עד כמה המדינה מזלזלת בנו? תסתכלו על סדר היום של הקבינט הכלכלי

הקבינט החברתי-כלכלי, שכולל כ-20 שרים ואף נתניהו צפוי להשתתף בו, יתכנס היום בצהריים • כשכ-130 אלף ישראלים מפונים מבתיהם, מאות אלפי ישראלים מגויסים, הכלכלה על כרעי תרנגולת, וחברות דירוג בינלאומיות מפרסמות תחזיות מאוד קודרות - נראה שלא חסר לוועדה נושאים לדיון • אז איך סדר היום שפורסם כמעט ריק לחלוטין?

בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters

תהיו בטוחים שיצאו כותרות מכינוס הקבינט החברתי-כלכלי, ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, שייפגש היום (ג') בצהריים. כ-20 שרים שמחפשים כותרות צפויים להתכנס ביחד, אולי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו (שמכהן כיו"ר הקבינט, אבל האציל את הסמכויות לממלא המקום, שר האוצר בצלאל סמוטריץ') יגיע לשם כדי לחזור על המנטרה שצריך "להכניס יד לכיס". הנוכחות המוגברת מבטיחה שהסיסמאות וההבטחות יהיו קליטות ומוצלחות. אבל האם יהיה שם משהו מעבר?

ראיון | טליה לנקרי מעריכה: "הפגיעה בחמאס מאוד רחבה ועוצמתית" 
הפרויקטור האזרחי יהיה טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים
מתי יחל שיקום עוטף עזה, ולאן יועברו המפונים? השאלות סביב מינהלת תקומה 

כדי להבין את רמת הזלזול, צריך רק להסתכל על מסמך סדר היום של הקבינט שפורסם לציבור. כמעט חודש למלחמה, כשכ-130 אלף ישראלים מפונים מבתיהם, מאות אלפי ישראלים מגויסים, הכלכלה על כרעי תרנגולת, וחברות דירוג בינלאומיות מפרסמות תחזיות מאוד קודרות שנה קדימה - מזכירות הממשלה אפילו לא מנסה לספק לנו שקיפות מינימלית. רק נושא אחד, לקוני, נשלח לחברי הוועדה ולציבור: "עדכונים ונושאים שוטפים". תכינו סיסמאות קצרות ותבואו.

סדר היום לקבינט החברתי כלכלי
 סדר היום לקבינט החברתי כלכלי

עוד דוגמה מייאשת לחוסר התפקוד הממשלתי

לפני שבועיים בדיוק, ב-15 באוקטובר, הורחבו סמכויות הקבינט, מתוך הכרה בעומק המשבר. הממשלה הסמיכה אותו "לדון במגוון נושאים שיתנו מענה לכלל הנושאים האזרחיים הנוגעים למלחמה. בין היתר, הבטחת רציפות תפקודית אזרחית, מענה כלכלי לבעלי עסקים ובמגזר הציבורי, שיקום היישובים והקהילות בעוטף עזה, הקמת קבינט מצומצם, הסברה ועוד". היא גם הרחיבה את הרכבו דרמטית, וצירפה את השרים גדעון סער, חילי טרופר, יואב קיש, אוריאל בוסו ויעקב מרגי, ואת השרה יפעת שאשא-ביטון כמשקיפה.

בפועל - ויעיד סדר היום המביך שפורסם לקראת הדיון בצהריים - מדובר בעיקר בעוד דוגמה מייאשת לחוסר התפקוד הממשלתי. קבינט שכלל עוד קודם לכן 15 שרים, כי מי לא רוצה לדבר בענייני חברה וכלכלה ("נוריד מחירים", "נדאג לתחרות" וכו'), אליו צורפו עוד חמישה שרים בגלל האחדות החשובה (בלי ציניות), בעיקר מבטיח חיסרון לגודל והמון בעיטות מתחת לשולחן הענק.

זה לא אומר ששר האוצר לא עובד, מקורביו מעידים שהוא עובד לילות כימים בחיפוש פתרונות ומקורות תקציביים, אבל הוא פשוט יודע שאם הוא רוצה שמשהו יקרה, הרי שהעלאתו לדיון בקבינט רב-משתתפים בעיקר מבטיח שזה יקרה לאט מדי, אם בכלל.

אולי מתוך ניסיון להציל את הדיון, סמוטריץ' הוא זה שהעדיף שלא לפרסם רשימה מסודרת של נושאים שיעלו בו, כדי לא לתת לשרים להכין רשימות הערות אינסופיות על כל סעיף, שרק יבטיחו עוד יותר את החידלון ביישום בשטח. מינהלת תקומה כבר קיבלה תקציב של מיליארד שקל לשיקום העוטף וגם מתווה לעסקים, לשכירים ולעצמאיים פורסם השבוע. אפשר כמובן יותר, צריך לדייק פרטים ולדאוג שלא יפלו כל כך הרבה אנשים בין הכיסאות, אבל יש משהו בטענה שקבינט אולי רק יפריע.

לא בכדי, הקבינט כבר הוכיח שהוא אנמי למדי. עד כה הוא התכנס פעמיים, כשה-19 בחודש הייתה הפעם האחרונה. בין לבין הייתה פארסה במינוי פרויקטור - מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לא רצה את אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר, לאחר מכן נציב שירות המדינה לא הסכים שמאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, יכהן גם פה וגם שם, עד שהבוקר מונה לתפקיד טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים. מקסימום, אם לא נצליח לסדר לכם פרנסה ובית, לפחות תוכלו אחר-הצהריים לשלוח את אחד הילדים לחוג קרמיקה בהנחה. עדיף אגב שילמדו קראטה או הישרדות, בתקווה שזה יציל אותם.