מנהיג הלייבור מסתבך בשל התמיכה בישראל והקונגרס בארה"ב מנסה לצאת מן השיתוק

אחרי הניצחון הצפוי של הלייבור בבחירות בבריטניה, יצטרך מנהיגה הפרו–ישראלי, קיר סטראמר, לעבוד קשה על תמיכת המוסלמים • וגם: לוושינגטון יש יו"ר חדש, אבל שיתוף פעולה עם הנשיא כלל אינו מובטח • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

1 המוסלמים מורדים

אנחנו יכולים בהחלט להניח שהמלחמה בעזה תורגש הרחק מעבר לחופי עזה, ותשפיע אפילו על הפוליטיקה הפנימית של ארצות רחוקות.

רמז לבאות קיבלנו השבוע בבריטניה. מפלגת הלייבור מתמרקת לקראת ניצחונה הכמעט ודאי בבחירות הבאות. מנהיג הלייבור, קיר סטארמר, הוא תומך מובהק של ישראל, והוא לימד סניגוריה על המצור שהיא מטילה על עזה. אבל הלייבור תלויה במידה רבה בקולות מיעוטים, ביניהם מוסלמים.

מוסלמים ואנשי שמאל בלייבור תוקפים את סטארמר. ארבע חברות בממשלת הצללים של הלייבור, שתיים מהן מוסלמיות, איימו להתפטר. סטארמר נועד השבוע עם 12 חברי פרלמנט מוסלמים, וניסה לשכנע אותם שהוא תומך לא בהרעבת עזה, אלא בזכות ההגנה העצמית של ישראל. ספק אם הם השתכנעו. קריאה גוברת בוקעת מספסלי המפלגה לטובת הפסקת אש. זה לא ישפיע על קבינט המלחמה בישראל, אבל זה בהחלט עשוי להשפיע על הפוליטיקה הבריטית.

הפגנות פרו־פלסטיניות בלונדון / צילום: ap, Kin Cheung
 הפגנות פרו־פלסטיניות בלונדון / צילום: ap, Kin Cheung

2 משותקת, תמיד משותקת

לאחר שלושה שבועות של שיתוק רשמי, הקונגרס של ארה"ב חוזר עכשיו אל שיתוק-למעשה.

הרפובליקאים, שיש להם רוב קטנטן בבית הנבחרים, הצליחו סוף סוף לבחור יושב ראש, בניסיון הרביעי. יו"ר בשיטה האמריקאית הוא האיש המנהל את כל פעולות החקיקה, והוא גם מס' 2 במדרג הירושה של הנשיא.

מייק ג'ונסון, יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב / צילום: ap, Jose Luis Magana
 מייק ג'ונסון, יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב / צילום: ap, Jose Luis Magana

היו"ר החדש, מייק ג'ונסון, הוא איש הימין הקיצוני של מפלגתו, והוא התנגד בינואר 2021 לאישור בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא. הייתכן שיתוף פעולה בינו ובין הנשיא, ועוד בשנת בחירות? ישראל היא מן הנושאים המעטים שעליהם תהיה הסכמה בין רפובליקאים לדמוקרטים. כמעט בכל עניין אחר הסיכויים קלושים. מבחן ראשון: הסכנה שהממשלה תיסגר בחודש הבא, בהיעדר הסכמה על המשך מימונה.

3 שניים רוסים עם טיל גדול

המלחמה באוקראינה אינה שוככת כלל, אבל היא נסוגה אל תחתיות התודעה הבינלאומית. שום דבר המתרחש בימים האלה באוקראינה, כולל התקפות רוסיות על בנייני מגורים בערים אוקראיניות, אינו מתקרב כלל אל תמונות עזה.

קרבות כבדים התחוללו השבוע בחזית המזרחית של אוקראינה, ומאות נהרגים מדי יום ביומו בשדות קרב, שבהם ההתקדמות נמדדת במטרים.

השבוע החליטה רוסיה להזכיר למה שהיא קוראת "המערב הקולקטיבי" מה שמור באשפת החיצים שלה: היא ניסתה שני טילים גרעיניים בתרגיל של התקפת נגד. כידוע, ולדימיר פוטין אינו תוקף, הוא רק מתגונן.

4 אוהבים את שר האוצר

כולנו יודעים שזו הכלכלה, טמבל, הלוא כן? אולי לא כולנו. הארגנטינים, אלופי העולם באינפלציה, כנראה לא שמעו, לפחות לא בזמן האחרון.

השבוע הם הנחילו ניצחון מפתיע בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות לסרחיו מאסה, שר האוצר בממשלה הנוכחית, שהביאה את ארגנטינה אל רמת אינפלציה של 140% בשנה. המטבע הלאומי, פסו, נסחר ערב הבחירות בשער הלא פורמלי של 1,050 לדולר. לפני שנה שער החליפין עמד על 100 פסו לדולר.

בחודשים האחרונים התחזק והלך מועמד ימני פופוליסטי, חאבייר מיליי (Milei), שהבטיח להחליף את הפסו בדולר ולבטל את הבנק המרכזי. בבחירות מקדימות לפני חודשיים, הוא נחל ניצחון סנסציוני. מה קרה בין המקדימות לסיבוב הראשון? נראה שהארגנטינים חשבו על מה שהם יאבדו אם מיליי יעלה: סובסידיות ממשלתיות. מיליי רוצה קפיטליזם טהור. אם מאסה ינצח בסיבוב השני, הארגנטינים יוכיחו כי הם נשארו נאמנים לרוחו של חואן דומינגו פרון, הפופוליסט של אמצע המאה ה-20, מיטיבם של "חסרי החולצות".

5 סבון נגד סרטן

בעולם רב בשורות רעות שמענו השבוע בשורה טובה מידי מבשר נפלא. המאן בקלה (Heman Bekele), נער אמריקאי ממוצא אתיופי, פיתח סבון היכול לשמש לטיפול במלנומה, סרטן עור שכמעט 100 אלף אמריקאים לוקים בו מדי שנה בשנה, וכמעט 10% מהם מתים. בישראל לוקים בערך 2,000 בשנה.

המאן, בן 14, המתגורר ליד וושינגטון, אומר כי את השראתו שאב משנות חייו הראשונות באתיופיה. הסבון שלו, שעוצב באמצעות מודל של מחשב, כולל מרכיבים, המקימים לתחייה תאים דנדריטיים, הפועלים במערכת החיסון. הסבון של המאן מזכיר לגוף איך להגן על עצמו, אומרת המדריכה שלו. הוא הוכרז "המדען הצעיר מס' 1" של אמריקה.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.