הותר לפרסום: שני לוחמים מסיירת גבעתי נפלו בקרב בצפון רצועת עזה

מערכת "חץ" סיכלה מתקפה אווירית על אילת מים סוף - לראשונה מתחילת המלחמה • גם בשעות הבוקר יורטו כלי טיס עוינים באזור העיר הדרומית • חילופי אש בגבול הצפון: מרגמות התפוצצו בתל חי, וירי בוצע לעבר מוצב; צה"ל תקף תשתית צבאית של חיזבאללה • מוצב של חמאס בצפון הרצועה הותקף, עשרות מחבלים חוסלו • צה"ל: "מתנהלים קרבות עזים ברצועה" • דובר צה"ל: מסרנו הודעה למשפחות של 240 חטופים

צה''ל תוקף ברצועת עזה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf
צה''ל תוקף ברצועת עזה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

עדכונים שוטפים

22:55 - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי קיימו הערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב.

22:23 - מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע לישראל ביום שישי הקרוב, בפעם השנייה מתחילת הלחימה. בחשבון הטוויטר שלו כתב הערב: "אנחנו לא צריכים לבחור בין להגן על ישראל ולסייע לאזרחים פלסטינים. אנחנו צריכים וחייבים לעשות את שני הדברים".

21:57 - נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון ל-BBC:"אנחנו בקשר עם קטאר במשך כל הזמן. הם משחקים תפקיד חושב במאמץ הזה (להשבת החטופים) אני מקווה שיהיו לכך תוצאות. עד עכשיו לא ראינו הצעות אמיתיות".

21:47 - בוליביה הודיעה על ניתוק קשרים דיפלומטים עם ישראל, כך לפי משרד החוץ במדינה.

21:11 - הג'יהאד האיסלאמי לקח אחריות על הירי הרקטי לגוש דן, אשקלון ותל אביב.

21:04 - גורם ביטחוני מאשר: מצרים החליטה לאפשר לפצועים בלתי מעורבים עזתים להיכנס לקבלת טיפול רפואי מציל חיים בשטחה. זהות הפצועים מוכרת לישראל, נבדקה ואושרה בידי מערכת הביטחון.

21:00 - אזעקות באשקלון, בגוש דן ובתל אביב.

20:53 - שלומי ברגר, אביה של אגם, תצפיתנית שנחטפה יחד עם אורי מגידיש ששוחררה אתמול משבי החמאס: "אנחנו מבינים שאי אפשר יהיה לחלץ כך את כולם וממשיכים לדרוש עסקה שתשחרר את כולם. אסור להסכים לעסקה חלקית כמו רק בעלי אזרחויות זרות".

20:27 - דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי: "יש גורמים רבים באזור כגון החות'ים, שפועלים בשליחות איראן. החות'ים מנסים לאתגר אותנו מתימן, אנחנו נשארים ממוקדים בעזה". עוד התייחס דובר צה"ל לשמועות על אודות שחרור חטופים והדגיש: " אל תפיצו אותן, נדווח באופן מסודר".

עוד הוסיף תא"ל הגרי כי שני לוחמי סיירת גבעתי, סמ"ר רועי וולף וסמ"ר לביא ליפשיץ, שנפלו בקרב בצפון הרצועה, נהרגו בקרבות פנים אל פנים. "התיאור שנתתי היום זה קרב שאנחנו משתלטים על מעוז של החמאס עם תשתיות קרקע. הם נהרגו בגבורה בקרב הזה".

20:18 - ניצן, אביו של לביא ליפשיץ ז"ל, ש נפל בקרב בצפון רצועת עזה : "לביא היה אדם שאהב אנשים, היה אדם רגיש. אהב את הצבא מחד אבל היה לו קונפליקט מאידך. אמרו לו שהוא צריך להיות חיית מלחמה והוא אמר לי אני לא רוצה להיות חיית מלחמה. אמרתי לו - אתה תלך להציל אנשים. הוא אמר - החיים שלי לא שווים יותר משל חבר אחר ולכן אני הולך".

19:54 - בתקשורת המצרית מדווחים: החל ממחר ייפתח מעבר רפיח לפינוי פצועים פלסטינים מהרצועה למצרים, לצורך טיפול רפואי.

 19:45 - מטוסי קרב של צה"ל, בהכוונה מודיעינית של שב"כ חיסלו לפני זמן קצר את אברהים ביארי, מפקד גדוד מרכז ג'באליה בחמאס, שהיה ממובילי מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר, כך לפי דובר צה"ל. מאז כניסת כוחות צה"ל לרצועת עזה ניהל ביארי את כלל הלחימה בצפון הרצועה. הוא היה מעורב בשילוח המחבלים בפיגוע בנמל אשדוד בשנת 2004, שבו נרצחו 13 ישראלים. בנוסף, היה אחראי על הכוונת ירי רקטי לעבר ישראל במשך שני עשורים וקידום פיגועים רבים נגד כוחותינו. בתקיפה נפגעו גם מחבלים רבים של החמאס. 

לפי הודעת דובר צה"ל, החיסול בוצע במסגרת תקיפה נרחבת של מחבלים ותשתיות טרור של גדוד מרכז ג'באליה, אשר השתלט על מבנים אזרחיים בעיר עזה. התקיפה פגעה קשות בפיקוד והשליטה בגזרה ובהכוונת פעילות טרור נגד כוחות צה״ל הפועלים ברצועה. במסגרת התקיפה חוסלו מחבלים רבים של החמאס. לאחר התקיפה קרסה תשתית צבאית תת קרקעית של החמאס מתחת למבנים אלו.

19:32 - כוחות צה"ל בפיקוד חטיבת גבעתי השתלטו על מעוז צבאי של החמאס במערב ג'באליה שבצפון הרצועה, בפעילויות קרקעיות היום חוסלו כ-50 מחבלים. במקביל כוחות קרקעיים ברחבי הרצועה ממשיכים בפעילות לסיכול טרור, כך לפי דובר צה"ל.

מעוז הטרור שנמצא במערב ג’באליה, משמש את מפקד גדוד ג’באליה של החמאס לאימונים לקראת פעולות טרור והוצאתן לפועל. במקום קיימות תשתיות ירי ומנהרות טרור המשמשות בין היתר למעבר של המחבלים למרחב החוף. כמו כן, נמצאים בו אמצעי לחימה רבים המשמשים את המחבלים. הכוחות בשטח איתרו והשמידו פירי מנהרות, אמצעי לחימה וציוד צבאי. בנוסף, הלוחמים בשטח איתרו במתחם חומר מודיעיני. בסיום הפעילות הכוחות השתלטו על המתחם.

19:23 - דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עובידה, אמר בעוד נאום מצולם של לוחמה פסיכולוגית: הודענו למתווכים כי נשחרר כמה חטופים זרים בימים הקרובים.

19:00 - שר הביטחון יואב גלנט ביקר בבסיס פלמחים ונפגש עם לוחמי צוות אוויר, לוחמי יחידת "זיק" של חיל התותחנים ולוחמי היחידות המיוחדות שלדג ו-669. גלנט: "אנחנו מפעילים כוחות בהיקף גדול, בעומק הרצועה, יש קרבות נגד הכוחות שפועלים והתוצאות וההישגים בשדה הקרב הם גבוהים מאוד. לצערנו, במלחמה יש גם מחירים, והמחירים ביממה האחרונה היו מחירים כבדים".

"אנחנו בוטחים בכם, כי אנחנו יודעים שאנחנו יכולים לנצח את המלחמה הזאת בזכותכם, זה לא יהיה קל, זה לא יהיה קצר, יהיו מחירים, אבל אנחנו ננצח", הוסיף גלנט. בביקור השתתפו מפקד זרוע היבשה אלוף תמיד ידעי, ראש מטה חיל האויר, תת אלוף איל גרינבוים, מפקד בסיס פלמחים, תת אלוף עומרי דור וקצין תותחנים ראשי יאיר נתנס.

18:48 - כוחות צה"ל חיסלו מוקדם יותר היום חוליה שניסתה לשגר טילי נ"ט משטח לבנון לעבר ישראל - כך לפי הודעת דובר צה"ל. כמו כן, צה"ל תקף תשתיות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה לבנון, בתגובה לשיגורים שבוצעו מוקדם יותר היום משטח לבנון.

18:41 - ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה בפגישה עם שר החוץ האיראני עבדאללהיאן בדוחה: "אנחנו עוקבים אחר המאמצים החשובים של איראן ברמה האזורית והבין-לאומית לתמיכה בעם הפלסטיני, ומעריכים זאת".

18:27 - אזעקות בגוש דן: תל אביב, חולון, גבעתיים, בני ברק, בת ים, ראשון לציון ואזור.

17:57 - הותרו לפרסום שמותיהם של שני לוחמים מסיירת גבעתי שנפלו בקרב בצפון רצועת עזה: סמ"ר רועי וולף בן 20, מרמת גן וסמ"ר לביא ליפשיץ, בן 20, ממודיעין מכבים רעות. שני לוחמים נוספים מסיירת גבעתי נפצעו באורח קשה באירוע, משפחותיהם עודכנו.

16:44 - בכיר בצבא ארה"ב לרשת NBC: ארבעה בסיסים אמריקניים במזרח התיכון הותקפו אתמול.

16:40 - 4 פצועים, בהם אחד קשה מרסיסים, מנפילת רקטה באזור אשדוד.

16:39 - במד"א מעדכנים כי במטח הרקטי האחרון לעבר אשדוד פונו ארבעה פצועים משתי זירות שונות: גבר בן 50 נפצע קשה מרסיסים בגופו ושלושה גברים בני 64, 46 ו-35 נפצעו קל בגפיים כתוצאה מרסיסי זכוכית. כוחות מד"א מבצעים סריקות בזירות נוספות בגזרה.

16:34 - ראש ה-FBI כריסטופר ריי: "חמאס הוא האיום הגדול ביותר, במונחים של השראה לטרוריסטים, מאז דאעש . צופה כי קיצונים איסלאמיסטים לבדם או 'קבוצות קטנות' ישתמשו במלחמה כ'השראה' לתכנון התקפות בארה"ב".

16:09 - הירי הרקטי לאשדוד: שתי פגיעות זוהו בשטח העיר. פצוע קל מרסיסים בבני דרום. 

16:08 - ראש המל"ל צחי הנגבי בהצהרה לתקשורת: "כדי לממש את תכליות המלחמה היינו צריכים לבצע תפנית מנטלית - הקבינט, כמו ראשי זרועות הביטחון, נפרדו באחת מעולם מושגים אופרטיבי כשחמאס השתלט על רצועת עזה. כל מונחי העבר התפוגגו".

על התיווך הקטארי ביחס לשחרור החטופים ברצועה אמר הנגבי כי "הקטארים הוכיחו שיש להם אפשרות להוות צינור שבאמצעותו ארבע מתוך חמש החטופות שזכו לנשום לברכה, קטאר הייתה זו שהייתה מעורבת בהוצאתן. לאחר מכן הם הבינו שחמאס מתעתעים בהם, ואנחנו לא רואים כרגע עסקה בעין. לא נוותר, אבל נכון להיום אנחנו לא רואים עסקה קרובה באופק".

הנגבי התייחס השיב לשאלה האם ישראל מעוניינת שמצרים תקלוט פליטים בשטחה, והשיב: "מצרים היא ידידה שלנו, וחשוב לה למנוע נדידה של עקורים לשטחה. לנו חשוב שגם אם זה מה שהם חוששים ממנו, שיינתן טיפול לפצועים בבתי החולים במצרים. יש למצרים דרכים לסייע לבלתי מעורבים". 

ראיון | טליה לנקרי מעריכה: "הפגיעה בחמאס מאוד רחבה ועוצמתית" 
הירי לגוש דן מתרחב. זו הסיבה שחמאס משגר טילים בעיקר בשעות עגולות 
מתי יחל שיקום עוטף עזה, ולאן יועברו המפונים? השאלות סביב מינהלת תקומה 
המומחה שמעריך: זה מה שתעלה לישראל המלחמה

16:02 - אזעקות באשדוד. 

15:34 - חשודים ירו לפני זמן קצר לעבר מוצב צה"ל בגבול לבנון, ובמקביל זוהו שיגורי פצצות מרגמה משטח לבנון, שנפלו בשטחים פתוחים במרחב תל חי. צה"ל תקף בתגובה תשתיות צבאיות של חיזבאללה והגיב גם בירי לעבר מקורות הירי. 

15:33 - מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר כי "חובה לשקול הפסקות אש הומניטריות בעזה". הוא גם התריע בפני ועדת התקציבים של הסנאט שבלי סיוע הומניטרי ממושך ומיידי, הסבירות להתפשטות של העימות בין ישראל וחאמס עולה.

15:18 - המשרד לביטחון לאומי מסר כי מתחילת הלחימה התקבלו למעלה מ-180,500 פניות לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי. מפרוץ הלחימה, המשרד הקים מספר חמ"לים למתן רישיונות לנשיאת נשק והכיר בשדרות, באופקים ובנתיבות כמקום מגורים זכאי. 

15:15 - ללא אישור שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס הגיש לוועדת הכספים בקשה להעברת כספים קואליציוניים ממשרד החינוך וממקורות נוספים - לטובת מינהלת תקומה וביטוח לאומי. מסמכי ההעברה הוגשו אתמול בבוקר.

בינתיים, שר האוצר הודיע כי יקים פורום כלכלי מצומצם עם מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, כאשר עמדתו של מנכ"ל המשרד היא המכריעה במקרה של חילוקי דעות. המשמעות: נטילת סמכויות דה-פקטו מראש אגף התקציבים יוגב גרדוס ומהחשב הכללי יהלי רוטנברג (מה שכנראה בכלל לא אפשרי חוקית). גורמים באוצר מעריכים כי ההחלטה של סמוטריץ' באה בעקבות העברת הכספים שנעשתה ללא אישור, במקביל לתלונות שהעבירו שרים ממשרדים שונים על התנהלות האגף.

15:13 - שר החוץ האיראני יבקר באנקרה שבטורקיה ביום רביעי הקרוב לדיונים על המצב בעזה.

15:10 - צבע אדום בשדרות ובעוטף. 

15:08 - שוטרים, לוחמי מג"ב וימ"מ חיסלו מפרוץ הלחימה ב-7 באוקטובר 511 מחבלים - כך עולה מתחקירים פנימיים של הפעילות המבצעית שהוצגו למפכ"ל המשטרה. ימ"מ חיסלו 156 מחבלים, היחידה הטקטית במג"ב חיסלה 83 מחבלים, ימ"ס איו"ש במג"ב חיסלו 108 מחבלים, ומג"ב דרום חיסלו 78 מחבלים. המפכ"ל קובי שבתאי שיבח את השוטרים ואת הלוחמים, וציין כי בנחישותם ובאומץ-ליבם הם מנעו מהמחבלים לנוע צפונה.

15:04 - החותים לוקחים אחריות על שיגור המל״טים לישראל. הדובר הצבאי של החות'ים: שיגרנו טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים לעבר ישראל. "זו פעולה שלישית לתמיכה באחינו, נמשיך לבצע פעולות עם טילים וכטב"מים - עד להפסקת התוקפנות הישראלית בעזה", הוסיף.

המתקפה הראשונה של החות'ים לפני שבוע וחצי יורטה על-ידי ספינת המלחמה האמריקאית USS Carney ומערכות ההגנה האווירית של סעודיה. המתקפה השנייה ביום שישי בבוקר - בין השאר יורט מל"ט, ונפלו רסיסים בטאבה ובנואיבה שבסיני.

15:01 - המטח לגוש דן ולשרון: יירוטים ונפילות באזור קלנסווה ובים. 

14:52 - צבע אדום בחולית ובסופה.

14:41 - ה"פיינשל טיימס" מדווח כי בריטניה, צרפת והולנד מגבשות יחד תוכניות להעברת סיוע לעזה.

14:37 - מטח שלישי לעבר מרכז הארץ בתוך רבע שעה: שוב אזעקות בשרון. צוותי מד"א יצאו לסרוק זירות בהן דווח על נפילות.

14:32 - מטח גם לאזור גוש דן.

14:31 - אזעקות בהרצליה, בכפר סבא, ברעננה ובכל אזור דרום השרון. 

14:28 - ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה דיון מיוחד על הטיפול ביתומי המלחמה. לפי הנתונים שהוצגו בדיון, אירועי הטבח הותירו 20 ילדים ללא שני הורים ו-96 ילדים נוספים שהתייתמו מהורה אחד. יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, הזכיר כי "מדינת ישראל לא התמודדה עם מצב כזה מיום הקמתה, לא במספרים וגם לא במהות. לא צריך להסביר את חשיבות הרגישות בכל הנוגע לטיפול באותם ילדים. כוועדה בכוונתנו ללוות את הגורמים האחראים על כך, לסייע ולעמוד לרשותם בכל צורך שיבוא לפתחם".

14:22 - כוחות צה"ל תקפו חוליה שתכננה לשגר טילי נ"ט מלבנון לשטח ישראל. לפני כן בוצע ירי נ"ט לעבר שני מוצבי צה"ל בגבול לבנון. צה"ל מגיב בירי לעבר מקורות הירי.

14:02 - ברלין סוערת בעקבות סרטון שבו נראים שוטרים ברלינאים מסירים מודעות של חטופים ישראלים מלוח מודעות בעיר. מהמשטרה נמסר: "האירוע התרחש ב-26 באוקטובר בשכונת פרידריכסהיין, והקולגות שלנו נאלצו להסיר את המודעות, מפני שאלה נתלו בניגוד לחוק על עמוד פרסום".

13:40 - כוחות צה"ל מנהלים קרבות עזים מול מחבלי חמאס בעומק רצועת עזה - כך מסר דובר צה"ל. בקרבות משתתפים כוחות משולבים, בהובלת כוחות יבשתיים. הכוחות תקפו מוצב של מחבלי חמאס בצפון הרצועה, חיסלו עשרות מחבלים, חוליות שיגור נ"ט ועמדות תצפית, וכן תפסו אמצעי לחימה רבים, בהם מטענים ונשקים.

המערכה מתרחבת, ונכנסים עוד כוחות מכמה מוקדים בו-זמנית. הפעולה של צה"ל מתמקדת כרגע בקו ההגנה המרכזי שבנה חמאס, שעוטף את העיר עזה והשכונות סביבה. זו ה"קליפה" הקשה והמרכזית שבה יש את ההתנגדות הגדולה ביותר. כשפועלים בשטח אורבני, אומנם אחרי הפצצות, יש עדיין מקומות שבהם מנסים לארוב לחיילים, ולכן הכוחות פועלים עם חיפוי אווירי משמעותי מאוד של מטוסי ומסוקי קרב וגם של כלי טיס לא מאוישים, וברגע שמזהים חוליות, תוקפים אותן.

יש מאות מחבלים הרוגים בהיתקלויות ובתקיפות מהסוג הזה של חיל האוויר. יש מקומות שהצבא מצליח להגיע לתוך המתחמים והמצבים של חמאס, להרוג מחבלים ולהיכנס לתוכם כדי לטפל במנהרות ובפירים. 

13:29 - אזעקות ביישובי הפזורה הבדואית כסייפה ולקייה בנגב. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים סורוקה גבר בן 29 במצב קל, בהכרה מלאה, לאחר שרכבו נפגע מרסיס מיירט.

13:17 - טיל קרקע-קרקע ששוגר לשטח ישראל ממרחב ים סוף, יורט בהצלחה על-ידי מערכת ההגנה לטווח רחוק "חץ". מדובר ביירוט מבצעי ראשון של מערכת ההגנה מתחילת המלחמה. מערכות הגילוי של חיל האוויר עקבו אחר מסלול הטיל, והוא יורט בזמן ובמיקום המבצעי המתאימים ביותר.

כמו כן, דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב הוזנקו בשעות הבוקר בעקבות איום אווירי שזוהה במרחב ים סוף ויירטו מטרות עוינות שטסו במרחב. כלל האיומים יורטו מחוץ לשטח מדינת ישראל. לא זוהתה חדירה לשטח ישראל. 

13:10 - לאור המתיחות - פדרציית ניו יורק מכפילה את התמיכה ביישובי הגבול בצפון לכ-20 מיליון שקל. פדרציית ניו יורק, הארגון הפילנתרופי הקהילתי הגדול בעולם, גייסה מאז תחילת המלחמה כחצי מיליארד שקל למען ישראל. בשבועיים האחרונים הועברו מענקים בהיקף של 120 מיליון שקל לרשויות מקומיות, לבתי חולים ולארגוני חירום וסיוע. כעת בוחנים מענה נוסף ומשלים לאזרחים שפונו ולילדיהם.

13:05 - בפגישה עם מנהיגים יהודים מאירופה, נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לגל האנטישמיות הגואה ברחבי העולם. "זהו מסר שחייב להישמע בקול רם וברור. כשהם אומרים מהנהר ועד לים, הם מתכוונים - מהנהר עד לים ללא יהודים", הבהיר הנשיא הרצוג. "זה מאבק לא רק נגד ישראל, זהו מאבק נגד אנטישמים בכל העולם, ואנחנו כאן כדי לחזק את אחינו ואחיותינו בקהילות היהודיות בכל העולם".

13:03 - אזעקה במטולה שבגליל העליון. עד כה לא נרשמו היום אירועים חריגים בגבול הצפון. 

12:45 - מגני דוד רוססו במהלך הלילה על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז. גם על מוסד פיננסי בבעלות יהודית בעיר רוסס מגן דוד.

12:34 - דיווחים על יירוטים בלי אזעקות באזור אילת. 

12:20 - היירוט מעל הים האדום: החות'ים בתימן מאשרים רשמית כי שיגרו מוקדם יותר מל"טים לעבר ישראל.

12:00 - פקודת ההתקפה של מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, לכוחות היבשה הפועלים ברצועת עזה: "תחנות פיקוד הדרום, כאן קודקוד. אנחנו יוצאים למתקפה על החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה. מטרתנו היא אחת - ניצחון. לא משנה כמה תהיה ארוכה הלחימה, כמה קשה, אין תוצאה אחרת מלבד ניצחון".

"נילחם במקצועיות ובעוצמה לאור ערכי צה"ל עליהם חונכנו, ובראשם הדבקות במשימה והחתירה לניצחון", הוסיף אלוף ירון פינקלמן בפקודת ההתקפה. "אנו נילחם בסמטאות, נילחם במנהרות, נילחם היכן שצריך. נכה את האויב המתועב מולו אנו עומדים.

"התושבים של בארי, שדרות, ניר עוז, כפר עזה ויישובי מערב הנגב ואיתם כל עם ישראל, כולם מביטים בנו כעת. אנחנו יוצאים למתקפה על החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה. מטרתנו היא אחת - ניצחון. לא משנה כמה תהיה ארוכה הלחימה, כמה קשה, אין תוצאה אחרת מלבד ניצחון". 

11:52 - בעקבות המהומות בדגסטן - הקרמלין הודיע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובכירי מערכת הביטחון שלו דנו ב"צעדים לחיזוק האבטחה מפני מקרים של התערבות חיצונית".

11:44 - מגי מגידיש, אמה של אורי, התצפיתנית שחולצה על-ידי צה"ל והשב"כ מהשבי בעזה: "עם ישראל היקר, תודה לכולם על התתפילות והתמיכה. אורי שלנו חזרה הביתה, ועכשיו התפילות עם שאר החטופים והנעדרים, ולבנו עם כל המשפחות. תודה לך בורא עולם, אין עוד מלבדך. תודה לשב"כ לצה"ל ולכוחות הביטחון. תודה לכולם, לעם ישראל, הוא עם לנצח".

11:20 - כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה במוקדים רבים ביהודה ושומרון לסיכול טרור והחרמת אמצעי לחימה ועצרו 38 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. שמונה מהם מחבלים השייכים לחמאס. במהלך הפעילות הושלכו מטענים לעבר הכוחות בקבטיה, שהגיבו בירי. במבצע מעצרים במחנות הפליטים של בית לחם התפתחה הפרת סדר אלימה שכללה השלכת בקבוקי תבערה ואבנים לעבר הכוחות, שהגיבו בירי.

בעקבות האירועים הרצחניים שהתרחשו ב-7 באוקטובר והמלחמה, ובהתאם לחוות-דעת מודיעינית עדכנית והמלצה משפטית, החליט מפקד פיקוד המרכז כי תמיכה בארגוני טרור, בהם חמאס, דאעש והג'יהאד האיסלאמי, יחייבו עונשי מינימום מחמירים. הוראת השעה קובעת כי יש עונש מינימום מחמיר בעבירות של הסתה או תמיכה בארגוני טרור. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-1,110 מבוקשים ביהודה ושומרון, כ-710 מהם משויכים לחמאס. 

10:59 - בעקבות דיווחים של תושבים בגליל המערבי על הדי פיצוצים, בצה"ל מבהירים כי מדובר בפעילות כוחותינו, וכי אין חשש לאירוע ביטחוני.

10:48 - פגיעה בבית בקיבוץ נירים. לא היו נפגעים.

10:46 - ברקע התמשכות מלחמת "חרבות ברזל" ושינוי סדרי העדיפויות בניהול תקציב המדינה בעת מלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הנחה להקים צוות משימה מיוחד לניהול לתקציב המלחמה תוך קיצור תהליכים. בראשות הצוות יעמוד מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, ובצוות יהיו חברים ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג.

10:38 - לוחמי מג"ב פעלו גם במהלך הלילה האחרון לפיזור הפרת סדר אלימה במחנה הפליטים שועפאט, שכללה השלכת בקבוקי תבערה לעבר הכוחות. המפגעים פגעו במהלך העימותים ברכב של מקומי שחלף במקום. לא היו נפגעים לכוחותינו, ולרכב זה נגרם נזק. בפעילות של בלשי היחידה המרכזית במחוז ירושלים נעצרו הלילה במחנה הפליטים שני חשודים בני 13 ו-15 במעורבות בהפרות סדר והתפרעויות אלימות בימים הקודמים. בהמשך צפויים מעצרים נוספים. 

10:14 - דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הודיע כי נמסרה הודעה למשפחות של 240 חטופים שמוחזקים ברצועת עזה. הוא הסביר כי מספר החטופים עלה מכיוון שזיהוי חלק מהחטופים שהם לא אזרחי המדינה הוא זיהוי מורכב ביותר ולוקח זמן. הוא התייחס לפעילות צה"ל ברצועת עזה וציין כי הכוחות מתרכזים בשלב הזה בחיסול מחבלים, כאשר הפעילות ההתקפית צפויה להתעצם לפי התוכנית.

"במהלך הלילה מטוסי הקרב השמידו בצפון תשתיות טרור של חיזבאללה", הוסיף תא"ל הגרי. "נתקוף בתגובה על כל ניסיון פגיעה ונחסל כל חוליה שתנסה לחדור או לירות לישראל. כוחות צה"ל במוכנות גבוהה, פרוסים ודרוכים ביישובי הצפון", ציין. לדבריו, אלפי תושבי דרום לבנון כבר עזבו את בתיהם מחשש לפריצת מלחמה, ובלבנון יש "קולות רבים השואלים את נסראללה למה הוא מסכן את לבנון". 

10:13 - פורום העצמאים בפנייה דחופה לשר המשפטים: עמוד לימין העסקים הקטנים ופעל להשעיית ההתחייבויות החוזיות בשעת הלחימה. רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, פנה אל שר המשפטים יריב לוין בבקשה נחרצת לעדכן את הוראת השעה שהונפקה, ובכך להעניק מוצא לבעלי עסקים קטנים ובינוניים שהעמדתם בפני התחייבויות חוזיות קודמות שבוטלו לנוכח המלחמה, עלולה להעמיק את המשבר שעמו הם מתמודדים. 

10:11 - בני משפחות של נרצחים וחטופים מ-7 באוקטובר נפגשו עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ועם יו"ר הפרלמנט, במסגרת משלחת הסברה מטעם משרדי התפוצות, החוץ ומינהלת עמ"י בקנדה. בני המשפחות ביקשו סיוע במאמצים לשחרר את החטופים שנמצאים בעזה. "אומנם אנחנו לא יכולים לדמיין את הכאב או את הפחד שלכם, אבל אנחנו כאן בשבילכם", אמר טרודו. "קנדה ממשיכה לקרוא לשחרור מיידי של אלה המוחזקים כבני ערובה, ואנו נמשיך לעבוד עם שותפים ברחבי העולם כדי להבטיח את שחרורם", הוסיף. 

10:09 - צבע אדום בנתיב העשרה.

10:02 - צבע אדום בכיסופים. 

10:01 - דיווחים פלסטיניים: חילופי אש בטובאס שבשומרון בין חמושים לכוחות הביטחון. 

10:00 - בית החולים שערי צדק עדכן כי חל שיפור במצבו של לוחם מג"ב שנדקר אתמול בפיגוע בירושלים. לאחר שהלוחם הגיע לבית החולים במצב קשה, מצבו מוגדר כעת בינוני ויציב ובמגמת שיפור.

09:53 - כחלק ממאמץ בניין הכוח להמשך הלחימה, מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר ביקר במפעל המרכבה בתל השומר וקיים הערכת מצב לגבי קצב האספקה של עשרות טנקי מרכבה, כלי רק"מ חדשים ומערכות תקשוב ותצפית לצה"ל, לצד שיקום כלים ואמצעים שנפגעו בימים הראשונים למלחמה.

זמיר הודה לעובדי המפעלים ואמר להם כי "הטנקים התוקפים את האויב בעזה ינועו למקומות שהמנוע, שטופל כאן, ייקח אותם. אנו יורים פגזים והורגים את האויב דרך כוונות שאתם ייצרתם ושומרים על חיי הלוחמים באמצעות המיגון שפיתחו מהנדסי מנת"ק. חלק גדול מהכלים שנפגעו כבר חזרו ללחימה בזכותכם".

09:46 - הבוקר זוהו שלוש נפילות בשטח אחד מקיבוצי עוטף עזה. המועצה האזורית חוף אשקלון מסרה כי כתוצאה מכך שלוש פרות מהרפת הסמוכה נפצעו, ככל הנראה מרסיסים.

09:34 - צבע אדום בכיסופים.

09:13 - ההתרעה באזור אילת: כלי טיס יורט מעל הים האדום, לפני שהספיק להגיע לשטח ישראל. דובר צה"ל מסר כי אין איום, ולא נשקפת סכנה. 

09:06 - ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק פיטר מתפקידו את פול בריסטו, חבר פרלמנט שכיהן בתפקיד מזכיר ממשלתי במשרד המדע הבריטי - לאחר שפרסם מכתב שקרא להפסקת אש מלאה בעזה. "הממשלה תומכת בהפוגות הומניטריות אך לא בהפסקת אש כוללת", נמסר.

08:58 - אזעקות באילת ובחבל אילות בחשד לחדירת כלי טיס עוין.

08:55 - צבע אדום בכרם שלום.

08:34 - מטוסי קרב של צה"ל חיסלו, בהכוונת מידע מודיעיני של אמ"ן ושב"כ, את מפקד גדוד בית לאהיה בחטיבה הצפונית של חמאס, נסים אבו עג'ינה. מדובר באחראי לשילוח המתקפות הרצחניות של חמאס ב-7 באוקטובר לקיבוץ ארז ולמושב נתיב העשרה.

בעבר אבו עג'ינה פיקד על המערך האווירי של חמאס ולקח חלק בפיתוח יכולות הכטב"מים ומצנחי הרחיפה של ארגון הטרור. חיסולו מהווה פגיעה משמעותית במאמצי חמאס לשיבוש הפעולות הקרקעיות של צה"ל. 

מפקד גדוד בית לאהיה בחטיבה הצפונית של חמאס, נסים אבו עג'ינה, שחוסל
 מפקד גדוד בית לאהיה בחטיבה הצפונית של חמאס, נסים אבו עג'ינה, שחוסל

08:29 - צבע אדום בעוטף עזה.

08:03 - בפעילות משותפת של שב"כ והמשטרה נעצרו שלושה אזרחים ישראלים תושבי סח'נין ועראבה שבגליל, המזוהים עם דאעש, בחשד כי נערכו לבצע פעילות טרור בצל המלחמה. בית המשפט השלום האריך את מעצרם בשישה ימים.

07:55 - בפעילות הקרקעית ברצועת עזה חוסלו מחבלים רבים של חמאס והושמדו מאות מטרות צבאיות נוספות - כך הודיע הבוקר דובר צה"ל. כוחות משולבים של צה"ל תקפו כ-300 מטרות במהלך היממה האחרונה, ביניהן פירי עמדות שיגור נ"ט ורקטות, פירי מנהרות ומתחמים צבאיים של חמאס.

במהלך הפעילויות, הכוחות ניהלו מספר קרבות עם חוליות מחבלים שירו לעבר הכוחות טילי נ"ט או מקלעים. הכוחות חיסלו מחבלים והכווינו כוחות אוויריים על מנת להשמיד מטרות ותשתיות טרור בזמן אמת.

07:05 - טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, נבחר לתפקיד הפרויקטור האזרחי של המלחמה. בסכס נבחר לאחר שמינויו של מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר ירד מהפרק.

07:02 - דיווח ב"ניו יורק טיימס": ממשל ביידן משנה את הטון בנוגע למבצע הצבאי של ישראל ברצועת עזה. מספר ההרוגים הפלסטינים והמצב ההומניטרי המחמיר דוחפים את האמריקאים ללחוץ הרבה יותר כדי להגביר את הכנסת הסיוע לרצועה.

בשיחות סגורות ניסו בישראל לטעון כי גם ארה"ב הפציצה בעבר באינטנסיביות ערים שלמות ביפן ובגרמניה כדי להשמיד אויבים מסוכנים. בימים שקדמו לתחילת המבצע הקרקעי בעזה, ניסו האמריקאים לשכנע את ישראל לכל הפחות לדחות אותו, ונכתב כי הם "התפרצו לדלת פתוחה", מכיוון שהם קיבלו אינדיקציות שראש הממשלה בנימין נתניהו לא שש לפתוח במבצע קרקעי.

07:01 - צבע אדום בנתיב העשרה.

06:45 - דיווח באל-ג'זירה: צה"ל הרס את ביתו של סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי בכפר עארורה שבאזור רמאללה.

06:30 - הקונסול הישראלי בשיקגו, ינעם כהן, הגיב על חזרתה של נטלי רענן לביתה בארה"ב: "בני משפחתה של נטלי חיכו בכיליון-עיניים לחזרתה, והיום אני חולק את האושר שלהם; בזמן שאנו חוגגים את שובה, אנו זוכרים את 239 בני הערובה - ביניהם תינוקות, ילדים, נשים וקשישים, שעדיין מוחזקים בידי חמאס בעזה".

06:09 - צבע אדום בכיסופים.

04:40 - דיווח בסקיי ניוז: נטלי רענן בת ה-18, ששוחררה משבי חמאס לפני כ-11 ימים ומחזיקה באזרחות אמריקאית, חזרה לשיקגו.

04:17 - בשעה זו: התקפות נרחבות של צה"ל ברצועת עזה.

03:49 - שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, גינתה הרג אזרחים בדיון מועצת הביטחון: "אזרח הוא אזרח הוא אזרח". תומס-גרינפילד הדגישה את הצורך בסיוע הומניטרי מהיר ומוגבר לרצועת עזה - הכולל מזון, דלק, מים, תרופות ושירותים חיוניים. בנוסף, השגרירה הביעה את הדאגה העמוקה של ארה"ב מ"העלייה המשמעותית באלימות נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית".

02:47 - צבע אדום בנתיב העשרה.

02:13 - משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) קורא לפתיחת מעבר כרם שלום המחבר בין שטח ישראל לעזה, במטרה להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועה.

01:56 - אזעקות באשקלון.

01:25 - מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר תשתיות של חיזבאללה בשטח לבנון. בין התשתיות שהותקפו, הושמדו אמצעי לחימה, עמדות ואתרים בשימוש הארגון - כך לפי דובר צה"ל.

01:14 - דובר צה"ל: מוקדם יותר היום חשוד חצה משטח רצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי צה"ל זיהו אותו סמוך לצומת רעים ופתחו בנוהל מעצר חשוד, במהלכו ירו והרגו אותו. אין נפגעים לכוחות צה"ל.

00:32 - צבע אדום במערב הנגב ובעוטף עזה.

00:29 - שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, נאם בדיון החירום של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתכנסה לדון בנושא המלחמה בעזה והמצב ההומניטרי ברצועה. בדיון הודיע השגריר ארדן כי הוא וצוותו יענדו טלאי צהוב: "היום, לאחר שתינוקות יהודים תמימים נשרפו חיים, המועצה הזו עדיין שותקת. חלקכם לא למדתם דבר ב-80 השנים האחרונות. חלקכם שכחתם מדוע הגוף הזה הוקם. אז אני אזכיר לכם. מהיום והלאה, בכל פעם שתסתכלו עליי, אני אזכיר לכם. תזכרו מה זה לשתוק למול הרוע. מעתה ואילך, הצוות שלי ואני נענוד טלאי צהוב על בגדינו. אנחנו נישא את הטלאי הצהוב בגאווה ובעוצמה, עד שהמועצה תתעורר ותגנה את הזוועות של חמאס".

המועצה התכנסה לנוכח בקשה של איחוד האמירויות.

השגריר ארדן תקף את מועצת הביטחון של האו"ם והוסיף: "אם המועצה הזו הייתה מתכנסת ביוני 1944, היא הייתה עוסקת בכמות הדלק שיש לנאצים ובמספר ההרוגים הגבוה שיש לגרמניה מול בריטניה. הייתם קוראים להפסקת אש עוד לפני שהרוסים השתלטו על סטאלינגרד".

00:17 - הבית הלבן: קיזוז הוצאות עבור ישראל ואוקראינה יהיה "הרסני" עבור הביטחון הלאומי של ארה"ב.

23:33 - הבית הלבן הודיע כי היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, נפגש עם שר ההגנה של סעודיה בוושינגטון והביע בפניו את "מחויבותו של הנשיא ג'ו ביידן להגן על השותפות של ארה"ב מפני מדינות וארגונים לא מדינתיים, כולל כאלה הנתמכים על-ידי איראן".

23:22 - משרד ראש הממשלה הגיב על הפרסום במהדורת חדשות 2 שלפיו ישראל תרחיב דרמטית את הכנסת הציוד ההומניטרי לעזה, ומסר: "הסיוע ההומניטרי מאפשר לישראל מרחב פעולה חשוב כדי לממש את מטרות המלחמה. הסיוע ההומניטרי הוא לא של ישראל אלא של גורמים בינלאומיים. מדובר במזון ובתרופות שנבדקים ומפוקחים פיזית על-ידי גורמי ביטחון ישראלים ועוברים דרך מצרים. כלל המשלוחים מיועדים לאוכלוסייה האזרחית, ואם יתברר שהם נלקחים על-ידי חמאס, הם יופסקו".

23:10 - דיווח ב"פייננשל טיימס": ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לשכנע מדינות באירופה ללחוץ על מצרים לקלוט פליטים מרצועת עזה. למרות זאת, בלונדון, בברלין ובפריז דחו את הניסיונות וטענו כי הם "בלתי סבירים".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12