גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בענף הספנות מתריעים מפני משבר: מחירי הסחורות עלולים לזנק

גורמים שונים בשרשרת אספקת הסחורות מתארים מחסור בכוח אדם ובנהגים, חשש של חברות בינלאומיות מלעגון בחופי הארץ וזינוק של עשרות אלפי דולרים בעלויות הביטוח על הובלת סחורות לישראל ● "יש משבר ביטחוני, אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

בענף הספנות הישראלי ובהתאחדות התעשיינים כבר מזהירים מפני קשיים בצל המלחמה. דמי הביטוח הועלו, חברות הספנות הבינלאומיות חוששות להגיע, המחסור בנהגי משאיות מחריף ובשוק חוששים שמחירי ההובלה יזנקו.

כ־98% מהסחר של ישראל עם העולם הוא דרך הים, באמצעות חמישה נמלים עיקריים במרחב חיפה ואשדוד - ארבעה פרטיים ואחד ממשלתי בדרך להפרטה. בנמל אשדוד, הממשלתי, אלי בר יוסף המנכ"ל בפועל של הנמל, מספר כי היקף האוניות שפוקדות את הנמל צנח ב־30%־40%. במקביל מספר העובדים ירד אף הוא כאשר מתוך כ־1,200 עובדים, 55 מתגוררים בעוטף וכ־80 גויסו למילואים.

לקוח מרצועת עזה יגרום לאוריין הפרשה של כ-5 מיליון שקל להפסדי אשראי
הדולר חצה את רף ה-4 שקלים ובשוק מעריכים: "האירוע תחום בזמן"

"אצלנו אין עומס כי במקביל לירידה במספר העובדים גם מספר האוניות שמגיעות לאשדוד ירד משמעותית", אומר בר יוסף לגלובס. לדבריו, צוואר הבקבוק הוא בחיפה, לשם עברו חלק מהאוניות. "במטענים כלליים, כמו ברזל למשל, יש אילוצים ובעיות של מחסור בנהגים והובלה. אבל אנחנו פועלים במתכונת חירום ובמלוא המרץ ובמקביל נותנים דגש על העובדים, יש לנו שני הרוגים מעוטף עזה שהיו בכיתות כוננות, יש בן של עובד שנהרג, נכד של גמלאי נמל שנהרג וזה לא פשוט".

חברות ספנות חוששות לעגון בארץ

במקביל, חלק מחברות הספנות חוששות להגיע לישראל. יוני איזקוב, מנכ"ל חברת הספנות "קורל" וחבר בוועד לשכת הספנות הישראלית ובהנהלת איגוד יבואני התבואות אומר כי "חלק מקווי הספנות משנים את לוחות הזמנים שלהם, מדלגים על אשדוד ופורקים בחיפה, ואנחנו רואים גם שחלק מהחברות מתחילות לחשוש ולא לפקוד את הנמלים בארץ כלל". עם זאת, הוא מרגיע ואומר כי ייתכן שהתופעה הזו תתמתן בקרוב: "כשהתחילה המלחמה באוקראינה ראינו מגמה דומה, אבל בדרך כלל היא 'מתיישרת' ככל שחולף הזמן, כך או כך היבואנים ישלמו על זה פרמייה".

בינתיים סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי פרמיית הביטוח של "סיכוני מלחמה" שמשלמות אוניות שמובילות מטענים לישראל זינקה מאז תחילת האירועים ועומדת על כ־0.2% מערך המטען, לעומת 0.01% לפני המלחמה - עלות של עשרות אלפי דולרים. "עדיין לא מדובר בכל המטענים, אבל זה כנראה יתרחב מניסיון העבר במלחמת לבנון השניה", מעריך איזקוב. "מבעלי אוניות שומעים בעיקר אי־ודאות וחשש ואנחנו מעדכנים אותם ממש ברמה יומיומית מה קורה כאן בארץ. ברמה הפורמלית לא השתנה שום דבר מבחינת רמת הכוננות בנמלים כפי שארגון הספנות מכתיב אותה, ואנחנו מסבירים על אמצעי המיגון שיש פה לצוותים ולאוניות ויש כאלה שמשתכנעים אבל גם כאלה שפחות".

השבוע פרסמה חברת שירותי הספנות צים הודעה בנושא התייקרות הביטוחים "לאור מצב המלחמה", נכתב בהודעה. "הטילו המבטחים פרמיית ביטוח נוספת של סיכון מלחמה על כל כלי השיט הפוקדים את נמלי ישראל, אותה אנו מחויבים כעת לשלם כדי לשמור על שירות לישראל וממנה. צים תגבה את פרמיית סיכון המלחמה, לפי עלות, על המטען הרלוונטי".

 

את עליות המחירים נראה רק בהמשך

ואולם איזקוב אומר שעוד מוקדם לראות עליות מחירים. המטענים שמגיעים היום לישראל הוזמנו לפני מספר חודשים, אם המלחמה תמשך עוד זמן רב, הדבר יבוא לידי ביטוי במחירי ההובלה באופן מוחשי יותר.

למרות זאת, וחרף ההאטה והתמורות בשוק הספנות בישראל ובמערך הלוגיסטי שלה, איזקוב לא צופה החמרה ברמה שבה אוניות לא יגיעו כלל. "זה קריטי שהמדינה תעשה הכל כדי שהנמלים ישארו פתוחים", הוא אומר. "אני נוהג לבקר אותם, אבל במצב החירום הזה הם מתפקדים ועובדים, הסירו מגבלות על שעות העבודה וצריך להוריד את הכובע. ראינו במלחמת לבנון השניה שירו טילים על חיפה הנמל המשיך לעבוד כרגיל וגם אוניות יגיעו אבל המחיר יהיה שונה".

את החששות בשוק אפשר גם לראות בירידה במניות חברת הספנות של קבוצת אדאני, שמפעילה את נמל חיפה בשותפות עם חברת גדות הישראלית. ביום המסחר הראשון לתחילת הלחימה, מניית הקבוצה צנחה בכמעט 5%. עם זאת, בימים שלאחר מכן היא התאוששה מעט.

התעשיינים: המצב צפוי להקשות על פינוי מכולות

מהצד השני של שרשרת האספקה, חלק מהמפעלים בדרום עדיין פועלים באופן חלקי, והמחסור בנהגי משאיות ובמשאיות שמשנעות אליהם את הסחורות הוא אדיר. בהתאחדות התעשיינים פנו לארבעת הנמלים: נמל חיפה, נמל המפרץ, נמל הדרום ונמל אשדוד בבקשה להאריך את הזמן שבו מטענים פטורים מדמי אחסנה מ־4 ימים ל־8 ימים.

"המצב הביטחוני צפוי להקשות על פינוי מכולות מהנמלים, בעיקר על ידי מפעלים בעוטף עזה ובדרום, אך גם על ידי יתר המפעלים לאור השיבושים בשרשרת הלוגיסטית הנובעים מצמצום כח אדם והפניית משאבים לוגיסטיים למאמץ המלחמתי", כתב ארז רובינשטיין יו"ר ועדת הלוגיסטיקה בהתאחדות. רובינשטיין אמר לגלובס כי נמל המפרץ הוא היחיד שאישר את הבקשה "אני מקווה ששאר הנמלים יבואו לקראת התעשיינים כי אנחנו במצוקה ורוצים להמשיך להניע את המשק, אך זקוקים לסיוע הנמלים. יש לנו מחסור חמור בנהגים. זה משפיע על התעשייה ומדובר גם במוצרים חיוניים למשק כעת". מנמל אשדוד נמסר כי כרגע אין מכולות ממתינות.

"משבר כלכלי שזועק לשמיים"

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים מסביר כי עוד לפני הלחימה היה קיים מחסור של 6,000 נהגים בתחבורה הציבורית ובצי הרכב הכבד, אך הבעיה מתחדדת כעת, כשנהגים רבים גויסו והצבא עושה שימוש רב במשאיות. "היכולת שלנו לשנע סחורות פחתה בכ־20% לפחות ובגלל המצב הביטחוני מכולות הוסטו מאשדוד לחיפה וההובלה למרכז הארץ ודרומה נעשית במשאיות. יש כאן משבר ביטחוני אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים. משרד התחבורה פרסם קול קורא לבעלי רישיון להגיע לעבוד, אבל מי ישלם על ההכשרה שלהם? אין תשובות וכמו שטענו כל השנים - משרדי הממשלה לא מתפקדים".

בינתיים, בניסיון להקל על המצוקה, במועצת המובילים ובחברת התחבורה והלוגיסטיקה טראקנט פתחו מוקד מקוון שאמור לייעל את ההובלה בכלים ובנהגים הקיימים. פתרון נוסף יכול להיות הסבה של חלק מהנהגים הפועלים בתחום הבניין לצורכי תובלה, שכן רוב אתרי הבנייה השובתו נוכח המצב.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים