מכה לפלסאנמור הישראלית: אחת מהלקוחות הגדולות ביטלה הזמנה

GE Healthcare, שמחזיקה ב-7% מהחברה, ביטלה הזמנה לרכש 15 אלף מערכות אולטרסאונד ביתי, בטענה כי המוצרים לא מתאימים למערכת הפעלה iOS • פלסאנמור: "המוצר תואם iOS, בקשות GE טופלו ע"י החברה, דוחים את הטענות"

מנכ''ל פלסאנמור ד''ר אלעזר זוננשיין ומוצר החברה / צילום: פלסאנמור יח''צ
מנכ''ל פלסאנמור ד''ר אלעזר זוננשיין ומוצר החברה / צילום: פלסאנמור יח''צ

חברת ביומד שנייה מודיעה השבוע על בעיות בהסכם עם חברת מכשור רפואי גדולה: לאחר שאמש (ד') אפיטומי מדיקל , המפתחת גלולה להרזיה הודיעה כי נסטלה עלולה שלא לממש את הסכם השיווק שחתמה אפיטומי מולה, היום מודיעה גם פלסאנמור , המשווקת מערכות אולטרסאונד ביתי, על ביטול הזמנה שקיבלה מאחת משתי הלקוחות הגדולות שלה, GE Healthcare.

למרות ההסתבכות של חנן מור: הפחד בגזרת החוב הקונצרני בתל אביב מתפוגג 
שטראוס מציגה גידול ברווחיות ומסבירה את עליית המחירים 

הבוקר נסחרה מניית פלסאנמור במחיר המגלם לחברה שווי של 360 מיליון שקל. בשעה זו מניית החברה יורדת בכ-8%.

על פי ההודעה, GEHC עדכנה את החברה כי היא מבטלת הזמנה שביצעה לרכש 15 אלף מערכות Pulsenmore ES. בהודעתה העלתה GEHC טענות בדבר אי תאימות המוצר למערכת ההפעלה iOS, מערכת ההפעלה של מכשירי חברת אפל.

פלסאנמור טוענת כי המוצר שלה "תואם מערכת iOS כמשמעות המונח בהסכם ההפצה בין הצדדים". עם זאת היא מודה כי GEHC העלתה בחודשים האחרונים טענות מסוימות בקשר למאפיינים טכניים מסויימים של גרסת ה-iOS של המוצר. "בקשות אלה טופלו ומטופלות על ידי החברה יחד עם הצוות הטכני של GEHC", אומרת החברה, אולם לדבריה "החברה הבהירה שעניינין של הבקשות הן שדרוג המוצר ושיפורו", כלומר גם בלעדיהן בעיניה המוצר תואם iOS.

GEHC ביטלה כאמור את ההזמנות למוצר, והודיעה כי היא עשוה לספק הזמנות חדשות בעתיד, אם הבעיות יפתרו לשביעות רצונה. פלסאנמור מצידה הודיעה כי "עמדת החברה היא כי על GEHC לעמוד במלוא התחייבויותיה על פי הסכם ההפצה שנחתם בין הצדדים".

פלסאנמור הוקמה ומנוהלת על ידי ד"ר אלעזר זוננשיין, בעבר מייסד ומנכ"ל חברת המכשור הרפואי מדיגוס, שפיתחה מערכת לטיפול זעיר-פולשני בצרבת, אך לא הצליחה להתבסס בשוק תחת הנהלתו.

פלסאנמור דיווחה על חריקות בקשר עם GE כבר לפני חודשיים

הסיפור של פלסאנמור נראה היה כמתקדם לכיוונים מוצלחים יותר כאשר קופת חולים כללית חתמה על הסכם שיווק למוצרי החברה, ואף השקיעה בקמפיין פרסומי מקיף לשיווק המוצר, ואחר כך קיבלה החברה השקעה עם אופציה לשיווק המוצר מ-GE.

GE חתמה במאי 2022 על הסכם השקעה ושיווק עם פלסאנמור. במסגרת ההסכם הייתה GR אמורה להשקיע סכום כולל של 42 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד שקל, גבוה ב-130% משווי החברה באותה תקופה, ולקבל מן החברה זכויות שיווק על בלעדיות בטריטוריות מסויימות. החלק הראשון של ההשקעה בוצע במועד ההודעה על ההסכם, ב-2022, בהיקף של 21 מיליון דולר ובעבור השקעה זו מחזיקה GE כעת 7% מהחברה. השקעה שניה בהיקף של 21 מיליון דולר גם כן, הייתה אמורה להתבצע בספטמבר 2023 ולא בוצע כאמור. 

אולם ב-28.9 השנה, דיווחה החברה על חריקות ראשונות בקשר עם GE, כאשר האחרונה לא ביצעה השקעה נוספת בהיקף של 21 מיליון דולר שהייתה אמורה לבצע על פי הסכם, בטענה כי פלסאנמור לא עמדה באבן דרך של קבלת אישור FDA למוצרי החברה. זוננשיין הסביר אז ל"גלובס" כי קבלת האישור נדחתה כי הניסוי של החברה הואט, עקב סיום מגיפת הקורונה שהוביל לירידה בדחיפות שרואה ה-FDA באישור מוצרים רפאויים ביתיים. החברה הדגישה אז כי הניסוי שערכה הושלם כצפוי, ורק הבירוקרטיה מול ה-FDA היא זו שהתעכבה ועיכבה גם את המשך מימוש ההסכם מול GE.

בדוחותיה האחרונים דיווחה החברה על ירידה קלה בהכנסות, אבל שידרה אופטימיות בזכות צבר ההזמנות שהתבסס בעיקר על 15,000 המכשירים הנוספים שהיו אמורים להגיע ל- GE. זוננשיין הסביר אז כי פלסאנמור העלתה את מכיר המכשירים עקב עלייה בעלות הרכיבים, וכי חלק מהלקוחות לא היו מאושרים מכך שאינם יכולים להזמין את המוצר במחיר הקודם. "המחיר לאייפון יקר מהמחיר לאנדרואיד, והיו כאלה שרצו לקבל את זה באותו המחיר", אמר אז.

הלקוח השני של החברה הוא כאמור שירותי בריאות כללית, שהזמינו גם הם 20 אלף יחידות, מהם סופקו נכון לסוף ספטמבר כ-70%. מכבי הודיעה גם היא על תחילת מו"מ עם החברה, אך כרגע אין לה לקוחות נוספים.

הכנסות החברה בפועל במחצית הראשונה של 2023, עמדו על 2.4 מיליון שקל, לעומת 3.3 מיליון בתקופה המקבילה. הרווח הגולמי על ההכנסות היה 0.9 מיליון שקל, ההפסד התפעולי היה 29 מיליון שקל, וההפסד הנקי, כ-22 מיליון שקל. יש לציין כי הוצאות המחקר והפיתוח, בהיקף של 17 מיליון שקל, היו חריגות וקשורות בניסוי הקליני שערכה החברה וסיימה.

בקופת החברה בסוף המחצית היו 166 מיליון שקל, כך שיש לה הזדמנות להמשיך לנסות לשווק את מוצריה בשוק האירופאי, האוסטרלי עבורו קיבלה אישור לאחרונה ובשוק האמריקאי שעשוי להיפתח בפניה בשנה הבאה אם תקבל את אישור ה- FDA.