גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחבלים גנבו כרטיסי אשראי מנרצחים; החברות פתחו מוקדי סיוע

בחברות כרטיסי האשראי וגם בבנקים מקבלים דיווחים מבני משפחה ומניצולים ממתקפת החמאס על רכישות שנעשו בכרטיסי האשראי של תושבי הדרום ● הגופים הפיננסים מסייעים בחסימת כרטיסים ובהנפקת חדשים למי שעודנו בחיים ● בנק ישראל: "האירוע מטופל. כשנעשה שימוש לרעה באמצעי תשלום, כספם של הלקוחות מובטח ויוחזר"

מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash
מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash

מחבלי חמאס מעזה שפרצו לישראל גנבו כרטיסי אשראי מתושבי עוטף עזה והדרום ומשתמשים בהם לרכישות שונות. מדובר על כרטיסי אשראי הן של אזרחים שנרצחו או נפצעו והן של תושבים שעזבו את בתיהם ללא רכוש או אף ארנק.  נציין כי בינתיים מדובר על היקף אירועים מצומצם מאוד.

מיליון דולר לסיוע: אחד הבנקים הגדולים בארה"ב מתגייס לעזרת ישראל
ניתוח גלובס | כשהמדינה בשיתוק, האם אנחנו בדרך לדפלציה?

בכל הגופים הפיננסיים הקשורים לעולמות כרטיסי האשראי נמצאים בקשר בנושא הן עם בנק ישראל והן עם גופי הביטחון. בינתיים בחברות כרטיסי האשראי מבצעים חסימות לכרטיסי קיימים שלא נמצאים בידי בעליהם וכן הכחשות של עסקאות שנעשו באותם כרטיסים שנגנבו לאחר פרוץ הלחימה.

נציין כי מיד כאשר התבררה תמונת המצב הכללית סביב האירועים בדרום, ניתנה הנחייה לחסימת עסקאות בכרטיסי אשראי בתוך רצועת עזה. מדובר בפעולה טכנית קלה יחסית, במסגרתה נחסמות עסקאות על־פי קוד מדינה. כך שלפחות עסקאות בתוך רצועת עזה לא יכולות להתבצע.

חברות כרטיסי האשראי גם מנפיקות כרטיס אשראי דיגיטלי לאדם שנותר ללא כרטיס אשראי מאחר שעזב את ביתו ללא הארנק. הן פתחו כבר ביום שבת מוקדי סיוע למשפחות ולנציגי הנפגעים מהדרום.

בבנק ישראל הסבירו כי "בעקבות האירוע הביטחוני, אנו עדים למקרים שבהם נעשה שימוש לרעה בכרטיסי אשראי ובפרטי חשבון בנק. האירוע מטופל מתחילתו ע"י גורמי המקצוע בבנק ישראל, לרבות צוות מיוחד בפיקוח על הבנקים, בשיתוף גורמי הממשלה והביטחון הרלוונטיים". הטיפול באירוע מבוצע בצורה הבאה:

כאשר ידוע היכן מנוהל החשבון או כרטיס האשראי של הנפגע - מבוצעות פניות ע"י בני משפחה לבנק ולחברת כרטיסי האשראי הספציפית, על־מנת להקפיא את הפעילות בחשבון. הפיקוח על הבנקים הנחה את הגופים המפוקחים לפעול במצב כזה להקפאת חשבון, תוך הפעלת ניהול סיכונים נדרש וקיום תהליך זיהוי מהיר ומותאם למצב.

כאשר לא ידוע היכן מנוהלת פעילות פיננסית של מי שנפגע - הפיקוח על הבנקים הקים צוות מיוחד לטיפול במצבים אלו. הציבור מתבקש לפנות במידת הצורך למוקד הפניות של הפיקוח בטלפון 9086* ו-02-6552680.

בבנק ישראל הדגישו כי בהתאם לחוק שירותי תשלום, כאשר נעשה שימוש לרעה באמצעי תשלום בידי גורמים עוינים לגניבת כספי אזרחים, כספם של הלקוחות מובטח ויוחזר.

הפיקוח על הבנקים, הבנקים המסחריים וחברות כרטיסי האשראי מבצעים ניטור שוטף ומעקב אחר האירוע, וקוראים לציבור לפנות לקבלת מענה וסיוע בנושאים אלו במידת הצורך, בין אם מול הגוף הפיננסי שבו מתנהל החשבון, ובין אם מול מוקד הפניות המיוחד של הפיקוח על הבנקים. הפיקוח על הבנקים קורא למי שעולה אצלו החשש כי יתכן שיבוצע שימוש לרעה בכרטיס האשראי שלו להודיע לגופים הפיננסיים, כדי שיקפיאו פעילותם ולא יגרמו נזקים כספיים".

"אנו פועלים כל העת על מנת לסייע בכל הנדרש"

חריגות האירוע הביאה את שלוש חברות כרטיסי האשראי להוציא הודעה משותפת. "שלוש חברות כרטיסי האשראי, כאל, ישראכרט ומקס, הקימו בתחילת המלחמה מוקדים ייעודיים לטובת שירות וטיפול בפניות חירום של תושבי עוטף עזה המפונים, משפחות הנרצחים, החטופים והנעדרים למטרת חסימת כרטיס אשראי ופניות דחופות אחרות. אנו פועלים כל העת על מנת לסייע בכל הנדרש. חסימת כרטיס אשר נגנב או אבד ניתנת לביצוע בפעולה פשוטה גם בדיגיטל של כל אחת מהחברות. שלוש החברות ירתמו לכל צורך שיעלה ככל שניתן, ופועלות בשיתוף פעולה עם רשויות האכיפה ובנק ישראל.

מישראכרט נמסר בנוסף: "בהמשך לדיווחים ופרסומים על שימושים בכרטיסי אשראי של נפגעים, נעדרים ומפונים, חשוב לחדד שישראכרט, כמו כל החברות הפיננסיות וחברות כרטיסי האשראי, מנטרת את הנושא מהרגע הראשון ופועלות בתיאום מלא עם כלל גופי הבטחון והארגונים האזרחיים המלווים מול נציגים של ישובים ואנשים פרטיים במטרה לחסום כרטיסים במידת הצורך.

"החברה הקימה צוותים ייעודיים לנושא ומפעילה מוקד ייעודי לפניות אלה. יודגש כי נכון לרגע זה לא התקבלה רשימת נעדרים רשמית של מדינת ישראל ועל כן אנו מתבססים רק על דיווחים של משפחות, קהילות וגורמי ביטחון מורשים. עוד יודגש כי בהתאם לחוק שירותי תשלום, בכרטיסים בהם בוצע שימוש לרעה, הכרטיס יזוכה".

המוקד של מקס: 03-6177723

מוקדי ישראכרט:

טלפון למוקד לקוחות פרטיים - 03-6364257

טלפון לבעלי עסקים - 1800-840-840

מוקד כאל: 03-5725115

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

דיווח: אם לא יהיו תקלות - הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי

מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "כמות הטילים בעזה שלא התפוצצו מאז 7 אוקטובר - לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה" ● עדכונים בולטים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים