גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גולדמן זאקס ואפל התכוונו להשיק מיזם פיננסי חדשני. מה השתבש בדרך?

בנק ההשקעות שאף להתרחב מעבר לוול סטריט ולהקים שותפות עם ענקית הטכנולוגיה בתחומי אשראי צרכני ● החזון המפוצץ החזיק בקושי 4 שנים בטרם יצא ממנו האוויר ● בעוד גולדמן חיפש דרך יציאה אלגנטית מתחום ההלוואות הצרכניות, אפל כבר הגישה מסמכי גירושים

כרטיס האשראי המשותף לגולדמן זאקס ואפל / צילום: Shutterstock
כרטיס האשראי המשותף לגולדמן זאקס ואפל / צילום: Shutterstock

במפגש עם שותפיו באתר נופש הרחק מהמשרד, באפסטייט ניו יורק בחודש האחרון, הודה מנכ"ל גולדמן זאקס כי הבנק עשה כמה שגיאות בפעילותו בתחום האשראי הצרכני לפרטיים. יחד עם זאת הדגיש כי המצב אינו גרוע כפי שהם סברו, על בסיס מידע חסר, וכי לא יהיה מוכן לסבול "לכלוכים" מצידם על החלטת הבנק להיכנס לתחום זה. 

מחירי הזהב, הביטקוין והאורניום מזנקים. למה דווקא עכשיו? 
קופאת, לא מתריאה על הודעות וקורסת: מה קרה לוואטסאפ?

בגולדמן מבינים כבר תקופה שפעילות ההלוואות הצרכניות לא באמת מוצלחת, וחיפשו דרך לצאת ממנה. אבל הייתה זו חברת אפל שחתמה את העניין, כששלחה לאחרונה לגולדמן הצעה לסיים את השותפות בין החברות להנפקת כרטיסי אשראי - יהלום הכתר של גולדמן זאקס.

הפיצול הזה יסיים למעשה את התוכנית הגרנדיוזית של גולדמן להיות בנק להמונים - ניסוי שהחל לפני כעשור כדרך לבנות משהו שונה לאחר המשבר הפיננסי העולמי. אבל הישן והחדש מעולם לא התיישבו יחד; מהנדסי תוכנה שהובאו מעמק הסיליקון התלוננו על תרבות מיושנת ונוקשה, ומנגד בכירי תחום המסחר ובנקאות ההשקעות - הפורטה של גולדמן זאקס - לא היו מרוצים מהיוזמות החדשות בתחום אשראי צרכני שבינתיים מפסידות כסף.

בסתיו 2021, גולדמן שעטה קדימה בתוכניות להרחיב את עסקי האשראי הצרכני ללקוחות פרטיים. החברה הייתה בתהליך של רכישה מסיבית וחיזרה אחר שותפות חדשות בתחום כרטיסי האשראי. המנכ"ל והיו"ר דיוויד סולומון אמר לסגניו שצריך ללכת על התחום החדש "בגדול".

דיוויד סולומון, מנכ''ל גולדמן זאקס. תלונות על הערות וולגריות של עובדים ובכירים / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

אבל גם הוא הבחין שהפעילות הזו מכבידה על גולדמן, לדברי אנשים המכירים את הנושא. מניית הבנק נסחרה באותה עת סביב 400 דולר, קרוב לשיאה, אבל בעלי המניות היו ספקנים לגבי התוכניות באשראי הצרכני. סולומון האמין שהמניה יכולה לעלות עוד הרבה אם החברה תצליח להשיג משקיע חיצוני לעסקים אלו.

בגולדמן התחילו שיחות עם חברת הפרייבט אקוויטי, Silver Lake, לבחון הצטרפות למיזם משותף בתחום מתן ההלוואות הצרכניות. הם כבר נתנו לתוכנית שם: פרויקט מרילנד, אך השיחות קרסו לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה על היקף השליטה של כל אחד מהם במיזם.

היו למנהלים הבכירים בגולדמן סיבות רבות להיות עצבניים.

ב־2021 החליט הבנק לרכוש את GreenSky, חברת הלוואות לשיפוצי בתים, תמורת מחיר גבוה. חלק מהמנהלים אמרו לסולומון שהרכישה תתברר כלא מוצלחת.

סולומון גם דחף לכך שגולדמן יתרחב לחשבונות עו"ש. לאחר שמנהלים בכירים במחלקת אשראי צרכני הפצירו בו לרדת מזה, מתוך אמירה שהבנק צריך להישאר ממוקד במספר קטן של מוצרים, הטיח בהם סולומון שאין להם חזון.

כרטיס האשראי המשותף עם אפל יצא לשוק ב־2019, בקול תרועה רמה והבטחות להטבות כספיות. אבל הדגלים האדומים ניצבו שם ממש מההתחלה.

הרגולטורים הרימו דגלים

בגולדמן נורא רצו את העסקה הזו עם ענקית הטכנולוגיה, מה שהתבטא בהסכמה לכמה תנאים לא שגרתיים שהציבה אפל, כמו למשל לא לגבות דמי פיגורים או למכור נתונים של צרכנים - שמשמעותם ויתור על שני אפיקי הכנסה מהותיים של גולדמן.

כשהושק הכרטיס המשותף ב־2019, הוא לווה בקמפיין שהדגיש כי מדובר ב"כרטיס שעוצב על ידי אפל, לא על ידי בנק".

שותפים בגולדמן התלוננו על כך שהחברה משקיעה כסף טוב כדי לכסות על "כסף רע". אבל במהרה יתברר כי זו לא הבעיה היחידה.

ב־2022, זיהה הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב) בעיות בעסקים של גולדמן עם צרכנים פרטיים, והתריע מפני היעדר מערכות פיקוח ושליטה ראויות. באותה שנה, גילו בגולדמן שהרשות להגנת הצרכן חוקרת את עסק כרטיסי האשראי שלו, כולל האופן שבו הבנק מיישב סכסוכים על גבייה והחזרים לבעלי הכרטיסים. חקירות אלה נמשכות.

עובדי החטיבה הזו בגולדמן היו מתוסכלים. כבר מ־2019 הם מבקשים שהבנק ישקיע יותר במחלקת הטיפול בתלונות של צרכנים, אמרו גורמים המכירים את הנושא.

היו גם מי שהאשימו את אפל, לפחות מאחורי דלתות סגורות, בבעיות הרגולטוריות. בעוד שרוב חברות כרטיסי האשראי שולחות למחזיקיהם חשבונות על בסיס מתגלגל לאורך החודש, באפל התעקשו שהחשבונות יישלחו בתחילת כל חודש. המשמעות הייתה שעובדי שירות הלקוחות של גולדמן היו מוצפים תלונות ובקשות בימים הראשונים של כל חודש, והתקשו לתת מענה לכולם.

המתח הפנימי עוד גבר, כשב־2022 תחום בנקאות ההשקעות חווה צניחה, הן אצל גולדמן והן אצל המתחרים, לנוכח העלייה בריביות ונפילה בשוק המניות. בכירים בגולדמן נעשו יותר ויותר זועמים על כך שהבנק מוציא כסף על מחלקה לאשראי צרכני שהם לא רצו בה. בהמשך גם יחשוף גולדמן שחלק גדול מפעילות זו גרמה להפסדים במיליארדי דולרים.

הרחש הפנימי "לחסל את הניסוי הזה" גבר. סגנו של סולומון, נשיא הבנק ג'ון וולדרון, הורה לבצע בדיקה של כל הפעילות הקשורה לאשראי צרכני.

בפגישה של ועדת הניהול בסתיו האחרון, מארק נחמן, אחד השותפים הבכירים ביותר בגולדמן, התנגח בשותפה אחרת, סטפני כהן, לגבי ביצועי המחלקה שלה, ולא בפעם הראשונה, סיפרו מקורבים. כהן הייתה כוכבת בבנק ההשקעות, וסולומון בחר בה שנתיים קודם לעזור לנהל את יחידת הלקוחות הפרטיים הבעייתית.

כשכהן הייתה בחופשה, סולומון וסגניו החליטו לארגן מחדש את כל מחלקות הבנק. כך, באוקטובר 2022 הוכרז שכהן תנהל יחידה חדשה בשם Platform Solutions, וזו תכלול את GreenSky ואת שתי השותפויות של הבנק בתחום כרטיסי אשראי - עם אפל ועם ג'נרל מוטורס (GM).

תחום הפיקדונות - אולי הנחשק ביותר בעבודה מול לקוחות אשראי צרכני - הועבר ליחידה חדשה של "ניהול הון ונכסים" בניהולו של נחמן.

גם השת"פ עם GM נפסק

מה שגולדמן עשה היה הכרזה לעולם, שהבנק החליט לבסוף על צמצום שאיפותיו מחוץ לוול סטריט.

הבדיקה שהורה וולדרון לבצע הגיעה למסקנה שעסקי האשראי הצרכני לא יצליחו להביא הכנסות כפי שרצה גולדמן בטווח הקרוב, אמרו בסביבת החברה.

כבר מוקדם יותר השנה החלו בגולדמן לחפש דרכים לצאת מהשותפות עם אפל, ואף פנו לאמריקן אקספרס לגשש בדבר עניין מצדם. במקביל התקדמו בכל זאת עם מוצרי אפל חדשים - חשבון חיסכון שהושק באביב וכן שירות של "קנה עכשיו, שלם אחר כך".

כעת, יחידת האשראי הצרכני מתפוררת במהירות. חשבונות החיסכון (עו"ש) מעולם לא התממשו; הבנק הפסיק לתת הלוואות לצרכנים פרטיים ומכר את רוב החשבונות הללו, וכן נפטר מפעילות GreenSky בהפסד חריף. בנובמבר הודיע גולדמן לעובדים כי הוא בדרך לסיום השותפות בכרטיסי האשראי עם GM.

בכירים הוצאו לחופשה, ועובדים ממחלקת ההלוואות הועברו לעסוק בנושאי רגולציה.

פעילות כרטיסי האשראי של אפל ושל GM עדיין באחריות הבנק שממשיך להעניק שירות לקוחות. באחריותו גם לטפל בהעברת החשבונות לגוף שייקח אחריות על הכרטיסים.

בחודש שעבר, בעת שהודיע לעובדים כי בכוונתו להיפטר מהכרטיס של GM, הציע להם הבנק תמריץ להישאר. רבים מהם יהיו זכאים לפיצוי בגובה שנת עבודה אם משרותיהם יבוטלו. תנאים דומים צפויים להינתן גם לעובדים הקשורים לכרטיס של אפל.

מבחינת אפל, היא רוצה לסיים את השותפות תוך 12 עד 15 חודשים.

לורה קופר השתתפה בהכנת הכתבה

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט