5 מיליארד שקל התאדו: מה קרה לחברה של אחד הקיבוצים העשירים בישראל?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • מניית מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, נפלה ביותר מ־50% מהשיא לפני שנתיים, שהקנה לה שווי של כ־9 מיליארד שקל • לאחר הפריחה בימי הקורונה, חווה החברה מקיבוץ יזרעאל ירידה בעסקים, בשל מלאים שנצברו אצל מפיציה, עליית הריבית ופגעי מזג האוויר

הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח''צ
הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח''צ

בקיבוץ יזרעאל אוהבים להיזכר כנראה באותה אסיפה סוערת בפברואר 2012, שבה הצביעו החברים נגד מכירת השליטה במפעל לייצור רובוטים לניקוי בריכות, מיטרוניקס. זו הייתה הצעה מפתה שהגישה המתחרה האמריקאית הייוורד (Hayward), שנקבה בסכום של 180 מיליון שקל עבור מניות הקיבוץ. המחיר שיקף פרמיה נאה של קרוב ל־30% ביחס למחיר השוק של מניית מיטרוניקס באותו זמן, כשמול עיני התומכים במכירה עמדו גם חששות לגבי עתיד עסקיה, בעקבות צפי לעלייה בתחרות.

נובמבר ירוק לחסכון: מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל? 
בצל סיום הפסקת האש: הדולר מתחזק מול השקל 

כמעט 12 שנים לאחר מכן, שווה כיום הנתח של יזרעאל במניות מיטרוניקס  (56%) יותר מפי 10 מאותו סכום, מה שהופך אותו לבטח לאחר הקיבוצים העשירים בישראל. בדרך, בשנים 2017 ו־2020 אף מכר הקיבוץ מקצת ממניותיו במיטרוניקס תמורת כ־230 מיליון שקל, מה שאפשר חלוקת רווחים נאה לחבריו.

אלא שלסיפור ההצלחה המרשים של מיטרוניקס נלווה לאחרונה טעם חמצמץ: לאחר שהניבה תשואה חלומית למשקיעים, איבדה מניית מיטרוניקס יותר מממחצית משווייה בשיא לפני שנתיים, בעקבות הרעה בתנאי השוק שבו היא פועלת. בדוחות הכספיים לרבעון השלישי שפורסמו השבוע אף הופיע הפסד - אירוע נדיר מבחינתה שהתרחש לאחרונה (ברבעון השלישי) בשנת 2008, שבה פרץ משבר האשראי העולמי.

כך, משווי של כ־9 מיליארד שקל בשיא ב־2021 ירד שווייה של מיטרוניקס כיום ל־4 מיליארד שקל "בלבד". חלקו של קיבוץ יזרעאל במניות החברה קטן בהתאמה, מכ־5 מיליארד שקל בשיא לפני שנתיים לכ־2.2 מיליארד שקל כיום. נתח זה עדיין משקף שווי "על הנייר" של כמה וכמה מיליוני שקלים לכל אחד מחברי הקיבוץ.

 

הקיץ התחיל מאוחר

פעילותה של מיטרוניקס מתרכזת בפיתוח ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, וכן מוצרים נלווים (כיסויים לבריכות, אמצעים להגנה מטביעה ועוד). עסקי החברה מבוססים על יצוא, כש־98% מהכנסותיה נובעות ממכירות ושירותים בחו"ל.

החברה הינה מובילה עולמית בתחום פעילותה העיקרי - רובוטים לבריכות פרטיות (מחזיקה להערכתה כמחצית מהשוק העולמי בתחום זה). פעילות ההפצה של מוצרי החברה בעולם נעשית בעיקרה על ידי מפיצים חיצוניים.

את עיקר ההכנסות והרווח שלה צוברת מיטרוניקס במחצית הראשונה של השנה, לקראת פתיחתן של הבריכות הפרטיות בחודשי הקיץ. כך תקופת ההצטיידות של לקוחות החברה (מפיצים ברובם) נעשית בחודשי ינואר־יולי.

מניית מיטרוניקס נחשבה במשך שנים ארוכות לאחת האהודות על המשקיעים בבורסה בת"א; חברה יצרנית עם דוחות כספיים נוחים להבנה, בלי להטוטים חשבונאיים מיותרים. בשלהי 2021 הוחלף המנכ"ל אייל טרייבר בשרון גולדנברג, ששימש קודם לכן כסמנכ"ל במיטרוניקס.

אז מה קרה למניה שהעשירה לא רק את הקיבוצניקים, אלא גם לא מעט משקיעים מנוסים, שלהם הניבה תשואות של מאות ואף אלפי אחוזים?

"מה שעבר על מיטרוניקס בשנתיים האחרונות זה בעיקר ההתפוגגות השפעות הקורונה", טוען ברנרד מנור, מנהל השקעות באי.בי.אי. "בשנים 2020 ו־2021 המגפה השאירה המון אנשים בבית. הייתה אז התפוצצות בביקושים לכל מה שנגע באינטרנט או בשדרוג הבית, או בתחזוקת הבריכה. מיטרוניקס נהנתה אז מביקושים גדולים, בדיוק כמו שנטפליקס התפוצצה ממנויים חדשים, ובהתאם נהנתה מתוצאות מאוד חזקות".

ואכן אם את שנת 2019 סיכמה החברה עם הכנסות של 846 מיליון שקל, הרי שבשנת הקורונה 2020 הן חצו את רף המיליארד שקל - צמיחה שנמשכה גם בשנתיים הבאות, כשב־2021 נסקו ההכנסות ל־1.4 מיליארד שקל. גם הרווח התפעולי הכפיל עצמו בין התקופות - מ־145 מיליון שקל ב־2019 ל־277 מיליון שקל ב־2021. בשנת 2022 נמשכה הצמיחה הדו־ספרתית בהכנסות, אך הרווחיות נשחקה.

מהדוחות שפרסמה מיטרוניקס השבוע עולה כי לא רק שהעלייה במכירות כמעט ונבלמה, אלא שהרווח מתחילת השנה נחתך בשליש לעומת רמתו אשתקד, והסתכם ב־172 מיליון שקל.

כאמור את הרבעון השלישי סיימה החברה בהפסד - של כ־700 אלף שקל, וזאת לעומת רווח של כ־35 מיליון שקל ברבעון המקביל. מיטרוניקס מציינת כי שוק הבריכות מושפע מתחילת 2023 מכמה אלמנטים מרכזיים: ראשית, התאמת המלאים בשרשרת ההפצה, תהליך המתבטא בצורך של מפיצים ודילרים להוריד רמות מלאי עודפות שנרכשו בתקופות קודמות.

שנית, שרשרת ההפצה שינתה את דפוס ההצטיידות ועברה להצטיידות בהיקפים נמוכים יותר והזמנות תכופות יותר, כחלק מהתמודדות עם סביבת הריבית הגבוהה, שמשפיעה על היקף הצריכה ומאפייניה. ולבסוף, מזג אוויר קיצוני בעיקר בארה"ב וגם באירופה, הוביל לפתיחה מאוחרת של עונת הבריכות בחצי הכדור הצפוני.

שיפור ברבעון הרביעי?

"2023 היא שנה מורכבת עבור מיטרוניקס", נמסר לגלובס מטעמו של המנכ"ל גולדנברג. "היא התחילה עם רמת מלאים מאוד גבוהה בשרשרת ההפצה ושינוי בדפוס ההצטיידות של המפיצים שלנו. גם בגלל שהם צברו מלאים גדולים וגם בגלל שסביבת הריבית עלתה". על מזג האוויר שהשפיע לרעה אמר כי "העונה שלנו החלה מאוד מאוחר, בשלהי יוני־תחילת יולי באירופה ובארה"ב, ולמעשה הייתה קצרה מאוד". עם זאת, הנהלת החברה רמזה בשיחה עם משקיעים כי תוצאות הרבעון הרביעי עשויות לבשר על שיפור.

"מיטרוניקס ותחום הציוד לבריכות עברו שנה לא פשוטה", מסכימה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון. "אך בהסתכל על החברות המתחרות, היא מתפקדת טוב יותר, הודות לאופי פעילותה והחשיפה הנמוכה לבניית בריכות חדשות". קורשונוב תולה גם היא את ההאטה בתוצאות בהתפוגגות אפקט הקורונה שהובילה להצטיידות עודפת של המפיצים, "שנכנסו ל־2023 עם רמות מלאים מאוד גבוהות", ומוסיפה שגם הצרכן הסופי חלש יותר כיום.

אך הערכתה אופטימית באשר לרבעון הקרוב: "אופי ההצטיידות ברובוטים לקראת העונה הבאה נראה ברמת ודאות גבוהה יותר, והביצועים בחצי הכדור הדרומי גם נשמעים חיוביים".