עלות המלחמה למערכת הבריאות: כ-200 מיליון שקל לחודש

עם פרוץ המלחמה, משרד הבריאות, העביר מסר לקופות החולים ובתי החולים, כי עליהם לעשות את כל הדרוש לטפל בפצועי ונפגעי המערכה, והם ישופו בהתאם • בכיר בכללית סיפר בוועדת הבריאות כי ההערכה התקציבית של הקופה למלחמה היא לפחות חצי מיליארד שקל, עד סוף שנת 2023, כתוצאה מהשקעה בתשתיות, מיגון ועוד

בית חולים סורוקה, החודש / צילום: דוברות סורוקה
בית חולים סורוקה, החודש / צילום: דוברות סורוקה

העלות החודשית של המלחמה בעצימותה הנוכחית למערכת הבריאות היא כ-200 מיליון שקל. כך עולה ממסמכים שהוצגו בוועדת הבריאות. שירותי בריאות כללית אשר אחראית על רוב המבוטחים בדרום הארץ נושאת ברוב העול, כ-170 אלף שקל, והיתר נחלקים ליתר הקופות.

עם פרוץ המלחמה, משרד הבריאות, עדיין תחת השר הקודם משה ארבל מש"ס, העביר מסר לקופות החולים ובתי החולים, כי עליהם לעשות את כל הדרוש לטפל בפצועי ונפגעי המערכה, והם ישופו בהתאם. כעת מתברר היקף החשבון הצפוי להיות מוגש למשרד, ובהמשך לאוצר.

ארז לוי, מנהל מחוז ירושלים ב"כללית", סיפר בוועדה כי ההערכה התקציבית של הקופה למלחמה היא לפחות חצי מיליארד שקל, עד סוף שנת 2023, כתוצאה מהשקעה בתשתיות, מיגון, גידול משמעותי באשפוזי-בית, הגדלת מלאי הציוד, הרחבת שירותים מקוונים, שעות נוספות ועוד. הקופה עוד לא קיבלה בפועל שיפוי על ההוצאות בטיפול במפונים, בעיקר במלונות.

חנן כהן, מנהל מערך התקצוב ב"מכבי", הוסיף את ההוצאות במקרי קצה בטיפול במפונים, והדגיש את חוסר-הוודאות התקציבית, ואילו איתי פלטניק, ראש אגף תקציבים ב"מאוחדת", הזהיר כי גירעונות-העבר מקשות מאד על ההתנהלות בהווה, והקופה מתקשה עדיין לשלם לספקים.

גרעונן של קופות החולים עתיד להחריף

גאיה עפר, רכזת בריאות באגף התקציבים, וליאור ברק, סמנכ"ל משרד הבריאות, הבטיחו כי כל הקופות ישופו על ההוצאות החריגות עקב המלחמה. 

לפי פלורה קוך-דוידוביץ, חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, נוסף על התקציב הניתן למימון עלות סל שירותי הבריאות, קופות החולים עשויות לקבל ממשרד הבריאות גם כספי תמיכות לצורך איזון תקציבי או לפיתוחם של שירותים שאינם כלולים בסל. 

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי, אשר כמו שר הבריאות הקודם והשר הנוכחי אוריאל בוסו, גם הוא מש"ס, קרא למשרד הבריאות להעביר מקדמות לקופות החולים, עבור ההוצאות החריגות עקב הלחימה. כמו כן קרא להציג מתווה סגור לצמצום גירעונות הקופות כדי ליצור וודאות, ולוודא שהמענה הניתן לכלל המבוטחים לא יפגע. 

לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2022 גרעונן של ארבעת קופות החולים עמד על כ-3.2 מיליארד שקל, כאשר לאחר קבלת תמיכות ייצוב מהמדינה בסך של למעלה משני מיליארד שקל, הסתכם הגירעון בכ-1.5 מיליארד שקל. מנתוני משרד הבריאות על-פי נתוני הרבעון הראשון של שנת 2023, עולה כי עוד לפני שלוקחים בחשבון את המלחמה, גרעונן של קופות החולים עתיד להחריף וצפוי להוביל לבעיה תזרימית של הקופות ברבעון הרביעי של שנה זו, כך שהיקף הגרעון השנתי בשנת 2023 צפוי לעמוד על כשלושה מיליארד שקל, לאחר תמיכות הייצוב, וזאת כפול מהגרעון בשנת 2022.