ישראל ביקשה לבלום את חמאס במשך שנים. כעת היא עומדת בפני מאבק לחסל אותו, שעלול לעלות ביוקר

המתקפה של חמאס על ישראל הופכת על פיה את מדיניות המקל והגזר כלפי הארגון המיליטנטי הפלסטיני

רצועת עזה / צילום: Shutterstock, Val_Yankin
רצועת עזה / צילום: Shutterstock, Val_Yankin

במשך שנים נקטה ממשלת ישראל במדיניות של בלימת החמאס, תוך שימוש בתמהיל של תמריצים כלכליים וכוח צבאי כדי לשמור על הארגון המיליטנטי הפלסטיני שמנהל את עזה ולהגן על אזרחי ישראל מפני אלימות.

לאחר הפיגועים הקטלניים של סוף השבוע שעבר, בהם נהרגו מאות אזרחים ישראלים, קובעי המדיניות מאמצים גישה חדשה כלפי הקבוצה שארה"ב וישראל הגדירו כארגון טרור: הכחדה.

WSJ | כך התכוננה ישראל למלחמה הלא נכונה
WSJ | איראן עזרה לתכנן את מתקפת הפתע נגד ישראל במשך כמה שבועות
WSJ | ביידן הולך על חבל דק במלחמה בישראל   

מנהיגי ישראל מכינים מבצע רחב היקף שנועד לסיים באופן מכריע את אחיזתו של חמאס בעזה, רצועה מאוכלסת בצפיפות בשטח פלסטיני, או לנטרל לחלוטין את יכולותיו הצבאיות.

"מה שהיה בעזה לא יהיה יותר", אמר אתמול שר הביטחון הישראלי יואב גלנט. "הם יתחרטו על מעשיהם".

גיורא איילנד, אלוף במיל' ויועץ לביטחון לאומי, אמר: "לא נוכל לחזור לסטטוס קוו שהיה לפני הפיגוע הזה". "זה או אנחנו או הם", אמר, והוסיף כי מדובר ב"עניין של הישרדות המדינה".

ראיון | גיורא איילנד: אם רוצים אי פעם לראות את החטופים בחיים - זה מה שצריך לעשות

בעבר, צה"ל תקף את חמאס רק אם הותקף 

ישראל לכודה זה מכבר בין רצונה להיפטר מחמאס - הנתמך על ידי איראן ומחויב בגלוי להשמדתה של ישראל - לבין המציאות שסילוקו מעזה עלול לדרוש מלחמה ארוכה ולעלות בחיי אדם רבים.

צה"ל הגיב לסבבים קודמים של אלימות, החל בתקיפות אוויריות מוגבלות ועד פלישות מלאות, אבל הוא מעולם לא הסתכן במלחמה בקנה מידה מלא הנדרשת כדי להפיל לחלוטין את שלטונו של חמאס.

ככלל, בעבר צה"ל תקף את חמאס רק אם הותקף או אם הארגון הציב איום, כמו מנהרות שנחפרו לתוך ישראל.

לאחרונה אף ביקשה ישראל לשפר את התנאים הכלכליים של תושבי עזה במטרה לייקר לחמאס את מחיר הסכסוך הישיר. ישראל שחררה את מגבלות הסחר על המובלעת החסומה, בה מתגוררים שני מיליון בני אדם, והגבירה את אספקת המים, התרופות והדלק.

הרשויות בישראל גם הנפיקו היתרי עבודה חדשים שאפשרו לאלפי עזתים למצוא עבודה בישראל.

שלטון חמאס ברצועת עזה

ישראל הסירה לחלוטין את הנוכחות האזרחית שלה בעזה ב-2005 משום שגורמים רשמיים טענו כי השלטון הישראלי בשטח אינו בר קיימא. בשנה שלאחר מכן זכה חמאס בבחירות לפרלמנט. בשנת 2007, הקבוצה השתלטה באלימות על רצועת עזה מידי הרשות הפלסטינית הזוכה להכרה בינלאומית, ושעדיין שולטת ברוב האוכלוסיה הפלסטינית שבגדה המערבית. ישראל הציבה במהירות מצור הדוק על השטח, יחד עם מצרים.

לאחר הסכסוך הגדול הראשון של ישראל עם חמאס בסוף 2008, בנימין נתניהו, אז מנהיג האופוזיציה, דגל בהפלת חמאס. במקום זאת, נרשמה הפסקת אש עם מתווכים ערבים ומערביים. שני הצדדים נלחמו בכמה סכסוכים קטנים וגדולים מאז, האחרון שבהם ב-2021.

נתניהו, כיום ראש הממשלה, איפשר לקטאר ב-2018 להתחיל לשלוח מיליוני דולרים לממשלת חמאס כדי להגביר את התמריצים הכלכליים לארגון המיליטנטי במטרה לשמור על שלום. בשנת 2021 הוא החל להגדיל את מספר העזתים המורשים לעבוד בישראל.

עד השנה המספר הזה הגיע לכמעט 20 אלף. גורמי ביטחון ישראלים סברו כי היתרי העבודה יכולים להוות תמריצים לחמאס לשמור על השלום. אם חמאס יתקוף, הגבול ייסגר, ואלפי משפחות עזה יאבדו את פרנסתן עד שחמאס ישיב את השקט.

נתניהו המשיך באסטרטגיית הפרד-וכבוש על ידי תמיכה בחמאס, ובמקביל החליש את הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, אמר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה וח"כ לשעבר.

"זו הייתה אידיאולוגיה על חשבון הביטחון", אמר פלסנר.

פלסנר אמר שהוא, יחד עם חלק גדול ממערכת הביטחון הישראלית, טעה כשתמך במדיניות המקל והגזר מול חמאס, והעדיף להימנע מכל סכסוך ממושך.

התקיפה האחרונה מעזה שינתה את הכללים

כעת, לא די בהפצצות מהאוויר או בפלישות קרקעיות מוגבלות כדי להתמודד עם האיום שמציב חמאס, אמרו גורמים רשמיים ואנליסטים ישראלים.

"זה לא הרצועה הרגילה המצומצמת של עזה", אמר דובר צה"ל לתקשורת הזרה, ריצ'רד הכט, בתדרוך לכתבים ביום שלישי. "קנה המידה של הזוועה כאן גדול יותר. ישראל הולכת להגיב בחומרה רבה".

ישראל מבצעת תקיפות אוויריות על עזה ומגייסת כוחות וטנקים בגבולה. במקביל, היא ניתקה את כל החשמל, המזון, המים והדלק המסופקים לעזה.

החזרה לשטח הפלסטיני טומנת בחובה סיכונים עבור כוחות היבשה הישראליים, שנכנסו לעזה בפעם האחרונה בשנת 2014. רצועת החוף עמוסה באזורים עירוניים, וללוחמי חמאס יש רשת ענפה של מנהרות תת-קרקעיות כדי להסוות את תנועותיהם.

בנוסף, עקירה המונית של אזרחים ואובדן נרחב של חיי פלסטינים עלולים לפורר את התמיכה הבינלאומית בישראל. גם אם ישראל הייתה מצליחה לחסל את חמאס, לא ברור שהיא תוכל לשלוט ברצועה.

מחימר אבו סעדה, אנליסט פוליטי מעזה, אמר שיהיה קשה לישראל לעקור באמת את חמאס.

"ארה"ב נשארה באפגניסטן 20 שנה, האם זה סיים את הטליבאן?" הוא אמר. "כל העולם נלחם נגד דאעש, הוא חוסל? אולי כארגון אבל המחשבה שלהם עדיין ממשיכה לחיות".