גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למקסם את האפקטיביות: כך פועלים משרדי הפרסום בחזית ההסברה

בימי שגרה מחלקות הקריאייטיב של משרדי הפרסום עובדות כדי לקדם מותגים ושירותים, אבל מאז פרוץ המלחמה הן גויסו לכיוונים פטריוטיים יותר ● מקמפיינים של אחדות ושותפות גורל, דרך הסברה בינלאומית ועד פעולות למען החטופים בעזה

מתוך הקמפיין של משרד פובליסיס בארה''ב
מתוך הקמפיין של משרד פובליסיס בארה''ב

מקאן תל אביב: לשחרר את עזה מחמאס

"אנחנו עובדים בשתי חזיתות, פנימה והחוצה", מספרת סיגל עבודי, מנהלת קריאייטיב ראשית במקאן תל אביב. "ההסברה פנימה נובעת מכך שביום ראשון התעוררנו למציאות שונה ולטראומה גדולה. איך מחזירים תקווה? לא היינו צריכים לעשות הרבה, רק לשקף לכולם איזו רוח יש לנו, אילו דברים כולם עושים למען החיילים ולמען יישובי העוטף. 

בין נסראללה לאסקפיזם: הדילמות של ערוצי הטלוויזיה בזמן המלחמה
הדילמה של מנהלי השיווק: איך נכון לקדם מותגים בזמן מלחמה
לסובב את גלגלי המשק: הפתרונות של מנהלי השיווק לפעילות בזמן מלחמה 
הפסקת הפרסומות יצאה להפסקה: שורה של משרדים מוציאים עובדים לחל"ת 
איתור נעדרים ומערך הסברה: כך הפך משרד הפרסום גיתם לחדר מלחמה

"עלינו עם קמפיין מרגש תחת הקונספט 'הרוח תנצח', שמורכב מסרטונים שאנשים יצרו והעלו לרשת. לא צילמנו יפה, לא ביימנו, הכול היה שם, רק ארזנו יפה. וכולם התנדבו לעניין - מהעורך, למלחין ועד שלומי שבת, ששר בין אזעקה לאזעקה.

"לא הפסקנו שם, ויצרנו עוד הרבה תכנים תחת אותו קונספט. האחרון, ואולי הבולט ביותר, עסק ברוח הלוחמות שלנו. ההפתעה הגדולה במלחמה הזאת היא ההבנה שהצבא מלא בלוחמות גיבורות שקמות בבוקר עם רעל בעיניים ונלחמות כמו לביאות בקרב הלא פשוט הזה.

צילום מתוך קמפיין של משרד מקאן

"הסרט, שכולו שיר הלל לבנות האלה, מלווה בשיר 'אין לך מה לדאוג' של תלמה אליגון-רוז, ששינתה בשבילנו את המילים מלשון זכר לנקבה. אסתר ראדה שרה, וזה סרט שתוך 24 שעות קיבל עשרות אלפי שיתופים. הוא באמת הצליח להעלות את המורל וגם לקבל תהודה מחוץ לישראל - הוא תורגם לעוד ארבע שפות.

"במקביל, טיפלנו גם בהסברה החוצה. חיפשנו אסטרטגיה שתיגע בעולם ותיתן לנו לגיטימציה. יש המון בורות, אנשים לא יודעים מה ההבדל בין חמאס לפלסטינים, מבחינתם אנחנו רוצים לחסל את העם הפלסטיני. היה לנו חשוב להעביר את המסר Free Gaza from Hamas.

מתוך קמפיין see the big picture של משרד מקאן

"התכנים שהכי הצליחו הם הפשוטים והקצרים, כמו see the big picture - השתמשנו בפורמט המוכר מטיקטוק כדי להראות את הפרצוף האמיתי של חמאס, את הילדים שגדלים בסביבה הזאת. הסרטון מתחיל בפריים סגור של ילדים, ואז הוא נפתח וחושף את הסיטואציה האלימה שבה הם נמצאים".

פובליסיס: אין תמונת ניצחון בלי החטופים

"כשראינו את מסיבת העיתונאים של משפחות החטופים, היה לנו ברור שהקרב הכי גדול הוא על התודעה ועל הנרטיב", מספר יוסי לובטון, מנכ"ל ויו"ר פובליסיס ישראל. "למחרת בבוקר התייצבנו אצלם עם כל הכוח של הקבוצה בישראל. כבר חודש כ-60 אנשים מכל התחומים נמצאים במטה במרכז תל אביב - מקריאייטיב דרך עבודת משפיענים שהיא סופר-חשובה, הפקה, סטודיו, סושיאל, טכנולוגיה ודאטה - ומייצרים את כל חומרי ההסברה לארץ ולעולם.

"מדובר בנושא רגיש, ואנחנו עובדים בצמוד עם המשפחות כדי לעשות את זה הכי נכון. יש דברים שאי-אפשר לעשות, כי זה עלול לפגוע בחלק מהמשפחות. אנחנו גם מבינים מגורמים ממשלתיים מה כדאי ומה לא, כדי לעשות את זה בצורה מתואמת. המשפחות מבינות היום הרבה יותר מאשר בהתחלה עד כמה הקרב על הנרטיב הוא חשוב, והן רואות את ההישגים.

מתוך הקמפיין של משרד פובליסיס בפריז

"האסטרטגיה שלנו בארץ היא לייצר לחטופים פנים ושמות וסיפורים אישיים, כי מאוד קשה להזדהות עם יותר מ-200. היה ברור שאם אנחנו רוצים את דעת הקהל הישראלית איתנו, וששחרור החטופים והנעדרים ייכנס למטרות המלחמה, צריך שאנשים יזדהו עם זה רגשית. היום כולם מבינים שאין תמונת ניצחון בלי שהם חוזרים הביתה.

"בעולם, ההחלטה הייתה לנתק את הסיפור מדיון פוליטי ומהנרטיב הפלסטיני, ולהתעסק בצד ההומניטרי. הרבה סיפורים אישיים ודגש על 25 אזרחויות שונות של חטופים, כלומר זה לא סיפור של ישראל אלא של העולם ושל מאבק מול משהו שהוא פשע נגד האנושות. ובעיקר מאבק מאוד קשה לשמור את זה בכותרות ובחדשות, כי אחרת הלחץ לשחרר אותם ילך ויירד.

"יש כאן המון אנשי סושיאל שהצטרפו למערכה ונלחמים נגד מכונה עשירה ומשומנת של הצד השני. בעיניי זה מפעים שאנשים מתייצבים ועושים את זה, למרות שזו משימה מאוד קשה ברמה הנפשית. כולם כאן מלווים על-ידי צוות פסיכולוגי, כי העבודה פשוט שוברת. אז מוצאים את הזמן לבכות או לקחת נשימה, ואז חוזרים ומסתערים".

מה הכי הפתיע אותך?
"לא העבודה עצמה, אלא משפחות החטופים, שרבות מהן מגיעות כל בוקר. אנחנו נשברנו הרבה מאוד פעמים, כי זה נורא לעשות וידאו על סיפור אישי של מישהו, ואז נכנס מישהו לחדר ואומר שזה לא רלוונטי כי הוא הוכרז כהרוג. זה מקום שאי-אפשר לדמיין עד כמה הוא קשה, אבל המשפחות מרימות אותנו ונותנות לנו את הכוח להמשיך, במקום שזה יהיה הפוך. זה מפעים".

גיתם BBDO: התחנה הראשונה בדרך לשאר העולם

"יותר מחודש אנחנו עובדים על קידום הנרטיב הישראלי בשיח הבינלאומי", מספר עמרי מרכוס, מנהל הקריאייטיב של חמ"ל ההשפעה בגיתם BBDO. "יצרנו יותר מ-200 תוצרי וידאו, אימג'ים ופעולות בשטח. אומנם הסיפור הוא אותו סיפור, אבל לכל קהל ופלטפורמה צריך לארוז אותו אחרת, כדי שיהיה רלוונטי.

"לעתים נדרשת פנייה רגשית, לעתים שכלית. לעתים יש צורך באירוניה, לעתים בזעזוע. להציג לקהל באינסטגרם שונה מלהציג לקהל בטיקטוק. כך, למשל, בשביל להציג את הסיפור הישראלי לקהל בלינקדאין, חבר צוות שלנו, גיא בר, יצר סדרות של אימג'ים שמפשטות את המצב ומראות שמה שקורה בישראל הוא רק התחנה הראשונה בדרך לשאר העולם. 

צילום מתוך קמפיין של משרד גיתם BBDO

"אימג' אחד מהם הוא גפרורים נדלקים בזה אחר זה, כאשר על כל גפרור יש דגל של מדינה אחרת. זה עזר לאנשים להרגיש שהם מבינים קצת יותר על מה כל הכאוס הזה, ולגבש את הדעה בהתאם. ההפצה האורגנית של האימג' הייתה מהירה ורחבה כמו... גפרורים שנדלקים".

ראובני-פרידן: אייקון כמו אנה פרנק

בראובני-פרידן בחרו להתמקד במהלך לשחרור הילדים חטופים, בהובלת אסי עזר, ריטה, לוסי איוב, אנה זק, נינט ועוד. האמנים צילמו סרטונים עם פנייה ישירה לילדה בת 3, שנחטפה על-ידי החמאס לאחר שהוריה נרצחו, במטרה להפוך אותה לאייקון חזק ומעורר הזדהות כדוגמת אנה פרנק. הסרטונים - בעברית, באנגלית, בפרסית ובספרדית - זכו לכ-10 מיליון חשיפות בארץ ובעולם.

צילום מתוך קמפיין של משרד ראובני פרידן

"בנוסף, היינו הראשונים להעלות לאוויר אתר שמרכז מאות סרטונים שתורגמו ל-20 שפות, לטובת הפצה בינלאומית", מספר ניב חורש, מבעלי המשרד. "האתר זכה ליותר ממיליון צפיות ושיתופים בעולם מדי יום - מגופי חדשות ביפן ועד למשפיעני רשת בברזיל".

גליקמן-שמיר-סמסונוב: אנדרגראונד שמוביל למוות

"ששת הקמפיינים שעשינו בחודש האחרון יועדו לעיניים ואוזניים אירופאיות ואמריקאיות", מספר גיל סמסונוב, שותף בגליקמן-שמיר-סמסונוב. "הקונספט שלנו התחיל והמשיך עם האמת: The west is next. תתמכו בישראל, כי היא המחסום האחרון לפני הפלישה של חמאס-ISIS-הג'יהאד אליכם. תתמכו, כי אנחנו חוסמים את הטרור בדרך למערב.

"הקמפיין מקביל בין מה שמוכר להם - הסאבווי בניו יורק והאו-באן ברלין שמיועדים לחיים, לעומת האנדרגראונד של עזה שנועד למוות. החמאס משקיע הכול במוות: לא בכלכלה אלא בטרור, לא בעתיד אלא בשנאה.

מתוך קמפיין The west is next של משרד גליקמן שמיר סמסונוב

"הקמפיין חדר באירופה ובארה"ב, ואף בחרו בו לתרומת שילוט חוצות בניו יורק (בתקווה לגייס עוד שילוט חוצות בארה"ב ובאירופה)".

אדלר-חומסקי: לשמור על הסנטימנט

במשרד הפרסום אדלר-חומסקי החליטו לצאת כבר בתחילת הלחימה בקמפיין שפונה לקהל הישראלי שנמצא "באמצע", ולא מסוגל לשאת את הקיטוב והפילוג בשיח הפנימי בינינו בשנה האחרונה. אומנם מיד עם פרוץ המלחמה חל שינוי בסנטימנט, אך החשש היה שהוא יתאדה מהר מאוד.

צילום מתוך קמפיין של משרד אדלר חומסקי

"זה הציק לנו בבטן, אבל מצד שני אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה", מסבירים שם. "הבנו שחייבים 'לשתול את הקוקי', כדי שהסנטימנט הזה לא יעבור. בחברנו במסר שלא יפרידו בינינו יותר, שמדגיש את העובדה שיש מישהו שעושה את זה אקטיבית. רצינו את זה כאנדרסטייטמנט בוטה, אבל שקט".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35