יתאחדו לזה. מגיעים למצבים אבסורדיים עם פקידים ברשויות מקומיות.

"שלישית, כיוון שהרוב המכריע של הפרויקטים עובר כיום להריסה ובנייה - אנשים צריכים לעבוד מהדירה שלהם, ולא מספיק מדברים על הנושא של מחסור בדירות להשכרה, שהוא אקוטי.

"בכל פרויקט שאני מלווה, אני מנסה למצוא אפשרות לבינוי פינוי, כלומר שקודם יבנו ואח"כ יהרסו, או שיזם יקנה בניין להשכרה לטווח ארוך. גם אם זה כרגע פחות משתלם, זה שווה לו שיהיה לדיירים איפה לגור".

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים