גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעלומה הירושלמית: מי קנה עשרות דירות קטנות בעיר מתחילת המלחמה?

בחודשים האחרונים, וביתר שאת מאוקטובר, נמכרו עשרות דירות קטנות בירושלים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים ● במרכז הביקוש עומד פרויקט מידטאון במרכז העיר, בו דירת שני חדרים עלתה בממוצע 3.2 מיליון שקל ● מי עומד מאחורי העסקאות ולמה דווקא בבירה?

מתחם בית החולים שערי צדק הישן בירושלים, באזור מוקם פרויקט מידטאון / צילום: מתוך ויקיפדיה - Sir kiss
מתחם בית החולים שערי צדק הישן בירושלים, באזור מוקם פרויקט מידטאון / צילום: מתוך ויקיפדיה - Sir kiss

משהו מוזר מתרחש בירושלים: גורמים מאורגנים רכשו בחודשים האחרונים עשרות דירות קטנות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בפרויקטים חדשים. הבולט שבהם הוא "מידטאון ירושלים" של ישראל־קנדה, שמוקם במתחם הישן של בית החולים שערי צדק.

רק לסבר את האוזן: מאז פרוץ המלחמה, כמות הדירות של עד שני חדרים שנרכשה בירושלים, דומה לכמות כלל הדירות שנרכשו בתל אביב ונרשמו עד כה ברשות המסים. 

אושר: תקנות חדשות שיקצרו את משך הזמן לקבלת היתר בנייה 
חוזה לחמש שנים וחדר אוכל צמוד: כך ייראה המעבר של ניר עוז לקריית גת
הסקר שמגלה: בכמה יורד מחיר דירה בלי ממ"ד במרכז הארץ?

הנתונים, שנאספו ממערכת "מידע נדל"ן" של רשות המסים, מראים כי מפרוץ המלחמה בוצעו 75 עסקאות לדירות קטנות של עד שני חדרים בירושלים, לעומת 17 בלבד בתל אביב. בחיפה נרשמו 31 כאלו, בבאר שבע 10, בפתח תקווה תשע, בראשון לציון ארבע ובנתניה שתיים בלבד.

מספר העסקאות בתקופה זו בירושלים אף גבוה מלפני המלחמה: על פי נתוני רשות המסים, בשמונה השבועות שקדמו למלחמה, מה־14 באוגוסט עד יום שישי 6 באוקטובר, נרשמו רק 59 עסקאות לדירות שני חדרים בירושלים. בתקופה המקבילה ב־2022 אגב (בחודשים אוקטובר־נובמבר), נרשמו 128 עסקאות כאלו בירושלים - אך מדובר בתקופה שבה הפעילות בענף הייתה ערה הרבה יותר.

לשם השוואה, בתל אביב נרכשו בחודשיים שלפני המלחמה 112 דירות קטנות, ובתקופה המקבילה למלחמה בשנה שעברה - 130 דירות קטנות.

 

משקיעים, חרדים או תושבי חוץ?

מבדיקה שערכנו בגלובס עולה כי התופעה החלה עוד לפני חגי תשרי האחרונים, וכי שני פרויקטים חדשים עמדו במרכז ההתנפלות על דירות ירושלמיות קטנות. הראשון, כאמור, הוא מידטאון של ישראל־קנדה. בחודשיים האחרונים מכרה ישראל־קנדה כ־150 דירות (לא רק דירות שני חדרים) בפרויקט זה. ברשות המסים כבר דווחו 53 דירות שני חדרים בשטח ממוצע של 49 מ"ר ובמחיר ממוצע של 3.297 מיליון שקל. 

יש לזכור כי העסקאות במאגר "מידע נדל"ן" של רשות המסים מועלות אליו תקופה מסוימת לאחר ביצוע העסקאות בפועל - לעתים גם חודשים, כך שהנתונים המוצגים כאן עוד צפויים להתעדכן בהמשך הדרך. 

פרויקט שני צנוע יותר בממדיו מוקם ברחוב שרי ישראל 12 ע"י חברת א.ר. בסט נכסים ואחזקות שמקימה שם מבנה בן 6 קומות ו־33 יחידות דיור. בפרויקט זה נמכרו 14 דירות קטנות של שני חדרים.

על פי התנהלות המכירות בשני הפרויקטים ברור כי הרוכשים הם גופים מאורגנים. במידטאון בוצעו רוב הרכישות במספר גלים: ב־20 בספטמבר נרכשו 3 דירות; ב־17 באוקטובר נרכשו עוד 8; למחרת, ב־18 באוקטובר נרכשו עוד 12 דירות, ועוד 8 דירות נרכשו שבוע לאחר מכן ב־24 וב־25 באוקטובר.

בשרי ישראל 12 נרכשו ביום אחד באוגוסט לא פחות מ־14 דירות: 12 דירות של שני חדרים, בשטח ממוצע של 44 מ"ר, ובמחיר ממוצע של 1.814 מיליון שקל, ועוד 2 דירות של 3 חדרים, 67 מ"ר, ב־2.89 מיליון שקל כל אחת.

מדובר בהיקף רכישות של כ־200 מיליון שקל רק בשני הפרויקטים הללו, שבהם היו סימנים ברורים לכך שיד מכוונת - אחת או כמה, עמדו מאחורי העסקאות ומעוניינים לצבור כמות גדולה של דירות קטנות בפרויקטים חדשים בירושלים.

דניאל בוזגלו, מתווך נדל"ן ירושלמי, משער כי הרוכשים, לכל הפחות בפרויקט מידטאון, הם קבוצות של משקיעים ישראלים שהתאגדו יחד, או קרנות השקעה בנדל"ן. כך או כך, לדבריו מדובר בגורמים שבוודאי זכו לתנאי רכישה טובים "בתמורה" להיקפים הגדולים.

"אני מניח שישראל־קנדה הפעילה את מערך השיווק המשומן שלה והבטיחה לעצמה דרך הערוצים האלה פריסייל (קדם מכירה - א"מ, י"נ) מוצלח שמבטיח ליווי בנקאי ומימון לפרויקט ונותן לו דחיפה אדירה קדימה".

יש המשערים כי הרוכשים הם תושבי חוץ, ייתכן מן החברה החרדית, ויש לכך ביסוס סביר על סמך ההתעניינות הגוברת מחו"ל לרכישת דירות בארץ, בשל האנטישמיות הגואה. "הרבה מאוד תושבי חוץ מתעניינים בתקופה הזאת ברכישת דירות בישראל, ובטח בירושלים, שתמיד משכה אותם", אומר איציק לוי, יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, הפעיל זה שנים בירושלים. "יש התארגנויות של קהילות שלמות מחו"ל כיום, שמתעניינות ברכישה גם לשעת הצורך וגם כדי לחזק את המדינה. בפרויקט כמו מידטאון הם מקבלים גם נוף לעיר העתיקה ונמצאים מרחק הליכה מהכותל, וזה כמובן מוסיף לביקוש מצידם".

נוסף על כך נציין כי מרבית מהרכישות המצוינות לעיל התבצעו בתקופה שבה הפיחות בשקל היה בשיאו, עובדה שיכולה להתגלגל לחיסכון משמעותי עבור רוכשים מחו"ל.

קבלנים לא אהבו את הדירות הקטנות בעבר

נתון חריג נוסף הוא נתח העסקאות על דירות קטנות בשוק הירושלמי כולו: 75 דירות שני החדרים שנרכשו מתחילת המלחמה מהוות כשליש מכלל העסקאות שבוצעו בבירה.

מנתוני הלמ"ס עולה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, משקל העסקאות על דירות של עד שני חדרים מכלל העסקאות הגיע ל־6%. בירושלים משקלן גבוה יותר והגיע בתקופה הזו ל־9%. ברור לפיכך כי מדובר באירוע חריג שפקד את השוק הירושלמי בתקופה האחרונה.

בוזגלו מציין כי שוק הדירות הקטנות בבירה ער ופעיל גם בימי שגרה: "כיום, כמעט בכל פרויקט התחדשות עירונית קיימות דירות כאלו, כי כך העירייה מחייבת. היא גם לא דורשת כופר חניה (היטל המושת על היזם מצד העירייה), ושטח הממ"ד, הפטור מהיטלים וממסים, גדול יחסית, כך שלחברה הבונה מדובר במוצר משתלם. מה גם שבדירות קטנות קל יותר להעלות את המחיר משום שהרף ההתחלתי נמוך יותר בשל גודלן. גם מבחינת המשקיע מדובר ב'מוצר' כדאי - בייחוד אם התחזיות לקפיצת מחירים אחרי המלחמה יתממשו".

"במשך תקופה ארוכה היו פחות דירות קטנות בירושלים, בעיקר משום שהקבלנים לא מאוד אהבו אותן", מוסיף לוי. "אבל לאחרונה יש ביקוש הולך וגדל לדירות הללו, גם מצד משקיעים שיכולים להציע אותן לשכירות, וגם מצד משפחות חד־הוריות, לגרושים ולרווקים, שעבורם זהו פתרון מגורים מצוין". ככלל ניכר כי שוק הנדל"ן הירושלמי סובל פחות מאימת הרקטות שנורו לעבר אזורים שונים בארץ, שעיקרם ערי הדרום וגוש דן. לגבי תל אביב נציין, כי מעבר למלחמה נראה שהעיר מצויה בשפל שקשה לזכור דומה לו בעסקאות נדל"ן, וכי ניכר פער גדול בין מוכרי הדירות לבין רוכשים.

וכך, בעוד שבירושלים נרשמו ברשות המסים עד כה 244 עסקאות מאז פרוץ המלחמה, מי שמדורגת אחריה ברשימה היא חיפה, שבה נרשמו עד כה 223 עסקאות, פתח תקווה עם 143 עסקאות, נתניה 99, ותל אביב 77. ערים מובילות אחרות כראשון לציון, אשדוד ובאר שבע, שספגו מנה נכבדה של רקטות - נותרו הרחק מאחור.

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית