גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיליארדר שנלחם באוניברסיטה בה למד בגלל אנטישמיות

מנכ"ל אפולו מארק רואן לא נהג להתבטא בקול בנושאים חברתיים. ואז ישראל הותקפה

מארק רואן / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (צילומים: ערוץ היוטיוב הרשמי של אפולו, shutterstock)
מארק רואן / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (צילומים: ערוץ היוטיוב הרשמי של אפולו, shutterstock)

אביו של מארק רואן, מנכ"ל פירמת ניהול הנכסים אפולו (Apollo Global Management), נפטר בזמן שהאחרון היה סטודנט באוניברסיטת פנסילבניה. כתוצאה מהטרגדיה, רואן ומשפחתו התקשו לממן את שאר לימודיו, ובאקדמיה הודיעו לו שישלם מתי שיוכל. ואכן, לאחר שקיבל את הבונוס הראשון שלו כבנקאי השקעות זוטר, הוא עשה זאת. 

מעדיפים לירות רחוק: אזור השפלה עקף את עוטף עזה בכמות האזעקות 
חודש ללחימה: מה העלויות הצבאיות והאזרחיות ואיך יושפעו הגירעון והצמיחה 
מדעי השנאה: ישראלים באוניברסיטאות עילית משרטטים את קו השבר במלחמה 

כהכרת תודה לסגל האקדמי, המשיך רואן לתרום לאוניברסיטה לאחר שהגיע לפסגת מוקדי הכוח בוול סטריט. בין היתר, הוא תרם 50 מיליון דולר לביה"ס ע"ש וורטון ב־2018, התרומה הגדולה ביותר שבית ספר לעסקים קיבל אי־פעם עד אז.

 

אבל הכול השתנה ב־7 באוקטובר 2023, עם התקפת הפתע של חמאס נגד יישובי הדרום בישראל. רואן התראיין בטלוויזיה ואמר שהוא עוצר את התרומות שהעביר לבית הספר בו למד בעקבות תגובת האוניברסיטה למלחמה, ולדבריו בגלל "האנטישמיות בקמפוס". כעת, הוא מוביל התנגדות עזה של בוגרי האוניברסיטה נגד בית הספר וקרא לנשיא וליו"ר חבר הנאמנים לפרוש מתפקידם.

מה שהניע את רואן ותורמים גדולים אחרים היה תגובת האוניברסיטה לאירועי האלימות בישראל. ב־10 באוקטובר, נשיאת האקדמיה ליז מגיל אמרה שההתקפה הייתה "מזעזעת", אך נמנעה מלגנות באופן מפורש את ארגון חמאס. התורמים ראו בכך תגובה רפה מצד האוניברסיטה. "אני לא חושב שזה היה גינוי משמעותי", אומר רואן. "למען האמת, אני לא חושב שלאוניברסיטה בכלל אכפת".

בתגובה, מגיל פרסמה ב־15 באוקטובר הצהרה נוספת בה גינתה את חמאס. ביום רביעי, הכריזה על תוכניות חדשות למאבק באנטישמיות בקמפוס.

 

השורשים היהודים

רואן (61) בילה חלק ניכר מילדותו בלונג איילנד, ניו יורק. אביו עבד בתחום השכרת רכב. סבא שלו, עמנואל שטיין, נולד בחלק הדרום מזרחי של העיר ושימש במשך עשורים כמרצה לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק. במהלך הרצאותיו, הוא היה מרבה לצטט חלקים מהתלמוד כדי להסביר נושא כלשהו. ביתו של שטיין, ברברה, אמו של רואן, הייתה פסנתרנית. בהלווייתה ב־2014, בני משפחתה סיפרו כי "כולם הרוויחו מחיבתה למורשת והתרבות היהודית".

המשפחה עברה להוליווד, פלורידה, כשרואן היה בתיכון. הוא סיים לימודים בהצטיינות ב־1980 ואז החל ללמוד בוורטון, אחת התוכניות היוקרתיות במדינה ללימודי מנהל עסקים. הוא נסמך על מענקים, הלוואות סטודנטים ומשרות שונות כדי לשלם על הלימודים.

התפקיד הראשון של רואן היה במחלקת המיזוגים והרכישות בבנק ההשקעות דרקסל (Drexel). אחרי שהבנק קרס ב־1990, הוא ועובדים אחרים בדרקסל הקימו את אפולו, חברה לניהול כספי השקעות. לחברה היה מוניטין "קשוח" במיוחד בתעשייה והייתה מוכרת בזכות הטקטיקות האגרסיביות שלה. כך, המייסדים השותפים רואן, לאון בלאק וג'וש האריס, הפכו למיליארדרים.

בשנת 2021, המנכ"ל הוותיק של אפולו פרש בעקבות קשריו עם איש העסקים המפוקפק ג'פרי אפשטיין. רואן, המתגורר בגריניץ', קונטיקט, נכנס לנעליו והפך למנכ"ל החברה.

ה"מממן המושלם"

רואן נשוי ואב לארבעה ילדים. הוא החל את דרכו כפילנתרופ בשנות ה־50 לחייו. בשנת 2016 הוא הצטרף לחבר הנאמנים של אוניברסיטת פנסילבניה. מוקדם יותר השנה, הוא עזב את הדירקטוריון של האוניברסיטה כשמונה ליו"ר פדרציית הארגונים היהודיים המאוגדים של ניו יורק.

פרופסור קנט סמטרס, בכיר בבית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה, פנה לרואן כשחיפש תורם לסיוע אחד מהפרויקטים של האקדמיה. "הוא המממן המושלם", הצהיר סמטרס. "הוא איש של נתונים כמוני, גם הוא נוקט בגישת 'לא לגעת'". רואן, על אף הלוח העמוס שלו, מצא זמן להיפגש עם סמטרס וסטודנטים מפנסילבניה.

אלא שהקערה התהפכה בתוך מספר שנים. מוקדם יותר השנה רואן ובוגרים בולטים אחרים שמעו שבאוניברסיטה יתקיים פסטיבל לספרות פלסטינית בספטמבר. איל ההון רונלד לאודר, שעל שמו נקראת תוכנית לימודי תואר באוניברסיטה, נסע לפילדלפיה כדי לבטא את חששותיו מפני הפצת דעות אנטישמיות, ודחק בסגל האקדמי לבטל את הפסטיבל.

רואן, לאודר ומשקיע נוסף בשם רוס סטיבנס, לצד בוגרים אחרים, שלחו מכתב רשמי להנהלת האוניברסיטה ובה הביעו חשש מפני התכנים בפסטיבל. על המכתב חתמו למעלה מ־4,000 אנשים. בתגובה, האקדמיה פרסמה גינוי לאנטישמיות לפני קיום הפסטיבל.

יו"ר חבר הנאמנים סקוט בוק קרא לרואן ולשלושה נאמנים אחרים שחתמו על המכתב לפרוש מתפקידיהם, אך בהמשך הכחיש, וטען שלא ניסה לכפות על אף אחד לעשות זאת.

"הצית אש גדולה"

מיד אחרי מתקפת הפתע של חמאס, רואן החל לקדם קמפיין גיוס כספים עבור רשת בתי הספר בישראל, "דרכא" (DARCA SCHOOLS). "כמעט 40 בוגרים ותלמידים מבתי הספר של הרשת נרצחו על ידי חמאס", מספר גיל פרג, מנכ"ל דרכא. רואן גייס מיליוני דולרים לתלמידים שעזבו את בתיהם ומחשבים ניידים לטובת לימודים מרחוק.

אך הוא לא הסתפק בכך. הוא כתב טור דעה לעיתון פנימי של אוניברסיטת פנסילבניה, ובו ביקר את התנהלות האקדמיה, אך העיתון לא פורסם. רואן לא ויתר והתראיין ב־CNBC: "מיקרו אגרסיות זוכות לגינוי מתוך עמדה של זעם מוסרי ניכר, בעוד שאלימות, בייחוד נגד יהודים, כנראה מצאה לה מקום של סובלנות בקמפוס", אמר רואן בטלוויזיה.

לדברי אריק זינטרהופר, בוגר הקמפוס וחתנו של לאודר, "זה היה כמו ניצוץ קטן ביער שהצית אש גדולה. מדובר בתסכול רב שהצטבר".

רואן הוא כמובן לא התורם היחיד של האוניברסיטה האמריקאית; גם ג'ון הנטסמן ג'וניור, לאודר ויוצר הסדרה "חוק וסדר" דיק וולף, נמנים כחלק מרשימת התורמים הבולטים. כל אלו, בדומה לרואן, הכריזו שיעצרו את התוכניות שלהם וישקלו מחדש את תרומתם לאוניברסיטה בתגובתה לאירועים.

עוד כתבות

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו