דיסקונט תרם 50 מיליון שקל לילדים ובני נוער, מזרחי-טפחות אימץ את תושבי שדרות וכפר עזה

הקרן שהקים דיסקונט תנוהל על ידי אנשי מקצוע ותפעל על מנת שהילדים יקבלו את הסיוע הנפשי והפיזי הדרוש • לאומי הודיע ביום חמישי שהוא מאמץ את בארי והמערכת הבנקאית תרמה עד עתה עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים לתושבי הדרום ולחיילים • הנגיד קיים הבוקר פגישה עם ראשי המערכת הבנקאית

בנק דיסקונט הקים קרן לטובת ילדים ובני נוער שנפגעו מהמלחמה / צילום: איל יצהר
בנק דיסקונט הקים קרן לטובת ילדים ובני נוער שנפגעו מהמלחמה / צילום: איל יצהר

ההתגייסות של אזרחים פרטיים וגופים עסקיים לטובת תושבי הדרום וקו העימות שספגו את עיקר המתקפה הרצחנית של חמאס בשבת שעברה מתגברת. שני בנקים הודיעו הבוקר על תרומה בסכומי כסף משמעותיים לנפגעים מהדרום. הבוקר (א') הודיעה קבוצת דיסקונט (הבנק יחד עם מרכנתיל) על הקמת של קרן סיוע ייעודית עבור ילדים ובני נוער שנפגעו בקו העימות במהלך המלחמה, בסך של 50 מיליון שקל. הקרן נועדה לספק מענה רחב היקף וארוך טווח עבור צרכיהם של הילדים ובני הנוער, מבחינה פסיכולוגית ונפשית במטרה להשיב להם את הביטחון האישי והקהילתי. בנק מזרחי טפחות הודיע שעות ספורות לאחר מכן שהוא מאמץ את תושבי כפר עזה ושדרות ויעניק להם סיוע בהיקף של מיליוני שקלים. ביום חמישי הודיע לאומי כי הוא מאמץ את קיבוץ בארי. 

שמיים סגורים: אלו חברות התעופה היחידות שעוד טסות לישראל
הכלכלנים מעריכים: מה צפוי היום במדד המחירים הישראלי

באשר לקרן של דיסקונט, מי שיקבע להיכן ינותבו הכספים מהקרן, הקרויה "קרן אור", הם חברי ועדה מקצועית שתגבש תכנית פעולה כוללת. בוועדה יהיו חברים גורמי מקצוע מהמערך הפסיכולוגי, הנפשי, הרפואי והחינוכי, לרבות החינוך המיוחד. עם הקמת הקרן, יתקיים תהליך שבו ימופו ויוגדרו תבחינים למסגרת הפעילות, כמו גם סדרי עדיפויות לזיהוי הצרכים הספציפיים והשימושים בכספי הקרן. הכל, בכפוף להתייעצויות עם הקהילות, מרכזי החוסן ושאר ארגוני הסיוע.

בקבוצת דיסקונט הסבירו כי "קרן אור" תפעל באמצעות עמותת "הזנק לעתיד" בשיתוף פעולה עם הקואליציה הישראלית לטראומה המפעילה את מרכזי החוסן בעוטף עזה ובמוקדים הנוספים בדרום הארץ. "הקרן תספק מענה לצרכים מגוונים, במטרה לאפשר לאותם ילדים לחזור לתפקוד מיטבי בחייהם, בהם: הענקת מעטפת ביטחון וליווי אישי לכל אחת ואחד מהילדים, מתן מענה לצרכים פיזיים, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים רגשיים במגוון אמצעים, סדנאות להעצמה אישית וקבוצתית, פעילויות העשרה והפוגה, פעילות לחיבור לקהילה ולמנהיגות חברתית, תמיכה לימודית ולצרכים נוספים שיעלו מהשטח. 

"קשה להעלות על הדעת עד כמה חייהם של אזרחי ישראל, ובפרט ילדים ובני נוער רבים, התהפכו מן הקצה אל הקצה. בתקופה קשה זו, ילדים וילדות תמימים מצויים בסיוט מתמשך שאיננו יכולים עדיין לאמוד את השלכותיו. תקופה ארוכה ומורכבת עומדת בפני המשפחות, אשר יאלצו למצוא כוחות ותעצומות נפש אדירים על מנת להשתקם ולהבריא", אמר אבי לוי, מנכ"ל קבוצת דיסקונט. 

מאמצים את שדרות וכפר עזה

בשעות הצהריים הודיע מזרחי-טפחות כי החליט להעמיד תקציב כולל של עשרות מיליוני שקלים למימון מגוון פעולות תמיכה בתושבי העוטף בכלל, ובתושבי שדרות וכפר עזה בפרט. הבנק יאמץ את שני הישובים, ויירתם לסייע לתושביהם בטווח המיידי, הבינוני והארוך, בדגש על הנושאים שהמדינה לא מעורבת בהם. זאת לאחר שכבר תרם מיליוני שקלים לדרום ולחיילים בשבוע הראשון למלחמה.

סוכם, כי צוותי עבודה של מזרחי-טפחות יחברו לגורמים הרלוונטיים בשדרות ובכפר עזה, ימפו יחד את הצרכים הדחופים ויעבירו מיידית את הכספים למימונם. במקביל, תיבנה תוכנית משותפת שתיתן מענה בנושאים שהטיפול בהם יחל בטווחי זמן ארוכים יותר, ובכלל זה לטובת פעולות השיקום והחזרת החיים למסלולם. 

במקביל, יצא הבנק בבשורה משמעותית לכל לקוחות המשכנתה שלו הסמוכים לגבול עם עזה. במסגרת זו, יפטור הבנק מהחזר המשכנתה הקרוב את כל בעלי המשכנתאות מהעיר שדרות ומכל יישובי העוטף. מדובר בהקלה משמעותית הנוגעת לאלפי משפחות, שיוכלו להפנות את אלפי השקלים שייחסכו מהם, לצרכים ושימושים אחרים של משק הבית. 

מנכ"ל הבנק משה לארי אמר היום, שלנוכח המציאות הלא-פשוטה, ההתגייסות של הציבור בכלל והסקטור העסקי בפרט מחויבת המציאות. 

המערכת הבנקאית כולה התגייסה לטובת התושבים

מאז מתקפת חמאס על יישובי העוטף בשבת שעברה, שמלווה מאז גם בירי לאזורים נוספים בישראל, תרמו הבנקים כולם כספים בהיקפים עצומים.

הבוקר התקיים דיון בראשות הנגיד והמפקח בהשתתפות מנכ״לי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, שעסק בפעולות רוחביות לסיוע לאוכלוסייה שנפגעה כתוצאה ממצב הלוחמה ובדגש על תושבי העוטף והדרום וכוחות הביטחון שגויסו ללחימה, זאת בנוסף לצעדים הפרטניים המגוונים שביצעו עד כה במערכת הבנקאית.

"מתחילת הלחימה התווה נגיד בנק ישראל מספר עקרונות לפעילות המערכת הבנקאית במהלך האירוע, תוך דגש על הצורך לגלות רגישות יתירה ומתן מענה ללקוחות מתקשים, ובמיקוד על אלו המתגוררים בעוטף, משפחות הנפגעים ומערך הלחימה והמפקח על הבנקים פרסם מכתב הנחיות מפורט למערכת הבנקאית עם הדגשים הללו והנחיות נוספות. במסגרת זו הפיקוח על הבנקים פועל בימים האחרונים כדי לגבש מתווה רוחבי להקלה על נטל האשראי והעמלות לציבור כולו ולאוכלוסיות אלו בפרט. פרטי המתווה יפורסמו באופן מסודר לתקשורת ולציבור בקרוב", נמסר מבנק ישראל.

כאמור, הפגישה נערכה לאחר שהבנקים כבר תרמו הון גדול לטובת הנפגעים. דיסקונט, מעבר לקרן עליה הכריז היום, פועל, בין היתר, לטובת סידורי הארחה, רכישת מזון וציוד, העמדת ליווי וטיפול תומך של אנשי מקצוע למפונים מאזור העוטף ועוד. במטה הבנק הוקם מוקד ייעודי לטיפול אישי ומהיר בצרכי הלקוחות מעוטף עזה וכמו כן, הוקם צוות לטיפול בדרישות הסיוע מול הגורמים השונים ובניתוב התרומות והמתנדבים לפעילויות השונות.

בנק הפועלים הודיע ביום חמישי האחרון על הקמת קרן ייעודית בסך 100 מיליון שקל שכל מטרתה הינה שיקום קהילת עוטף עזה. הקרן תפעל לבניה מחדש של התשתיות הקהילתיות בכלל יישובי עוטף עזה אשר נפגעו במלחמת חרבות ברזל. זאת בנוסף לקרן חירום שנועדה לטובת צרכים מיידים לסיוע לכוחות ההצלה ולגופים שנתנו מענה ראשוני לתושבי עוטף עזה וחיילי צה"ל בקו הראשון.

גם בלאומי תרמו סכומי כסף גדולים בעקבות המלחמה. "אחד היישובים שספגו את המכה הכואבת ביותר הוא קיבוץ בארי, שרבים מחבריו נרצחו, נפצעו ונחטפו. למשמע הזוועות שהתגלו בימים האחרונים - לא יכולנו לעמוד מנגד. לצד מיליוני השקלים שכבר תרמנו לארגוני סיוע עבור כלל תושבי העוטף, ולצד רכש נרחב שהועבר ליחידות שונות בצה״ל שביקשו פריטים שונים עבור חייליהן, פנינו לנציגי קיבוץ בארי והודענו להם כי מרגע זה אנו מחבקים את התושבים ונדאג לכל צרכיהם, עד לשיקום מלא של הקיבוץ", כתב מנכ"ל הבנק חנן פרידמן.

מהבנק הבינלאומי נמסר כי ״מיד עם פרוץ הלחימה נרתם הבנק וקיבל החלטה מיידית על הגדלה משמעותית של תקציב התרומות לטובת תושבי העוטף והלוחמים. כמו כן הבנק עוקב בצמידות אחרי האירועים וימשיך ויעדכן התקציב בהתאם. בנוסף הבנק הקים מנהלת ייעודית לנושא והבנק והעובדים נרתמו להתנדבות מיידית ותרומות בשיתוף עם עמותות שפועלות למען כוחות הביטחון ולמפוני העוטף, כולל במסגרת פורום העסקים בו הבנק חבר משמעותי״.

במזרחי טפחות עדכנו בשבוע שעבר כי הבנק נרתם לסיוע ולרכישת ציוד עבור תושבי עוטף עזה, חיילים ומתנדבים, בהיקף כספי של מיליוני שקלים, וימשיך לתרום לצרכים שונים, ככל שהמצב הביטחוני הנוכחי יימשך.

בין השאר תרם הבנק לטובת רכישה של מזון, ביגוד וציוד מסוגים שונים לתושבי העוטף, לערכות חירום לצוותי תגבור, לאמצעי מיגון למתנדבי זק"א, לציוד הגנה ללוחמים ועוד, וכן לאריזת ארוחות עבור חיילים ואזרחים בדרום, בסיועם של עובדות ועובדים בבנק.