גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיאולוג שמסביר: אלה תנאי הקרקע שאפשרו את חפירת המנהרות

פעילות צה"ל ברצועה מספקת מענה לאיום הטרור התת־קרקעי, שנבנה והתעצם במשך עשורים ● אולם, התהליך שהוביל להקמת תשתית המנהרות רצוף כישלונות תפיסתיים ● כדי לאתר את המנהרות הבאות של אויבנו, ישראל חייבת להעמיק את ההבנה של התווך הגיאולוגי ● דעה

שר הביטחון יצחק מרדכי ומפקד אוגדת עזה יואב גלנט, בפתח מנהרה בין עזה למצרים, יוני 1998 / צילום: Reuters
שר הביטחון יצחק מרדכי ומפקד אוגדת עזה יואב גלנט, בפתח מנהרה בין עזה למצרים, יוני 1998 / צילום: Reuters

הכותב הוא מהמחלקה לגיאוגרפיה וסביבה, אונ' בר־אילן

סביר להניח שצה"ל יתחיל בקרוב לממש את יעדי המלחמה הכוללים חיסול התפיסות והיכולות המבצעיות של חמאס בתת־הקרקע. בכך יתומו כ־40 שנות התמודדות של ישראל מול אבולוציית איומי טרור וגרילה המתבססת על מנהרות בעזה. בתקופה זו, המנהרות עברו טרנספורמציה מצירי הברחה, למנהרות התקפיות וחוצות גבול ועד לתשתית לטבח ב־7 באוקטובר.

 

בימים אלו מתבהר שפעילות מבצעית קרקעית, תוך הפעלת מגוון שיטות איתור והשמדה, מהווה מענה די יסודי לאיומי טרור מערכתיים בעזרת מנהרות. אולם, אי־הבנת האיכויות והדקויות של התעצמות צבאית על בסיס תת־הקרקע אולי מהווה אחד מאבני הכישלון של הצבא לפני חודש. צה"ל מתפתח שנים רבות כצבא המבוסס על טכנולוגיה מתקדמת ומנגד אינו חווה את השטח מבחינה מבצעית ומודיעינית. בנוסף, קשה להבין את התווך התת־קרקעי כי הוא לא פועל בו. לצה"ל אין ניסיון בכרייה ובחיים במנהרות.

מה שהחל כמנהרות משפחתיות ברפיח החצויה בעקבות נסיגה מחצי־האי סיני בהסכם השלום עם מצרים, התפתח לאיום אסטרטגי על מדינת ישראל. 40 שנות שטחים־תמורת־שלום שהידרדרו לתפיסה מדינית של שטחים־תמורת־כלום במסגרת נסיגות חד־צדדיות של צה"ל מלבנון ומעזה, אפשרו לארגוני טרור להיערך בחופשיות לאורך גבולות המדינה. תנאים אופטימליים אלו אפשרו לאויבינו ניצול מרבי של הממד התת־קרקעי לתכנון, הטרדה ופגיעה מתמשכת במדינת ישראל.

החתך התת־קרקעי של מרחב רפיח הינו אידיאלי לכריית מנהרות. שכבות של חול מעורבב עם טין וחרסית בריכוזים שונים ודרגות חוזק משתנות, מאפשרים לחופר לאתר יחידה רכה לכריה מתחת גג קשה ויציב יותר. מנגד, השיטות לאיתור מדויק של מנהרות והשמדתן מפני השטח מורכבות ומחייבות הבנה טובה של תוכנות המנהרות ושל התווך הגיאולוגי מטה מפני השטח. משימות אילו מורכבות עוד יותר בתנאים מבצעיים, תחת אש ובסיבה עירונית.

למרות סקירות והתראות רבות של מודיעין שטח בראשית שנות האלפיים והצעות להתאמת המענה הגיאו־טכנולוגי כנגד תכונות הקרקע, היקף העשייה הביטחוני לא הדביק את קצב כריית המנהרות. שיטות רבות לאיתור והשמדה נבחנו בחיל ההנדסה ובמפא"ת ולרוב לא נמצאו יעילות. מנגד, אמצעי גיאו־הנדסי בדיד ומוכח לאיתור מנהרות מפני השטח הוצב בחיל ההנדסה אך הוזנח. החיל נשען על חפירה לעומק מספר מטרים ופיצוצים, ללא חקר ביצועים.

בחסות שינויים אזוריים

התפתחות האיום בעזרת התווך התת־קרקעי כלל שלבים רבים, לרוב אל מול השינויים הגיאו־פוליטיים התכופים שדרבנו את העזתים לכרות מנהרות, ומנגד, בישראל, היוו עיתים לחישוב מסלול מחדש. עד הסכם אוסלו ונסיגת צה"ל מרוב שטחי רצועת עזה ב־1994, מנהרות ההברחה שחצו את ציר פילדלפי ברפיח שמשו בעיקר לסחר טובין ומעבר אנשים. הברחת האמל"ח התרבה לאחר אוסלו והתעצמה באינתיפאדת אל־אקצה בשנת 2000.

מאז 2003 גופים רבים בצה"ל עסקו בפיתוח ויישום אמצעי איתור וההשמדה של המנהרות. רוב הגופים לא היו בלעדיים לנידון ולא הוקם גוף מקצועי או מאחד. סמוך להתנתקות פורסם דוח לנגוצקי שסקר את איכות העשייה של כל הגופים נגד האיום התת־קרקעי הגדל. למרות פניות רבות של יוסף לנגוצקי, גאולוג בהכשרתו, למקבלי ההחלטות, התפיסה של "רחוק לעין, רחוק מההבנה המבצעית" - המשיכה. בעקבות דוח מבקר המדינה ב־2007, חיל המודיעין נאלץ להקים גוף מחקר למנהרות, אך התקציב שהתקבל הוסב למשימות אחרות.

המענה הרפוי של צה"ל התבסס על תפיסת מבצעית משמרת־אוסלו שהברחות אינן פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ואי־לכך אין חיוניות בסיכולן. גורמי פח"ע פלסטינים, שזיהו תורפה זו בראשית שנות האלפיים, פתחו מנהרות תופת שהתפוצצו תחת מוצבי צה"ל ברחבי הרצועה.

סילוק ההתיישבות מעזה בקיץ 2005 היוו רקע לתפנית בהתפתחות התפיסה המבצעית של ניצול תת־הקרקע ברצועה. מיד לאחר ההתנתקות, גורמי פח"ע בעזה החלו בכריית מנהרות התקפיות לעבר ישראל בו־זמנית עם הרחבה של מנהור הברחה ברפיח. ישראל שוב התעלמה מריבוי ההברחה דרך תת־הקרקע ואף לא ניסתה ללמוד את הנידון לעומק.

בחודשים הראשונים אחר ההתנתקות, צה"ל סיכל במבצעים רגליים חודרים את פירי המנהרות ההתקפיות. אך מבצעים אלו הופסקו משיקולים מדיניים, דבר שאפשר לחמאס להשלים את מנהרת החטיפה של גלעד שליט ב־2006. צה"ל לא היה מוכן, ובמקום ללמוד את תוואי המנהרה, מיד פוצץ אותה ולא מצא את מקטעה לעבר הרצועה. בדוח הסיכום של מנהלת ההתנתקות שעצבה את פריסתה מחדש של צה"ל בעוטף עזה, סוכם שלמעט השליטה על־פני השטח, אין לצה"ל מענה נגד ירי תלול־מסלול ופעילות תת־קרקעית. חיל המודיעין נערך להתמודד עם איומי פח"ע, אך בהיעדר תוכנית מבצעית להיכנס לעזה, הצבא לא בנה מסד של מודיעין תשתיתי לרצועה.

מערך עירוני תת־קרקעי

כיבוש עזה על ידי חמאס ב־2007 היוותה עוד זרז בפיתוח תורת לחימה מבוססת תת־קרקע. ישראל החלה להגביל את מעבר הסחורות לרצועה, ומנגד, תעשיית המנהרות ברפיח פרחה והתפשטה לאורך כל גבול עזה־מצרים. במקביל, חמאס פיתח אתרי שיגור תלול־מסלול תת־קרקעיים והחל בבניית התשתית התת־קרקעית בעיר עזה ובעיירות סמוכות. מעבר רפיח, שהיה פתוח בשנים 2010־2013, אפשר התעצמות יתר של חמאס באמל"ח, חומרים וידע ליצור עצמי. העיסוק העזתי הנרחב בתת־קרקע אף אפשר למעורבים במנהרות להסתגל לתנאי החיים שם. כן החלה "תרבות" של גאוות מנהרות בעזה שכללה צילומי חתן וכלה וביקורי גני ילדים. מנגד, היעדר האיום הישיר של המנהרות על מדינת ישראל אפשר לגורמים רבים בצה"ל להעלים עין.

הידע ההנדסי העצום שהצטבר במרחב רפיח סייע לחמאס לעצב תפיסה מבצעית התקפית מול ישראל בשילוב מאות מערכי שיגור תלול מסלול תת־קרקעיים. הידע והיכולות הוסבו לכריית כ־35 מנהרות חוצות גבול שטופלו על ידי צה"ל במבצע צוק איתן ב־2014. אך צה"ל נמנע מלהיכנס ללב הרצועה ולטפל במנהרות העומק.

במקביל, חמאס לא נרתע מתוצאות המבצע או מהמכשול התת־קרקעי שהוקם בצד הישראלי, ובנה לעצמו תפיסה התקפית חדשה שגם התבסס על תת־הקרקע: יצירת מערך צבאי המזווג את התווך העירוני הצפוף עם מקבילה תת־קרקעית שמאפשר מיגון ותכנון חשאי, תוך הסתרת תאי פיקוד ושליטה, מערכים לוגיסטיים ובליסטיים ופריסת זרועות תת־קרקעיות עם מאות עד אלפי פירים בשטחים פתוחים. חמאס צדק שמערך זה יהווה מכפיל כוח אל מול תקיפות אווירות ויבשתיות.

לסיכום, ה־7 באוקטובר היה יום שיא של התעצמות חמאס באמצעות תת־הקרקע, ומנגד נקודת מפנה במענה הצה"לי. מבצע מגן צפוני בגבול לבנון ב־2018 נתפס כמוצלח, אך כעת מובן שתפיסה הגנתית של סיכול נקודתי של מנהרות התקפיות או כל סוג אחר של מערך תת־קרקעי - אינו מרתיע ולא ימנע ניצול תת־הקרקע באופנים שונים. כן נכון שגורמי הביטחון יסבו יתר תשומות לזירות נוספות של התעצמות בעזרת התת־קרקע.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-3%

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה