מנהיגי טכנולוגיה משיקים מאמץ לתמיכה בסטרטאפים ישראליים בעת המלחמה

'מדובר באיום קיומי לחברות טכנולוגיה', אמר רועי גלסברג מ־AnD Ventures

מנהיגי טכנולוגיה משיקים מאמץ לתמיכה בסטארט-אפים ישראליים בעת המלחמה / אילוסטרציה: Shutterstock
מנהיגי טכנולוגיה משיקים מאמץ לתמיכה בסטארט-אפים ישראליים בעת המלחמה / אילוסטרציה: Shutterstock

קבוצה של אנשי הון סיכון משיקים ניסיון לחבר סטארט-אפים בשלב מוקדם מישראל עם משקיעים ברחבי העולם שמוכנים לספק להם מימון חירום ומשאבים נוספים.

המאמץ, הקרוי "Frontline Initiative", נועד לעזור לסטארט-אפים צעירים להתמודד עם הלחצים הפיננסיים והעסקיים שנוצרו בעקבות המלחמה של ישראל נגד חמאס. המלחמה מציבה את האתגר הגדול ביותר לסטארט-אפים בשלב מוקדם, שהם קריטיים לעתידה של המדינה, אמר רועי גלסברג, מייסד, שותף מנהל ובונה חברות מ-AnD Ventures מתל אביב. 

רשות החדשנות: 70% מחברות ההייטק מדווחות על פגיעה בתפקוד 
חברת ההייטק שמקבלת קריאות לחילוץ תחת אש 

ב-Frontline Initative רוצים לחבר משקיעים ומייסדים כדי להזריק סך של 50 מיליון דולר ישירות לסטארט-אפים ישראליים על בסיס אינדיבידואלי, ולא לתוך קרן או מכשיר פיננסי כלשהו, כך אמר גלסברג. ביוזמה מקווים לספק ל-80% ממגישי הבקשות הון או הזדמנויות עסקיות. 

"איום קיומי" 

סטארט-אפים בשלב מוקדם בישראל נאבקים בכל האתגרים הרגילים של הקמת חברה וכן עם הקשיים הנוספים של סביבת המימון הנוכחית. בנוסף לכך, אצל רבים מהסטארט-אפים מנהיגים נקראו לשירות מילואים פעיל, כולל 12 מייסדים ב-14 חברות שנמצאות בתיק ההשקעות של AnD.

כלכלת המלחמה אולי תוביל לחזרה לעבודה מהבית, שתגביל את יכולתם של סטארט-אפים לגדול ולהתפתח, כך על-פי גלסברג. חברות שצריכה להיות במוד צמיחה, עלולות להיאלץ במקום זה להתמקד בהישרדות. "אני חושב שרוב המנכ"לים החכמים כרגע מסתכלים על שמירת העסקים שלהם, ולא על המשך פיתוח או ריצה קדימה", אמר גלסברג, שבעצמו שירת כקצין מודיעין.

"מדובר באיום קיומי על חברות טכנולוגיה", אמר.

500 אלף דולר במימון חירום

גלסברג עובד ב-Frontline Initiative יחד עם ארבעה מארגנים שותפים בארה"ב, כולל ג'ארד ברמן, מנהל TZO Group מניו יורק; גרנט סילו, מנהל 25madison מניו יורק; ג'ולי סמואלס, נשיאה ומנכ"לית קבוצת המסחר Tech:NYC; ופול אלסטרום, מנהל Alta Global Ventures מלהי, יוטה.

הקבוצה ארגנה פלטפורמה שבה מייסדים ישראלים יכולים ליצור קשר עם אנשים פרטיים וקרנות המוכנים להציע סיוע. בינתיים חתמו בה יותר מ-50 מייסדים ויותר מ-50 משקיעים וקרנות המבוססים בארה"ב, ישראל ואירופה, על-פי גלסברג. היוזמה מתכוונת להוסיף קרנות ומשקיעים גם באמריקה הלטינית.

Frontline Initiative תתמוך בחברות גם בדרכים אחרות, כולל על-ידי היכרות בין משקיעים ואספקת לידים מטורגטים שנועדו לגרום לאימוץ הכלים המיוצרים על-ידי הסטארט-אפים. הקבוצה תעבוד לסייע לחברות, כקבוצה, להגיע לסך של 10 מיליון דולר בהכנסה שנתית חוזרת, אמר גלסברג.

ב-AnD כבר סיפקו לשלוש חברות בתיק ההשקעות 500 אלף דולר כל אחת במימון חירום, על-פי גלסברג. בנפרד, AnD הודיעה ביום שישי כי היא מגדילה את גודל קרן ההון סיכון שלה מ-70 מיליון דולר ל-100 מיליון דולר, כדי להגדיל את התמיכה בחברות תיק ההשקעות שלה.

"אנחנו מדברים על חברות שלב מוקדם, בגלל שברגע שאתה חוצה רף מסוים של מימון, לרוב יש לך סוג של אזרחות כפולה", אמר גלסברג. "כסטארט-אפ, אתה בישראל מבחינת המו"פ, אבל בארה"ב מבחינת מכירות". 

חשיפה לסיכונים ולתנודתיות

חברות שלב מוקדם בלי קנה-המידה הגאוגרפי של חברות בוגרות יותר, חשופות לגמרי לסיכונים ולתנודתיות שמביאה המלחמה. "החברות האלה, שעדיין מחפשות את ההתאמה הנכונה לשוק, את הלקוחות הנכונים, את הגישה הנכונה. ובנוסף לזה, שנה וחצי שעברה היה סיכון אחר להשגת מימון. בגלל האקלים העולמי, משקיעים פרטיים נמנעים מזירת הטכנולוגיה תקופה מסוימת", אמר גלסברג, "וכעת יש לך מצב שבו הרבה מהמייסדים האלה צעירים, והם הולכים לשרת במילואים, קוראים להם להתגייס - אז איך תמשיך לבנות את החברה שלך?". 

זמן קצר אחרי תחילת התקפות 7 באוקטובר על ישראל בידי חמאס, היה גלסברג בטלפון עם ניר האואר, מייסד שותף ומנכ"ל חברות ההשקעות OviO, הממוקדת בחברות גיימינג. האואר, ששירת ביחידת עלית בצה"ל, נקרא לשירות מילואים, וגלסברג סיפר שדיבר אתו על איך יוכל לתמוך בחברה.

לרוב מייסדי החברות הישראלים יש תפקיד כלשהו בצבא, ו"הם תמיד נושאים את התפקיד הכפול הזה בחייהם", אמר גלסברג. הצורך להביא ביצועים ברמות האלה מוסיף לוורסטיליות וליצירתיות שלהם, אמר. "זהו זמן חיוני להביע הכרה וכבוד לחבר'ה האלה", הוסיף.