ניהול | דעה

מקצועי לצד אישי: אתגרים ניהוליים במשבר

ההכרח לקיים כלכלה איתנה ולהבטיח עורף חזק והמשכיות תעסוקתית בעת משבר, מעמידה דמויות ניהוליות תחת סממנים ברורים של "טראומה משותפת"

אתגרים ניהוליים במשבר / צילום: שאטרסוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אתגרים ניהוליים במשבר / צילום: שאטרסוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכותבת היא פסיכולוגית ארגונית ייעוצית, יועצת לארגונים ולמנהלים 

בסקר מנהלים שערכתי זמן קצר לאחר ה־7 באוקטובר, הציפו מנהלים ומנהלות ממגוון רחב של ארגונים, אתגרים המעסיקים אותם בעת הזו. בסקר זוהו ארבע קטגוריות עיקריות: הראשונה קשורה באתגרים תפעוליים, כמו קושי לתכנון במציאות לא ודאית. השנייה התמקדה בניהול הרגשי של האנשים, הכולל מציאת איזון בין הצרכים האישיים לדרישות התפקיד. השלישית מתייחסת לצורך לעמוד ביעדים ובשמירה על רמות פרודוקטיביות גבוהות. לבסוף עלו גם אתגרים אישיים, לרבות מציאת איזון בין חייהם האישיים לבין תפקידם הניהולי. 

הפסיכולוג שמלווה חברות הייטק מסביר איך לנהל בזמן מלחמה 
ניהול במשבר ומלחמה: מה עושים בחברות מובילות ומה הטיפים של המומחים

האתגרים שעלו מזכירים מושג מעולם הטיפול הפסיכולוגי: "טראומה משותפת", קרי, אירוע מסכן חיים המתרחש בהקשר של קהילה אשר בה המטופלים והמטפלים חשופים לאותם גורמי הסיכון ולתוצאותיו. מחד, כאשר יש צורך מצד גורמים רבים בקבלת סיוע, והמטפלים והמטופלים חווים מצוקות דומות, נוצר קושי לתת תמיכה מקיפה ואיכותית. מאידך, טראומה משותפת יכולה לטפח תחושה של סולידריות ולסייע במתן העזרה.

גם המנהלים באותה קלחת

ההכרח לקיים כלכלה איתנה ולהבטיח עורף חזק והמשכיות תעסוקתית בעת משבר, מעמידה דמויות ניהוליות תחת סממנים ברורים של "טראומה משותפת". מציאות משברית, שבה מתגלה המנהיגות יותר מאשר בעתות שגרה, מבקשת מענה לשאלה כיצד יכולים מנהלים ומנהלות להמשיך לתת הכוונה, מענה רגשי ומקצועי תוך כדי שגם הם חשופים לאותם גורמי סיכון?

הסקר בחן כיצד התנהגות מצד הממונים עזרה למשיבים להיות במיטבם בימים אלה, לצד התנהגות שלא. שלוש קטגוריות מרכזיות של התנהגויות שליליות של מנהלים בעת משבר עולות מהנתונים: הקטגוריה הראשונה היא התעלמות, המתבטאת ב"לא שאל אישית מה קורה". הקטגוריה השנייה התייחסה לרמת הלחץ והדרישות. הקטגוריה השלישית נגעה בתקשורת לקויה שהתבטאה למשל ב"הודעות של המנהלים דרך וואטסאפים בלבד".

לצד אלו, עלו פעולות הקשורות בגישה תומכת אשר באה לידי ביטוי במספר מישורים: הפעולה החיובית הבולטת ביותר נגעה במתן האפשרות לעבוד מרחוק, בימים של שיגור טילים. פעולה מוערכת נוספת קשורה לביטחון תעסוקתי על ידי "הבטחה שהשכר לא ישתנה". כמו כן, צוינו פעולות הקשורות בתמיכה רגשית באמצעות שיחות אישיות. מתן מענה לצרכים פסיכולוגיים, ובהם אכפתיות, שייכות, והכרה מניעים תמיד לעשייה מעל ומעבר, ומוערכים יותר בשעות הקשות של האדם.

*** גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים