האלוף שמזהיר: "צה"ל עומד לעשות טעות קשה ברצועה"

האלוף במיל' יצחק בריק הזהיר במשך שנים שצה"ל אינו מוכן למלחמה • כעת הוא מנסה להסביר למה התנגד לכניסה קרקעית מיידית לרצועה, מה אמר לנתניהו בפגישה המפורסמת, למה הוא חושש מכניסה לבית החולים שיפא, ומה לדעתו צריך לעשות עם החטופים

אלוף (במיל') יצחק בריק / צילום: אביב חופי
אלוף (במיל') יצחק בריק / צילום: אביב חופי

האלוף במיל' יצחק בריק עלה לכותרות ביתר שאת בתקופה האחרונה, מכיוון שלאורך שנים הוא היה מי שדיבר נגד קונספציות צהל"יות וטען כי הצבא אינו מוכן למלחמה. את הגישה הביקורתית שלו כלפי צה"ל החל בריק לפתח כנציב קבילות החיילים, תפקיד שמילא בין השנים 2008-2018.

הבכיר שסבור: "ישראל מפתיעה את חמאס, חייבים גם לחסל בכירים"
מלחמה גם בצפון? החוקר שבטוח - נסראללה איבד את הקלף נגד ישראל
החוקר שבטוח: נגד האיום הזה לא נוכל אפילו להקים ועדת חקירה

מאז פרצה המלחמה, הוא התריע גם מפני הכניסה הקרקעית ואף נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין, למורת רוחו של יועציו. בשיחה עם הפודקאסט "רוח מערבית", ביקשנו להבין עוד על אזהרותיו לגבי חוסר מוכנות וגם האם לאור ההצלחה היחסית של הכניסה הקרקעית, שינה את דעתו.

"לצבא לא היו תוכניות עדכניות למלחמה הזו", הוא אומר. "הרבה מאוד זמן הצבא לא נגע בתוכניות לכיבוש הרצועה ולא התכונן למלחמה משמעותית בעזה, מהסיבה הפשוטה שהוחלט שאין בכך צורך כי זה לא יקרה. ברגע שהמלחמה הזו נכפתה עלינו, הצבא היה צריך מאוד מהר להתחיל להביא תוכניות מלחמה מיידיות ופה הבעיה - הצבא רצה להיכנס עם הראש בקיר לתוך עזה, דבר שהיה גורם לנו אבדות כבדות מאוד".

מה אמרת לנתניהו בשיחה?
"אמרתי לו שלדעתי צריך לנהוג, בניגוד למה שהתכוונו לעשות עד אז - לכתוש את הרצועה ואת עזה העיר במשך תקופה ממושכת, כך שבעצם לא יתאפשר להם להכניס בין שאר הדברים את הדלק פנימה, דבר שיגרום להם להיחנק במשך הזמן. המלצתי לצמצם עד כמה שאפשר את היכולת להכניס מזון ומים. במקביל לזה, להמשיך בירי של מטוסים על יעדים ממוקדים, על מנת לא להרוג אזרחים - וברגע שהם ייחלשו לצאת להתקפות של פשיטות ולא להישאר בליבת העיר עזה. כך, המלצתי לראש הממשלה, ניתן יהיה להחליש אותם במקום להיות בליבת עזה עם מאות כלים ועם שחיקה של הכוחות. בעצם, כך נעשה את אותו הדבר רק בלי להיכנס לעיר. בשום שכל, ראש הממשלה קיבל את עמדתי והשעה את היציאה של הצבא למהלך הקרקעי לזמן ממושך, דבר שאפשר גם לצבא להתאמן, להתכונן ולהכין תוכניות טובות יותר.

כרגע, הצבא מכתר את עזה מכל הכיוונים וחונק אותה וזה מעולה. הצבא התחיל לעבוד נכון, אבל לצערי קורה בימים האחרונים תהליך שגוי שיכול לגרום לנו נזק אדיר. למה אני מתכוון? ביומיים האחרונים, יש דיבורים משמעותיים על הרצון להיכנס לבית החולים שיפא. דרך אגב, הבנתי שראש הממשלה לא ראה בזה כיוון נכון, אבל בכל מקרה צה"ל התחיל להתקדם לכיוון בית החולים ולעבר ריכוזי אוכלוסייה נוספים. זה עלול להביא למצב שננצח בקרב ונפסיד במערכה.

כבר היום, יש לחץ קשה מאוד של מדינות בעולם להגיע להפסקת אש. ברגע שנגיע לבית החולים שיפא, המצב נגדנו בעולם יחמיר בעשרות מונים. זה יגרור הוצאת שגרירים, ביטול הסכמים, זה יכול לגרור לסנקציות כלכליות על ישראל, ויכול להביא גם להרחבת המלחמה האזורית. ברגע שאנחנו נגיע לשיפא, שיש שם מעל 200 חולים, וכנראה שאם נילחם שם חלקם גם יהרגו, גם אם נצליח בצורה יוצאת מהכלל, זה מצב של ניצחון פירוס. משום שזה יבעיר את כל העולם נגדנו, זה יגרום להסלמה שיכולה להגיע ליהודה ושומרון ואפילו לפיצוץ בתוך ישראל. צה"ל ימצא את עצמו במצב הרבה יותר חמור ממה שהוא נכנס, משום שכבר לא יהיה מלחמה רק מול החמאס, תהיה מלחמה באזור".

אז מה כן צריך לעשות בשיפא?
"צריך להמשיך לחנוק אותם תוך הפצצות מהאוויר. אין סיבה להיכנס למקומות אלה, על כל הסכנות שבדבר. צריך לזכור שגם אם ניכנס לשיפא, יש עוד אלפי אנשי חמאס ברצועה, בדרומה ובמרכזה, וסביר להניח שהבכירים כבר מזמן לא מתחת לשיפא".

מה דעתך על ההצעה לשחרר את כל האסירים הביטחוניים תמורת כל החטופים?
"אני חושב שזה כיוון נכון. היום המרצחים האלה שנמצאים אצלנו בכלא יושבים בקייטנה. הם אוכלים, שותים, לומדים ונהנים. אם ישתחררו, תמיד תהיה לנו את אפשרות לקחת אותם תמורת מה שהם חוטפים לנו. אם אנחנו נשחרר את כולם הם יחזרו למנהרות החמאס, ונוכל לטפל בהם אחד אחד בצורה הנכונה הפעם. אם נחליט שדמם בראשם, שווה לעשות זאת".

אם יש משהו שהפתיע את בריק לטובה זה הלכידות החברתית שמתגלה מאז האסון של ה-7 באוקטובר. לדבריו, "העוצמה במלחמה הזאת מגיעה, בין השאר, מתוך תחושת הביחד וההירתמות. אם לא נדע לשמר את זה הכל יתפרק כאן, גם ביטחונית".

לגבי האתגרים בגבול הצפוני, בריק אומר שאסור לנו להתפתות ולפתוח בחזית שם. "חיזבאללה זה משהו אחר לעומת חמאס. יש לו 150 אלף רקטות, הוא יכול לירות 3,000 רקטות ביום, ויש לו את כוח רדואן שמיומן פי כמה מחמאס".

אם לא נטפל באיום הזה עכשיו, מה אתה מציע לעשות?
"קודם כל להתחזק. לפתח את הצבא, להגדיל את צבא היבשה, להחזיר ימי מילואים ואימונים ולהתכונן. בטווח המיידי, להקים שטח סטרילי - נניח, טווח של 500 מטר מקו הגבול. כל מי שמתקרב חוטף ואין הכלה".