גלנט: ככל שיגבר הלחץ הצבאי, כך גדל הסיכוי לשחרור חטופים

רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר קיימו מסיבת עיתונאים משותפת • רה"מ נתניהו השיב לראשונה לשאלות עיתונאים • "זו מלחמת העצמאות השנייה שלנו. זו משימת חיינו, וזו משימת חיי", אמר נתניהו, והוסיף: "לא חוזר במילה אחת ממה שאמרתי בעבר בנוגע לאחריות רה"מ" • שר הביטחון גלנט: "ככל שתגבר עוצמת האש כך גדל הסיכוי להגיע לפתרונות שיאפשרו את החזרת החטופים"

שר הביטחון, יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הביטחון, יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לראשונה מפרוץ המלחמה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ קיימו אמש (שבת) מסיבת עיתונאים משותפת. במהלך מסיבת העיתונאים משיב ראש הממשלה לשאלות עיתונאים לראשונה מפרוץ המלחמה בעזה, וגם הפעם בחר שלא לקחת אחריות: "אני כבר אמרתי ואני חוזר ואומר - אחרי המלחמה כולנו, כולם, יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות וזה כולל אותי". יחד עם זאת אמר נתניהו כי "הרפורמה המשפטית לא עומדת על סדר היום".

"אתמול בערב נכנסו כוחות קרקעיים נוספים שלנו בשערי עזה בפתחו של מעוז הרשע", פתח ראש הממשלה בדבריו. "זהו השלב השני של המלחמה, שמטרותיה ברורות: השמדת היכולות של חמאס והחזרת החטופים. קיבלנו את ההחלטה על הרחבת הפעילות הקרקעית פה אחד. עשינו זאת באופן שקול ומושכל, מתוך האחריות להבטחת גורל המדינה ושלום חיילנו. המפקדים והלוחמים שנלחמים עכשיו יודעים שהעם עומד מאחוריהם".

"בימים האחרונים נפגשתי עם הלוחמים. יש לנו צבא נהדר, חיילים גיבורים", המשיך נתניהו. " חיילים גיבורים. יהודים ולא יהודים, שמאל וימין, דתיים וחילונים. כולם מאוחדים ברוח לחימה שלא ראיתי כמותה. הם מוכנים להילחם בעוז ובעוצמה, כמהים להחזיר לרוצחים כגמולם על מעשי הזוועה שביצעו ולהכחיד את הרשע הזה מהעולם. כל העם מחבק אותם ומאמין בהם".

"לנגד לוחמינו הגיבורים ניצבת מטרה אחרת עליונה: להביס את האויב הרצחני ולהבטיח את קיומנו בארצנו", אמר, ואף סיפר כי פגש מוקדם יותר היום את נציגי משפחות החטופים ונעדרים. "ליבי נשבר. א מרתי להם שבכל שלב עד עכשיו ומעכשיו אנחנו נמצא כל אפשרות להחזיר את אחינו ואחיותינו החטופים. חטיפתם היא פשע נגד האנושות. ישראל נלחמת לא רק את מלחמתה: אלא את מלחמת האנושות כולה, נגד הברברים. בעלי בריתנו בעולם המערבי ושותפינו בעולם הערבי מבינים שאם ישראל לא תנצח - הם יהיו הבאים בתור".

עוד אמר נתניהו בנאומו כי הצליחו לגבש תמיכה בין-לאומית רחבה, ושרבים מהמנהיגים כבר העבירו מסר ברור של תמיכה בישראל ובניצחונה. "אומה ניצבת בפני שתי אפשרויות - להיות או לחדול. אנחנו נמצאים כרגע במבחן כזה, ואין לי ספק איך הוא יסתיים: אנחנו ננצח". עוד הוסיף כי המלחמה תהיה קשה וארוכה, "אך אנחנו מוכנים לכך. זו מלחמת העצמאות השנייה שלנו. זה יהיה ניצחון של הטוב על הרע, האור על החושך. במלחמה הזו אנחנו מלוכדים, בטוחים בצדקת דרכנו. זוהי משימת חיינו - ומשימת חיי", אמר נתניהו.

גלנט: "ככל שנכה קשה יותר את חמאס - כך גדל הסיכוי להשיב את החטופים"

לאחר דבריו של ראש הממשלה, התייחס שר הביטחון יואב גלנט לפעולות היממה האחרונה ברצועה. "ביממה האחרונה עברנו שלב, העוצמה של האש הרעידה את האדמה והיא שונה מכל מה שחווה החמאס מאז היווסדו ועד היום", אמר. "כוחות צה"ל מתמרנים ופוגעים במערכי החמאס בעת הזו מעל האדמה ומתחת לאדמה, מהאוויר, ביבשה ומהים. חמאס סופג מהלומות קשות מאוד".

עוד סיפר כי ביקר מוקדם יותר היום בחזית, וראה את מעטה האש והמודיעין לכל כוח בתוך הרצועה. "הפעולה הזו מובילה לדייקנות ולעוצמה גדולה מאוד שלוקחת בחשבון את כל מה שעושים הכוחות. יש לי אמון מוחלט ברמטכ"ל, בקציני צה"ל ובמפקדים; בשב"כ ובאנשיו, וגם במוסד ובאנשיו. יחד מערכת הביטחון תגיע לניצחון". עוד הוסיף כי הצבא ערוך בכל הגזרות, יחד עם מאמצים נוספים שעיקרם דאגה לעורף האזרחי.

גלנט התייחס גם הוא לסוגיית החטופים, וטען כי נעשים כל המאמצים להשיבם ארצה. "זה מאמץ מורכב מאוד והתמודדות עם מציאות שלא ידענו בעבר", אמר. "זו משימה בעלת חשיבות עליונה ואנחנו מחוייבים לנושא הזה. אנחנו יודעים עם מי אנחנו מתמודדים - ארגון רצחני שרצח ילדים, אנס נשים, שיגר לבני משפחות את תמונות הרצח בזמן אמת. המאמץ להשיב אותם הוא מרכזי. ככל שיגבר הלחץ הצבאי וככל שנכה יותר קשה את החמאס - כך גדל הסיכוי להגיע לפתרונות שיאפשרו להגיע ליקירינו".

בסיום דבריו אמר שר הביטחון כי זו לא תהיה מלחמה קצרה: "אנחנו נידרש לתעצומות נפש כפרטים כציבור וכהנהגה. זו מלחמה על הבית, זו מלחמת אין ברירה. זה או אנחנו או הם. אני מחויב להביא את המערכת לניצחון על החמאס".

גנץ: "במלחמה הזו אין שעון חול מדיני - אלא שעון מבצעי"

"החברה הישראלית חוותה אסון מהגדולים בתולדותיה", אמר השר בני גנץ בהצהרה הערב. "אנחנו מנהלים את המלחמה הזו בנחישות ובאחריות, כדי שהמציאות בדרום תשתנה מהיסוד. אנחנו פועלים בכול הזירות כדי שאויבינו בכול החזיתות יבינו את המסר. במקביל אנחנו עושים כל מאמץ להחזיר את כל השבויים והנעדרים שבעזה. זו חובתנו המוסרית כישראלים, כיהודים, כמדינה, כהנהגה".

עוד הוסיף: "המהלך הקרקעי יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטוופים. כולנו, רה"מ, שר הביטחון, הקבינט, וכל שדרת הפיקוד, מבינים את גודל השעה והאחריות. אני באופן אישי נפגשתי עם משפחות השבויים והנעדרים. אני מבטיח - אין אמצעי שלא ננקוט בו כדי שישובו בנות ובנים לגבולם. מולנו ארגון חסר בני אנוש. הם מנהלים מערכה פסיכולוגית, והם ייכשלו".

"אני מבקש להודות לידידנו בעולם ובפרט לארה"ב, על הגיבוי והתמיכה", הוסיף. "לצד זאת, חשוב שהעולם ידע - במלחמה הזו אין שעון חול מדיני - אלא שעון מבצעי, ומחויבות אנושית להשבת החטופים. נקשיב לידידינו, אך נעשה מה שנכון לנו. אני קורא לעולם כולו להתרכז בלחץ על פושעי המלחמה שמחזיקים מעל 200 אזרחים, בהם תינוקות וקשישים, שלא זוכים לשום תנאים הומניטאריים".

לאחר מכן ענה נתניהו לשאלות העיתונאים, ובראשן השאלה - האם האחריות נופלת על כתפיו כראש הממשלה?
"אני לא חוזר ממילה אחת שאמרתי.
אני כבר אמרתי ואני חוזר ואומר - אחרי המלחמה כולנו, כולם, יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות - וזה כולל אותי. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. אני מבטיח לכם. לא תישאר פה אבן שלא תיבדק. כרגע המשימה העליונה שלי היא להציל את המדינה ולהוביל את חיילינו לניצחון מוחלט על כוחות הרשע".

באשר לרפורמה המשפטית אמר: "הרפורמה לא עומדת עכשיו על סדר היום. התייצבנו יחד כפי שאתם רואים, וזה באמת ביחד. אנחנו מבלים יחד כמעט 24 שעות ביממה. אנחנו עובדים סביב השעון כצוות מלוכד יחד עם מתוך ידיעה אחת - האויבים שלנו רוצים לרצוח את כולנו. הם לא עושים הבחנה, הם לא צריכים תירוצים. אני גאה לומר שאין סרבנות ויש התגייסות של מאה חמישים ומאתיים אחוז. זה דבר חזק מאוד וזה מה שעומד לנגד עיניי".

על השאלה האם הוא מתחרט על עסקת שליט נוכח התקפת חמאס ענה: "אני חושב שהיו דברים מאוד קשים בעסקה הזו, אף אחד לא מתעלם מזה. יגיע היום לדון גם בזה".

בנוגע לחיזוק החמאס במהלך השנים: "לא רציתי לחזק את החמאס, בוודאי לא אני שניהלתי שלוש מערכות איתו, כולל חיסול בכיריו ומבצעים מול הג'יאהד האיסלמי. זה לא הספיק. עכשיו אנחנו נחושים להשלים את המלאכה ואנחנו נשלים אותה".

משפחות החטופים דורשים שחרור של כולם תמורת כולם. האם זו אסטרטגיה שנלקחת בחשבון?
"זה דבר שדנו בו חבריי ואני, יחד עם האנשים שמטפלים בזה מקצועית. אני חושב שלהיכנס לפירוט של הדברים לא יועיל להגשמתם. אנחנו עוסקים בזה לא כמשימה צדדית, אלא כחלק אינטגרלי ממטרות המלחמה. אנחנו פשוט מנועים מלפרט את כל הדברים שאנחנו עושים ונעשה על מנת להשיג את המטרה הקדושה הזו".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12