ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ראש המל"ל: שחרור החטופים - לא לפני יום שישי

הנגבי הודיע על עיכוב בפעימה הראשונה - שעות לפני מועד השחרור שתוכנן • נתניהו: "המוסד הונחה לפעול נגד ראשי חמאס - באשר הם", שר הביטחון גלנט: "הנייה ומשעל חיים על זמן שאול" • מטוס קרב יירט טיל שיוט ששוגר לעבר ישראל מתימן – החות'ים קיבלו אחריות לירי • כוחות הביטחון חשפו את המשך תוואי המנהרות מתחת לבית החולים שיפא • עדכונים שוטפים

צעדת המשפחות של החטופים, שקראו לשחרורם / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
צעדת המשפחות של החטופים, שקראו לשחרורם / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

עדכונים שוטפים 


23:44 - ראש המל"ל: "שחרור החטופים - לא לפני יום שישי"

ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי מודיע כי הפעימה הראשונה לשחרור החטופים והחטופות שאמורה הייתה להיערך כבר מחר - לא תיקרה לפני יום שישי. " המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת", נכתב, " תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי".

22:06 - רה"מ נתניהו: "פועלים להשיב את כולם, כולל אורון והדר"

ממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וחבר קבינט המלחמה השר בני גנץ העניקו הצהרות לתקשורת בקריה בתל אביב. לקריאת הכתבה המלאה

רה"מ נתניהו: "אנחנו פועלים ללא הרף כדי להחזיר את כולם - כולל אורון והדר, אברה והישאם הגדרנו את מטרות המלחמה בצורה מפורשת: לחסל את החמאס, לשחרר את חטופינו וביום שאחרי -שחמאס לא יהווה איום על ישראל. אני רוצה להיות ברור - המלחמה נמשכת. נמשיך בה עד שנשיג את כל מטרותיה: להשיב את כל חטופינו, לחסל את החמאס".

שר הביטחון גלנט הוסיף ואמר: "אני שומע גם את החששות שיש בקרב רוב הציבור מכך שנעצור את המלחמה: אני וצה"ל מחויבים להשלים את המלחמה עד להשגת מטרותיה: חיסול החמאס והשבת החטופים. כל זה עמד לנגד עיני גם בישיבת הממשלה - התעקשתי ודרשתי שיוכנס סעיף מיוחד שעוסק במה שיקרה ביום שאחרי. אנחנו ממשיכים במלחמה על מנת לממש את מטרותיה".

21:11 - שמות החטופים שישוחררו בפעימה הראשונה הועברו לישראל; המשפחות יעודכנו מחר

רשימת שמות החטופים שישוחררו מחר, בפעימה הראשונה במסגרת עסקת שחרור החטופים והחטופות, הועברה לראש המוסד דדי ברנע ולאלוף ניצן אלון בקטאר. המשפחות שיקיריהן ישוחררו יעודכנו על כך מחר.

21:55 - החלה מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ - ניתן לצפות בשידור חי מטה:

21:11 - שמות החטופים שישוחררו בפעימה הראשונה הועברו לישראל; המשפחות יעודכנו מחר

רשימת שמות החטופים שישוחררו מחר, בפעימה הראשונה במסגרת עסקת שחרור החטופים והחטופות, הועברה לראש המוסד דדי ברנע ולאלוף ניצן אלון בקטאר. המשפחות שיקיריהן ישוחררו יעודכנו על כך מחר.

21:05 - החות'ים בתימן קיבלו אחריות לשיגור הטיל מוקדם יותר לאילת

החות'ים בתימן קיבלו הערב אחריות לשיגור טיל השיוט שנורה מתימן ויורט בים בידי מטוס קרב של חיל האוויר. הטיל לא חדר לשטח ישראל.

20:49 - דובר צה"ל: "לפנינו לחימה ארוכה ליצירת תשתית לשחרור חטופים נוספים"

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס הערב לקו האדום של צה"ל במהלך הפסקת האש הצפויה: "קיימנו היום שיח של הרמטכ"ל עם כל מפקדי החטיבות. אנו מתמקדים במלחמה ונמשיך לחשוף מנהרות של חמאס ולהשמידן, עד שיהיה שלב שנעצור בו. נממש את מה שהממשלה תחליט - נדע לאפשר את התנאים להשבת החטופים כי זו מטרה עליונה. התנאים יהיו מורכבים, נדע להתמודד איתם. יש לקחים מהעבר, נהיה במצב שאנחנו מחזיקים תמונה מבצעית, יהיו לנו אתגרים ונדע לתת את המענה".

מתי ישוחררו החטופים ומה יקבל חמאס? כך תיראה העסקה 
החזרת החטופים לישראל: איך זה יקרה ומה צפוי עם הגעתם?
הבכיר שמסביר: זה מה שחמאס השיג בעסקת השבויים, וכך ישראל צריכה לנהוג
הוא היה בעמדות בכירות וניסה להתריע מפני המצב הביטחוני. אף אחד לא הקשיב לו
המדינה נערכת להחזיר 23 אלף תושבים לעוטף כבר בינואר. האם השטח ערוך לכך?

20:32 - דרעי: "ניהלנו משא ומתן לשחרור הדר גולדין ואורון שאול"

בריאיון לרדיו "קול חי" חשף חה"כ אריה דרעי כי טרם 7 באוקטובר, ממשלת ישראל ניהלה משא ומתן בעבור השבת שבויים מול מנהיג חמאס יחיא סינוואר: "גם אחרי שלמדנו את הלקח של גלעד שליט, היינו מוכנים לפני כמה חודשים עם אותו סינוואר - ניהלנו משא ומתן בשביל אורון שאול והדר גולדין ושני האזרחים שנמצאים שם. אני לא רוצה לחזור כאן על המספר ועל איזה סוג של רוצחים היינו מוכנים לשחרר".

20:00 - לוחמי צה"ל ושב"כ חשפו את המשך תוואי המנהרות מתחת לבית החולים שיפא

צה״ל חשף עשרות מטרים של תוואי מנהרה מסועפת מתחת לבית החולים שיפא, העוברת גם מתחת לבניין הקטארי בבית החולים, חדרי לחימה, מסתור ושהייה של חמאס ושני פירי מנהרות נוספים שנחשפו בסמוך לבית החולים בהכוונת השב"כ. לקריאת הכתבה המלאה

חשיפת מנהרות בעזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
 חשיפת מנהרות בעזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

19:38 - סמוטריץ': "נכנסתי לישיבה עם עמדה עקרונית שמתנגדת לעסקה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הסביר בריאיון לקרן מרציאנו מה הוביל את סיעתו לשנות את עמדתה בדבר מתווה שחרור החטופים לאחר ישיבת הממשלה: "זו דילמה קורעת לב. נכנסתי לישיבה עם עמדה עקרונית שמתנגדת לעסקה, מבחינתי אין עסקה טובה עם השטן. העמדה הזו נשארה ולא השתנתה. יש יעד מספר 1 - להשמיד את חמאס שלטונית וצבאית. הסכנה הכי גדולה היא שלהצביע על עסקה זה להצביע על סוף המלחמה. האמירה שההחלטה אחרי 10 ימים פגת תוקף הובילה אותי להצביע בעד. ברגע שמובטח המשך הלחימה אז תמכתי".

19:12 - בפעם השנייה ביממה האחרונה: מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון

מטוסי קרב תקפו מספר תשתיות טרור ואתר צבאי של חיזבאללה בשטחה של לבנון, כך לפי דובר צה"ל. בנוסף, כלי טיס בשילוב ירי ארטילרי תקפו חוליית מחבלי חיזבאללה שביצעה ירי מלבנון לשטח ישראל סמוך למרחב חניתה, וכן הותקף מבנה צבאי אשר ממנו בוצע ירי למרחב מתת, שבו פעלו כוחות צה"ל מוקדם יותר היום. כמו כן, בהמשך להתרעות שהופעלו בצפון הארץ, זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לשטח ישראל - כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי.

תקיפות צה''ל בגבול לבנון בתגובה לירי של חיזבאללה / צילום: ap, Hussein Malla
 תקיפות צה''ל בגבול לבנון בתגובה לירי של חיזבאללה / צילום: ap, Hussein Malla

19:00 - גורם מדיני בכיר: המתווה כולל ילדים עד גיל 19 ונשים שאינן חיילות

עסקת החטופים שתצא מחר לדרך, תכלול ילדים עד גיל 19 וכל אישה שנלקחה כחטופה ואינה חיילת, כולל נשים וצעירות שנחטפו מהמסיבה ברעים - כך לפי גורם ישראלי בכיר. להסכם שאישרה הממשלה אמש שלוש ערבויות - קטר ומצרים מול חמאס, וארצות הברית מול ישראל.

לדברי אותו גורם, ישראל מצפה לשחרור של עד 80 חטופים במסגרת עסקה הזו, וקטר וארצות הברית תומכות בכך. לפי המידע שנמצא בידי ישראל, חמאס מחזיק בין 75 ל-80 חטופים, ואחראי להודיע לערבים לה על אישור ההסכם. חמאס הוא שייקבע את סדר השחרור של החטופים וישראל תקבע את זהות האסירים שישוחררו.

40 ילדים ו-58 נשים נחטפו לרצועה, לפי המידע שנמצא בידי ישראל, ולפי ההסכם שהוסדר - כלל הילדים שנמצאים בשבי ישוחררו יחד עם אימותיהם. עוד נקבע כי יערכו ביקורים ויסופקו תרופות מטעם הצלב האדום לכל החטופים שלא ישוחררו במתווה הנוכחי. פרטים חדשים על עסקת שחרור החטופים

18:50 - גלנט: "גם בהפוגה יהיה מודיעין לכל הכוחות שבתוך עזה"

שר הביטחון יואב גלנט סיים לפני זמן קצר ביקור באחד מבסיסי אגף המודיעין, אליו מביאים כוחות צה"ל ושב"כ את האמצעים הנתפסים ברצועה. בסיום הביקור אמר גלנט: "כתוצאה מהפעולה האיכותית, המדויקת והמקצועית של אמ"ן, של שב"כ, גם בימים הקרובים, ימי ההפוגה, לכל כוח שיהיה בשטח יהיה ליוויי מודיעיני שלם מכל המקורות שיאפשר לו לפעול בביטחון".

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 שר הביטחון יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

18:45 - כוחות צה"ל השמידו את המטה המודיעיני של חמאס

לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים שנמצאים בהתקפה במרחבים עיסא ותל אל הווא, פשטו על מוצב חטיבת העיר עזה ועל המשרד המודיעיני הצבאי של חמאס - כך לפי דובר צה"ל. הלוחמים אספו במהלך הפשיטה חומרי מודיעין, שלל טכני ומידע משמעותי על תשתיות התת קרקע של ארגון הטרור.

בפשיטות על המוצבים ותשתיות הטרור הלוחמים חיסלו מחבלים, איתרו סדנא לייצור כטמ"מים, מעבדת רחפני נפץ, מטענים, פצמ"רים ואמצעי לחימה נוספים.

18:31 - בג"ץ דחה על הסף את העתירה נגד העסקה לשחרור החטופים

בג"ץ דחה את העתירה שהגיש ארגון אלמגור, שמייצג נפגעי טרור, נגד מתווה העסקה לשחרור החטופים והחטופות, שכולל בתוכו את שחרורם של 300 אסירים ביטחוניים. "הסוגיה הקשה שהעותרת הניחה לפתחנו נטועה, כל-כולה, בלב לבם של שיקולי מלחמה-ושלום ומדיניות-חוץ אשר מסורים להחלטת הממשלה", נכתב בפסק הדין. "מדובר בסוגיה מדינית מובהקת שבית משפט זה אינו רואה להידרש לה - עניין שהדגשנו, וחזרנו הדגשנו, במספר פסקי דין". לקריאת פסק הדין המלא

"העותרת לא דאגה לצרף את נציגי החטופים או את בני משפחותיהם כמשיבים לעתירה שדברם חייב להישמע", ציינו שופטי בג"ץ והוסיפו כי "העתירה נעדרת התייחסות לסד הזמנים הקצר בו נמצאת הממשלה בעודה מופקדת על ניהול הלחימה נגד ארגוני טרור רצחניים מדרום ומצפון".

17:57 - הותר לפרסום שמו של סמ"ר איתן דב רוזנצוויג, לוחם בחטיבת גבעתי, שנפל בצפון הרצועה

סמ"ר איתן דב רוזנצוויג, בן 21 מאלון שבות, לוחם בגדוד שקד של חטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה - כך הותר עתה לפרסום.

בנוסף, לוחם במילואים מיחידה 504, אגף המודיעין, נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. כמו כן, לוחם בסיירת גולני, חטיבת גולני, נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה.

17:37 - ראש הממשלה, שר הביטחון וחבר קבינט המלחמה גנץ יקיימו מסיבת עיתונאים משותפת בקריה

על רקע המגעים לעסקת שחרור החטופים: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ יקיימו הערב מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב.

17:02 - ראש המוסד ברנע מבקר בקטאר להשלמת העסקה לשחרור החטופים

ראש המוסד דדי ברנע והממונה על נושא החטופים והחטופות בצה"ל, האלוף במילואים ניצן אלון, מבקרים בקטאר כדי להשלים את פרטי העסקה לשחרור החטופים והחטופות. במסגרת ביקורם, ייחשף ברנע לרשימה המלאה של החטופים והחטופות שעתידים להשתחרר במסגרת העסקה.

17:01 - אזעקות בגליל העליון

התרעה מפני ירי רקטות הופעלו ברמות נפתלי, במרכז אזורי מבואות חרמון וביפתח שבמועצות האזוריות הגליל העליון ומבואות החרמון.

16:51 - צבע אדום בכפר עזה ובסעד

התרעה מפני ירי רקטות הופעלה בכפר עזה ובסעד שבמועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב.

16:49 - השליח האמריקני לסוגיה ההומניטרית למזרח התיכון: "ארצות הברית רוצה לראות את ישראל מצליחה במערכה"

דייוויד סטרפילד, שליח ארה"ב לסוגיה ההומניטרית במזרח התיכון, אמר כי יש לאפשר לתושבי עזה שהתפנו דרומה "לחזור לבתיהם בצפון בהקדם האפשרי". סטרפילד הוסיף כי הוא "רוצה לראות את ישראל מצליחה במערכה שלה". עוד הוסיף כי "על חיזבאללה להפסיק את ההתקפות על ישראל אם הוא רוצה להימנע מהסלמה".

16:30 - לוחמי גבעתי פשטו על מפקדת חמאס בשכונת היוקרה שייח זאייד שבצפון הרצועה

לוחמי חטיבת גבעתי פשטו על המפקדה הצפונית של ארגון הטרור בשכונת היוקרה, שבה מתגוררים בכירים רבים בחמאס - כך דיווח היום דובר צה"ל. במהלך הפעילות איתרו הכוחות מספר פירים, בהם פיר אסטרטגי בעומק 50 מטרים וברוחב של שבעה מטרים. לקריאת הכתבה המלאה

הפעילות הקרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
 הפעילות הקרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

16:14 - צבע אדום בכיסופים

התרעה מפני ירי רקטות הופעלה בקיבוץ כיסופים שבמועצה האזורית אשכול. 

16:04 - התרעה על חדירת כלי טיס עוין באילת

התרעה הופעלה באילת בעקבות חשש לחדירת כלי טיס בעיר. 

15:58 - המתווה המלא: העסקה לשחרור החטופים שעליה חתמה הממשלה

חמאס יעביר הערב רשימה של לפחות 10 שמות של מי שצפויים להשתחרר מחר. בלילה, לאחר בדיקת עמידה בקריטריונים, ישראל תעביר את רשימת האסירים שישוחררו. מחר בין 6:30 ל-7:00 בבוקר צה"ל ינצור את האש בהתאם לשיקול המבצעי. לפי בכיר בחמאס, ההפוגה תיכנס לתוקפה ב-10:00.

בשעות הבוקר יועברו החטופים לצלב האדום ומשם לישראל. בשעות הצהריים, לאחר קבלה וזיהוי, ישוחררו המחבלים למקום מגוריהם, וביום הרביעי לעסקה ישוחררו כנראה 20 חטופים. 

15:42 - אזעקה בגליל המערבי

התרעה מפני ירי רקטות הופעלה ביישובים חניתה ואדמית שבגליל המערבי. זוהו מספר שיגורים מלבנון ונפילות בשטחים פתוחים, ללא נפגעים. 

15:20 - זוהתה גופתה של שני גבאי שנעדרה מאז 7 באוקטובר

ראש עיריית יקנעם הודיע כי משפחתה של שני גבאי שנעדרה מאז 7 באוקטובר אחרי שדווח כי נפצעה ברגלה, התבשרה על מותה. שני עבדה כסלקטורית בפסטיבל הנובה ונחשבה לנעדרת מאז הטבח. 

15:15 - חיזבאללה שיגרו פצמ"רים לעבר מוצב צה"ל, שמשיב בארטילריה

מחבלים של חיזבאללה שיגרו מספר פצצות מרגמה לעבר מוצב צה"ל באזור מלכיה. לא היו נפגעים. צה"ל משיב בירי ארטילריה. צה"ל הודיע לפני זמן קצר כי טנק תקף עמדה צבאית של חיזבאללה בשטח לבנון.

15:04 - יועצו של הנייה: עדיין לא נקבע מועד לתחילת הפסקת האש

טאהר א-נונו, יועצו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, לאל-ג'זירה: "במסגרת העסקה, תנועת כלי הטיס תיפסק למשך 6 שעות בצפון רצועת עזה במהלך ההפוגה, ותהיה הפסקת אש מוחלטת".

עם זאת, לדבריו, עדיין לא נקבע מועד לתחילת הפסקת האש. "כחלק מההסכם ייכנסו לרצועה 200-300 משאיות של סיוע הומניטרי לצפון הרצועה ולדרומה, כאשר 8 מתוכן הן מכליות דלק", הוסיף. כניסת הסיוע תימשך מעבר לימי ההסכם. 

15:02 - צבע אדום בעוטף עזה

התרעה מפני ירי רקטות ביישובים פרי גן, ניר יצחק וסופה.

14:56 - צה"ל תקף עמדת חיזבאללה בשטח לבנון

צה"ל הודיע כי בשעות האחרונות זוהו מספר שיגורים שחצו מלבנון לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ ונפלו בשטח פתוח. אין נפגעים, וכוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. בנוסף, טנק של צה"ל תקף עמדה צבאית של חיזבאללה בשטח לבנון.

במקביל, הפלסטינים מדווחים על לחימה שמתנהלת בשכונת זיתון וגם בשכונת סברה שבצפון הרצועה בין כוחות צה"ל לבין חמאס.

14:22 - דיווח בסוריה: תקיפה באזור דמשק

תחנת רדיו המזוהה עם משטר אסד מדווחת כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו בגלל תקיפה באזור דמשק. לפי הדיווחים בסוריה, ישראל תקפה אתר בנייה בשכונת א-סידה זינב. האתר הושמד. גורם צבאי סורי טען כי חיל האוויר הישראלי תקף מכיוון רמת הגולן כמה מטרות באזור דמשק, באמצעות שיגור שני טילים. מערכות ההגנה האווירית הופעלו ויירטו את אחד הטילים, נגרם נזק.

14:15 - משרד הבריאות: "ערוכים לקבלת חטופים שישוחררו. מוכנים לכל תרחיש"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אנחנו ערוכים לקבלת חטופים שישוחררו מרצועת עזה. אנו נערכים לכל תרחיש ומניחים שיהיו אירועים בלתי צפויים. נדע לתת מענה לכל סיטואציות שתקרה. חטיבת הרפואה במשרד הבריאות תחליט לאיזה בית חולים יגיע כל אחד מהחטופים. מי שיהיה במצב דחוף ינותב לסורוקה. אנחנו נערכים בחרדת קודש, יודעים שזה אירוע לאומי חשוב, ושמחים שנפלה בחלקנו הזכות לטפל. אנו מקווים שיגיעו כמה שיותר חטופים כמה שיותר מהר".

בר סימן טוב הוסיף כי "חטופים שיגיעו ישהו במתחמים סטריליים ומבודדים עם בני המשפחות שלהם ועם הגורמים המטפלים בלבד. מי שייכנס פנימה יהיה לפי רצונם של החטופים ולפי צורכי הטיפול".

בשבועות האחרונים משרד הבריאות יצר קשר עם משפחות חטופים שכבר חזרו לישראל כדי להיערך להגעתם של החטופים שישוחררו בעסקה.

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות: "אנחנו לא יודעים לומר כמה חטופים יגיעו מדי יום, אבל יש כללים שנקבעו לטובת החלוקה בבתי החולים. העיקרון המוביל הוא הצורך הרפואי - מקרים מורכבים וכאלה שזקוקים לטיפול מיידי יגיעו לבית החולים סורוקה. הם מוכנים ויודעים שזה התפקיד שלהם".

ד"ר מזרחי הוסיפה כי "אנחנו חוששים מהשבי הממושך ומסינדרום הזנה ממושכת - תופעה רפואית שנגרמת בעקבות הרעבה. ייתכן שהם לא קיבלו מספיק אוכל בשבי, לכן אנחנו נערכים לתת מענה נכון".

14:02 - בצל ההתפתחויות בעזה: מלך ירדן מגיע לביקור קצר בקהיר

בצל ההתפתחויות בעזה: מלך ירדן עבדאללה השני מגיע לביקור קצר בקהיר, שבמסגרתו הוא צפוי להיפגש עם נשיא מצרים א-סיסי. לפי הודעת בית המלוכה הירדני, השניים ידונו ב"הידרדרות המצב בעזה ובמאמץ לעצור את התוקפנות הישראלית".

שר החוץ הירדני איימן אל-ספדי הבהיר כי רצועת עזה זקוקה ל-800 משאיות סיוע מדי יום, וכי עדיין יש פער גדול למרות הסכם הפסקת האש. מנגד, שר החוץ הטורקי בירך על ההסכם בין ישראל לחמאס על הפוגה הומניטרית, ואמר כי מדובר ב"התפתחות חיובית".

13:55 - רעיית נשיא המדינה במאמר ב"ניוזוויק": "הפקירו את כל הנשים"

מיכל הרצוג, רעייתו של נשיא המדינה, כתבה מאמר מיוחד למגזין האקטואליה הבינלאומי "ניוזוויק", שבו יצאה נגד התעלמות ארגוני הנשים העולמיים מהזוועות שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. "הגינויים על אלימות מגדרית מצד חמאס לא היו 'חלשים' או 'לא מספיקים' - אלא לא היו בכלל. הם הפקירו אותנו ואת כל הנשים ברגע הקריטי הזה", כתבה הרצוג.

"כאישה וכאמא, לבי עם הנשים והילדים בעזה אשר סובלים מהשלכותיה של המלחמה שפתח ארגון הטרור חמאס", הוסיפה הרצוג במאמר. "אני מאמינה שמגיע להם סיוע ותמיכה, אבל אין זה מוחק את הזוועות שביצעו המחבלים ב-7 באוקטובר. השתיקה של ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים וחוסר הנכונות להאמין לנשים ישראליות מול עדויות מוחצות הם הרסניים". 

13:40 - צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה

התרעה לירי רקטות הופעלה בשדרות ובחלק מהיישובים הסמוכים.

13:30 - נתניהו יקיים מסיבת עיתונאים שבה יסביר לציבור את העסקה שהושגה

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים, שבה יסביר לציבור את העסקה שהושגה להשבת חלק מהחטופים. 

13:16 - גורם בחיזבאללה לאל-ג'זירה: "נהיה מחויבים להפוגה שהוכרזה"

גורם בחיזבאללה לאל-ג'זירה: "חיזבאללה יהיה מחויב להפוגה שהוכרזה, אם ישראל תהיה. כל הסלמה ישראלית בדרום לבנון או בעזה במהלך הפסקת האש - תיענה בתגובה של חיזבאללה". 

לצד זאת, הגורם בחיזבאללה אמר לאל-ג'זירה: "לא היינו חלק מהמשא-ומתן על הפסקת האש ושחרור החטופים והאסירים שהתנהל בין ישראל לחמאס".

בתוך כך, חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל. מתחילת המלחמה - בארגון הטרור הצהירו על 79 הרוגים. 

13:00 - לקראת שחרור האסירים: שב"ס קיים דיון היערכות

בהמשך לאישור הדרג המדיני ולהחלטת הממשלה על שחרור אסירים ביטחוניים כחלק ממתווה החזרת החטופים, נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי קיימה דיון היערכות מבצעית בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר, ולאחריו כלל יחידות שב"ס החלו בהיערכות לביצוע המשימה.

בהתאם למתווה שאושר על-ידי הדרג המדיני, יקיימו בשב"ס מדי יום היערכות מחודשת בהתאם לשלבי הביצוע, על-מנת להוציא לפועל את חלקו במאמץ הלאומי להחזרת החטופים לביתם.

"סוהרי וסוהרות שב"ס יבצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, בצורה מקצועית ונחושה. כפי שידענו לעשות כך בעבר, אנו נעשה זאת היום", אמרה הנציבה פרי. "אנו שמים לנגד עינינו בכל העת את החזרת החטופים לביתם". 

12:52 - האפיפיור נפגש עם נציגי משפחות החטופים

האפיפיור פרנציסקוס נפגש הבוקר עם נציגי משפחות החטופים הישראלים בעזה. בני המשפחות ביקשו מראש הכנסייה הקתולית לצאת בקריאה ברורה לשחרור כלל החטופים הנמצאים בידי חמאס. יובל דנציג, שאביו אלכס בן ה-75 חטוף בעזה, סיפר בהתרגשות כי "בתום דבריי, האפיפיור ציין כי שמע על אבי". אביו אלכס היה מחלוצי משלחות הנוער לפולין. 

 "הטרור גרוע ממלחמה", הבהיר האפיפיור למשתתפי המפגש, ובסופו לחץ בחום את ידיהם של כל המשתתפים והדגיש כי יעשה כל שביכולתו לעזור.

שגריר ישראל לוותיקן, רפי שוץ, ציין כי המפגש מתקיים במסגרת מאמץ משרד החוץ להשאיר את הסוגיה במוקד סדר היום העולמי.

משלחת בני המשפחות לרומא ולוותיקן יצאה לפועל בהובלת משרד החוץ והמטה הממונה על החטופים והנעדרים במשרד ראש הממשלה. אתמול נפגשו חברי המשלחת עם סגן ראש הממשלה ושר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני ועם שר התרבות, שהביעו תמיכה במשפחות. 

12:37 - אזעקה בנטועה: צה"ל מגיב בארטילריה לשיגור פצמ"רים מלבנון

כמה פצצות מרגמה שוגרו מלבנון לכיוון מרחב יפתח והתפוצצו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים. צה"ל מגיב בירי ארטילריה.

12:34 - בכיר בחמאס: "הפסקת האש ברצועת עזה תחל מחר בשעה 10:00"

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר בראיון לאל-ג'זירה כי "הפסקת האש ברצועת עזה תחל מחר בשעה 10:00". מדובר בהפסקת האש שעליה סוכם במסגרת ההסכם להשבת חלק מהחטופים. 

12:19 - בעולם מברכים על אישור עסקת החטופים

נשיא צרפת עמנואל מקרון בירך על ההודעה על העסקה: "אני מברך על ההכרזה על הסכם לשחרור החטופים והפוגה הומניטרית. אנו פועלים ללא לאות להבטיח שכל החטופים ישוחררו. ההפוגה ההומניטרית שהוכרזה אמורה לאפשר להביא סיוע לאוכלוסיית עזה". 

גם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון בירך על ההסכם: "העסקה - צעד הכרחי שיספק הקלה למשפחות החטופים ואפשרות טיפול במשבר ההומניטרי בעזה. אני קורא לכל הצדדים להבטיח שההסכם יקוים במלואו. כמובן שאנחנו רוצים לראות שחרור מיידי של כל החטופים ואת איחוד המשפחות שנפגעו מזוועות מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר".

"הפסקת האש היא הזדמנות חשובה להבטיח הכנסה יציבה ובטוחה של סיוע בקנה-מידה גדול של מזון, דלק וציוד מציל חיים אחר לעזה", הוסיף שר החוץ של בריטניה. "כבר הכפלנו השנה את מחויבות הסיוע שלנו לפלסטינים, ונעבוד יחד עם האו"ם כדי להבטיח שהסיוע יגיע למי שזקוק לו. בריטניה תמשיך לעבוד עם כל השותפים באזור במטרה להבטיח את שחרור כל החטופים, החזרת הביטחון והגעה לפתרון פוליטי ארוך-טווח שיאפשר לישראלים ולפלסטינים לחיות בשלום". 

12:00 - צה"ל השמיד כ-400 מנהרות בעזה מתחילת המלחמה

דובר צה"ל הודיע כי כ-400 פירי מנהרות ברצועת עזה אותרו מתחילת הלחימה עד כה והושמדו, ופרסם תיעוד מפעילות לוחמי יחידת יהל"ם. "ארגון הטרור חמאס עושה שימוש בתווך אזרחי ובונה תשתיות טרור תת-קרקעיות בלב שכונות אזרחיות, סמוך לבתי מגורים, בתי ספר, בתי חולים, בתי קברות ושטחים חקלאיים". 

11:25 - בצה"ל נערכים להפוגה בלחימה ומאיימים על חמאס: "גם ההפרה הקטנה ביותר תגרור תגובה קשה". 

10:58 - צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון

צה"ל הודיע כי תקף מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון. "מטוסי קרב של צה"ל תקפו כמה מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון, ובהן תשתיות טרור ואתר צבאי שפעלו בו מחבלי הארגון". לאחר התקיפה הופעלו אזעקות בראש הנקרה שהוגדרו אזעקות שווא, ובהמשך נשמעו אזעקות נוספות.

10:15 - המתווה המלא: העסקה לשחרור החטופים שעליה חתמה הממשלה

הערב חמאס יעביר רשימה של לפחות 10 שמות של מי שישוחרר מחר. בלילה, לאחר בדיקת עמידה בקריטריונים, ישראל תעביר את רשימת האסירים שישוחררו. מחר בין 6:30 ל-7:00 בבוקר צה"ל ינצור את האש בהתאם לשיקול המבצעי. בשעות הבוקר יועברו החטופים לצלב האדום ומשם לישראל. בשעות הצהריים, לאחר קבלה וזיהוי, ישוחררו המחבלים למקום מגוריהם, וביום הרביעי לעסקה ישוחררו כנראה 20 חטופים.

מה הצד של ישראל בעסקה? תשחרר מהכלא כ-150 אסירות ואסירים פעילי טרור צעירים, תגדיל את הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה ותאפשר הכנסת דלק לעזה בכמות מוגדלת מזו הנוכחית. ישראל תנצור את האש בעזה ל-4 ימים ותפסיק את האיסוף המודיעיני מהאוויר למשך 6 שעות בכל יום.

מה הצד של חמאס בעסקה? ישחרר 50 חטופים ישראלים חיים - נשים וילדים בעלי תעודת זהות ישראלית. 10 חטופים ישוחררו בכל יום במשך 4 ימים, והחמאס ינצור את האש בעזה בזמן הזה. 

09:53 - השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על התנגדות שריו להסכם לשחרור החטופים: "תפקידה של הנהגה הוא להביט לאזרחים בעיניים ולספר להם את האמת. מתווה שמשאיר חלק מהילדים והנשים בעזה, איננו מוסרי בעיניי, לא הגיוני ולטעמי רחוק מכדי מיצוי. זה יכול והיה צריך להיות אחרת. החמאס רצה את פסק-הזמן הזה יותר מכל. הוא גם רצה 'להיפטר' מהנשים והילדים בשלב ראשון, מפני שאלוה גרמו ללחץ בינלאומי עליו. הוא רצה לקבל בתמורה דלק, שחרור מחבלים, הפסקת פעולות צה"ל ואפילו איסור טיסות. את כל אלה הוא קיבל. המתווה הוא תקדים מסוכן שמשנה משוואה ועלול להביא אירועים נוספים". 

09:19 - הבוקר בדאחיה בביירות: נסראללה נפגש עם בכירי חמאס. בנוסף, שר החוץ של איראן יגיע לביקור בביירות במהלך היום.

09:12 - דובר צה"ל פרסם כי ביממה האחרונה הותקפו תשתיות טרור שבוצע מהן ירי לעבר כוחותינו, וכי חוסלו כמה מחבלים. "כוחות צוות קרב מחטיבת גבעתי ביצעו פשיטות רגליות ממוקדות בשכונת שיח' זאייד בצפון-מערב ג'באליה. במהלך הפשיטות זוהו והושמדו תצפיתני חמאס במרחב", הודיעו בדובר צה"ל.

בנוסף הודיעו בדובר צה"ל כי לוחמי צה"ל מחטיבה 14 פשטו על מרחב בית ח'אנון, וכי במהלך הפשיטה איתרו באחד הבתים אמצעי לחימה רבים, ובהם קלצ'ניקוב, גרזנים ומחסניות. לוחמי צה"ל מגדוד 202 ניהלו קרב עם חוליית מחבלים, ובמהלכו חיסלו כמה מהם.

עוד נודע כי לוחמי חטיבת הראל "סגרו מעגל" והשמידו תשתית מנהור של ארגון הטרור חמאס שלפני כמה ימים יצא ממנה מחבל וירה לעבר כוחות החטיבה. בנוסף, כוחות של זרוע הים תקפו כמה מטרות צבאיות של ארגון הטרור חמאס. "בין המטרות, מבנה אזרחי שנורה ממנו ירי צלפים אל עבר כוחותינו וכן תשתיות טרור של חמאס בקו החוף", נמסר. 

09:00 - כך תיראה עסקת שחרור החטופים

הערב: חמאס מעביר רשימה של לפחות 10 שמות של מי שישוחרר מחר. בלילה, לאחר בדיקת עמידה בקריטריונים, ישראל תעביר את רשימת האסירים שישוחררו.
מחר: בין 6:30 ל-7:00 בבוקר צה"ל ינצור את האש בהתאם לשיקול המבצעי. בשעות הבוקר יועברו החטופים לצלב האדום ומשם לישראל. בשעות הצהריים: לאחר קבלה וזיהוי, ישוחררו המחבלים למקום מגוריהם.
ביום הרביעי לעסקה ישוחררו כנראה 20 חטופים. 

08:57 - בכיר הרשות הפלסטינית חוסין א-שיח': "אבו מאזן וההנהגה מברכים על הסכם הפסקת האש ההומניטרית, מעריכים את המאמץ הקטארי-מצרי ומחדשים את הקריאה להפסקה של התוקפנות הישראלית כלפי העם הפלסטיני, הכנסת סיוע הומניטרי ויישום פתרון מדיני שמבוסס על לגיטימציה בינלאומית, שמוביל להפסקת הכיבוש והשגת חירות, עצמאות וריבונות לעם הפלסטיני".

08:25 - חמאס אישר בהודעה רשמית: בכיר הארגון, ח'ליל ח'ראז, חוסל בידי ישראל בדרום לבנון אתמול. 

08:12 - ראש האופוזיציה יאיר לפיד לאחר אישור עסקת החטופים בממשלה: "אנחנו נותנים גיבוי למתווה המוסכם. למדינת ישראל חובה עליונה להמשיך ולפעול להחזרת כל החטופים הביתה עד האחרון שבהם. מחבקים ומחזקים את משפחות החטופים".

08:00 - שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לאחר שמפלגתו החליטה לבסוף לתמוך בעסקה לשחרור החטופים: "במהלך הדיון הארוך והיסודי השתכנענו כולנו שהשבת החטופים תקדם את מטרות המלחמה, ושהממשלה, הקבינט ומערכת הביטחון כולה מחויבים ללא סייג להמשך המלחמה עד להשמדת חמאס. שוכנענו שצה"ל ערוך להגנה על כוחותינו, ועל כן החלטנו שמדובר בעסקה טובה ונכונה, והצבענו בעדה".

07:08 - משרד המשפטים פרסם באתר האינטרנט שלו רשימה של אסירים שישוחררו במסגרת העסקה הצפויה עם חמאס. ככל הנראה ברשימה גם אסירים שישוחררו אם העסקה תתרחב גם מעבר לשחרור 50 ישראלים, ועל כן מדובר ברשימה של 300 אסירים. לפי שעה, לא ברור מי מהם ישוחרר במסגרת העסקה הראשונית, ומי צפוי להשתחרר במסגרת העסקה הרחבה, ככל שתתממש. "בהתאם להחלטת הממשלה 1077, מצ"ב רשימת האסירים המיועדים לשחרור", נמסר ממשרד המשפטים. "המידע נכון למועד הפרסום וכפי שנמסר על-ידי רשויות אכיפת החוק".

07:00 - צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה.

06:53 - כוחות צה"ל במילואים ומג"ב פעלו במחנה הפליטים טולכרם וחשפו כבישים ממוטענים; התקיימו חילופי אש ונעצרו מבוקשים. כלי טיס תקפו מהאוויר מחבלים שירו והשליכו מטענים לעבר כוחותינו וסיכנו אותם. הכוחות ממשיכים לפעול שם גם כעת. עד כה חוסלו כמה פעילי טרור מרכזיים במחנה הפליטים טולכרם.

06:14 - נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב על העסקה לשחרור החטופים: "הלבטים מובנים, כואבים וקשים, אך בנסיבות הקיימות אני מגבה ותומך בהחלטת ראש הממשלה והממשלה לקדם עסקת שחרור חטופים. זוהי חובה מוסרית וערכית שמבטאת נכונה את הערך היהודי והישראלי של פדיון שבויים, ואני מייחל לכך שתהווה צעד משמעותי ראשון להשבת כלל החטופים הביתה. מדינת ישראל, צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכל דרך להשגת המטרה הזאת, לצד השבת הביטחון המוחלט לאזרחי ישראל".

06:10 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "אני מברך על העסקה המבטיחה את שחרורם של החטופים שחמאס חטף במתקפה הברוטלית שלו נגד ישראל ב-7 באוקטובר". עוד אמר ביידן כי העסקה אמורה להביא לשחרורם של חטופים אמריקאים נוספים.

06:00 - הותר לפרסום: סרן לירון שניר, בן 25 מעפרה, מפקד צוות בסיירת גולני, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

05:40 - קטאר: מועד תחילת ההפוגה יוכרז ב-24 שעות הקרובות. הפסקת האש, בת ארבעת הימים, עשויה להימשך מעבר לכך.

05:32 - בכיר אמריקאי לרויטרס: ארה"ב מקווה שההפוגה בלחימה תתקיים גם בחזית הצפונית על-ידי חיזבאללה וצה"ל.

04:27 - ארגון הטרור חמאס בהצהרה: "לאחר משא-ומתן קשה ומורכב שנמשך ימים רבים, אנחנו מודיעים כי הגענו להסכם הפסקת אש זמנית - למשך ארבעה ימים, במאמצים של קטאר ומצרים". לדברי הארגון, במהלך ימי ההפוגה בלחימה ישראל תפסיק את הפעילות האווירית בדרום הרצועה. בצפון הרצועה תיפסק הפעילות האווירית בכל יום מ-10:00 ועד 16:00.

02:59 - הממשלה אישרה את העסקה לשחרור 50 חטופים ישראלים. בהודעה רשמית של ממשלת ישראל נכתב: "אושר השלב הראשון להשגת היעד של החזרת כל החטופים הביתה. ממשלת ישראל, צה"ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול החמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12