בזן: התאוששות הפעילות בנמל הים תקטין את הפגיעה שצפינו ברווח הנקי

לאחר פגיעה של 6.5 מיליון דולר באוקטובר בנתון הרווח הנקי של הרבעון המסכם, מעריכים כעת בבזן כי יוכלו לצמצם את היקף הפגיעה ברווח הנקי לרף התחתון שבין 20 ל-35 מיליון דולר

משה קפלינסקי / צילום: שגיא מורן
משה קפלינסקי / צילום: שגיא מורן

קבוצת בזן , המפעילה את בית הזיקוק במפרץ חיפה פועלת במתכונת מוגברת, מאז פרצה המלחמה, ואף דחתה טיפול תקופתי במתקניה למחצית השניה של 2024. אולם השלכות המלחמה עלולות לפגוע להערכתה ברווח הנקי שלה ברבעון המסכם של 2023 בסכום שמוערך בין 20 ל-35 מיליון דולרים. זאת משום שנוצרו לה לדבריה עלויות עודפות וישנן השפעות נוספות שצפויות לגרום לתוצאה זו. החברה הוסיפה כי ישנן גם התפתחויות חיוביות שעשויות לצמצם את העלויות הנוספות.

דיסקונט: רווח של 817 מיליון שקל, יחלק דיבידנד של 123 מיליון שקל 
שופרסל: גידול בהכנסות ושיפור ברווח; "לא צפויה השפעה מהותית עקב המלחמה" 

בשיחה עם גלובס מציינים בהנהלת החברה כי הנתונים שמתבררים מאז מלמדים, שהחזרה ההדרגתית של נמלי הים לפעילות, צפויה לצמצם את אותה פגיעה לכיוון הרף התחתון שלה. כאשר באוקטובר עצמו נגרמה פגיעה של כ-6.5 מיליון דולר ברווח הנקי של החברה, כתוצאה מעלויות המלחמה.

בזן מסכמת את הרבעון השלישי של השנה עם ירידה של 27% בהכנסות שלה. אלה הסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר בשלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר האחרון. הסיבה לירידה נבעה בעיקרה מהירידה במחירי הדלקים בעולם ביחס לשנה שעברה. מחיר חבית נפט גולמי ממוצע במהלך הרבעון השלישי ירד ב-14% ביחס לשנה שעברה ל-86.9 דולרים לחבית. כתוצאה מהקיטון בהכנסות, גם הרווח התפעולי של החברה ירד ב-56% ברבעון השלישי. בשורה התחתונה הרווח הנקי ירד ב-58% והסתכם ב-114.8 מיליון דולר.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירדו הכנסות בזן ב-25% ל-6.26 מיליארד דולר. אך שיעור הרווח הגולמי זינק מ-6.6% ל-10% בתשעת החודשים שחלפו. הודות לכך ולריסון הוצאות התפעול של החברה, הרווח התפעולי עלה ב-18% והסתכם ב-505 מיליון דולר בתקופה. הרווח הנקי עלה בשיעור דומה ל-378.3 מיליון דולר.

הנתון החשוב לבדיקת ביצועי החבר ההוא מרווח הזיקוק. זהו הפער בין מחירי הנפט שרוכשת בזן למחירים בהם היא מוכרת את תוצרי הזיקוק השונים שלה. בנתון זה נרשם שיפור ברבעון השלישי. מרווח הזיקוק המנוטרל עמד על 17.9 דולר לחבית ברבעון השלישי, למול 15.3 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד. מרווח הזיקוק בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 16.3 דולר לחבית, למול 14 דולר לחבית בשנה שעברה. ההנהלה צופה כי מרווחי הזיקוק הגבוהים יחסית, צפויים להימשך אל תוך שנת 2024. "אנחנו רואים מרווחים יותר גבוהים ממה שהיינו רגילים", ציינו בבזן. 

בזן מציגה: שיפור במרווח הזיקוק ברבעון השלישי

הנתון החשוב לבדיקת ביצועי החברה הוא מרווח הזיקוק. זהו הפער בין מחירי הנפט שרוכשת בזן למחירים בהם היא מוכרת את תוצרי הזיקוק השונים שלה. בנתון זה נרשם שיפור ברבעון השלישי. מרווח הזיקוק עמד על 17.1 דולר לחבית ברבעון השלישי שחלף, למול 11 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד, אך יש לציין כי אז בוצעה הדממה של חודש בשל שיפוץ במתקני החברה.

משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן,אמר עם פרסום התוצאות כי "בזן התגייסה מאז פרוץ המלחמה בשלוש חזיתות עיקריות - שמירה על הרציפות האנרגטית במשק, אספקת מוצרים ללקוחות הפטרוכימיה ותמיכה משמעותית בעורף הישראלי. אני גאה על ההישגים של הקבוצה בכל שלושת התחומים הללו. בנושא הרציפות האנרגטית פעלנו ועודנו פועלים במקצועיות ויצירתיות על מנת למנוע מחסור. אני חושב שבזן הוכיחה שוב שהיא אבן הראשה של אספקת הדלקים למדינה".

אסף אלמגור, מנכ"ל הקבוצה, ציין עוד כי "התקופה האחרונה הוכיחה מעבר לכל ספק את החיוניות שלנו למשק הישראלי. מאז השביעי באוקטובר, בזן הוכיחה עצמה כגורם קריטי בשמירה על רציפות האספקה למשק האנרגיה, החל מהשימוש בצי הספנות שלנו שפעל כמעט לבדו, אספקת סולר לחברת החשמל כחלופה לגז טבעי, דלקים למשרד הבטחון ואספקת דלקים סדירה לכל אזור וצורך במדינה. כבר כיום ניתן להתחיל להפיק לקחים ראשוניים בכל הנוגע לתכנון משק האנרגיה של מדינת ישראל לטווח הארוך".