2,000 דולר לפריט: הקסדה שהפכה ללהיט בעזה וגם במלחמה באוקראינה

איזה יתרון יש לקסדה טקטית, מה מחירו של רחפן, ואיזה הבדל יש בין רמות ההגנה של הלוחות הקרמיים השונים? • וגם: באילו אתגרים נתקלים ברכישת ציוד צבאי בחו"ל?

מה הלוחמים מבקשים, וכמה זה עולה / צילום: Shutterstock
מה הלוחמים מבקשים, וכמה זה עולה / צילום: Shutterstock

אמ;לק

מילוי הפערים בציוד הדרוש ללוחמים בשטח הוא משימה לא פשוטה, ולא זולה כלל. המוצרים צריכים לעמוד בסטנדרטים צבאיים, התחרות מול רוכשים אחרים בחו"ל ניכרת והמחירים נעים בין אלפי שקלים כשמדובר באפודים קרמיים או קסדות ומגיעים לעשרות ואף מאות אלפים כשמדובר ברחפנים. 

המלחמה תפסה את ישראל לא רק בהפתעה מבחינה טקטית, אלא גם בסיטואציה לא נוחה מבחינה לוגיסטית. גיוס המילואים הנרחב הוביל למחסורים למכביר שנרשמו בפריטי ציוד מסוימים. מנעד המוצרים הדרושים הוא עצום - החל מברכיות, דרך אמצעי ראיית לילה, ועד מוצרים סבוכים יותר, הן מבחינת האיתור והן ברמת המחירים, כמו לוחות קרמיים, קסדות ואף רחפנים.

המחסור בציוד בצה"ל והתעשייה האזרחית שקמה כדי למלא אותו
הצוללת | "בלי AI אי אפשר למפות נכון את מצב ומיקום החטופים. זה כלי שמאפשר את השבתם"
חצי שעה של השראה | "יצירת מציאות חלופית צריכה להיות חלק מהמודל": הלקח העסקי ממחדל יום כיפור

המחסור הוביל להירתמות אזרחית נרחבת שמנסה להשלים את הפערים, אך האתגרים אינם פשוטים. בראש ובראשונה, עם כל הרצון הטוב, יש צורך להשיג מוצרים איכותיים שעומדים בסטנדרטים צבאיים - וגם להימנע ממגוון נוכלויות למיניהן שמנסות לנצל את המצב. נוסף לכך, גם כאשר מאתרים ספקים של ציוד מתאים, הפנייה לחברות בינלאומית נתקלת בתחרות מצד לקוחות אחרים ברחבי העולם. באופן בולט, מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022, בקייב מעוניינים במיטב הציוד ופחות מתמקחים על המחירים מאשר הישראלים.

"בסוף, צריך לזכור שאנחנו טיפה בים, לעומת מה שמשרד הביטחון צריך", אומר היזם ערן אפרת, שמנצל את כישוריו לאספקת אמצעי לחימה לחיילי צה"ל שבחזית. "אנחנו נכנסים במקומות שנגמר הכסף, את רוב הדברים - הם קונים. אנחנו סוגרים פינות קטנות־גדולות. החבר'ה האלה רוכשים במיליארדים. בעשרות מיליונים זה נחמד, אבל זה לא מה שיציל את צה"ל".

לוחות קרמיים

על מנת לספק הגנה משופרת מפני רסיסים וקליעים ישנם אפודי מגן שמצויידים בלוחות מיגון נוספים. "המילה קרמי מתייחסת למנעד רחב של פלטות שאנחנו קוראים להם 'קרמי', אבל לא כולם קרמיקה", מסביר עפרת. הלוחות הקרמיים מדורגים ברמות לפי ביצועיהם במבחן ירי, סוג הנשק ומהירות הקליע שהם מסוגלים לעצור. מרמה 3 והלאה נמצאים אלו המסוגלים לעצור כדורי רובה ואלה הם הרלוונטיים לצה"ל. את הפלטות אמנם סופרים ביחידות, אבל חשוב לקחת בחשבון כי עבור אפוד קרמי יש צורך בשני לוחות: לגב ולבטן.

 

לוח קרמי רמה 3, למשל, מורכב מפוליאתילן ולא מקרמיקה. זה לא הופך אותו לפחות מגן, הוא נועד לעצור שש פגיעות של קליעי נאט"ו 7.62. ההבדל הוא שהחומר סופג את פגיעת הקליעים והאנרגיה באופן שונה. ברמה מעט יותר גבוהה, רמה 3+, ניתן למצוא בישראל פלטות בטווח מחירים של החל מ־1,000 שקל ועד 1,400 שקל.

מעליה מגיעה רמה 4, שבה האפוד כבר כבד בהרבה, והיא נועדה לבלום פגיעה אחת של כדור חודר שריון. מחיר לוח רמה 4 בארה"ב עומד על כ־250 דולר, אך כשמדובר בצה"ל העלות הופכת לגבוהה יותר כי למחיר מתווספות עלויות שינוע לישראל. "אם לוקחים את המנעד הרחב של מה שצה"ל מאשר", מספר אפרת, "המחירים ללוחות נעים בין 260-150 דולר, לפני עלות אפוד".

אפודים

תחום האפודים הוא נרחב ומגוון והם מספקים הגנה כמו גם יכולת לנשיאת ציוד - לדוגמה, תא לשקית שתייה (שלוקר), תאים למחסניות, תא לרימונים ועוד. כמובן שהשוני תלוי גם בעובדה האם האפוד מאפשר הוספת לוחות קרמיים. כלל השיקולים הללו מובילים למנעד מחירים רחב מאוד: בזמן שאפשר להשיג אפוד זול מסין ב-100 דולר או מארה"ב ב-120 דולר, אלו הטובים מתוצרת אמריקאית עולים 1,000 שקל, לפני מע"מ.

 

קסדות

הביטוי "קסדה טקטית" הפך לשגור בפי כל בעת האחרונה, אך לא מדובר בקסדות שבהכרח מספקות הגנה טובה יותר. קסדה טקטית מצוידת במסילות שמאפשרות לחבר אליה ציוד כמו פנס או אמצעי ראיית לילה. לרוב הן גם קלות יותר ונוחות יותר, אך הרכב החומרים של הקסדה הטקטית די דומה, וכולל קצף הגנה ושכבות הגנה. בין אם זו קסדה טקטית או קסדה רגילה, כל אחת מהן אמורה להגן על הראש מפני רסיסים וכדורי 9 מ"מ.

 

שיקול נוסף ברכישת קסדות הוא משקלן, הקסדות היקרות יותר הן נוחות יותר ומשקלן נע סביב 1.2-1 ק"ג. מחירן של קסדות טקטיות מתחיל ב־550 דולר ליחידה, לפני העלויות הלוגיסטיות. בד בבד, קסדות שמיועדות ליחידות מיוחדות מגיעות גם למחיר של 2,000 דולר ליחידה, אלה קלות יותר ומגנות יותר. זהו לא רף המחיר העליון לקסדות, אך הוא כזה שמשקף את המיטב הנדרש לצה"ל.

אפרת מציין כי מדובר בתחום סבוך כאשר האתגר המרכזי הוא העובדה שצה"ל מאשר כמות מעטה של ספקים, ובמרכזם ארבע חברות אמריקאיות. בה בעת, לקסדות יש אורך חיים מוגבל והן אינן מוצר מדף, ועל כן הזמנתן סבוכה יותר מאשר מוצרים אחרים. "אוקראינה היא גם צרכנית, שקונה מאמריקאים והם פחות מתמקחים", מציין אפרת. "אנחנו תמיד מתמקחים. המוכר לא יוריד במאות דולרים, יוריד 20-10 דולר לפריט, תלוי בכמה הוא מסוגל לייצר. אם הוא מוכן לתת 'ליין' ולוותר על אוקראינה".

טכנולוגיה: רחפנים ומצלמות

צה"ל עושה שימוש נרחב במגוון רחפנים ביחידות שונות, מאיסוף מודיעין ביום, דרך תצפיות בלילה ועד ליכולות נוספות שנדרשות עבור היחידות המיוחדות. הכוחות המתמרנים הרבים, שאינם נמנים בהכרח על היחידות המיוחדות, זקוקים לרחפנים המצוידים באמצעים תרמיים, כלי יעיל שמאפשר להם ראיית לילה. במחירי הרחפנים הללו מתגלים פערים ניכרים: כמעט בכולם אלה האמריקאיים זולים יותר מהישראליים. כך, מחירו של רחפן תרמי בישראל עומד על כ־80-40 אלף שקל, יקר בהרבה מפריטים דומים בארה"ב, שמחירם עומד על כ-10,000-5,000 שקל. אפרת ושותפיו למשימות התעסקו גם עם אמצעים חסויים המשמשים יחידות מיוחדות, רחפנים שמחירם מאמיר ל-250-240 אלף שקל ליחידה.

 

לצד זאת, אפרת התעסק לאחרונה גם עם מיזמים חשובים מאוד, מצילי אדם של ממש, שהסכומים בהם נמוכים יותר. אחד מהם הוא מיזם התקנת מצלמות לרכב קרבי משוריין (רק"ם). מחיר מצלמה כזו עומד על כ-1,500-1,400 שקל, אבל היא מביאה תועלת רבה ומאפשרת לזהות איומים ב־360 מעלות סביב הכלים. המצלמות מותקנות בטנקים ונגמ"שים וגם בציוד מכני הנדסי (צמ"ה).