משקיע העל מהמר נגד ענקיות השבבים. אלו הסיבות

מייקל ברי, שהצליח כשהלך נגד השוק במשבר הסאב פריים ב-2008, ממשיך לספק תחזיות שחורות • הפעם הוא מהמר נגד אנבידיה, ברודקום, AMD ואינטל

מייקל ברי. הפך לנביא זעם
מייקל ברי. הפך לנביא זעם

המשקיע מייקל ברי שוב מהמר נגד השוק. הפעם מדובר על מניות השבבים הגדולות: אנבידיה , ברודקום , אדוונס מיקרו דיוויס  (AMD), אינטל , טקסס אינסטרומנטס , מיקרון טכנולוג'י , קוואלקום ואחרות. על פי דוחות שהגישה קרן הגידור שלו, Burry's Scion Asset Management, הקרן רכשה אופציות פוט (שורט) בהיקף של 47.4 מיליון דולר נגד קרן הסל תחום השבבים של בלקרוק, iShares Semiconductor ETF . ההחזקה הגדולה של הקרן היא AMD עם 8.9%, אחר כך ברודקום עם 8.4%, השלישית היא אנבידיה עם 7.9%, אינטל עם 7.15% וטקסס אינסטרומנטס היא החמישית עם 5.6% מהקרן. 

5 מניות תופסות 80% מתיק ההשקעות של באפט. אלו הן
מניית הטכנולוגיה שהפכה לפייבוריטית החדשה של ביל אקמן
קת'י ווד מצפה שמחיר הביטקוין יגיע למיליון דולר. ויש לה מסר למשקיעים

קשה לדעת האם מדובר במהלך שיצליח, ומאחר שהשווקים עולים יותר זמן מאשר יורדים, פוזיציית שורט היא מהלך מסוכן - אך גם עשוי להיות רווחי. ולמרות זאת, ייתכן שיש היגיון במהלך של ברי. רבים תוהים בשוק האם הזינוק השנה במניות השבבים בעקבות הייפ הבינה המלאכותית מוצדק או שהמניות עלו יותר מדי על סמך תקוות לרווחים מרשימים במיוחד בעתיד. קרן הסל של בלקרוק עלתה מתחילת השנה בכמעט 50%, בהובלת העניין ההולך וגדל סביב תחום הבינה המלאכותית וכמובן - אנבידיה ששילשה את ערכה מאז תחילת השנה, ברודקום כמעט הכפילה את ערכה וכך גם AMD, ואפילו אינטל הצליחה לעלות ב-41%. 

סיבה אפשרית נוספת להימור נגד שוק השבבים היא שחברות שונות הזהירו שהביקושים בתחום נחלשים והן צופות חולשה לאורך זמן. 

סכום של 47.4 מיליון דולר זה אולי סכום גדול להשקעה על תחום אחד אבל לשם השוואה, על פי הדוחות האחרונים, ברי סגר ברבעון השלישי את האופציה הגדולה שלו נגד השוק כולו, מדד ה- 500 S&P והנאסד"ק, שם הוא הימר בגדול נגד השוק עם אופציה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר . במקרה הזה, אי אפשר לדעת האם הוא צדק או טעה שכן הוא ביצע את הרכישות במהלך הרבעון השני ומכר ברבעון השלישי אך הקרנות לא מחויבות לדווח על תאריכים מדויקים. בתקופה הזו מדד ה- S&P 500 ירד ב-3.6% והנאסד"ק ירד ב-3%, אך סביר להניח שברי לא פתח את השורט שלו בדיוק ב-30 ביוני וחיסל אותו בדיוק ב-30 בספטמבר ולכן ייתכן שהוא כלל לא הרוויח מהמהלך, כיוון שלמשל מתחילת מאי ועד אמצע אוגוסט השוק השלים עלייה של 9% ובמקרה כזה ברי סיים בהפסד. 

הפך לנביא זעם

ברי הפך לשם מוכר בוול סטריט אחרי שהלך נגד השוק לפני משבר הסאב-פריים ב-2008 וצדק. אלא שמאז הוא הפך לנביא זעם עם השווקים ולא תמיד בהצלחה. בתחילת השנה הנוכחית הוא פרסם בטוויטר ציוץ של מילה אחת "תמכרו", אבל כחודש לאחר מכן הוא הודה שטעה אחרי העליות החזקות בשווקים. 

מנגד, הימורים שהצליחו לו יותר היא הכניסה למניית גיימסטופ, לפני השורט סקוויז הגדול במניה בשנת 2021, וכן ההליכה שלו נגד שוק הקריפטו באותו זמן. ניסיונות נוספים שלו ללכת נגד המגמה הייתה בהימור שלו נגד טסלה וכן בהליכה נגד קרן החדשנות ( ARK ) של קת'י ווד. במקרה הזה הוא צדק אחרי שהקרן של ווד נפלה ב-70% מאז אוקטובר 2021 ועד אפריל 2022 ולמעשה מאז טרם התאוששה, אם כי בשנה האחרונה היא צימקה מעט את ההפסדים ומשלימה עליה של 18%. במקביל, המשקיעים התאכזבו ממנה והיקף הנכסים שבה הצטמק בחזרה ל-10 מיליארד דולר , אחרי שבשיא היא הצליחה לגייס גם 30 מיליארד דולר.

ווד הפכה בעצמה לגורו בשווקים אחרי שהצליחה לייצר בשנת 2020 תשואה של 150% בקרן החדשנות, בעיקר בזכות ההשקעה המוצלחת שלה בטסלה - רק שאחר כך הקרן שוב הניבה ביצועי חסר משמעותיים מאוד ביחס לשווקים. כך בשנת 2022 מדד ה- S&P ירד אמנם בכ-20% והנאסד"ק ב-34% אבל הקרן של וורד איבדה כאמור 70% מערכה.