גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי העסקים מתלוננים: המעבר לשעון חורף יפגע עוד יותר בפדיונות

מאז תחילת הלחימה נפגע מאוד המסחר בישראל, שפועל בשעות מוגבלות ● כעת חוששים בעלי עסקים כי החל מיום ראשון הבא תיגזל מהם עוד שעה של הכנסות, בשל הנטייה להישאר בבית בשעות החשכה ● משרד הפנים: "הסוגיה נבחנה ע"י אנשי מקצוע, והוחלט לבצע את המעבר"

דיזנגוף סנטר / צילום: Shutterstock
דיזנגוף סנטר / צילום: Shutterstock

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בסוף השבוע הקרוב ייכנס לתוקפו שעון החורף. לתושבי ישראל אולי תהיה, על הנייר, עוד שעת שינה בלילה שבין שבת לראשון, אבל לכך יתלוו משמעויות כלכליות שמתעצמות בתקופת מלחמה. המסחר, שבמקומות רבים מתנהל בשעות מוגבלות ומסתיים כבר בשעה 18:00, יסתיים ככל הנראה מוקדם יותר - וקיימות גם משמעויות נוספות.

25% הנחה בשכירות ובדמי הניהול: גם מליסרון תעניק הקלות לשוכרים
רשת סאלח דבאח תקבל פיצוי של עשרות אלפי שקלים ממפיצי פייק ניוז

"המסחר בתחתית גם כך, וזה נכון לקמעונאים ולעסקים הקטנים כאחד. אנחנו בנקודה מאוד נמוכה של המשק היום, כתוצאה מהמצב הביטחוני ומורל מאוד ירוד", אומרת תהילה ינאי, מייסדת ומנכ''לית משותפת של חברת המידע העסקי Coface BDI. "החשכה תורמת להגברת האווירה הדיכאונית שקיימת גם כך, ולכך שאנשים פחות רוצים לצאת מהבית.

"לרוב, הפרודוקטיביות בשעות החשכה הרבה יותר נמוכה מאשר בשעות האור, והמעבר יתרום לירידה נוספת במשק שאינו במצב רגיל. אחד הטיעונים בעד המעבר לשעון החורף הוא שזה תורם לחיסכון באנרגיה, מכיוון שבמפעלים מתחילים פעילות בשעה מוקדמת, אבל היום הם בקושי עובדים".

"החשש מגיע עם החושך"

מאז שחלק גדול מהחנויות והעסקים חזרו לעבוד בשבוע שעבר, הפעילות התייצבה מעט. בעלי עסקים מדווחים על עלייה מתונה בתנועת הקונים, ועלייה מתונה עוד יותר בפדיונות. עכשיו יש כאלה החוששים מפגיעה נוספת במשק.

"ברגע שהחושך יורד, אנשים הולכים לבתיהם, וזה מורגש בצורה מובהקת. שעון החורף יקצר להערכתי את שעות הפעילות עוד יותר, וזה יהיה מטורף לעסקים ולכלכלה בכל הארץ. זו טעות חמורה", אומר דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של הדיזנגוף סנטר.

"בממד האנושי, אנחנו פוגשים המוני אנשים, גם מלב תל אביב וגם מהעוטף ומהצפון שהתפנו לעיר. לכל אלו הייתה עוד שעה של חופש להסתובב, לצאת ולהיות מחוץ למרחב הביתי. שעון החורף יגביר את סיר הלחץ, שגם כך מבעבע עכשיו. מדובר בטיימינג רע, זה יפגע בעסקים, במסחר, בוול ביאינג של בני האדם.

"בסנטר, בכל יום בשבוע האחרון רואים שיפור. הגענו ל־22־23 אלף מבקרים ביום, אבל אני בטוח ששעון החורף 'יכסח' מחדש, וכמויות הקהל יקטנו. אצלנו זה קל יותר כי הרבה אנשים מגיעים רגלית, אבל ברמה הארצית, במקומות שאליהם צריך להגיע ברכב, קיים פחד גדול יותר".

גם חיים פרנקל, מנכ"ל ובעלים רשת מועדוני הכושר ספייס, רואה את הדברים בצורה דומה. "כשאתה עובר לשעון חורף בזמן שאנשים יותר מפחדים לצאת בחושך, זה פוגע בניסיון להמשיך את החיים. ככל שהחשכה תגיע מוקדם יותר, כך גם החשש. המדינה צריכה להחזיר את תחושת הביטחון האישי, ולנסות להמשיך לשגרה מסוימת של חיים".

מועדוני הכושר, שבימי שגרה פעילים משש בבוקר עד 23:00, פתחו במתכונת מצומצמת בשבוע שעבר, ומנסים להגביר את שעות הפעילות. "עובדים לא רוצים לנסוע בחשכה באוטובוסים או רכבות, וגם ברכב הפרטי יש חשש. הרבה פחות אנשים מגיעים להתאמן. גם עובדי משרדים ירצו לצאת מוקדם יותר. זו תהיה תגובת שרשרת".

"אור הוא מוצר במחסור"

ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, מצביעה על מחקרים שלפיהם בזמן החורף ההתנהגות הצרכנית שלנו היא אחרת. "בעקבות החשכה המוקדמת, אנשים פחות נוטים לבלות עם אחרים מחוץ לבית, בקניות או במסעדות. זה בהחלט מוריד את הפדיון בקמעונאות.

"גם התנהגות הקנייה משתנה: באור היום, הבחירות בסופר מגוונות יותר מאשר אם עורכים קניות אחרי השקיעה. צרכנים מוכנים גם לשלם יותר כסף על מוצרים באור שמש מאשר בחושך. זה מהווה פגיעה בעסקים ובכלכלה, עד כדי כך שישנן מדינות שביטלו את המעבר לשעון החורף לחלוטין.

"בזמן מלחמה יש לכך משמעות עוד יותר גדולה. אנשים חוששים לצאת מהבית בערב בגלל טילים, וזה מהותי ברמת העסקים והכלכלה. גם יום שישי, היחיד שפנוי, הוא יום עבודה קצר - ובניגוד לאירופה וארה"ב יש למשק פחות אפשרות להתבסס על סוף השבוע".

פרופ' יוסי שפיגל, מרצה בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א ונשיא האגודה הישראלית לכלכלה, מסביר כי "אור הוא מוצר במחסור. יותר נעים לקום בבוקר כשיש אור בחוץ, ויותר נעים לחזור מהעבודה הביתה כשיש אור ואפשר לצאת לפעילויות. מה שעושים במדינות מתקדמות זה שעון קיץ, ובחורף מחזירים את השעון. צריך לעשות כך גם בישראל".

מנתוני חברת כרטיסי האשראי ישראכרט עולה כי ישנה ירידה קלה בהוצאות לאחר המעבר לשעון החורף, אולם לא באופן מובהק. עם זאת, אנשים מוציאים פחות בשעות הערב. לשם השוואה, בשנה שעברה, נרשמה ירידה של 10% במחזור בשבוע של הזזת השעון, לעומת השבוע שלפניו.

"יש פה איזשהו פרדוקס", אומרת יפית גריאני, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת לקוחות עסקיים בחברה. "המשק הישראלי מצד אחד נשען על עסקים קטנים ובינוניים, עם 60% מהמועסקים ו־55% מהתוצר במשק. אבל החוסן של עסקים קטנים מורכב, הם נכנסו לתוך האירוע המלחמתי בחולשה, בתקופה לא טובה, ונפגעו עוד יותר. כשאין אופק מתי הדברים יחזרו לשגרה חדשה, ובתוך זה משלבים שעון חורף והחשכה תגיע מוקדם יותר, זה מצמצם עוד יותר את שעות הפעילות שלהם".

"השפעה על לוח הטיסות"

אחת הבעיות בדחיית המעבר לשעון החורף הייתה בתכנון והתאמת המערכות הדיגיטליות, שעליהן מסתמכים העסקים ומתנהלים מול מדינות אחרות, שכבר ערוכות לשינוי. לדברי שר הפנים, משה ארבל, "סוגיית הארכת שעון הקיץ נבחנה על ידי גורמי המקצוע, שהמליצו להימנע משינויים בפרק זמן קצר העלולים להשפיע על מערכות המידע והמחשוב, לרבות לוח טיסות, ועל סמך המלצתם הוחלט להשאירו בעינו".

ויש גם מי שדווקא תומך בשעון החורף, בתנאי שמשאירים אותו באופן קבוע. "לקום בחושך זה לא דבר טבעי או בריא, וזה מייצר דכדוך שמוביל לכלכלה פחות טובה. יחד עם זאת, אנשים יוצאים מהעבודה מוקדם יותר, כך ששעון החורף יפחית את שעות העבודה", אומר בן פסטרנק, בעלי קבוצת ה־IT Aman. "אנשים לא יגיעו מוקדם יותר בבוקר, אבל כן ייצאו מוקדם יותר מהמשרד.

"גם העובדה שצריך להתאים בכל פעם את המערכות מול ארה"ב ואירופה מייצרת בלגן שלם. היום אפילו חלק מהמערכות של מיקרוסופט לא תומכות בזה, מכיוון שבמדינות אחרות המעבר פשוט לא קיים. רק אצלנו עדיין עושים זאת משיקולים דתיים, אבל המודל הכלכלי לא יכול להיקבע על ידי המודל החרדי".

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק