אנשי העסקים שמטיסים עשרות לוחמים בחזרה לישראל, על חשבונם הפרטי

מיליוני שקלים נתרמו עד כה על ידי אנשי עסקים מאז תחילת המתקפה • בין היוזמות: טיסות ממומנות לישראלים וחיילי מילואים שנתקעו בארה"ב ובמדינות נוספות, אספקת ציוד ואיסוף תרומות מחו"ל • "אנחנו עובדים יומם וליל, הכל במימון פרטי של תורמים"

נוסעים מחכים בתור לטיסה לישראל מאתונה, השבוע / צילום: ap, Thanassis Stavrakis
נוסעים מחכים בתור לטיסה לישראל מאתונה, השבוע / צילום: ap, Thanassis Stavrakis

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אל מול השבר הגדול, הזעזוע והאימה שהותירה המתקפה הברוטאלית של חמאס ביום שבת האחרון, נדמה כי הציבור הישראלי מתגלה במלוא תפארתו. עשרות יוזמות קמו וממשיכות לקום מאז המתקפה במטרה לסייע לתושבי עוטף עזה, לחיילים ולכלל הציבור הישראלי. הצמרת העסקית בישראל מתגייסת גם היא למערכה ופותחת את הארנק למען אותן המטרות. לראיה, אנשי עסקים מממנים בעצמם טיסות לאזרחים ישראלים שנתקעו במדינות זרות, ועוזרים לספק ציוד נדרש לחיילים ולאזרחים. אותם אנשי עסקים, ברובם, לקחו חלק כזה או אחר במחאות נגד הרפורמה המשפטית, וספגו על כך לא מעט ביקורת.

ישראל מתגייסת | ההייטקיסטית שעושה סדר בהצעות האירוח לתושבי הדרום
ישראל מתגייסת | אחרי שבן משפחה נחטף: עורך הדין שהקים חמ"ל בתוך 72 שעות

"מיליונים נתרמו"

בין כל אותם המתגייסים ניתן למצוא את ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר. לוין עומד בראש יוזמה של אנשי עסקים אמריקאים בעלי זיקה לישראל, שאירגנו את השבתם לישראל של טייסים, אנשי סיירת מטכ"ל ולוחמים בכירים נוספים שנמצאים בארה"ב, ומעוניינים לחזור ולהתגייס למאמץ המלחמתי. אותה קבוצה הצליחה לגייס כספים ממיליארדרים (שביקשו ששמם לא יוזכר) עבור שני מטוסים שהמריאו לארץ בליל יום שלישי, ועליהם 70 לוחמים.

עם זאת, לאחר שהצליחו לגייס את המטוסים עצמם, התמודדו לוין ושותפיו עם קושי נוסף - למצוא אנשי צוות שיתפעלו את הטיסות, שכן רוב חברות הצ'רטר סירבו לכך שצוותיהם יטוסו לישראל. לבסוף אוישו המטוסים באנשי צוות ויצאו לדרכם ארצה. עלות של טיסה מארה"ב לישראל מוערכת בכ־400 אלף דולר. "אל על עוזרת מאוד", אומר לוין, "אבל הטיסות שלה היו מלאות. גם שגרירות ישראל מאוד עזרה לנו, ויש לנו אנשי קשר הן בקהילות הישראליות בארה"ב והן בחיל האוויר הישראלי, כדי שנוכל למפות את האנשים שיש להחזיר במהירות". לוין מאמין כי כעת הוטסו לישראל רוב הלוחמים הבכירים שזוהו בארה"ב.

ג’רמי לוין / צילום: סיון פרג'
 ג’רמי לוין / צילום: סיון פרג'

בנוסף להובלת פעילות הגשר האווירי, לוין פעיל גם במערך איסוף התרומות. "עד היום נתרמו כבר מיליוני שקלים על ידי תורמים פרטיים בארה"ב", אומר לוין, שעוסק גם בפעילות הסברה לסנאטורים אמריקאים לגבי המצב בישראל. "כולם מזועזעים. במובן הזה כלי התקשורת בישראל עשו עבודה טובה להסביר מה קרה, וגם מי שלא מכיר את המתרחש בישראל מקרוב מודע לאירועים ומבין אותם באופן כללי. אני אומר להם: 'במספרים, זה כאילו היו נחטפים 4,000 אזרחים אמריקאים ונהרגים 44 אלף, האם ארה"ב לא הייתה הולכת מייד למלחמה?' זה ברור לכולם". גם לוין היה מעורב השנה במחאה נגד הרפורמה. היוזמה שהוביל מאז שבת יצאה לפועל באופן עצמאי ללא סיוע מהגופים הממשלתיים.

איש העסקים נעם לניר, שהיה בעברו בעל השליטה בחברת בבילון, התגייס גם הוא למען המצב ועזר בהחזרת אזרחים רבים מחו"ל בחזרה ארצה - זאת במימונו הפרטי. מלבד חיילים שנקראו לחזור ולשרת, עזר לניר להטיס ארצה קרובי משפחה למען השתתפות בהלוויות בני משפחה שנרצחו בידי החמאס. גם בימים אלו לניר עסוק בהימצאות בשטח ובעזרה לכוחות הביטחון ויושבי הדרום. לניר אמר ל"גלובס": "הטסתי משפחות רבות וכרגע אני עסוק בעוד משפחה מהעוטף".

לניר נועם / צילום: דור מלכה
 לניר נועם / צילום: דור מלכה

לניר רכש את השליטה בבילון, המפתחת ומשווקת תוכנת תרגום, בדצמבר 2007, ואף כיהן כיו"ר הדירקטוריון של החברה. בסוף 2012 הוביל לניר את חברת בבילון להנפקה בוול סטריט. כיום הוא בעל השליטה ומנכ"ל חברת ההשקעות "ליוורמור השקעות", שנסחרת בבורסה באנגליה מאז 2005.

"הכל זה יוזמות פרטיות"

עינת גז, מנכ"לית פאפאיה גלובל, חד הקרן הישראלי שמפתח מוצרים לניהול משכורות עבור עובדים בחברות גלובליות, מצטרפת גם היא לרשימת אנשי העסקים הנרתמים למען המצב. "אנחנו עובדים יומם וליל", אומרת גז ל"גלובס". "הכל זה יוזמות פרטיות. אנחנו מוציאים טיסת ציוד רפואי, ציוד צבאי ואזרחי וגם 200 נוסעים, הכל במימון פרטי של תורמים".

בסוף חודש ינואר האחרון הפכה גז לקול מוביל במחאת ההייטק נגד הרפורמה, בשל מהלך פומבי שעורר הדים רבים. גז צייצה בטוויטר כי בעקבות מהלכי הממשלה, היא החליטה למשוך מכספי החברה בישראל ולפזרו בבנקים זרים. לאחר הציוץ שלה החלו חברות, יזמי הייטק וקרנות למשוך גם הם כספים, בהיקף מיליארדי דולרים, ולהעברים לחשבונות בחו"ל.

עינת גז, מנכ''לית פאפאיה גלובל / צילום: יונתן בלום
 עינת גז, מנכ''לית פאפאיה גלובל / צילום: יונתן בלום

איש העסקים אמנון שעשוע, מנכ"ל ונשיא מובילאיי, ומי שנמנה על מייסידי היוניקורן הטרי AI21, התגייס גם הוא למען הסיוע. מובילאיי העבירה מיליוני שקלים לארגונים שמטרתם לסייע לנפגעי המצב, בין היתר, באמצעות רכש ישיר למשפחות הנפגעות וכן דרך עמותת מתן, שמתווכת את התרומות לנפגעים במרכזי הטראומה.

שעשוע מסר לגלובס כי "יצאנו במובילאיי בתוכנית סיוע לנפגעי המלחמה במסגרתה אנו מעבירים באופן מיידי 5 מיליון שקלים לארגונים ללא מטרות רווח שעובדים כעת מסביב לשעון בסיוע לנפגעים בדרום בציוד, מזון וכל הנדרש לשלומם. גם עובדי מובילאיי התגייסו ותרמו מעל 120 אלף שקלים לאותן המטרות. במקביל אנו תומכים בעובדי החברה בשירות המילואים ותושבי הדרום, מלווים ועוטפים אותם. ההתגייסות של חברות ההייטק ושל הגופים האזרחיים מרגשת".

אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר
 אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

עוד הוא הוסיף כי "אני וכל צוות מובילאיי משתתפים בצער העמוק של משפחות הנופלים והנרצחים, מתפללים לשלום הפצועים והנעדרים ומחזקים את כוחות הביטחון וחיילי וחיילות צה"ל".