טיל הקורנט הוא כלי הנשק הכי מסוכן של חמאס. ככה צה"ל נלחם בו

הטיל שפותח ע"י הרוסים בשנות ה־80 והצליח לחדור לטנקי מרכבה של צה"ל במלחמת לבנון השנייה, מיוצר בימינו ע"י איראן ולפי הערכות הוברח לעזה דרך סיני • היתרון הטכנולוגי בהיותו מונחה ע"י קרן לייזר למעשה פועל לרעתו מול מערכת ההגנה המתקדמת "מעיל רוח"

טיל קורנט בשימוש החמאס / צילום: יוטיוב
טיל קורנט בשימוש החמאס / צילום: יוטיוב

בסוף השבוע האחרון צה"ל העמיק את הפעילות הקרקעית שלו בעזה. גם במערכה בדרום, וגם בזו בצפון, בחיזבאללה ובחמאס תולים תקוות באחד האמל"חים המתקדמים שעומדים לשירותם - טיל הקורנט. לפי דיווחים, מתחילת המלחמה חיזבאללה ביצע מספר שיגורים שלו לעבר ישראל וכתוצאה מכך נהרגו ונפצעו חיילי צה"ל. מה הופך את הנשק הזה לכל כך קטלני ואיך הצבא יודע להילחם בו?

שאלות ותשובות | מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס
שאלות ותשובות | מלחמת העתיד: קרן הלייזר שתשרוף את הטילים עוד לפני שייכנסו לישראל

שני ראשי נפץ, טיל אחד: מהו הקורנט?

ראשית, מהו בכלל טיל קורנט? מדובר בטיל נגד טנקים (נ"ט). מומחים מסבירים כי הוא דור המשך לטילי הנ"ט הרוסיים שהכרנו במלחמת יום כיפור, הסאגרים. בעוד שהסאגר היה מונחה באמצעות הגה ומסך, הקורנט מונחה על ידי קרן לייזר. המפעילים היורים את הטיל מעמידים חצובה ועליה מעין טלסקופ שמשדר קרן לייזר לעבר המטרה. הטיל מסתובב סביב אלומת האור. אם הוא סוטה מהמסלול, חיישן ייחודי מחזיר את הטיל למקום.

הטיל נושא משקל של 4.5 ק"ג חומר נפץ, המאפשר לו לחדור פלדה בעובי של מעל למטר. למעשה, לקורנט יש שני סוגים של ראשים: הראשון, הוא מטען חלול, סוג של מנגנון המאפשר ליצור פיצוץ עם גלי הדף ולמעשה לפזר רסיסים על כל הסביבה וכך להגדיל את רדיוס הפגיעה. הסוג השני הוא ראש תרמובארי, שמפזר חלקיקים דליקים באוויר, כולל מתכות קטנות כמו מגנזיום ואלומיניום, ואחרי כמה שניות יש הצתה של כל גלי ההדף.

הטווח של הטיל משתנה בהתאם לתאריך הייצור שלו. הדורות הישנים של הקורנט מגיעים על 5.5 קילומטר, והחדשים יכולים להגיע גם ל־8 ק"מ.

בניגוד לטילי נ"ט אחרים, הקורנט מאפשר שיגור בקו ישר, מה שאומר שניתן להשתמש בו גם נגד מוצבים וכוחות צה"ל. יתרה מכך, מומחים מסבירים שהטיל עלול אף לפגוע בכלי טיס איטיים שטסים נמוך. ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ומומחה למערכות נשק מסביר בשיחה עם גלובס: "מדובר בכלי מדויק וקלטני. אני מאמין שזה הכלי הכי חזק והכי מסוכן ביותר של חמאס נגד כוחותינו ונגד הטנקים שלנו. יש לנו את הידע הטכנולוגי והטקטי כדי להתמודד איתו. צריך לעשות את זה בצורה מודעת ולא לזלזל באויב".

טל ענבר, מומחה תעופה, חלל ומדע טילים מסביר לגלובס כי "זה טיל שנתפס כרב עוצמה וכזה שאין הרבה מה לעשות נגדו באמצעות מיגון פסיבי. מבחינת מיגון אקטיבי יש מה לעשות, וזה הפיתרון שבא לידי ביטוי בהתקלויות עבר".

הפיתוח הרוסי והמפגש הראשון עם ישראל

הטיל פותח על ידי הרוסים בשנות ה־80, כשלפי ההערכות, הטכנולוגיה הועברה לאיראנים בשנות התשעים המוקדמות. ד"ר קליסקי מסביר לגלובס כי האיראנים מומחים בהנדסה הפוכה, "הם יכולים לייצר מזה כלי נשק מסוכן במיוחד. זה מה שקרה עם הכטב"מים שלהם, אחרי שהם תפסו אמריקאי אחד. לאיראנים היה את הכלי והיכולות מספיק זמן, והייתה להם האפשרות לייצר כמויות גדולות כדי להעביר לחיזבאללה או חמאס".

לדבריו, קשה להעריך כמה טילים כאלו יש לחמאס ולחיזבאללה, אבל בגלל שהאיראנים מייצרים את הקורנט לבדם, הם יכולים לייצר אלפים מהם, ולהבריח כמויות נכבדות. "ההערכה שלי היא שהבריחו דרך סיני הרבה מאוד נשק".

השימוש המבצעי הראשון בטיל היה במהלך מלחמת המפרץ השנייה, כשעיראק השתמשה בו נגד כלי רכב משוריינים של ארה"ב. הכוחות הישראליים פגשו את הטיל לראשונה שלוש שנים מאוחר יותר, במלחמת לבנון השנייה. אז חדרו מספר טילים כאלו לטנקי מרכבה וישראל חטפה אבדות בקרב לוחמים ששהו במבנים. במערכה בדרום, טיל קורנט נורה לראשונה ב־2010 לעבר טנק מרכבה, ולמרות שהצליח לחדור את השריון שלו, לא נגרמה פגיעה. כמה חודשים לאחר מכן, מעזה נורה טיל קורנט לעבר אוטובוס ילדים כמעט ריק בחניון ליד כפר עזה.

מה החסרונות שלו, ואיך אפשר לנטרל אותו?

ד"ר קליסקי פורט עבור גלובס את האפשרויות הרבות לנטרול כלי הנשק הזה, בשל החסרונות שלו. "ראשית, מערכת 'מעיל רוח' המיוצרת על ידי רפאל, היכולה לזהות בזמן אמת איומים מנשק נ"ט, ולהשמיד אותו מהכלי עליו היא מגנה. מדובר בטיל שמפזר חלקיקי רסס וכך מנטרל את הטיל המדובר". 

מערכת ''מעיל רוח'' על טנק ישראלי / צילום: דוברות משרד הביטחון
 מערכת ''מעיל רוח'' על טנק ישראלי / צילום: דוברות משרד הביטחון

שנית, בגלל שמדובר בטיל שהוא מונחה בקרן לייזר, "הטיל נע בקו ישר, וזה אומר שנדרש שדה ראייה ישר. אם המטרה מהירה וזזה מספיק מהר, פעולות ההכוונה תגרום לו לסטות מהמסלול שלו והטיל יאבד את המטרה שלו. הטיל למעשה לא יודע לתמרן".

דרך נוספת שפוגעת ביעילות של הטיל - היא הימצאות של עשן ואבק בשטח. המומחים מסבירים כי ככל שהטיל מנסה לפעול באזור עמוס בעשן או אבק, זה פוגע ביכולת של הטיל להיות מדויק או להגיע למטרה - ובפועל הטיל מאבד את הקשר עם המטרה המקורית.

נקודה חשובה נוספת, מסביר ד"ר קליסקי, כי ברגע שמישהו יורה טיל מונחה לייזר, הוא מגלה את עצמו. "זה כמו שמישהו יאיר בעזרת פנס, כל נוכל לדעת מאיפה הוא מאיר והיכן הוא. ברגע שהוא מגלה את עצמו, אפשר להשמיד אותו במהירות".

ישנם טילים שונים בעלי מאפיינים שונים. לדוגמה, טיל רוסי פולט יותר עשן בשל המנוע הרקטי שלו, טילים אחרים יפלטו פחות עשן ויהיה אפשר לשגר אותם מתוך בתים. לכן, ענבר מבהיר: "אין טיל שמנצח כל דבר, כמו שאין שריון פלא שמנטרל כל איום. זה תלוי הרבה מאוד גורמים ומשתנים, ובאופן עקרוני - במלחמת לבנון השנייה לא היו לנו מערכות כמו מעיל רוח, אז כן חדרו טילים".

ענבר מסביר כי "האיראנים מצטיידים במיטב החידושים שרק אפשר", ולכן צריך תמיד להיערך למה שיכול להתפתח.