מודי'ס בתחזית קשה לכלכלת ישראל: האינפלציה תזנק ל-6.8% בשנה הבאה

במקביל, מעריכה חברת דירוג האשראי כי הגירעון יזנק ל-7.8% ושממשלת האחדות לא תחזיק מעמד בתום המלחמה בדרום

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס / צילום: Shutterstock, Daniel J. Macy
סוכנות דירוג האשראי מודי'ס / צילום: Shutterstock, Daniel J. Macy

חברת דירוג האשראי מודי'ס בתחזית קשה לכלכלת ישראל: האינפלציה בשנת 2024 תזנק לרמה של 6.8%, בשעה שהצמיחה של המשק תעמוד על 1.4% בלבד. מדובר בתחזית שרחוקה מאוד מזו שפרסם בנק ישראל בשבוע שעבר, במקביל להותרת הריבית על רמה של 4.75%, שצפתה אינפלציה של 2.5% בשנה הבאה וצמיחה של 2.8% בתוצר. יתרה מכך, במודי'ס הוציאו את הסקירה למשקיעים ביום שלישי שעבר, יום אחרי פרסום התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל, אולם הם בחרו כאמור להתעלם ממנה כמעט לחלוטין. 

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה מודי'ס כי היא מכניסה את דירוג האשראי של ישראל ל"מעקב שלילי", נוכח המלחמה בישראל. זאת, בדומה לחברת דירוג האשראי פיץ'. כמה ימים לאחר מכן הודיעה חברת דירוג האשראי השלישית S&P כי היא מורידה את תחזית הדירוג של ישראל מיציבה לשלילית. 

אבל כאמור, במקביל הוציאה מודי'ס ניתוח ותחזית לכלכלת ישראל בצל המלחמה עבור המשקיעים שלה, שנראה קודר במיוחד. מודי'ס מתריעה מפני התגברות הסיכונים מהמשבר הגיאופוליטי הביטחוני ומקיטוב במערכת החברתית במדינה. החברה הציגה לחיוב את מצבה הכלכלי האיתן של ישראל טרום המלחמה, אך נראה שהסיכונים עולים כעת על החוזקות. 

לפי התחזית של מודי'ס, על רקע הקפיצה הגדולה באינפלציה, הקיטון בתוצר וההוצאה האדירה לתקציב הביטחון וכו' בעקבות המלחמה, הגירעון של ישראל יכול לעבור כבר השנה רמה של 3.5% ובשנה הבאה הוא יזנק ל-7.8%. בבנק ישראל העריכו שהגירעון של הממשלה (באחוזי תוצר) יעמוד השנה על 2.3% ובשנה הבאה הוא יגדל ל-3.5% "בלבד". 

הניתוח המקיף מציין גם את ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית של ישראל: "הקואליציה בראשות הליכוד צירפה את מפלגת כחול לבן לאחר הכרזת המלחמה ב-8 באוקטובר כדי להקים ממשלת אחדות". למרות האחדות הפוליטית, מציינת החברה כי הממשלה לא צפויה להאריך לאחר סיום המלחמה. אי לכך, היא גם לא מסמנת את סיומו של המשבר הפוליטי בישראל טרום המלחמה. 

במודי'ס מזכירים גם את מעורבותו של בנק ישראל בשוק המט"ח, שנועדה לתמוך ביציבות בשוק ולמתן את הנפילה הכלכלית, זאת בזכות כמות יתרות המט"ח שברשותו. לסיכום, הם כותבים, הכלכלה בישראל צפויה "להיפגע" כתוצאה מהמלחמה בדרום, והיקף הפגיעה יהיה תלוי כמובן באורך המלחמה ובהיקפה.