גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך כדאי לצייד את הממ"ד מבחינה טכנולוגית

לצד ההוראות הרשמיות של הצטיידות לשעת חירום, יש מספר מכשירים שכדאי להחזיק במרחב המוגן ● מהרדיו שעושה קאמבק, דרך מגדילי טווח קליטה ועד מטענים ניידים לטלפונים ולמחשבים

איך כדאי לצייד את הממ''ד / צילום: Shutterstock
איך כדאי לצייד את הממ''ד / צילום: Shutterstock

 

המלחמה מול ארגון הטרור חמאס גרמה לרבים לסדר מחדש את המרחבים המוגנים. לצד הוראות פיקוד העורף על הצטיידות לשעת חירום, ישנם כמה כלים טכנולוגיים שכדאי שיעמדו לשירותכם - כיוון שהם יכולים להשאיר אתכם מחוברים לעולם החיצון, וגם לשפר את האווירה.

פעם אחת יותר מדי: אילון מאסק הדהד ציוץ אנטישמי. וזה לא עובר לו בשתיקה
בגיל 34 בלבד: הכירו את המהנדסת שסומנה כיורשת של סם אלטמן

טרנזיסטור
פיצ'רים וסוללה עצמאית

למרות שכיום ניתן להתעדכן בקלות בחדשות באמצעות סמארטפונים ומכשירי טלוויזיה, מתחילת המלחמה חזר הטרנזיסטור לחיינו, ולא מעט אזרחים הצטיידו במכשיר.

לפי נתוני מחסני חשמל, מתחילת המלחמה נרכשו דרך החברה כ־17 אלף טרנזיסטורים קטנים המופעלים בסוללות AA. לפי הרשת, מדובר בכמות שנמכרת בתקופה של עשור, ובעלייה של 5,000% ברכישות בהשוואה לספטמבר 2023. גם ברשת ביקונקט מדברים על גידול ענק: מתחילת המלחמה נמכרו אצלם כ־15 אלף מכשירי רדיו, עלייה של 6,500% מימי שגרה.

טרנזיסטור של BLAUPUNKT / צילום: מחסני חשמל

מכשירי רדיו ניתן למצוא גם רשת KSP, למשל. בכל הרשתות מדובר במכשירים עדכניים, שמחירים מתחיל בכמה עשרות שקלים עבור מקלט רדיו קטן. מוצרים קצת יותר גדולים, שכוללים גם נגן דיסקים עולים כ־250 שקל, ויש גם מוצרים יותר יקרים עם יותר אפשרויות (למשל חיבור לבלוטות' שמאפשר למכשיר לתפקד כמו רמקול נייד) ב-500 שקל. מקלטים פשוטים ניתן להפעיל עם סוללות, ואילו היקרים יכולים להחזיק כ-26 שעות בעזרת סוללה עצמאית מבלי להיות מחוברים לחשמל.

חיבור חזק לאינטרנט
להגדיל את הקליטה

לא מעט אנשים סובלים מכך שבממ"ד שלהם אין קליטה סלולרית או אינטרנט אלחוטי, משום שקירות בטון עבים ודלתות פלדה עבות מובילות לכך שקרינה אלקטרומגנטית לא מצליחה לחדור פנימה. עם זאת, יש כמה מוצרים בשוק שיכולים לפתור את הבעיה בקלות.

אחד הפתרונות הפופולריים הוא נקודת גישה wifi, כלומר עוד Access Point כמו שיש בבית. ההתקנה פשוטה, ומדובר בהוצאה חד פעמית רק על הציוד. רוכשים נתב נוסף באחת מחנויות הטכנולוגיה, כשהחיבור נעשה בעזרת כבל אינטרנט, שמאפשר חיבור אינטרנט חזק ויציב לרשת הביתית. במקרה של ממ"ד, זה ממש פותר את בעיית הקליטה.

בממ"ד שבו יש ממיר טלוויזיה של אחת מהחברות, כמו yes למשל, יש אפשרות לחבר את הממיר עם כבל אינטרנט, ואז הממיר למעשה הופך לנקודת גישה.

ישנו גם את הפתרון של מגדילי טווח, שההבדל המהותי בינם לבין נקודת גישה הוא שלא מדובר בחיבור בכבל אלחוטי, אלא בהגדלת הטווח של החיבוריות האלחוטית. עם זאת, במצב שבו הממ"ד חוסם את הקליטה מבחוץ, הפתרון הזה יהיה לא רלוונטי.

מגדיל טווח Mesh של סלקום / צילום: סלקום

פתרון נוסף שקיים הוא טכנולוגיית Mesh: הרעיון הוא לפרוס ברחבי הבית מספר יחידות של משדרים המתקשרים עם הראוטר, וגם אחד עם השני. המשמעות: המוצרים משדרים את אותה רשת אלחוטית שהראוטר משדר, בניגוד למגדילי טווח רגילים. במצב כזה, אם אחד ממוצרי ה-Mesh קרוב למקלט, הסיכוי שתוכלו לקלוט את האינטרנט הרבה יותר גבוה.

פתרון נוסף הוא מתאם רשת חשמל, שמחירו כמה מאות שקלים, והוא מורכב משני חלקים. ראשית, מחברים קו אינטרנט רגיל לשקע חשמל שנמצא ליד נקודת האינטרנט בבית. בממ"ד מחברים את היחידה השנייה, וכך יש הארכה אל הממ"ד. עם זאת, אם יש רעשים ברשת החשמל, הפתרון הזה יכול להיתקל בבעיות.

במקלטים שבהם אין קליטה סלולרית בכלל, אפשר להתקין מגבר סלולרי: קודחים חור בקיר, ומוציאים אנטנה. מדובר בפתרון יקר יחסית, אך מוצלח למקלטים שכונתיים או משותפים.

רמקול נייד
לעמעם את הרעשים

כניסה לממ"ד עלולה להיות מלווה בתחושות לחץ ורגשות קשים. אחד הפתרונות להרגעת המצב הוא הכנסת רמקול נייד, שניתן לחבר אליו מוזיקה נעימה או צלילים מרגיעים.

יותר מזה, אם יש הורים החוששים שילדיהם ישמעו את ה"בומים" מהטילים, או אנשים שהדבר מייצר אצלם טריגר, שימוש ברמקולים ניידים יכול להסית את תשומת הלב ולעמעם את הרעשים החיצוניים. המלצה נוספת היא להשתמש באוזניות מבטלות רעשים. בנוסף, בשל העובדה שיש להמתין במרחב המוגן 10 דקות אחרי האזעקה, רמקול נייד יכול להפוך את השהייה בממ"ד לנעימה יותר.

טעינה ניידת
ממטענים ועד תחנות כוח

בימי שגרה, תמיד מומלץ להסתובב עם מטענים ניידים שיכולים לתת למכשיר הסמארטפון שלכם עוד מחזור חיים במהלך היום, מבלי להיות תקועים מול עמדת חשמל. בתקופת מלחמה, כדאי להטעין את כלל המטענים הניידים שיש לכם, על מנת להיות מוכנים למקרה של הפסקת חשמל או עומס על נקודות החשמל במקום שבו אתם נמצאים.

מטען נייד של Belkin / צילום: מחסני חשמל

מטענים ניידים נמצאים בכלל הרשתות ובכלל החנויות שעוסקות בתחומים האלו, וטווח המחירים רחב במיוחד - 100-400 שקל, בהתאם לקיבולת. ככל שהקיבולת גבוהה יותר, כך יהיה אפשר להטעין יותר פעמים במחזור אחד. ישנן סוללות של 10,000 מיליאמפר לשעה (שיאריכו את חיי הסוללה של הסמארטפון שלכם ב־30-40 שעות פעילות), ויש גם כאלו של 30 אלף מיליאמפר לשעה (תשע טעינות שלמות מ־0 ל־100% סוללה).

ישנם גם מטענים ניידים שמתאימים לטעינת מחשב נייד, אך מומלץ לוודא עם המוכר לפני הרכישה שהם אכן מתאימים לצרכים שלכם. ניתן גם לרכוש תחנות כוח קטנות, ובעזרתן להטעין מחשבים ניידים. גם כאן טווח המחירים רחב, 1,000-3,000 שקל. המכשירים היקרים יותר הם תחנות טעינה עד כ־30 אלף מיליאמפר לשעה, שמספקות למחשב חיי סוללה ארוכים ואף יכולים להטעין מחשבים מספר פעמים במחזור אחד, וסמארטפונים בעשרות פעמים.

 

עוד כתבות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר