מתגבור מערכת הבריאות ועד הקלות לעצמאים: אלו הצעדים שמשרד האוצר מתכנן

בקרוב יציג האוצר "מענק המשכיות עסקית" שיינתן לעסקים, במתכונת דומה למה שנעשה בקורונה • בנוסף, במשרד ישתמשו בקרן להלוואות בערבות המדינה בהיקף של 4 מיליארד שקל עם מסלולים ייעודיים לתקופת המלחמה • כמו כן, תשלומי הארנונה של המפונים מיישובי העוטף יבוטלו לחודשיים הקרובים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובכירי משרדו מסרו הערב (א') הצהרה לתקשורת בנושא ההיערכות הכלכלית למלחמה. אלו הצעדים של האוצר כפי שהובאו על ידי אנשי המשרד:

לפני המלחמה: הקצב השנתי של האינפלציה התקרר ל-3.8% בספטמבר; מחירי הדירות המשיכו לרדת 
בתעשייה הזאת אין שסתום ביטחון: מחיר הגז הטבעי מושפע יותר מהלחימה בעזה 

1. מענק לעסקים: בימים הקרובים יציג האוצר "מענק המשכיות עסקית", במתכונת דומה למה שנעשה בקורונה. מענק זה, שמצריך עדיין חקיקה, ישפה עסקים בהתאם לפגיעה במחזור ההכנסות. עדיין לא ברורים כל פרטי הזכאות למענק. המקור התקציבי למענק יהיה מתוך קרן הפיצויים. כרגע, למענקים זכאים רק עסקים בטווח של עד 7 ק"מ מהגדר.

2. הקלות תזרימיות למשק: שימוש בקרן להלוואות בערבות המדינה בהיקף של 4 מיליארד שקל עם מסלולים ייעודיים לתקופת המלחמה; דחיית תשלומי ביטוח לאומי לעצמאים בכל הארץ בהיקף 500 מיליון שקל; הקדמת תשלומי המדינה לספקים בהיקפים של מיליארדי שקלים; ודחיית תשלומי מע"מ אוטומטית לעסקים בעלי מחזור הכנסה של עד 50 מיליון שקל; והארכת רישיונות שונים, כמו רישיונות עסק ורישיונות רכב. 

כמו כן, החשב הכללי באוצר הודיע על הקלות כמו דחייה לתשלומי הקרן לעסקים קטנים ובינוניים, תהליכים של התאמת בטוחות שיאפשרו לעסקים לשחרר מזומנים, הקלות באופן הגשת הדוחות הכספיים, ובקרוב העמדת מסלולים חדשים לדוחות. עוד הועמדה ערבות מדינה בסך 6 מיליארד דולר עבור הבטחת התעופה בחירום.

3. מענה כספי לתושבי העוטף והנפגעים: תושבי העוטף שפונו מביתם יזכו למענק של עד 1,000 שקל לאדם. בנוסף, תשלומי הארנונה של המפונים יבוטלו לחודשיים הקרובים, בשווי של עשרות מיליוני שקלים. תושבים ששילמו כבר ארנונה על חודש אוקטובר יקבלו החזר.

4. פיצוי על נזק לרכוש: רשות המיסים תשלם כ-1.5 מיליארד שקל לתושבים שבתיהם, רכביהם ורכושם ניזוקו בהתקפות על ישראל. מדובר בסיוע הקיים בחוק ואינו מצריך אישור מיוחד. הסכום ישולם מתוך קרן הפיצויים, שבה נמצאים כיום יותר מ-17 מיליארדי שקלים.

5. תגבור מערכת ביטחון הפנים: הקצאת מאות מיליוני שקלים, בעיקר לעשרות פלוגות מג"ב שגויסו, לרכישת כלי נשק, וסיוע לשירות בתי הסוהר שמצוי בתקופה רגישה מול האסירים הביטחוניים.

6. תגבור מערכת הבריאות: הקצאת מאות מיליוני שקלים לפתיחת מערכי החירום בבתי החולים, תגבור כוח האדם בצוותים הרפואיים, חיזוק מערכי בריאות הנפש, טיפול באוכלוסיית הקשישים.