השבוע בעולם | פרשנות

רוב האמריקאים חושבים ש"ישראל הגזימה"; ועזה מטלטלת ממשלות, מפלגות שלטון ואופוזיציה

יותר ויותר אמריקאים סבורים כי "ישראל הגזימה" במלחמה בעזה, שמתחילה גם לעורר מחלוקות במפלגות הגדולות של ארה"ב ושל בריטניה • ביידן ושי ג'ינגפינג מנסים להציל את שלום העולם, והאינפלציה במעצמות התעשייתיות דועכת • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מיצג שקורא להפסקת אש מול הבית הלבן / צילום: ap, Andrew Harnik
מיצג שקורא להפסקת אש מול הבית הלבן / צילום: ap, Andrew Harnik

1 חוצה עזה

המחלוקת על מלחמת עזה מתחילה עכשיו לחצות מפלגות פוליטיות במערב, ולאיים על מעמדם של מנהיגיהן. בארה"ב, 400 פקידי ממשל הגישו השבוע עצומה לטובת הפסקת אש; 22 חברי קונגרס מן האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית; 50 מעובדי ההנהלה הארצית של המפלגה.

68% מן הנשאלים בסקר של "רויטרס" הסכימו כי "על ישראל להפסיק את האש". סקר של השידורים הציבוריים בארה"ב מראה כי 56% מן הדמוקרטים חושבים שישראל "הגזימה". עלייה גדולה נרשמה במספר המבקרים בין צעירים ובין לא־לבנים.

נתון מעניין מאוד של AP: מדיניות ביידן כלפי ישראל מפחיתה את התמיכה בו בין אנשי מפלגתו מ־70% ל־50%.

יואב קרני, פרשנות | מלונדון עד טורונטו: "מלחמת המזרח התיכון חודרת אל שכונותינו"

2 רישי נגד סואלה

מלחמת עזה טילטלה השבוע גם את אמות הספים של הפוליטיקה הבריטית. רה"מ רישי סונאק הדיח את שרת הפנים רבת הכוח שלו, סואלה ברוורמן (בודהיסטית הודית, על אף שם משפחתה), לאחר שהמרתה את פיו בביקורת פומבית על עודף רכותה של משטרת לונדון כלפי מפגינים אנטי־ישראלים. בפוליטיקה הבריטית, משרד הפנים הוא הכהונה השנייה בחשיבותה בקבינט. ברוורמן מזוהה עם האגף הימני הנוקשה של מפלגת השלטון השמרנית.

הפילוג של עזה טובע חותם עמוק גם על מפלגת האופוזיציה הראשית, הלייבור. נמשך ומתרחב גל ההתפטרויות מ"ממשלת הצללים" של המפלגה. המתפטרים דוחים את המשמעת הסיעתית שמנסה לאכוף מנהיג הלייבור, קיר סטארמר, ומתכוונים להצביע לטובת קריאה להפסקת אש מיידית בעזה.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ושרת הפנים המודחת, סואלה ברוורמן / צילום: ap, James Manning
 ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ושרת הפנים המודחת, סואלה ברוורמן / צילום: ap, James Manning

עזה היא עכשיו כלי ניגוח מרכזי בידי השמאל הרדיקלי, הן בארה"ב והן בבריטניה, נגד המנהיגות המסורתית המתונה והפרגמטית. בשתיהן לוח הזמנים לא יכול להיות גרוע יותר: שנה אחת (ארה"ב) או קצת יותר (בריטניה) לפני הבחירות הכלליות. עזה עלולה לעלות לשניהם בתמיכת מיעוטים מוסלמים בתיבת הקלפי.

3 מה? רצון טוב?

המאורע המדיני החשוב ביותר של השבוע התרחש סמוך לסן פרנסיסקו: פיסגתם של מנהיגי ארה"ב וסין. הפגישה, והטונים הלבביים שפתחו אותה, היא אולי החדשה הטובה היחידה של הסתיו הזה.

יואב קרני, פרשנות | נשיאי ארה"ב וסין נועדים בסן פרנסיסקו כדי להגן על העולם מפני "אפקט עזה"

עצומים הם הקשיים ביחסים האלה, החוזרים ומתוארים כ"מערכת היחסים החשובה ביותר בעולם". אבל פתאום בוקעים קולות של רצון טוב, כמו הנכונות המובעת לחדש דו־שיח בעניינים צבאיים כדי למנוע גלישה מסוכנת לעימות.

ביידן וג'ינפינג, השבוע / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE
 ביידן וג'ינפינג, השבוע / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE

יש עוד ביטויים חשובים של התקדמות, כמו הניסיון לצמצם הברחת פנטאניל, מרכיב חיוני בסמים קטלניים ההורגים רבבות אמריקאים מדי שנה. מוצאו הסיני של הפנטאניל הפך למשל, בעיני האמריקאים, למצב הכללי של היחסים.

ביידן ביקש מג'ינפינג לייעץ לאיראן שלא לגרור את המזרח התיכון למלחמה כללית. מבחינת סין, עצם בקשתו היא אישור שסין הופכת לשותפת שוות זכויות בהגנה על הסדר העולמי. מי לא ישמח? ולדימיר פוטין.

4 ממשיכה לרדת

האינפלציה מוסיפה לרדת בכלכלות התעשייתיות הגדולות ביותר. בארה"ב נודע השבוע שהיא עמדה בחודש שעבר על שיעור שנתי משוקלל של 3.2% בלבד, ירידה דרמטית מ־9.1% ביוני 2022. בבריטניה דווחה השבוע אינפלציה של 4.6%, הנמוכה ביותר זה שנתיים. בצרפת היא ירדה ל־4%.

ירידת האינפלציה מתחוללת הרבה יותר מהר ממה שחזו רוב הכלכלנים, כולל אלה שזכו באשראי ניכר על זה שהקדימו לחזות את האינפלציה. בארה"ב הירידה מתרחשת לפי שעה בלי מיתון, ברוח הדגם הקלאסי של "נחיתה רכה", שפעם בנקאים מרכזיים וכלכלנים חשבו ללא־אפשרית, והאמינו שאינפלציה מדבירים רק באמצעות "חטיפת הפונץ' באמצע המסיבה". השבוע התעורר הרושם שהבנק המרכזי לא יעלה עוד את הריבית.

5 150 סרטים בשנייה

סין הציגה השבוע את קפיצת המהירות הענקית הבאה של האינטרנט: 1.2 טרבאייט של דאטה בשנייה, כלומר 150 סרטים ברזולוציה גבוהה - פי 3 יותר מן המהירות הגדולה ביותר באינטרנט האמריקאי, פי 10 יותר מזו של האינטרנט המהיר ביותר בשאר העולם.

כבל סיבים יחיד מוליך את האינטרנט הזה לאורך 3,000 ק"מ, מגוואנגג'ו בדרום עד בייג'ינג בצפון. הפיתוח הזה הוא על טהרת תוצרת סין, עניין רגיש בהתחשב בהגבלות שארה"ב ויפן הטילו על יצוא טכנולוגיה רגישה לסין. וזו רק ההתחלה, מבטיחים הסינים.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.