נדל"ן | ניתוח

סימנים לגל עלייה מאסיבי: בענף הנדל"ן מזהים הזדמנות ליציאה מהמשבר

מאז החלה המלחמה בישראל, יהודים בעולם מדווחים על עלייה באירועים אנטישמיים ושוקלים לעלות לארץ • המרוויחים הפוטנציאליים מהגל הצפוי הם אנשי הנדל"ן, שמדווחים על "התעניינות אדירה ברכישת דירות בישראל", ונערכים לקיים כנסים בארץ ובחו"ל • האם מדובר בפתרון למשבר החמור שפוקד את הענף?

הפגנה פרו פלסטינית בניו יורק, הסופ''ש. האירועים האנטישמים בעולם צפויים לגרום לגל עליה / צילום: ap, Eduardo Munoz Alvarez
הפגנה פרו פלסטינית בניו יורק, הסופ''ש. האירועים האנטישמים בעולם צפויים לגרום לגל עליה / צילום: ap, Eduardo Munoz Alvarez

סימנים ראשונים לגל עלייה בהתהוות עקב האירועים האנטישמיים הקשים שיהודים חווים ברחבי העולם. בעוד שבסוכנות היהודית ובמשרד העלייה והקליטה מעריכים כי בתוך חודשים היקף הגל הזה יהיה ברור יותר, חברות נדל"ן כבר מתארגנות באמצעות אתרים וכנסים וירטואליים, וכבר בזמן הקרוב יחלו לקיים גם כנסים פיזיים בחו"ל.

"סכנה קיומית לכל חברת תשתיות עם פחות מ־20 עובדים"
הלמ"ס: ערב המלחמה אשקלון כיכבה במכירת דירות חדשות
בדיקת גלובס | ההנחות מגיעות לנדל"ן: החברות שמכרו מניות ב"חצי מחיר" כדי להצטייד במזומן

נראה כי הפעילות האנטישמית בארצות מערב אירופה וארה"ב חוצה כל קו אדום, הן מבחינת המסרים שקוראים להשמדת מדינת ישראל, והן מבחינת ההתנהגות והמסרים החמורים והגזעניים שמופנים כלפי התושבים היהודים. אולם, מדיבורים והערכות ועד למעשים - המרחק רב מאוד, על אחת כמה וכמה כשמדובר בפחות מחודש וחצי של מלחמה ומעט פחות של הפעילות האנטישמית. אז עד כמה באמת מדובר בגל עלייה בהתהוות?

מאות תיקי עלייה חדשים נפתחו

"בהחלט אפשר לדבר על גל עלייה בהתהוות", אומר שי פלבר, סמנכ"ל היחידה לעלייה וקליטה בסוכנות היהודית. "אנחנו רואים מגמה, שהחלה בשבוע שלאחר התחלת הלחימה, משווים לנתוני אוקטובר שעבר, ורואים שבארצות מערביות כמו ארה"ב, אנגליה, קנדה ועוד, יש מגמה של פתיחת תיקי עלייה, שזה השלב הראשון לעלייה".

 

לנוכח הנסיבות, קל להבין מדוע זה קורה דווקא בימים אלה, אך פלבר קושר לתופעה 2 גורמים: "הגורם הראשון הוא העובדה שיהודי התפוצות רוצים להיות חלק מעם ישראל. יש פה הבעת סולידריות גדולה והבנה שמדינת ישראל צריכה אותנו. אגב זה קרה גם אחרי מלחמות ששת הימים ויום כיפור. זה מתקשר לנושא השני, שהרבה יהודים לא מרגישים בטוחים בקהילות שלהם. האירועים בארץ הם אירועי משיכה ואילו מה שקורה בחו"ל זה הגורם לדחיפה".

אבל מה מרכיב את סימני העלייה? כדי להמחיש את הדברים, פלבר מדגים: בעוד שבאוקטובר 2022 נפתחו בסוכנות 90 תיקי עלייה בצרפת, באוקטובר 2023 נפתחו יותר מ־450; בצפון אמריקה מ־80 תיקים ל־150. באנגליה המספרים נמוכים, אך עדיין משקפים עלייה: מ־40 ל־60. "כשיעבור הזמן, והמצב פה יירגע, או לפחות יתייצב, נראה את המגמה גדלה. זה קרה גם אחרי מבצע צוק איתן", הוא אומר.

מקרה דומה קרה גם לאחר הפיגוע ב"היפר כשר" בשנת 2015, בעקבותיו נרשמה עלייה של יהודים מפריז. מדובר היה בפיגוע מיקוח של מחבל מוסלמי בסניף בפריז של רשת המזון היהודי שנושאת את השם הזה. הפיגוע התבצע בינואר 2015 ובמהלכו נרצחו 4 יהודים. מדובר באחד מאירועי השיא של השנים האחרונות מצד אנטישמים בחו"ל.

הפיגוע בהיפר כשר היה אירוע נקודתי גם בזמן וגם בגיאוגרפיה, ונראה שהוא נשכח מהר מאוד לא?
"אחרי היפר כשר התברכנו בשנתיים ב־7,000־6,000 עולים שהגיעו לישראל בתוך שנה מצרפת. האירועים הללו, יחד עם אירועי צוק איתן שהתרחשו לא הרבה לפני, תרמו לעלייה של יהודים רבים לארץ. עם זאת, אחרי שנתיים־שלוש המצב בשטח נרגע".

אולם מצד שני, ההחלטה לעזוב את הבית לא תמיד נעשית מהרגע להרגע, ובאופן טבעי לוקח זמן בין ההפנמה שצריך לעלות לישראל, לבין העלייה עצמה. "בהתחלה פותחים תיק, מתעניינים בעלייה, בודקים את סוגיית התעסוקה, המגורים, החינוך. מתחילים להיות אקטיבים יותר במימוש הרעיון", אומר פלבר. "עניין זה יכול לקחת גם שנים".

כאמור, כיום אנחנו בשלבים מאוד מוקדמים של גל העלייה המתהווה, והסימנים כרגע מתבטאים בגידול משמעותי בפתיחת תיקי עלייה, אך לא כאלה שמסתכמים למספרים מרשימים. פלבר משתף מנסיונו ואומר שהמגמה תצבור תאוצה בהמשך.

כמה מבין אלה שפותחים תיקי עלייה, באמת מממשים אותה?
"זה משתנה ממדינה למדינה, אבל בימי שיגרה אנחנו נעים בין 50% ל־70% מאלה שפותחים תיקים, שעושים את העלייה. אנחנו קוראים לזה 'יחס ההשלמה', כלומר ההשלמה בין פתיחת התיק לבין העלייה".

האם יש סוגי מסוים של אוכלוסייה שיותר רוצה לעלות? למשל דתית, חרדית, או אולי חילונית?
"אני לא מפלח אותם לפי נטייתם הדתית. אני כן יכול לומר, שאני רואה יותר צעירים עד גיל 35 שמתעניינים בעלייה. מי שצעיר קל לו יותר לעלות. מדובר בנערים שבתחילת דרכם, חלקם רווקים או רווקות, הילדים עדיין בשלב בחיים שקל יחסית למעבר. באופן כללי כן רואים קשר קודם בין האנשים הללו למדינה. בין בחינוך יהודי־ציוני, השתייכות לפרויקט 'תגלית', או שיש להם משפחה בארץ. העלייה באה בסולידריות עם מי שיש לו חיבור לזהות היהודית והציונית".

מתי נוכל לכנות את מה שמתהווה עכשיו, "גל עלייה"?
"בעוד מספר חודשים. אנחנו נראה את מגמת הגידול החד במספר העולים, וכשנמשיך לראות את המגמה בעלייה של פתיחת תיקים. משרד העלייה והקליטה ואנחנו יושבים על זה בימים הללו, ומגבשים תוכניות לתת פתרון למצב הזה".

אנשי הנדל"ן נערכים לקראת גל רכישות

מי שכבר החלו לפעול על סמך ההנחה, שזרם של אלפי עולים ויותר יפקוד את המדינה מיד אחרי המלחמה, הם אנשי נדל"ן שחשים שאולי מחו"ל תגיע ישועה לענף שנמצא כיום במהלכו של המשבר החמור ביותר זה עשרות שנים. "אנחנו מתעניינים אצל הלקוחות היהודים מה קורה אצלם ובקרב הקהילות השונות, ומכולם שומעים על עלייה באנטישמיות ועל רבים שמתכננים עלייה לישראל, או לרכוש נכס בארץ, כי מי יודע מה יקרה בעתיד", מספר עמוס נעים, מנכ"ל רשת קלר וויליאמס ישראל. לרשת סוכנויות ב־55 מדינות, ובסיוען נערך לפני מספר ימים כנס זום של הסניף הישראלי עם תושבי חוץ רבים, שבהם הוצגו בפניהם אפשרויות לרכישת דירות בישראל.

"עם יהדות דרום אפריקה למשל, אנחנו עומדים מאוד בצמוד. היא כוללת כ־50 אלף אנשים, ואנחנו עושים להם ארבע פעמים בשנה כנסי נדל"ן. הם חווים גל אנטישמיות אדיר שם עכשיו. בעוד מספר חודשים יש שם בחירות, ואחד המועמדים הוא ממש תומך חמאס, אז עכשיו הוא תולה בשכונות יהודיות שלטים שבהם הוא קורא לחמש את ארגון הטרור. זה ממש מזכיר את גרמניה של שנות ה־30. אז המון מהם מדברים איתנו, בדרך להיערכות לעלייה או לרכישת דירה בארץ. אנחנו שומעים ממקומות שונים בארה"ב, כי הם מקימים כיתות כוננות. מי היה מתאר לעצמו דבר כזה?". בנוסף לסניף בדרום אפריקה, הרשת פועלת בין היתר גם מול מול קהילות באנגליה, קנדה וצרפת.

"אנחנו נעשה עוד סדרה של מפגשים כאלה וכשתסתיים המלחמה, אנחנו מתכננים לעשות ממש סבב ולטוס לכל המקומות האלה. אני יכול לומר שיש שם התעניינות אדירה, והיו כאלה שלא השתתפו במפגש וביקשו הקלטות", אומר נעים. לדבריו, מספר חברות נדל"ן, בהן ICR מקבוצת קנדה ישראל, אפריקה־ישראל ויובלים, כבר נתנו לרשת אפשרות לשווק בלעדית דירות שלה לתושבי חוץ, וכי הסבב הראשון מתוכנן להתקיים בארה"ב, עם נציגים מהחברות.

משריינים דירות לאחרי המלחמה

BMBY, חברת טכנולוגיה ישראלית, מתכננת לערוך בימים הקרובים יריד מכירות וירטואלי־בינלאומי שבו יוצעו למכירה אלפי דירות של החברות היזמיות תדהר, קרסו, רוטשטיין, רותם שני, יובלים, אקרו נדלן, יסודות איתנים, קבוצת יצחקי השקעות, אורון נדל"ן, עמרם אברהם לצד חברות נוספות.

מארק זאבי, יו"ר ומייסד החברה, ציין כי במסגרת היריד תוצג מפה אינטראקטיבית שעליה פרטים של למעלה מ־250 פרויקטים חדשים בכל רחבי ישראל. בנוסף לכך, באמצעות מערכת הדמיה תתאפשר כניסה לכל פרויקט ועריכת סיור וירטואלי בפרויקט, תוך מתן מידע מפורט על הסביבה.

במסגרת היריד ייערכו גם הדרכות לתושבי חוץ ויסופק מידע ומענה בנושאי שיווק, מימון, השקעות, מיסוי ורגולציה בישראל ותוצע חבילת הטבות הכוללת בין היתר ייעוץ משכנתה, ייעוץ מס אישי, פריסת מס רכישה ל־36 חודש ללא ריבית וחבילת שדרוגים. המשתתפים ביריד יוכלו לשריין להם דירה ולבצע את הרכישה אחרי המלחמה.

במהלך כתיבת שורות אלה, פנו אלינו מספר נציגים של יזמים שונים, ודיווחו אף הם על התעניינות חריגה מצד יהודים תושבי חוץ בפרויקטים שלהם. כמו כן, מספר חברות פרסמו הצעות עבודה לאנשי שיווק דוברי אנגלית. האם באמת יפקוד את המדינה גל עלייה גדול בעקבות המלחמה והאירועים האנטישמיים בעולם? נכון לעכשיו מסתמן שהתשובה לזה חיובית, אך ממדיו אינם ידועים. מה שבטוח הוא שענף הנדל"ן הישראלי תולה בו תקוות רבות.