מאסק אמר שיחבר ארגוני סיוע בעזה לאינטרנט; שלמה קרעי: מנתקים עמו קשר

מנכ"ל טסלה והבעלים של X (טוויטר לשעבר) פרסם ציוץ לפיו SpaceX שבבעלותו תאפשר לארגוני סיוע בין־לאומיים בעזה להתחבר לאינטרנט באמצעות לווייני Starlink • שר התקשורת הגיב למאסק: "אין ספק שחמאס ישתמש בזה לפעילות טרור" • מאסק בתגובה: "אנחנו לא כל כך תמימים. נבצע בדיקות ביטחוניות"

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

הבעלים של הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) ומנכ"ל וטסלה, אילון מאסק, הצהיר אתמול (שבת) שחברת החלל שבבעלותו, SpaceX, תנסה לסייע לארגוני הסיוע הבין־לאומיים בעזה להתחבר לאינטרנט, באמצעות שירות האינטרנט Starlink. המהלך מגיע לאחר שחיל האוויר תקף ברצועת עזה, ובכלל התקיפות האלו נפגעו מערכות תקשורת אינטרנטית וסלולרית בשטח. הדבר, כמובן, נועד כדי לבלום את היכולות של ארגון הטרור חמאס להעביר מסרים למחבלים, ולמנוע פגיעה בכוחות שפועלים בשטח.

״שנאה ואנטישמיות״: החרם של חברות הסייבר
מנכ"ל ענקית ההייטק הודיע לעובדים: תקבלו בונוס מלחמה
עובדים ברחבי העולם מביעים תמיכה בחמאס, ומציבים את החברות בדילמה

"Starlink תתמוך בקישוריות לארגוני סיוע מוכרים בין־לאומיים בעזה", כתב מאסק בטוויטר. נוסף על כך, ציין מאסק כי אף מסוף מתוך עזה לא ניסה לתקשר עם המערכות של החברה, ושוב חזר על המסר כי SpaceX תתמוך בחיבור קישוריות עם ארגוני סיוע מוכרים בין־לאומיים.

מאסק למעשה הגיב לציוץ של חברת הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, בו כתבה כי "ניתוק כל תקשורת לאוכלוסייה של 2.2 מיליון איש אינו מתקבל על הדעת. עיתונאים, אנשי רפואה, סיוע הומניטרי וחפים מפשע נמצאים כולם בסכנה".

שר התקשורת, שלמה קרעי, הגיב לתגובתו של אילון מאסק בטוויטר וכתב: "ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בזה. חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. אין ספק בכך. אנחנו יודעים את זה, ומאסק יודע את זה. חמאס הוא דאעש. מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. כולם! עד אז, משרד התקשורת בראשותי ינתק כל קשר עם סטארלינק".

מאסק לא נשאר חייב ותקף בחזרה, בתגובה שפרסם במהלך הלילה (בין שבת לראשון) לציוץ של קרעי: "אנחנו לא כל כך תמימים. אף מסוף של סטארלינק לא ניסה להתחבר מעזה. אם כן, ננקוט בצעדים יוצאי דופן כדי לאמת שהוא משמש *רק* עבור סיבות הומניטריות טהורות. יתרה מכך, נבצע בדיקה ביטחונית, הן עם ממשלת ארה"ב והן עם ממשלת ישראל, לפני הפעלת ולו מסוף בודד".

הפעילות של סטארלינק בישראל הייתה אמורה לקבל אישור סופי בסוף השבוע האחרון

צריך לומר שבשבועות האחרונים, משרד התקשורת מנהל מגעים עם סטארלינק של מאסק, כדי לחבר את יישובי העימות בדרום ובצפון בעזרת חיבור לוויני.

סביר להניח כי ישראל לא תאפשר חיבור שכזה, מהטעם הברור: ארגון הטרור חמאס לא בוחל באמצעים כדי להשתמש בסיוע הומניטרי הנכנס לעזה במקום שיגיע לתושבים. עד כה, פורסמו תיעודים מצד דובר צה"ל המראים כיצד חמאס משתמש בציוד הומניטרי שנכנס עבור התושבים, וגם כאן ניתן להעריך שיהיה ניסיון מסוג זה. בלימת החיבור של ארגון הטרור חמאס לאינטרנט נעשית באמצעות בלימת הכנסת הציוד לשטח הרצועה, טענה שמאסק אף התייחס אליה בעצמו בטוויטר.

נזכיר כי מאסק שלח אלפי יחידות של סטארלינק לאוקראינה, במסגרת המלחמה מול רוסיה. התקשורת העולמית סיקרה את המהלך בתור חבל הצלה קריטי שמאסק סיפק לאוקראינים וככזה שיש לו תפקיד מכריע בשמירה על התקשורת באוקראינה, לאחר הפגיעה בתשתיות במדינה. לגלובס נודע כי הפעילות של סטארלינק בישראל הייתה אמורה לקבל אישור סופי בסוף השבוע האחרון, אבל כאמור, התהליך נפסק בשל ההודעה של מאסק.

הבשורה מצד מאסק הגיעה לאחר כמה שעות שפרסם מם (תמונה עם כיתוב המעביר מסר) שמחזק את הנרטיב האיראני נגד ארצות הברית על התוקפנות מצד ארצות הברית כלפיה. בתמונה כתוב: "איראן רוצה מלחמה. תראו כמה קרוב הם שמים את המדינה שלהם קרוב לבסיסים הצבאיים שלנו". בתיאור התמונה הוא כתב, "הו, האיראניה" - משחק מילים עם איראן ואירוניה.