קשה להיות יהודי בחלקים של אמריקה ולפינגווינים בארגנטינה היתה עדנה

בוושינגטון מייעצים ליהודים "לא להתקרב" להפגנות אנטי־ישראליות • דוח מדעי על שינוי אקלים מעריך כי החיים באיראן, עיראק וסוריה "יהיו קשים אפילו יותר" • ילדיו של טראמפ מאשימים את רואי החשבון, והפינגווינים בארגנטינה ניצלו • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP-Jose Luis Magana
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP-Jose Luis Magana

1 ישראל באמריקה

ישראל נמשכה השבוע בכיוונים מנוגדים מאוד בדעת הקהל ובפוליטיקה של ארה"ב. הפגנות גדולות נגדה נערכו בשורה של ערים תחת סיסמת הים והנהר הידועה לשימצה. מפגין יהודי בן 65 נפל שדוד בקליפורניה, כנראה לאחר שמפגין פרו־פלסטיני, פרופסור מוסלמי במכללה מקומית, חבט בראשו בכוח רב. הפדרציה היהודית בוושינגטון יעצה ליהודים מקומיים שלא להתקרב להפגנה פרו־פלסטינית בחזית הבית הלבן, שמא יאונה להם רע.

נציגי בית הנבחרים בארה''ב, בהם רשידה טלייב (שנייה מימין), מול הקפיטול, השבוע / צילום: Reuters, Celal Gunes
 נציגי בית הנבחרים בארה''ב, בהם רשידה טלייב (שנייה מימין), מול הקפיטול, השבוע / צילום: Reuters, Celal Gunes

רוב חברי הקונגרס של ארה"ב התייחדו השבוע עם זכרם של נרצחי עוטף עזה במעמד־אבל בחזית גבעת הקפיטול. רוב סולידי אך לא מכריע של חברי בית הנבחרים הצביעו לטובת נזיפה בצירת הקונגרס ממוצא פלסטיני רשידה טלייב, בשל חומרת התקפותיה על ישראל. אבל 26 סנאטורים דמוקרטיים, בהם ידידי ישראל מובהקים, כתבו לנשיא ביידן להביע דאגה על הפגיעה בחיי אזרחים בעזה.

השבוע שבו ישראל איבדה את התקשורת באירופה, אבל שמרה על תמיכת ההנהגה
כותרות העיתונים בעולם | האיחוד האירופי נגד טורקיה, והאזרחים הבריטים שנתקעו בעזה
תחקיר מציג: צלם AP שתיעד את ה-7 באוקטובר בתמונה עם סינוואר

2 הסהר הלא-פורה

שלוש שנות מחקר והתבוננות הניבו השבוע דוח מדעי, הקושר את הבצורת המתארכת באיראן, בסוריה ובעיראק בשינוי האקלים הגלובלי.

מחברי הדוח אמנם אינם מייחסים את עצירת הגשמים להתחממות האקלים, אבל מראים כיצד גדלה פי 25 הסבירות של טמפרטורות גבוהות. הן מצידן מאיצות את קצב האידוי־דיות, ויוצרות "בצורת חקלאית".

המחסור במים מכריח את איראן לייבא מזון, ותוצאה אחת היא האמרת מחירים ואינפלציה. פרופסור איראני, ממחברי הדוח, מעריך כי בשנים הבאות "החיים יהיו קשים אפילו יותר" בארצות שנקראו לפנים "הסהר הפורה", וטוענות לתואר "ערש הציוויליזציה".

3 סוציאליזם וקוקאין

בשבוע שבו חיזבאללה ניסתה לפגוע ביהודי ברזיל, קיבלנו תזכורת נוספת על אופייה הפלילי של הארץ שהעניקה לחיזבאללה את דריסת הרגל הראשונה באמריקה הלטינית, עוד לפני 20 שנה: ונצואלה. הארץ הזו, שהכריזה על עצמה "סוציאליסטית", ושמה קץ לכל מראית־עין של דמוקרטיה, הקדימה לנתק את היחסים עם ישראל עוד ב־2009.

מסמכים שדלפו מקולומביה, ונחשפו השבוע בעיתון "מיאמי הרלד", אמנם אינם מזכירים את חיזבאללה, אבל מתארים את המידה שבה ונצואלה עתירת־הנפט הפכה ל"מדינת־נארקו", יצרנית ויצואנית מסיבית של קוקאין. זה שנים רבות שיש ידיעות על מעורבותה של חיזבאללה עצמה בסחר סמים באמריקה הלטינית ובמערב אפריקה.

לפי הדיווח, ונצואלה מייצאת עד 350 טונות בשנה, שערכן ברחוב מגיע עד 8.75 מיליארד דולר. משרד המשפטים של ארה"ב מאשים כי בראש קרטל הסמים, המכונה "קרטל השמשות" (ריבוי של "שמש"), עומדים נשיא ונצואלה, נשיא בית המשפט העליון שלה ושר ההגנה. הקרטל הוונצואלי משתף פעולה עם קרטלים מקסיקאיים ועם מורדים שמאליים בקולומביה, שהברחת סמים תמיד התחרזה אצלם עם מרקס ועם צ'ה גווארה.

4 דונלד וילדיו

דונלד טראמפ וילדיו התארחו השבוע בבית משפט מחוזי במנהטן, כדי להעיד במשפט ההונאה של תאגיד הנדל"ן המשפחתי. הנשיא לשעבר, שהסקרים חוזים לו חזרה לשלטון בשנה הבאה, מואשם שחזר ונקב בערכים כוזבים של רכושו, כדי לקבל הלוואות בתנאים נוחים מאוד.

טראמפ עומד בעיצומו של מסע הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקאית. יתרונו על פני כל יריביו הוא עצום, והשבוע שמענו כי הוא נהנה מיתרון ניכר גם על ג'ו ביידן בבחירות הכלליות בחמש מדינות־מפתח. שני המכשולים העיקריים העומדים בדרכו אל הבית הלבן הם ארבעה בתי משפט שבהם הוא מואשם בהונאה, בגניבה, בעבירה על בטחון המדינה ובשיבוש תהליכים. המכשול השני הוא פיו.

טראמפ בבית המשפט בניו יורק, השבוע / צילום: ap, Eduardo Munoz Alvarez
 טראמפ בבית המשפט בניו יורק, השבוע / צילום: ap, Eduardo Munoz Alvarez

השבוע התחבר בית המשפט עם הפה: טראמפ איבד את עשתונותיו ותקף את השופט ואת התובעת. השופט היה צריך לעשות משהו שמעט מאוד אנשים העזו אי פעם לעשות: להשתיק את טראמפ.

בניגוד להכחשות הנזעמות של אבא, המתאר את התיק נגדו כהתערבות פוליטית, בניו מטילים את האחריות לתפקידיהם בהונאה על עצתם הרעה של רואי החשבון.

5 פינגווינים!

קצת קשה להאמין, אבל השבוע שמענו גם חדשות טובות ממקום רחוק מאוד: שמורת פינגווינים בדרום ארגנטינה.

מאמץ הצלה כמעט חסר סיכוי עלה יפה. מושבה של פינגווינים שעמדה על סף הכחדה עם אוכלוסייה של שישה זוגות בלבד, ניצלה לאחר שעל בני אדם נאסר להתקרב אליה. בתוך עשר שנים ופחות מספר הפינגווינים עלה עד 8,000.

מסקנה? זה קל: להרחיק בני אדם. זה תמיד יעזור למישהו או למשהו.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.