גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נובמבר הגיע: כך מתכננות החברות הגדולות במשק לקיים את ימי הקניות

להפוך את בלאק פריידיי לבלו נובמבר, לתת דגש על סחורה כחול־לבן ולהעמיק את ההנחות: אחרי חודש של ירידה חזקה במכירות בעקבות המלחמה, סמנכ"לי השיווק מחפשים דרכים לקיים את ימי הקניות של השנה - אבל קצת אחרת ● כתבה שלישית בסדרה

ימי הקניות של השנה / איור: גיל ג'יבלי
ימי הקניות של השנה / איור: גיל ג'יבלי

באמצע הקיץ האחרון החלו חברות ומותגים רבים להיערך לנובמבר, הידוע כחודש הקניות בארץ ובעולם. שופינג IL, יום הרווקים הסיני, הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי - כל אלה יחד מצריכים היערכות מראש עם קולקציות רחבות, אסטרטגיית הנחות ומבצעים, אגירת מלאי ועוד. אלא שאז הגיעו מתקפת ה־7 באוקטובר והמלחמה שאחריה - והכול השתנה. 

הדילמה של מנהלי השיווק: איך נכון לקדם מותגים בזמן מלחמה | כתבה ראשונה בסדרה
לסובב את גלגלי המשק: הפתרונות של מנהלי השיווק לפעילות בזמן מלחמה | כתבה שנייה בסדרה 
לראשונה מאז הקורונה: ירידה בהוצאות באשראי ברמה החודשית 

אחרי ההלם של הימים הראשונים, ועדיין בתוך הכאב והאבל, החלה לחלחל ההבנה שיש לחשב מסלול מחדש. המבצעים צריכים להיות מותאמים לצרכים העכשוויים, בבחינת פחות מקררים ויותר מטענים ניידים. גם עולם התוכן המקובל נוגע בעצבים חשופים, ויש מותגים שהחליטו שהמושג "בלאק פריידיי" מזכיר מדי את "השבת השחורה", וחשבו על הגדרות חדשות. אצל כולם הדגש הוא על קניות כחול־לבן.

לשם השוואה, לפי נתוני שב"א, בבלאק פריידיי של 2022 הסתכמו קניות הישראלים בכ־1.3 מיליארד שקל. באירועי שופינג IL הסתכמו הרכישות ביותר מ־3 מיליארד שקל. גם השנה ייערך השופינג IL, אך קצת אחרת. במקום אירוע בן 48 שעות, יתקיים אירוע שאינו תחום בזמן, שאליו יכול להירשם כל עסק מקוון ולקבל ערכת מדיה להטמעה, באמצעותה יציע מבצעים.

ההחלטה לא נפלה בחלל ריק: בחודש האחרון חל גידול של 650% בחיפוש "ShoppingIL" בגוגל, וגידול של 180% בחיפוש "בלאק פריידיי" לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במילים אחרות, הביקוש קיים, אך כיצד נכון לשווק ימי מכירות בצל מלחמה? סמנכ"לי שיווק של חברות בולטות במשק משיבים לשאלה.

מחווה לצה"ל

"את כל התוכניות הגדולות לנובמבר שהיו לנו שמנו בצד", מודה יפעת פסטרנק, סמנכ"לית השיווק של רנואר וטוונטי פור סבן. "היום יש אחידות במסר 'קונים ישראלי', כדי להזכיר לאנשים את החשיבות של התנעת המשק והקנייה הישראלית, יחד עם רגש הפטריוטיות שמפעם כעת בכולנו והרצון שיהיה פה טוב יותר.

"הריטייל נפגע באופן משמעותי - אנשים עצובים, פחות קונים, אבל ההתמקדות שלנו היא במטרה הישראלית. אני לא חושבת שמישהו יקרא לזה 'בלאק נובמבר', אלא 'בלו נובמבר' עם קנייה כחול־לבן. כדי לשמור על רלוונטיות, שינינו את התמהיל ואת הקולקציה, והתאמנו למה שאנשים צריכים עכשיו באמת.

"כמו בימי הקורונה, צמצמנו מהמדפים את בגדי האירועים, ונתנו מקום לבגדים יומיומיים יותר, את הבייסיק שאנשים צריכים לקראת חילופי העונה. ברמה המוצרית, אנחנו עובדים על קולקציה של מחווה לצה"ל עם סמלי יחידות שתצא בקרוב. כל הסמלים הישראלים, כמו מגן דוד, גורמים לגאווה ישראלית, וזה טרנד שיגיע לפריטי הלבוש".

להתמקד בהכרחי

"בעוד שבימי שגרה סוף השנה תמיד מאופיין בימי מכירות מיוחדים שמוגדרים כחגיגת מכירות, השנה אף אחד לא במצב רוח לחגיגות", אומרת אביטל וגשל מאיירס, סמנכ"לית השיווק של אופטיקה הלפרין.

"מנגד, ובאופן טבעי, הרשתות צריכות למכור, הן מבחינת מלאים וההיערכות שהייתה מראש למבצעים והן מבחינת כוח־אדם - אף אחד לא רוצה לשחרר עובדים. במקביל, גם הלקוחות ירצו לצרוך, בטח כשמדובר במוצרי צריכה הכרחיים כמו אוכל, בריאות ובמקרה שלנו - משקפיים.

"אני מניחה שנמשיך לראות יוזמות פרטיות כמו עידוד לקנייה כחול־לבן וימי מכירה מיוחדים בנובמבר, ומצד שני הרחבת השירותים כדי לענות על כמה שיותר צרכים. למשל, דאגנו להישאר פתוחים כבר מתחילת הלחימה, הצענו שירותי משלוח עד הבית, אפשרנו תיאום בדיקות ראייה מראש, ולאחרונה גם פריסת תשלומים וסבסוד של תשלום אחד עלינו".

לשנות את השם

"עם כניסתו של נובמבר עלו הלבטים האם לקיימו כחודש מבצעים וקניות כימים בתיקונם", מספרת חנה זנו, סמנכ"לית השיווק של SABON ישראל. "לאחר מחשבה רבה, החלטנו בכל זאת לקחת חלק, מתוך הבנה שלקוחות מעוניינים לקיים שגרת חיים, וכי דווקא בתקופה זו של לחץ וחרדה, הנפש זקוקה למרגוע ולשלווה.

"עם זאת, בחרנו להתאים את המבצעים למצב עם הנחה משמעותית של 40% ו־50% על המוצרים. בנוסף, הבנו שלאחר השבת השחורה השם 'בלאק פריידי' מייצר קונוטציה שלילית, ולכן החלטנו להחליף אותו השנה ל'נובמבר סייל'".

במה למעצבים מקומיים

"ישראל תחווה את חודש הקניות המסורתי בצורה שונה. מגמות השינוי כבר החלו בכלל הענפים, ונראה את זה גם באופנה", אומרת עדי שגיב, סמנכ"לית השיווק של טרמינל X.

"אנחנו החלטנו לחזק מותגים כחול־לבן ולתת במה למעצבים ולמעצבות ישראלים מכל רחבי הארץ, שחודש נובמבר מהווה עבורם שיא עסקי וציר הכנסה קריטי להישרדות העסק שלהם. בנוסף, אנו מציעים משלוח מהיר עד הבית ואפשרות להחליף ולהחזיר באמצעות שליח שלנו. כל אלה מהווים פרמטרים חשובים יותר מתמיד".

השקה חדשה

"בנינו מגוון רחב של הטבות ופעילויות שנועדו להקל ולו במעט על המצב", אומרת יפית מנטין, סמנכ"לית השיווק של נספרסו ישראל. דווקא כעת החליטו בחברה להשיק החודש תערובת קפה חדשה, ולהציע אותה בהטבה מיוחדת. "בנוסף להנחות החודש, אנו פועלים לתת במה למספר עסקים קטנים בדרום של מתוקים ומוצרי טיפוח, במסגרת חנות המתנות למועדון הלקוחות שלנו".

יותר כחול־לבן

קרלי סנדרס, מנהלת השיווק של מאסטרקארד ישראל, מצביעה על האתגר של מותגים ובתי עסק: "צריך לשמור על איזון בין המצב לבין הפעילות השוטפת המתוכננת. חלק מתוכניות השיווק השנתיות מן הסתם נעצרו, אך יש פעילויות שנעשות רלוונטיות אף יותר.

"מאסטרקארד, למשל, תומכת ומקדמת עסקים ישראלים גם בימים של שקט, ונעשים מאמצי שיווק גדולים באמצעות פלטפורמת Mastercard Day בכל 10 בחודש. עכשיו יותר מתמיד אנחנו מחויבים לעודד רכישות כחול־לבן, כדי לשמר משק חזק שיוכל להשתקם".

בלי חגיגת קניות

"בניגוד לשנים קודמות, הפעם לא ניזום 'חגיגת קניות', מאחר שמרב המאמצים והמשאבים שלנו מופנים ליוזמות לטובת חיזוק העורף", אומר אלכס קפלן, מנהל השיווק של דיזנגוף סנטר. "מצד שני, החנויות הפרטיות הקטנות, שמהוות כ־50% מתמהיל העסקים בסנטר, וגם המותגים המובילים הגדולים, יצטרכו להתמודד עם מלאים שמהווים את התזרים שבזכותו הם משלמים לעובדיהם. לכן, במהלך החודש נקדם בערוצי השיווק שלנו מבצעים של שוכרי הסנטר".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"