צפו: ב-BBC שידרו דיווח שקרי על פעולת צה"ל בשיפא, ונאלצו להתנצל

מגישה ברשת השידור הממלכתית הבריטית אמרה היום בשידור חי כי כוחות צה"ל נכנסו לבית החולים שיפא בעזה כשהם "מחפשים אחרי" דוברי ערבית ורופאים, מה שיצר את הרושם כאילו צה"ל מחפש לפגוע ברופאים ובדוברי ערבית בבית החולים • כמה שעות לאחר מכן שודרה התנצלות של ה-BBC: "זה היה שגוי, ציטטנו לא נכון דיווח מרויטרס"

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

רשת השידור הממלכתית הבריטית (BBC) נאלצה להתנצל היום (ד') בשידור על טעות בדיווח שאירעה בשידוריה הבוקר. במהלך השידור החי של החדשות אמרה מגישה ברשת כי כוחות צה"ל נכנסו לבית החולים שיפא בעזה כשהם "מחפשים אחרי" דוברי ערבית ורופאים. היא טענה כי הדיווח הופיע בסוכנות הידיעות רויטרס, ואף חזרה על המידע השגוי פעמיים, מה שיצר את הרושם כאילו הצבא הישראלי מחפש לפגוע ברופאים ובדוברי ערבית בבית החולים.

למעשה, הידיעה של רויטרס, שהייתה מבוססת על הודעת דובר צה"ל, דיווחה כי רופאים ודוברי ערבית היו חלק מהכוחות הישראלים שנכנסו לבית החולים שיפא, במטרה לדאוג לחולים ולתינוקות המאושפזים בבית החולים. דובר צה"ל גם הדגיש בהודעתו כי "האזרחים אינם האויבים שלנו", וכי הפעולה תיעשה על רקע מידע מודיעיני נקודתי בנוגע לנוכחות מחבלי חמאס במתחם הגדול של בית החולים. 

המערב צריך לקבל את פליטי עזה | דני דנון ורם בן ברק בטור ל-WSJ 
מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי החמאס שמושכים בחוטים 

כמה שעות מאוחר יותר שודרה התנצלות של הרשת, גם היא בשידור חי. "כעת להתנצלות של ה-BBC", אמרה מגישה בערוץ, "על רקע הדיווחים שכוחות ישראלים נכנסו לבית החולים המרכזי של עזה, אמרנו שצוותים רפואיים ודוברי ערבית היו על הכוונת. זה היה שגוי, וציטטנו באופן לא נכון דיווח מרויטרס. מה שהיה עלינו לדווח הוא שכוחות צה"ל כללו דוברי ערבית וצוותים רפואיים. אנו מתנצלים על הטעות הזו, שהייתה מתחת לסטנדרטים העיתונאיים הרגילים שלנו". 

ביקורת חריפה

ה-BBC עומדים בפני ביקורת חריפה בשבועות האחרונים על הסיקור שלהם את הנעשה בעזה. ביממות האחרונות מתרכז הסיקור שלהם בנעשה בבתי החולים ברצועה ובאזהרות לגבי משבר הומניטרי חריף. עדכונים של צה"ל ממוסגרים כ"טענות", עדויות וידאו שמפרסם דובר צה"ל מסויגות בכך ש"לא ניתן לוודא את הדברים באופן עצמאי", ונראה כי רמת האמון הניתנת לדיווחי חמאס וצה"ל היא דומה.

עד לאחרונה סירבה הרשת לקרוא לחמאס "ארגון טרור", אך חזרה בה אחרי ביקורת ציבורית חריפה. כעת היא מכנה את חמאס "ארגון טרור כפי שנקבע על-ידי ממשלת בריטניה", או ברוב המקרים נמנעת מהגדרה כלשהי וכותבת "חמאס".  

הדיווח השגוי עורר זעם מיידי בממלכה המאוחדת. הקהילה היהודית דרשה "התנצלות מיידית". במכתב שפרסמה נכתב: "אנחנו מזועזעים מהדיווח השגוי. במקרה הטוב, הוא מראה חוסר יכולת לדווח על נושא רגיש מאוד... תקריות כאלה שמות ללעג את השאיפה המוצהרת של ה-BBC למצוינות ולמקצועיות".