יותר מ-2 מיליארד שקל במניות: מסע הקניות של כלל ביטוח הגיע לאמות

קבוצת הביטוח רכשה מידי אלוני חץ מניות של ענקית הנכסים ב-220 מיליון שקל • כלל ממשיכה לסמן את שוק הנדל"ן המקומי כאטרקטיבי מבחינתה: רכשה לאחרונה החזקות מהותיות בחברות אקרו, ישראל קנדה, גב–ים, שיכון ובינוי נדל"ן, אאורה, אפריקה מגורים וערד השקעות

שמעון אבודרהם, מנכ''ל אמות / צילום: סיון פרג' (עיבוד תמונה)
שמעון אבודרהם, מנכ''ל אמות / צילום: סיון פרג' (עיבוד תמונה)

כלל ביטוח ממשיכה להביע אמון בשוק המניות המקומי, ובחברות הנדל"ן בו, עם רכישות בהיקף כולל של יותר מ־2 מיליארד שקל בכחצי שנה בלבד.

האחרונה בשרשרת הייתה הרכישה השבוע של 2.5% ממניות אמות  תמורת 220 מיליון שקל. זאת לאחר ירידה של יותר מ־30% מהשיא שאליו הגיעה מניית הנדל"ן המניב בתחילת 2022, טרם עליות הריבית.

"מצויה בחדלות פרעון תזרימית": בית המשפט נתן צו עיכוב הליכים לקבוצת חנן מור 
שיאנית תשואה משדרות: הזמנה ממשרד הביטחון מקציפה את מניית ארית 

בקבוצת כלל מעריכים את השוק המקומי כזול משמעותית ביחס לזה האמריקאי - כך שיש לו פוטנציאל לעלות יותר. כמו באמות, החברה נוהגת לרכוש מניות של חברות מקומיות שהציגו ירידה משמעותית משיאן, תוך דגש על תחום הנדל"ן כאמור. הדבר נכון גם לגבי רכישות קודמות שביצעה כלל במניות אקרו נדל"ן  (ירידה של יותר מ־50% מהשיא), גב ים , ישראל קנדה , אפריקה מגורים  ועוד.

את מניות אמות רכשה כלל מידי החברה האם אלוני חץ , באמצעות חברת החיתום ווליו בייס, והיא תהפוך כעת לבעלת עניין בחברה הנסחרת בשווי של כ־9 מיליארד שקל. אמות, בניהולו של שמעון אבודרהם, פועלת בתחומים של בנייני משרדים, מסחר, תעשייה ולוגיסטיקה, ובסך הכול חולשת על 114 נכסים בהיקף של 19.5 מיליארד שקל.

שיערוכים חיוביים, אבל פחות

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה אמות ירידה של 35% ברווח הנקי ל־449 מיליון שקל, לצד ירידה של 27% בהכנסותיה שעמדו על 865 מיליון שקל. לכך הובילה ירידה בהיקף השיערוכים החיוביים בנכסיה.

עם זאת, אמות הפכה בשנה האחרונה לרגל היציבה בעסקיה של אלוני חץ, כשחברת ההחזקות שמוביל נתן חץ רשמה ירידת ערך משמעותית בשווי נכסיה המניבים (בעיקר משרדים) בארה"ב, בייחוד בוושינגטון ובבוסטון.

ברבעון השלישי רשמה אלוני חץ שיערוכי נדל"ן שליליים על נכסיה בחו"ל של 491 מיליון שקל, ובסך הכול הפחתות ערך של 2.3 מיליארד שקל במהלך חמישה רבעונים. ההפסד הנקי של הקבוצה ברבעון השלישי היה 459 מיליון שקל, ומתחילת השנה הסתכם ב־1.1 מיליארד שקל.

רכישות גם בתעופה ואנרגיה

כאמור כלל ביטוח סימנה את שוק הנדל"ן. בתחילת החודש רכשה 4% ממניות חברת הנדל"ן המניב גב ים מידי החברה האם נכסים ובנין, תמורת 245 מיליון שקל. לפני כן השקיעה 100 מיליון שקל בחברה היזמית אקרו נדל"ן ועשרות מיליוני שקלים בהנפקה של היזמית ישראל קנדה. עוד נרכשו על ידה לאחרונה מניות של היזמיות שיכון ובינוי נדל"ן  (400 מיליון שקל), אאורה  (110 מיליון שקל), אפריקה מגורים (330 מיליון שקל) ומניות בערד השקעות  (בעלת השליטה בחברת הנדל"ן ישרס, בסך 250 מיליון שקל).

בין לבין כלל רכשה גם מניות בחברות התעופה אל על  (120 מיליון שקל) וישראייר , בחברת משק אנרגיה  (210 מיליון שקל), בעקבות זכייתה של החברה הבת במכרז על תחנת הכוח אשכול), בחברת החלום אלקטריאון  ובבנק הפועלים  (רכישה מידי שרי אריסון).