גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פישינג ואיומי סייבר במלחמה: איך להתנהל במרחב הדיגיטלי

בשבוע האחרון מופצות הודעות מטעם גורמים רשמיים שחלקן כוללות מידע שקרי, ובמקביל מתקיימות מתקפות פישינג או סייבר ● הנה כמה דברים שכדאי לעשות כדי להישמר מפניהן

סכנות ופייק ניוז בזמן מלחמה / אילוסטרציה: גלובס
סכנות ופייק ניוז בזמן מלחמה / אילוסטרציה: גלובס

 

הרשתות החברתיות התמלאו בשבוע האחרון בסרטונים מזעזעים, בפייק ניוז, בניסיונות למתקפות פישינג וסייבר ובסכנות נוספות, כחלק מהמלחמה מול הפלסטינים.

גורמים רשמיים ופרטיים מנסים להילחם בכך הן כדי להגן מגניבת פרטים או השתלטות על חשבונות, הן כדי למנוע כוזב או להגן על צעירים מפני סרטונים קשים, והן כחלק מהמאבק על התודעה העולמית.

זוהי חזית לא פשוטה, בנוסף למה שקורה בשטח, ולכן נציג כאן כלים חשובים להתמודדות עם המצב.

"זו מלחמת העצמאות השנייה": כך מתנהל הקרב על דעת הקהל העולמית
דעה | דילמת הפייק ניוז: להפיץ במהירות או להמתין ולוודא אמינות 

 

ערנות וחשדנות לוודא אבטחה

אם בימי שגרה מומחים מזהירים מלחיצה על קישורים, קל וחומר שכך הדבר בימות מלחמה. כל הודעה שאתם מקבלים בקבוצות כלליות וכל הודעה שאתם לא בטוחים בה - אין ללחוץ על הקישורים המופיעים בה.

אם אתם לא בטוחים שבאמת מדובר בהודעה מהביטוח הלאומי או מקרן הלוואות פעילה, ניתן לחפש את המידע בגוגל באופן אקטיבי, לפנות לגורמים רשמיים בשיחת טלפון ולקבל מידע רלוונטי.

במערך הסייבר הלאומי מחדדים את הדברים: "קיבלתם בקשת סחיטה או בקשה למסור מידע אישי, סיסמה או קוד בוואטסאפ? התעלמו! צריך לחסום את השולח, ולדווח עליו לוואטסאפ בכפתור 'דווח' שבהגדרות איש הקשר".

המחשות שיצר מערך הסייבר הלאומי לזיהוי תכנים אמיתיים ומזויפים / צילום: מערך הסייבר הלאומי

יתרה מכך, החשש לפריצות ולמקרי סייבר קיים, ולכן כדאי לוודא שאתם לא משאירים את הדלת פתוחה. במערך מציעים לבחור סיסמה קשה לניחוש, לא להשתמש באותה סיסמה פעמיים, ולהטמיע אימות דו שלבי - קוד נוסף ברשתות שלכם שתקבלו בכל פעם שתתחברו, כדי להוסיף עוד שכבת הגנה לחשבונות שלכם.

לצד זאת, אם יש לכם מוצרים נוספים בבית כמו מצלמת אבטחה, ודאו כי הסיסמאות אינן ברירת המחדל, אלא סיסמאות אישיות שלכם.

פייק ניוז להיצמד למידע מהימן

בימים כאלה חשוב לגלות אחריות ולהסתמך אך ורק על מקורות מידע מהימנים ואפליקציות מוכרות. יש להימנע מהפצת שמועות ומידע לא מאומת, או העברת קבצים וקישורים שמקורם לא ברור.

הלחיצה על כפתור השיתוף קלה במיוחד, אך יש לה משמעויות הרסניות. לא רק מתקפות פישינג להוצאת מידע חסוי או רגיש של משתמשים, אלא גם יצירת מצב שבו אנשים יקבלו את ההודעות על יקיריהם מהרשת, בגלל חוסר אחריות של אחרים.

יתרה מכך, אל תשתפו מידע שעשוי לשמש את האויב. בקבוצות גדולות שאינכם מכירים את המשתתפים בהן, היו ערים לשיתוף מידע רגיש או אישי. אם זיהיתם שאחד המשתתפים מפיץ הודעות שטנה, הוציאו אותו מהקבוצה וחיסמו את מספרו.

זו גם ההזדמנות להוריד מחנויות האפליקציות הרשמיות את האפליקציה הרשמית של פיקוד העורף. כל חיקוי או דבר אחד לא שווה ערך למסרים רשמיים שאפשר לקבל מהגורמים המוסמכים.

דאגה לצעירים להשתמש בבקרה הורית

הנהגת ההורים הארצית בישראל הוציאו הודעה להורים כי "קיים חשש שמא יופצו סרטונים מהאירועים הקשים בדרום, מהחטיפות ומהשבי. אנו מציעים לכם למנוע מראש את הסיכון בחשיפת הילדים לסרטונים על ידי הסרת אפליקציות הטיקטוק והאינסטגרם לתקופה הקרובה, ומעקב צמוד מהרגיל על התכנים אליהם נחשפים הילדים".

ההודעה הזו עוותה על ידי גורמים נגד ישראל, שאמרו כי הנהגת ההורים הארצית מסרה להורים כי החוטפים ישתמשו בסמארטפונים של אלו שנחטפו, כדי להעלות סרטונים של אלו שנחטפו. מדובר בפייק ניוז.

במערך הסייבר הלאומי מבהירים כי מדובר בעיוות מוחלט. ההמלצה העיקרית היא להשתמש באפשרויות של Parental control במכשירי גוגל (באתר הרשמי מוסבר בצורה מפורטת איך להפעיל את האפשרויות הללו) וחברות רשמיות נוספות, כדי להנמיך את החשיפה של ילדים ונוער לתכנים בעייתיים באפליקציות - ולנטר את צריכת התוכן שלהם.

כללי התנהגות חוקי הרשתות החברתיות

במערך הסייבר הלאומי מפצירה בתושבים לפנות למוקד 119, כדי לדווח על כל מתקפת סייבר או לכל בירור שמועות הקשורות לסייבר. לצד זאת, ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות פועלות כדי להסיר תוכן גרפי אלים, שנאה, פרסומי טרור או קמפיינים מתואמים של דיסאינפורמציה.

נטלי זיו, ראש מערך התקשורת והדוברות במדינות צומחות באירופה בטיקטוק, פרסמה ברשתות החברתיות שלה כמה הנחיות. בין היתר, יש להיזהר מפרסום סרטונים עם נשק, וכן יש להוסיף לסרטוני הסברה את המילים counter speech, כך שלא יסירו את התכנים הללו.

מעין שריג, סמנכ"לית התקשורת בחברת מטא (פייסבוק) ישראל, מספרת לגלובס כי הוקם "כוח משימה ייעודי שכולל צוותים גלובליים ובהם דוברי ערבית ועברית כשפת־אם, שמנטרים מקרוב את הסיטואציה. אנחנו מתמקדים באכיפה של הכללים שלנו, במטרה לשמור על הקהילה בטוחה, ועדיין לוודא שאנשים יוכלו להמשיך ולשתף את מה שחשוב להם".

במטא אף אומרים כי לפי המדיניות שלהם אסור להראות פנים של חטופים, ולכן חשוב לטשטש את פניהם בפרסומים השונים. המדיניות הזו נובעת מתוך כבוד למי שנחטפו, וכדי שאנשים לא יעשו שימוש בתמונות כדי להשמיץ או ללעוג. אפשר להשתמש בתמונה של החטוף, אך לא ברגע החטיפה עצמה.

בגוגל מסרו לגלובס כי הם פועלים כדי לספק מידע אמין ומדויק למי שמשתמש במוצריהם. הצוותים שלהם עובדים מסביב לשעון כדי להבטיח שרק מידע רשמי ומאומת יעלה מתוך מנוע החיפוש של החברה ומיוטיוב.

לצד זאת, בגוגל אומרים כי "מומחי אבטחת הסייבר שלנו חולקים את הממצאים שלהם בזמן אמת עם יחידות אבטחה גדולות יותר. לדוגמה, יחידת האבטחה שלנו, Mandiant, זיהתה חשבונות מזויפים הקשורים לאיראן שמקדמים נרטיבים אנטי־ישראליים בשירותים שונים.

"היחידה גם חוקרת דיווחים על התקפות מניעת שירות מבוזרות (DDoS) בהובלת גורמים מקצועיים, החשודים כהאקרים אקטיביסטיים שמזוהים כפרו־חמאס ופרו־רוסיה, אשר מטרגטים אתרים של ממשלת ישראל".

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"