גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ניסויים נהרסו והלכו לפח": מכון המחקר בצפון שנאלץ להתפנות ונלחם על עתידו

חוקרים מחו"ל עזבו, המעבדות התפזרו והסטארט-אפים שהיו אמורים להכניס כסף נעצרו ● מנכ"ל מכון המחקר מיג"ל בקריית שמונה מספר מה הוא עשה כדי למצוא במהירות מעבדות מארחות, ועל המאמץ ההירואי של חוקרים להגן על דגימות הניסויים שלהם תחת אש

ניסוי בזנים של שעורת בר עמידים ליובש, בחוות מטעים סמוכה לכפר בלום. דוגמה לניסוי עונתי שחייב להתבצע עכשיו / צילום: מכון המחקר מיג''ל
ניסוי בזנים של שעורת בר עמידים ליובש, בחוות מטעים סמוכה לכפר בלום. דוגמה לניסוי עונתי שחייב להתבצע עכשיו / צילום: מכון המחקר מיג''ל

ביוום ראשון, 8 באוקטובר, כאשר הם עדיין מעכלים את אירועי השבת השחורה ומנסים, כמו יתר המדינה, להבין מה התרחש באזור העוטף, קיבלו תושבי גבול הצפון של ישראל הודעה שעליהם להתפנות למקום בטוח יותר. התושבים ארזו מזוודות בחופזה והתפזרו בין קרובי משפחה, דירות זמניות ומלונות. אבל מה עושים עם מכון מחקר?

ולא סתם מכון מחקר. מיג"ל, מכון למחקר מדעי יישומי בגליל, עוסק בפנים שונות של מדעי החיים ובין היתר בחקלאות. זה אומר שחלק מהניסויים שנערכים בו נטועים בסביבתו הפיזית, במובן הכי מילולי שיש.

מצלמים ושורדים: מה גרם לאנשים לשלוף את הטלפון גם תחת אש
חזית המדע | "כמו אדם שעולה מצלילה למעמקים": איך משקמים אנשים שחזרו מהשבי  

מה יעלה בגורל תפוחי העתיד

"אנחנו מכון של 300 איש שעוסקים במחקר, מחולקים ל-47 מעבדות בקריית שמונה ומכללת תל חי, שבה משמשים חלק גדול מהחוקרים שלנו כמרצים", אומר מנכ"ל המכון, דוד זיגדון.

"ב-8.10 קיבלנו את הודעת הפינוי, ולמעשה כל העובדים שלנו נסעו באותו יום דרומה. אלה אנשים שאף פעם לא חלמו לעזוב את הצפון, אבל אחרי שראו מה שקרה בדרום, ודאי שהם קמו והלכו. התעוררנו ליום ראשון שבו אין לנו חוקרים, אולי 20% הגיעו, ובין אלה שלא הגיעו פיזית כ-20% היו מגויסים".

זיגדון הבין שיש לו כמה אתגרים. "קודם כול, איך אני שומר על הבטיחות של העובדים שכן מגיעים, אבל מיד אחרי כן - מה אני עושה עם הדוגמאות המדעיות. יש לנו ניסויים שאי אפשר להפסיק באמצע, דגימות תאים שצריך לטפל בהן, שכל הפסקת חשמל יכולה לגמור את הניסוי. ובאמת בשבוע הראשון כשאנשים מאוד פחדו להגיע למקום, היו ניסויים שנהרסו והלכו לפח.

"יש לנו ניסויי שדה, למשל ניסויים בפטריות, כולל פטריות פסיכדליות, שנערכו בחוות מתתיהו. לא יכולנו לגשת אליהם כי האזור הוגדר שטח צבאי סגור. או למשל ניסוי בעצי פרי נשירים. הניסוי הזה אמור להביא לנו את התפוחים של העתיד, שיהיו עמידים בתנאי האקלים של ישראל אחרי שיגיע השינוי באקלים. אבל ניסוי כזה הוא עונתי. מה שאנחנו לא מצליחים לעשות עכשיו - זהו, נגמרה העונה וצריך לחכות עוד שנה".

 

המעבדות התפזרו בכל הארץ

אתגר נוסף היה עזיבתם של חוקרים בינלאומיים במכון. "היו לנו 14 כאלה, בעיקר מהודו, שגרים בקריית שמונה בבתים ישנים ללא ממ"ד. כולם חוץ מאחד עזבו, לקחו את החופשה השנתית שלהם ועכשיו הם צריכים להחליט אם הם חוזרים. לסטודנטים הערבים גם יש אתגרים, הם חוששים להסתובב בדרכים, והייתה לנו גם הרוגה אחת, ממשתתפות המסיבה".

מה עשיתם במצב הזה?
"מיום ראשון התחלנו להתקשר ולבקש עזרה מכל החברים והשותפים שלנו באוניברסיטאות, בתי החולים ומכוני המחקר ברחבי הארץ. ההיענות הייתה אדירה.

"כל חוקר החל להתמקם במעבדה מארחת, בעיקר לפי המיקום של החוקרים והסטודנטים שלו. בהדרגה התחלנו להעביר לשם גם את הדוגמיות ואת הציוד. מכון מיג"ל בעצם פרוש היום משדה בוקר ועד קצרין, הכול בהתנדבות של המארחים.

"בסוף השבוע הראשון התקשרנו לחברה מומחית בשינוע חומרים ביולוגיים, והם העבירו חלק לקומה מינוס 1 של המכון, רק כדי לשמור עליהם. חלק העבירו למעבדות המארחות להמשך עבודה. היה לנו חשוב לחפש מקומות שגם אם תהיה בהם הפסקת חשמל, הם מגובים בגנרטורים, וגם שאם תהיה הפסקת חשמל כזו, השמירה על החומרים למחקר תהיה בעדיפות גבוהה, מה שלא בהכרח קורה בבית חולים".

פרופ' דרור נוי, ראש החוג לביוטכנולוגיה במכללה האקדמית תל-חי וראש מעבדה במיג"ל, מתאר כיצד המעבדות התפזרו בכל רחבי הארץ. "מנהלת מעבדה שלי התמקמה במעבדה פשוטה ללימוד ביולוגיה במתחם של מכללת תל חי בקצרין, וקבוצה אחרת במעבדה לחקר הכינרת בחוקוק, הקרובה לטבריה.

"אני עצמי במכון ויצמן, חלק מהניסוי שלי הועבר לתל אביב כי יש להם מכשור דומה לזה שבו השתמשתי במעבדה בתל חי, ושם עובד אחד המתמחים שלי. יש לי סטודנט מניגריה שהיה שם בחופש כשהאירועים התחילו ונשאר שם, והוא עושה עבודה חישובית מהבית, ויש לי עוד אחד כזה שעובד מהודו, ואחד מראש פינה".

זה יותר קשה או קל מהקורונה?
נוי: "יותר קשה כי בקורונה די מהר קיבלנו אישור לגשת למעבדות במקרה הצורך. גם אנחנו עצמנו לא בבית, וזה מאוד מורכב. ואין לנו שמץ מושג עד מתי. חלק מהחוקרים עובדים בשטחים פתוחים שאין בהם לא ממ"ד ולא אזעקות, וזה מאוד מסוכן".

היו עובדים שנשכבו לצד הכביש תחת התקפת טילים, כשהם מגינים בגופם על דגימות?
זיגדון: "הכול היה, גם כאלה".

"נלך לאסוף תרומות, אין ברירה"

אחרי השבוע הראשון של ההלם, מספר זיגדון, החל המכון במשימה של ארגון מערכות המידע וגיבוי החומרים בענן, ומהשבוע השלישי המכון עובד, רק באופן מבוזר.

הביזור בטח מקשה על העבודה.
"זה לא אידיאילי, הצוותים שלנו אוהבים לעבוד יחד ואת ההפריה ההדדית, אם כי יש פה גם יתרון של היכרות עם צוותים חדשים, עם רעיונות ותחומי מחקר חדשים, וכבר שמעתי על שיתופי פעולה שנרקמים".

מה יעלה בגורל הניסויים?
"במקומות שאליהם מותר להגיע, קנינו מיגוניות ופרשנו אותן שם, וחלק מהחוקרים מגיחים מדי פעם כדי לטפל בניסוי. במקומות שלא ניתן לגשת אליהם, המחקרים הופסקו, וכן, יש לזה משמעות.

"צריך להתמודד עם הכול. אין דחיות בהצעות מחקר, אין דחיות בדוחות על מענקים. להיפך, בחו"ל כל הזמן רוצים לבדוק שאנחנו בסדר, שכספי המענק שלהם לא הלכו לאיבוד, ומול חו"ל אתה לא רוצה להיראות מסכן".

קיבלתם עזרה מהממשלה?
"כלום. אנחנו מתוקצבים על ידי משרד המדע וקיבלנו עד היום רק 70% מהתקציב שהובטח לנו בתחילת השנה, וכבר סוף נובמבר ואין לנו מושג מתי ואם נקבל את השאר.

"בשנים האחרונות בנינו את המכון כך שכ-15% מההכנסות שלנו הן מהתעשייה, וכל זה כרגע נעצר. כל עסק נפגע בדרכו, וכרגע עסוק בספירת כוחות. הסטארט-אפים שקיבלו את הטכנולוגיות שלנו בזיכיון מתקשים כעת לגייס הון. מה נעשה? נלך לאסוף תרומות, אין ברירה.

"האתגר העיקרי הוא שקשה לתכנן קדימה, ואנחנו לא יודעים עד מתי יארחו אותנו. יש לנו חוקרים שהיגרו עבורנו לצפון, אפילו אחרי פוסט-דוקטורט בארה"ב, והצפון הוא לא הבית שלהם. זו שאלה טובה מתי ואם הם ירצו לחזור. אם הממשלה לא תפצה אותנו, אין לנו סיכוי להישאר שם".

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5%

דאו ג'ונס יורד ב-0.7% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על סיום המלחמה: "לא מוכן לתת את זה"

חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין