אחרי חודש וחצי: מערכת המשפט תיפתח באופן חלקי; לא יתקיימו משפטים פליליים

שר המשפטים יריב לוין והנהלת בתי המשפט הודיעו כי מערכת בתי המשפט תרחיב את הפעילות החל מ-14 לנובמבר • אילו דיונים יתקיימו החל מתאריך זה, אילו לא, ואיך יתמודדו במערכת בתי המשפט עם האזרחים ועורכי הדין שגויסו למילואים או שאינם יכולים להגיע עקב המצב?

בית משפט / צילום: Shutterstock, PIC SNIPE
בית משפט / צילום: Shutterstock, PIC SNIPE

שר המשפטים יריב לוין והנהלת בתי המשפט הודיעו היום (ה') כי מערכת בתי המשפט תרחיב את הפעילות החל מ-14 לנובמבר. עד אז ימשיכו לקיים דיונים בתיקי עצורים ומקרים דחופים בלבד. מרבית הדיונים יתקיימו בווידאו קונפרנס בהסכמת הצדדים. משפטים פליליים לא יתקיימו, ולא ערעורים ודיוני הוכחות אזרחיים. צו החירום הורחב עד ל-30 לנובמבר.

הנהלת בתי המשפט מסרבת להרחיב את הדיונים בנוכחות הצדדים בבית המשפט בשל גיוס נרחב של מאבטחים ממשמר בתי המשפט. 

תיקים תקועים ועומס מצטבר: למה מערכת המשפט עדיין פועלת במתכונת חירום?
הוועדה לבחירת שופטים תתכנס ב-16.11; מונה מנהל חדש לבתי המשפט
 
כך מתמודדים במשרדי עורכי הדין עם הפגיעה הכלכלית של המלחמה 

בהנהלת בתי המשפט ציינו כי השינוי נעשה "במטרה לחזור באופן הדרגתי לעבודה סדורה של בתי המשפט ובתי הדין לעבודה, ומתוך כוונה להקל על בעלי הדין ועורכי הדין אשר נבצר מהם מלנהל את עניינם בבתי המשפט בשל צו השעה".

אילו דיונים יתקיימו מ-14 לנובמבר?

דיוני קדם-משפט בהליכים אזרחיים בבתי משפט המחוזיים ובבתי משפט השלום יתקיימו בדרך של היוועדות חזותית, אלא אם כן הסכימו הצדדים לקיום הדיון באולם בית המשפט בנוכחות של באי-כוחם.

עתירות מינהליות וערעורים מינהליים בבתי המשפט לעניינים מינהליים יתקיימו בהיוועדות חזותית, בכפוף להסכמת הצדדים.

דיונים קדם-משפט בבית המשפט לענייני משפחה יתקיימו באולם בית המשפט בנוכחות בעלי הדין ובאי-כוחם.

בבתי הדין האזוריים לעבודה יתקיימו ישיבות קדם-משפט בדרך של היוועדות חזותית, אלא אם כן הצדדים הסכימו לקיום דיון באולם בית המשפט בנוכחות באי-כוחם. בבית הדין הארצי לעבודה יתקיימו דיונים בדרך של היוועדות חזותית בהסכמת הצדדים.

בבית המשפט העליון יקיימו דיונים שנקבעו בהתאם להחלטת השופטים או להסכמת הצדדים.

בנוסף, ימשיכו להתקיים הליכי מעצר, עתירות דחופות לבג"ץ ובקשות לסעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים.

כמו כן, הנהלת בתי המשפט הודיעה כי בעל דין שנקבע בעניינו דיון שלא ברשימת הדיונים שאושרה, ומבקש שעניינו יידון, רשאי לפנות בבקשה לנשיא בית המשפט או בית הדין לעבודה.

אילו דיונים לא מתקיימים?

ההרחבה לא מתייחסת למשפט הפלילי בכלל. כלומר, כל המשפטים הפליליים - הכוללים דיונים מקדמיים, דיוני הוכחות ודיונים בעניין העונש - לא התקיימו וימשיכו להידחות לאורך כל נובמבר. במקרים של תיקי עצורים, מקיימים השופטים הקראה של כתב האישום, ובחלק מהמקרים מקיימים גם דיונים בעניין העונש, רק אם יש הסכמה של בא-כוחו של הנאשם.

דיוני הוכחות בתחום האזרחי וערעורים בתחום הפלילי והאזרחי לא יתקיימו.

איך יתמודדו במערכת בתי המשפט עם האזרחים ועורכי הדין שגויסו למילואים או שאינם יכולים להגיע עקב המצב?

בהנהלת בתי המשפט הודיעה כי עובדי המזכירויות יצרו בימים אלה קשר טלפוני עם הצדדים במטרה לברר עמם את היתכנות קיום הדיון. במקרה שבעל דין או בא-כוחו לא יוכל להשתתף בדיון בנסיבות הקשורות במצב הביטחוני (גיוס בצו 8, פינוי מאזור המגורים וכו') - הדיון בעניינו יידחה למועד מאוחר יותר, ללא צורך בהגשת בקשת דחייה לבית המשפט.

בעל דין או בא-כוחו אשר נבצר מהם מלהשתתף בדיון מטעם שאינו קשור במצב הבטחוני, יוכלו להגיש בקשת דחייה לבית המשפט.

עוד נמסר כי ייתכנו שינויים במועדי הדיון נוכח אילוצי בתי המשפט ובתי הדין בשל מצב החירום המיוחד. לא יתקיים דיון בלא תיאום מראש עם עורכי הדין או בעלי הדין.