"נזק ממשי": הייעוץ המשפטי דורש למנות יו"ר דירקטוריון לחברת החשמל

יו"ר הדירקטוריון הקודם של חברת החשמל סיים את תפקידו באוגוסט 2021, ומאז מתעכב מינוי היו"ר החדש בשל מחלוקת מתמשכת בין השרים אמסלם וכ"ץ • המשנים ליועמ"שית, עוה"ד גיל לימון ומאיר לוין, מבקשים מהשרים להגיע להסכמה בהקדם או להביא את המחלוקת בפני רה"מ

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, עורכי הדין גיל לימון ומאיר לוין, דורשים משר האנרגיה ישראל כ"ץ ומהשר לפיתוח אזורי דודי אמסלם למנות יו"ר דירקטוריון לחברת החשמל. עד כה התעכב המינוי בשל מחלוקת מתמשכת בין השרים.

חברת החשמל מתנהלת מזה שנתיים וארבעה חודשים ללא יו"ר ואף נקנסה בשל כך ב-900 אלף שקל על-ידי רשות ניירות ערך. 

בחברת החשמל מזהירים את הממשלה מפני שיתוק מוחלט של הדירקטוריון 
מנהלת רשות החברות לשרים: "למנות יו"ר לחברת החשמל בהקדם"

במכתב ששלחו לימון ולוין לשרים נכתב כי המצב הנוכחי, בו חברת החשמל מתנהלת תקופה ארוכה ללא יו"ר דירקטוריון, "גורם נזק ממשי לחברה ואינו תואם כללים של מינהל תקין" ואף מהווה הפרת חובה חוקית, ולכן השרים נדרשים לפעול בהקדם ולהגיע להסכמה. המשנים הוסיפו כי בהיעדר הסכמה יש להביא את המחלוקת בפני ראש הממשלה, כפי שקובע תקנון עבודת הממשלה במקרה של מחלוקת.

התקנון קובע כי "השר שביקש מהשר האחר להפעיל סמכות משותפת ולא נענה בתוך 30 יום, יביא את המחלוקת לפני ראש הממשלה. אם לא תוסדר המחלוקת, היא תובא להכרעת הממשלה". מדובר בחלופה שנעשה בה שימוש פעמים ספורות בלבד בעבר.

המכתב נשלח על רקע העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון לפני כשבועיים נגד השרים בדרישה למנות יו"ר דירקטוריון ודירקטורים חדשים לחברת החשמל. 

חשש משיתוק בדירקטוריון 

בנוסף ציינו המשנים ליועמ"שית במכתב כי דירקטוריון חברת החשמל מונה כיום שמונה חברים, שחמישה מהם אמורים לסיים את תפקידם בחודשים הקרובים. "אם לא ימונו חברי דירקטוריון חדשים תחתם, ייגרם שיתוק בעבודת הדירקטוריון, שכן מספר החברים המזערי לכינוסו לפי תקנון החברה הוא שבעה. ישנה חשיבות שחברה כמו חברת חשמל תתפקד עם דירקטוריון רחב, ולא תהיה תחת חשש כי פקיעת כהונה זו או אחרת תביא לכך שהדירקטוריון יהפוך למשותק".

לסיום כתבו השניים לשרים: "נבקשכם לפעול בהקדם על-מנת להגיע להסכמה בעניין או לחילופין לקבל החלטה באשר לאופן קידום והשלמת המינויים האמורים, ובפרט יו"ר דירקטוריון לחברה".

מאז סיים יו"ר חברת החשמל הקודם יפתח רון-טל את תפקידו באוגוסט 2021, היו מספר ניסיונות למנות יו"ר חדש לחברה, אך הם נכשלו בשל חוסר הסכמה בין השרים. במאי החליט השר כ"ץ למנות לתפקיד את אלונה שפר-קארו, מועמדת בעלת ניסיון בתחום האנרגיה, שכיהנה כמנכ"לית מינהלת הסכמי-הגג בעיר נתיבות, כמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה וכדירקטורית בחברת אנרג'יקס. אולם המינוי לא קודם בעקבות התנגדותו של השר אמסלם.

באוגוסט פנתה התנועה לאיכות השלטון לרשות ניירות ערך וביקשה להטיל עיצום כספי על השר אמסלם, המעכב, לטענתה, את המינוי מטעמים פוליטיים באופן בלתי חוקי בשל היכרותה של שפר-קארו מילדות עם אחותו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. 

במקביל, גם ארגון "לובי 99" שלח לאחרונה לשרים אמסלם וכ"ץ מכתב בדרישה למינוי יו"ר דירקטוריון ודירקטורים בחברת החשמל, בו נכתב כי המצב הקיים, במיוחד על רקע המלחמה, "פוגע בהתנהלותה של החברה וביכולתה לקבל כהלכה החלטות בעלות משמעות ציבורית מהמעלה הראשונה".