קטאר | ניתוח

בן 42 עם "קו פתוח" לחמאס: האיש שמאחורי העסקה להשבת החטופים

קטאר, אחת המממנות העיקריות של ארגון הטרור חמאס, ממצבת את עצמה כמתווכת העיקרית לשחרור החטופים בעזה • בראש המערך עומד ככל הנראה ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלה, מוחמד אל ת'אני • המדינה מגדירה את עצמה בתור "היחידים שיכולים לדבר גם עם חמאס וגם עם ישראל"

ראש ממשלת קטאר, מוחמד אל ת'אני / צילום: Reuters, Murat Gok
ראש ממשלת קטאר, מוחמד אל ת'אני / צילום: Reuters, Murat Gok

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בין עבדולרחמן בין ג'אסים אל ת'אני, התייצב בסוף אוקטובר מול מצלמות התקשורת כדי להתייחס למצב בעזה ולעדכן על מאמצי התיווך של קטאר.  היום המאמצים צפויים לשאת פרי, כאשר הערב הממשלה צפויה לאשר את תנאי העסקה. לפי דיווחים, התנאים המסתמנים הם: שחרור של לפחות 50 חטופים בפעימות, בדגש על ילדים ואימהות; על כל חטוף ישראלי, ישוחררו שלושה מחבלים; הפסקת אש של ארבעה ימים; ישראל תאריך את ימי הפסקת האש - בתמורה לחטופים נוספים; שחרור אסירות ופעילי טרור מהכלא הישראלי; הכנסת כמות משמעותית של דלק וציוד. 

בדרך לעסקת חטופים? זה מה שיקרה מרגע הסיכום עם חמאס 
המומחה שמסביר: זה האיש שמקבל החלטות בעניין החטופים וכדאי להיזהר ממנו 
"כשאנחנו רצים לקטאר בנושא החטופים, אנחנו מבזים את בעלת מנוף הלחץ האמיתי מול חמאס"
"אנחנו יכולים לדבר עם שני הצדדים": קטאר חשפה - כך מתנהלים המגעים להחזרת החטופים  

המדינה המפרצית, אחת המממנות העיקריות של חמאס, מנסה מאז תחילת הלחימה למצב את עצמה כ"מתווכת הוגנת", השמה את הנושאים ההומניטריים - שחרור כל החטופים הישראלים ומנגד העברת סיוע לעזה - במרכז פעילותה. היא עושה זאת בין היתר כדי להדוף ביקורת על המעורבות שלה במעשי הזוועה של חמאס, שעשויה להיתרגם לעונשים כלכליים, ולהמחיש שוב את חשיבותה בעולם הערבי, אחרי ניסיונות תיווך מוצלחים בעבר.

במסיבת העיתונאים בסוף אוקטובר, לצד שר החוץ הטורקי, ראש הממשלה הקטארי גינה בחריפות את המתקפה הישראלית על עזה, ולא את מעשי הטבח של חמאס. הוא הביע תקווה כי "בקרוב" ישוחררו החטופים הישראלים המוחזקים בעזה, אך לא סיפק פרטים נוספים על המגעים המתנהלים מאחורי הקלעים, בתיווך קטאר. "מספר הילדים שנהרגים בעזה גדול ממספר הילדים שנהרגים באוקראינה, אבל לא ראינו תגובה דומה לכך מצד העולם", התלונן. "קטאר מגנה את מדיניות העונש הקולקטיבי (נגד עזה)", הוסיף.

אבל במקביל לכך, דווקא הסימנים מהצד הישראלי היו מעודדים יותר. "אני שמח לבשר שקטאר הופכת לצד משמעותי בניסיון להגיע לפתרונות הומניטריים", כתב ראש המל"ל צחי הנגבי באנגלית ברשת החברתית X, "המאמצים הדיפלומטיים של קטאר הם מכריעים בנקודת הזמן הנוכחית", הוסיף.

ראש הממשלה, שר החוץ ובן למשפחת המלוכה

מבין כל הנושאים והנותנים והבכירים הקטארים, נראה כי מעמדו של ראש הממשלה הוא הרם ביותר, בין היתר משום שהוא מכהן במקביל כשר החוץ. בן 42, ראש הממשלה מוחמד אל ת'אני הוא בן למשפחת המלוכה המקומית, השולטת במדינה. קטאר היא אחת המדינות העשירות ביותר בעולם, בחישוב לפי אוכלוסייה.

הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת קטאר, לפי הפרסומים הרשמיים של בית המלוכה, ומכהן בתפקיד ראש הממשלה בחצי השנה האחרונה. הוא נחשב למי ש"צמח מלמטה", וכיהן בין היתר כמנהל חברת הכרייה הקטארית, שלה עסקים ענפים ברחבי העולם. הוא קיבל עליו את תפקיד ראש הממשלה בנוסף לתפקיד שר החוץ, אותו הוא ממלא מאז 2016. הוא גם עומד בראש הקרן הקטארית לפיתוח, התורמת מאות מיליוני דולרים למטרות הומניטריות ברחבי העולם, בשיתוף פעולה עם ארגון הבריאות העולמי וארגוני או"ם.

אריאל אדמוני, דוקטורנט המתמחה בקטאר באוניברסיטת בר-אילן, אומר לגלובס כי לפי ניסיונות תיווך קודמים, הקרדיט שניתן לראש הממשלה והדינמיקה של קבלת ההחלטות בשלטון הקטארי, "ייתכן מאוד" כי ראש הממשלה מוחמד אל ת'אני מעורב ישירות במשא־והמתן בין הצדדים. "בגישה הקטארית מעגל שותפי הסוד וקובעי המדיניות הינו מצומצם, ומוגבל לאנשי אמונו של האמיר. גם בפגישות חשאיות מוקדם יותר השנה, דוגמת פגישה קטארית עם מנהיג הטליבאן, דווח על הימצאותם בחדר של ראש הממשלה וראש שירותי המודיעין".

משחק כפול

משרד החוץ הקטארי נחשב למנופח ביחס לאמירויות ואפילו למדינות אחרות, כחלק מהמדיניות של המדינה המפרצית הקטנה לנסות ולצבור כוח על ידי תיווך בינלאומי. היא תיווכה בין יתר בעסקאות לשחרור חטופים שנלקחו על ידי דאעש, חטופים שהוחזקו על ידי אל קאעדה, באחרונה היתה מעורבת בשחרור ילדים אוקראינים שנחטפו על ידי הכוחות הרוסיים וכן היתה הגורם המתווך בעסקה שבו שוחררו אמריקאים שהוחזקו באיראן תמורת הפשרת שישה מיליארד אירו בכספים איראניים שהוחזקו בארה"ב.

לפי מומחים וכן לפי עדותה שלה, קטאר מובילה את הניסיון הזה מתוך מטרה להיות בעלת השפעה רבה יותר מאשר הנתונים הגיאוגרפיים מאפשרים לה, וזו אחת הסיבות שהיא גם הקימה את רשת אל ג'זירה, המשמשת כדי להטות את דעת הקהל בעולם הערבי בהתאם לאינטרסים של משפחת המלוכה הקטארית. המשחק הכפול הקטארי הוביל לקשרים טובים גם עם ישראל (ראש המוסד ובכירים אחרים ביקרו בה בעבר, ונציגות סמי-רשמית פעלה בדוחא) וגם עם ארה"ב (המפעילה את אחד מהבסיסים הגדולים ביותר שלה במפרץ הפרסי בשטח האמירות). במקביל, היא העבירה מיליארדי דולרים לחמאס בשנים האחרונות, בתיאום מלא עם ישראל כפי שהבהירה בעבר, ומארחת את בכירי חמאס במלונות הפאר בדוחא.

"אנחנו יודעים שיש להם קו פתוח לחמאס", אמר בסוף אוקטובר דובר משרד ההגנה האמריקאי בתדרוך לעיתונאים. "אנחנו היחידים שיכולים לדבר גם עם חמאס וגם עם ישראל", אמר לתקשורת המערבית מג'יד אל אנסארי, "יועץ מיוחד" של שר החוץ. במהלך גביע העולם בכדורגל שהתקיים בה, למשל, העניקה קטאר לישראלים אישור כניסה מיוחד.

ההשקעה הרבה שלה בספורט, בארגונים לא ממשלתיים, וגם בחברות אירופיות הם חלק ממדיניות "הכוח הרך" של האמירות, כלומר צבירת השפעה גלובלית באמצעים חוץ מנשק וביטחון. היא עושה זאת בין היתר על ידי רשות ההשקעות של קטאר, שראש הממשלה מוחמד אל ת'אני עמד גם בראשה מ-2018 ועד שמונה לתפקיד השנה. הרשות מנהלת כחצי טריליון דולר, שנובעים מכספי הנפט והגז הרבים שנכנסים למדינה.

באירוע הנוכחי, גם האמיר עצמו, תמים בן חמד אל ת'אני, דן באופן אישי בנושא החטופים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ במהלך ביקור במדינה, וראש הממשלה נפגש אישית עם שר החוץ האמריקאי בלינקן. לאחר מכן הודה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במלים חמות למדינה המפרצית, וגם שר החוץ בלינקן שיבח את תפקידה לאחר שחרור שתי חטופות בעלות אזרחות אמריקאית. גם שר החוץ הישראלי אלי כהן הודה למדינה וכתב "אני מלא תקווה שבהתחשב במורכבות של האתגרים, קטאר בהדרגה תקח על עצמה תפקיד בונה ואפקטיבי". לאחר כמה דקות מחק כהן את הציוץ.