גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגנה ללא ממ"ד: התחליפים שמציעים בשוק למיגון דירות

בשוק קיימות כמה חברות שמציעות מיגון לבתים שאינו ממ"ד ● מה ההבדל ביניהם לבין ממ"ד, האם ניתן להשתמש בהם בכל בית ומה המחיר שלהם?

ניסוי הפיצוץ של חברת שיר מיגון מבנים / צילום: דובר צה''ל
ניסוי הפיצוץ של חברת שיר מיגון מבנים / צילום: דובר צה''ל

במהלך השיחה שקיימתי עם שמואל רוזנצוויג, מנכ"ל חברת שיר מיגון מבנים, נשמעה אזעקה באשדוד, שם הוא מתגורר. הוא המשיך את השיחה תוך כדי כניסה לחדר שמיגן בדירתו בשיטה שפיתחה החברה. "עשיתי אצלי בבית את המיגון הראשון, וכבר יצא לי לעשות בו ניסוי חי כי באחד הסבבים הקודמים נפל טיל כמה עשרות מטרים מהבית שלי. רסיסים קטנים נכנסו לכל הבניין שלנו אבל לא לחדר הממוגן", הוא מספר.

האם דירות עם ממ"ד יהיו שוות יותר כסף? 
"ערוכים לאיומים של שנות ה-90": האם הממ"דים בכלל מגנים עלינו?

"חוץ מהעניין הביטחוני יש פה עניין של רוגע. יש לנו 45 שניות, ובעבר הילדים היו רצים למטה, היום הם צ'יק צ'ק נכנסים. יש בארץ יותר ממיליון דירות ללא מיגון, ולא להכול מתאים ממ"ד. לפעמים אין מקום בחצר, או שהשכן למטה לא רוצה, או שאין כוח לעמוד מול העירייה".

"היריעה נותרה בלא פגע אחרי הפיצוץ"

הפתרון שפיתחה החברה מבוסס על חיפוי הקירות של החדר באמצעות יריעה גיאוטכנית. לפי הנתונים שמסרה החברה, "היריעה יודעת לספוג הדף של 8 טון למטר, ומעוגנת לבטון תחת הריצוף ולתקרה באמצעות סרגלי פלדה, עם עוגנים כל 15 ס"מ שכל עוגן עמיד בעומס של 2.5 טון". את הדלת והחלון של החדר מחליפים לדלת וחלון ממ"ד תקניים.

"הרעיון היה של השותף שלי, שמואל חסקלסון, שהוא מהנדס. עבדנו לפי התקן של פיקוד העורף, ועברנו ניסוי שלהם, שהם עשו לכמה חברות ביחד. יש להם מבנה עם תקרה ורצפה מבטון, ובפנים בלוקים כמו בניין רגיל בארץ. עשינו חדר אחד בקומה ראשונה ואחד בקומה שנייה, והם שמו חיישנים שלהם לראות את ההדף בפנים. לאחר הפיצוץ, היריעה עמדה בלי שום פגיעה ובלי חור כשהכול התפוצץ מסביב, והמדדים שלהם הראו שלא היה קורה שום דבר למי שהיה בפנים.

"אחרי שבועיים עשו עוד ניסיון, ושוב היינו ארבעה־חמישה ימים במדבר. ואז קיבלנו אישור מפיקוד העורף שהשיטה שלנו מתאימה".

בניגוד לפתרונות אחרים, כמו חיזוק הקיר בבטון, בחברה מציינים כי מלבד באזור של הדלת והחלון, המיגון שהם מוסיפים אינו מקטין את החדר. יתרון נוסף הוא שמדובר בשיטה מהירה - ושמכיוון שמחזקים חדר קיים לא צריך היתר בנייה.

"העובי של היריעה שלנו הוא מאוד דק - עם הציפוי אפילו לא מגיעים לסנטימטר. אין לוחות ברזל שעושים אפקט של אנטנה בחדר. החומרים ידידותיים, אין קרינה. ביום יום זה חדר רגיל.

"בשנה וחצי הראשונות עשינו מיגון כזה רק לשכנים ולחברים, ומאז שקיבלנו את האישור התקנו קרוב ל־100 חדרים כאלה. מתחילת המלחמה יש טירוף - לקחנו עוד חברה שתענה לטלפונים".

"אנחנו מחזקים בערך חצי־חצי דירות בבניינים ובבתים", אומר רוזנצוויג. "בווילה אתה יכול אולי להוסיף בחוץ, בבית קומות אין סיכוי להוסיף ממ"ד בלי השכנים. אבל גם בווילות לא כולם יכולים להתחיל תהליך של בקשת היתר וכו'".

לא "אטום", אך בהחלט מספק הגנה

שיר מיגון מבנים היא אחת מכמה חברות שמציעות פתרונות לחיזוק חדרים קיימים למי שאין לו ממ"ד ואין לו אפשרות להוסיף כזה.

אתר פיקוד העורף מפרט את השיטות האפשריות לחיזוק מסוג זה.

1. שיפור מיגון מבטון: בשיטה זו מוסיפים לקיר בטון כך שהעובי של קיר פנימי חדש מינימלי של 12 ס"מ (בשיפור בסיסי) או 15 ס"מ (בשיפור מוגבר), ואילו העובי של קיר חיצוני יהיה 15 ס"מ (בשיפור בסיסי) או 20 ס"מ (בשיפור מוגבר).

2. שיפור מיגון קל: מוסיפים לחדר יריעות פלדה. שיטה זו מותרת גם במבני מגורים וגם במבנים ציבוריים, אולם עד לשטח של 15 מ"ר בלבד. מעבר לכך, צריך לחלק את החלל לחלקים קטנים יותר. בשיטה זו צריך לחזק גם את התקרה בבטון או בפלדה.

3. שיפור מיגון "שני": מתאים למבני מגורים בלבד. גם שיטה זו מתבססת על יריעות פלדה.

בניגוד לחיזוק בבטון, שתי השיטות האחרונות אינן מוגדרות "אטומות", אך כולן נבדקו על ידי פיקוד העורף בניסויי פיצוץ.

התקנת המיגון של חברת אורטק / צילום: אורטק

גם הממ"דים, נזכיר, אינם מתוכננים לפגיעה ישירה אלא לפגיעה קרובה, כלומר לעמוד מול הדף ורסיסים. שיפורי מיגון הם מדרגת מיגון שאינה באותה מדרגה כמו ממ"ד, אולם קרובים אליו. עם זאת, בפיקוד העורף מעדיפים אותם רק כאשר מוכח הנדסית שלא ניתן לבצע ממ"ד. למשל, אם בעלים של דירה בקומה חמישית מתוך שבע רוצים ליצור לעצמם מרחב מוגן, ובקומה זו קשה להגיע עד היסודות ללא שיתוף פעולה של כל השכנים (שחלקם אולי יורדים למקלט ואינם זקוקים לממ"ד), מחזקים חדר קיים.

מבחינת פיקוד העורף יש שיטות שונות של שיפורי מיגון שמאושרות - יריעות, פאנלים, ואפילו מבנה פלדה מתקפל שניתן לפתוח אותו בשעת חירום - ומה שמשותף לכולן זה שהן נבחנו במבחני פיצוץ ועומדות בקריטריונים.

בפיקוד העורף מדגישים כי גם שיפורי המיגון נחלקים לשני סוגים: שיפור מוגבר ובסיסי, ורק אם לא ניתן ליישם פתרון מוגבר, יורדים לרמה בסיסית.

כיוון שהשוק מלא בחברות שמציעות פתרונות שונים, כשאתם באים לבחור חיזוק - בקשו מהחברה להציג מסמך שמאשר את הפתרון מטעם פיקוד העורף, או התקשרו למוקד 104 וודאו שהחברה אכן מאושרת על ידי פיקוד העורף משום שגם ההתקנה צריכה להיעשות על ידי אנשי מקצוע שעברו הכשרה.

"מחכים לאישור לפתרון שייתן מענה גם לרסיסים"

חברה אחרת שמציעה חיזוק מאושר לחדר קיים היא אורטק, היושבת בקיבוץ כרמיה בדרום. היא קיבלה את אישור פיקוד העורף בשנת 2021 "לאחר שנים של תהליכים והשקעות בניסויים", אומרת הדס הירשלר, מהנדסת החברה.

"האישור של פיקוד העורף הוא בהתאם לניסוי שבוצע להדף ולא לפגיעה ישירה ולא לרסיסים - ישנה מערכת אחרת חדשה שאנחנו ממתינים לאישור שלה שתיתן מענה גם לרסיסים", היא מציינת.

איך זה עובד בפועל?
"אנחנו מבצעים חיפוי פנימי של חדר מסוים שנבחר, ועדיף חדר כמה שיותר פנימי. אנחנו מחליפים לחלון ודלת תקניים. בשיפוץ עצמו יש צורך בהרמת ריצוף כי אנחנו נצמדים לבטון או יוצקים חגורת בטון בהנחיה של קונסטרוקטור. אם התקרה היא מבטון, אנחנו לא ממגנים תקרה. אם היא לא מבטון, אנחנו ממגנים את התקרה עם הלוחות שלנו על בסיס קונסטרוקציית פלדה. הגמר הוא גמר גבס, והחדר נראה כמו חדר רגיל, זה מקטין אותו רק בסנטימטרים בודדים.

הדס הירשלר, מהנדסת חברת אורטק / צילום: אורטק

"אנחנו מייצרים את מערכות המיגון במפעל בעוטף עזה, כחול לבן, וכל העובדים שלנו ישראלים. את כל שלב הביצוע מעבירים לקבלנים. יש לנו כ־20 קבלנים שהכשרנו להתקין את המערכת שלנו בהתאם לשיטה שאושרה על ידי פיקוד העורף. יש מפקחים מטעם אורטק שמלווים את הביצוע לבקרת איכות בשטח לפני שסוגרים את הגבס".

כמה פניות יש אליכם?
"100־200 ליום בממוצע, ועכשיו זה נרגע. לפני שבועיים היה פיק".

כמה זמן אורכת התקנת מיגון?
רוזנצוויג: "כולם רוצים את זה מהר, ואנחנו תוך חודש וחצי עושים התקנה. החלק של המיגון לוקח 3־4 ימים אבל יש בנייה והריסה".

הירשלר: "בדרך כלל זה לוקח כחודש של תהליך הכנת תוכניות וייצור, כי זה זה costume made ברמת הסנטימטר. ההתקנה תלויה הרבה פעמים דווקא בלו"ז של הקבלנים. נכון להיום זה כבר 60 ימי עסקים כי כוח האדם במפעל ירד ב־80%. חלק מהאנשים התפנו אבל הרוב המוחלט במילואים".

ומה לגבי המחיר?
הירשלר: "המחיר תלוי בגודל, אבל חדר תקני של 3 על 3 מ"ר יעלה 95 עד 130 אלף שקל, תלוי במיגון התקרה. אנחנו עושים גם שקעים ואפשר לסגור את הפרקט כחלק מהעסקה. אנחנו מבצעים הכנה למזגן ונדרש רק להזמין טכנאי להתקנה.

"לבתי קרקע יש לנו פתרון נוסף - ממ"ד יביל שאנחנו מביאים עם מנוף לחצר. אם מעוניינים לחבר אותו לבית זה צריך להיעשות על ידי קבלן חיצוני - אנחנו לא מתעסקים עם זה. גם זה היום עומד על בין ל־65 ל־-75 ימי עסקים, כי אנחנו במצוקת כוח אדם. ממ"דיביל, הוא סדר גודל של 88 אלף שקל, ועוד הובלה - כלומר המחיר אוטומטית מתחיל ב־100 אלף שקל".

רוזנצוויג: "מיגון חדר עד 15 מ"ר עולה בדרך כלל 87 אלף שקל. במקומות שבהם התקרה אינה מבטון מלא, יש להוסיף מיגון גם בתקרה, ואז יש להוסיף עוד 22־26 אלף שקל (תלוי בתקרה הקיימת - אם היא מבלוקים או מרביץ או גבס).

"הפתרונות האלה לא כ"כ זולים כמו שזה נשמע, כי צריך לפתוח את הרצפה ואח"כ לסגור, ולצפות את היריעה. זו עבודה רצינית. אנשים חושבים שזה עולה 40־50 אלף שקל אבל זה לא ככה. אבל זה עדיין יותר זול וכמובן הרבה יותר מהיר מאשר לבנות ממ"ד. זה 2/3 ממ"ד אולי חצי במחיר, וזה כמעט מיידי".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר